Skrivet av Mikael_thn:
Med stor sannolikhet har de i samarbete med leverantören fått en order med bra priser på, dessa säljs ut under BF för ett specialpris. När den batchen är slut, är också erbjudandet slut. Om affären måste köpa in fler apparater till fullpris är det väl rätt självklart att de inte kan säljas med förlust till dig.
Givetvis stämmer detta - som vi konstaterat tidigare i tråden. Men då ska man inte heller gå ut med info om att alla produkter i BF-kampanjen fortfarande säljs till rabbaterat pris (som de gjorde över telefon upprepade gånger). Sen hjälper det inte saken att vissa produkter som är "slut i lager" fortfarande säljs med BF-pris, medan andra inte gör det. Det är min subjektiva uppfattning att det lätt blir förvirrande och missvisande då det inte tydligt framgår vad som gäller, och t.o.m säljarna själva höll med mig om detta.
Skrivet av Mikael_thn:
Av de minst hundratalet artiklar som de hade på BF, så är de väl inte osannolikt att några av dem säljer slut, hade du förväntat dig att den personen du ringer ska sitta och rabbla upp alla artiklar som finns kvar i lager? (Och hur vet du då att de inte hinner ta slut innan du själv ska beställa?). Givetvis får man inte gå ut med en stor BF-annons om man har 1st tv för 1kr.. Men du som kund kan inte heller förvänta dig att de ska finnas ett oändligt antal.
Om de inte anlitat en eller annan savant så är det väl kanske inte det första antagandet jag gör; att personen i fråga ska ha memorerat lagerstatus för hela sortimentet. Däremot kan jag tänka mig att säljaren t.ex. tar fram lagerstatus ur en databas på sin skärm.
Jag vet inte varifrån du fått att jag förväntar mig ett "oändligt antal"? Det säger väl sig självt att en sådan bedrift hade varit omöjlig att uppnå.
Skrivet av Mikael_thn:
Det där handlar ju om specialriktade erbjudanden som bara gäller dig, och bara gäller "just nu". Inte om ett tidsbegränsat erbjudande som gäller alla. (Se MD2011:22)
Så du menar att det är helt ok att använda sig av faketimers för att hetsa kunder till impulsköp, så länge man målsätter alla kunder samtidigt, men inte annars? För det är ju exakt på den punkten jag refererade till det tillkännagivandet.
Oavsett om detta nu är specifikt lagstadgat eller ej, så är det principen som räknas.
Återigen så har du givetvis friheten att inte hålla med mig här.
Skrivet av Mikael_thn:
De har ju precis som du själv konstaterat fortfarande produkten i lager, så det är inget tillfälligt parti. Att de kommit över en batch till väldigt bra pris inför en kampanj är något helt annat.
Ja, det är något helt annat. Det var inte heller någon som sa att det var samma sak.
Skrivet av Mikael_thn:
Så länge de inte bara har haft ett fåtal produkter inne. Exakt hur många tv-apparater man kan förvänta sig sälja är nog en ekvation som har lite för många frihetsgrader. Jag skulle tro att Elgiganten säkerligen hade över 50+ i lager, så de kan nog har nog uppfyllt sin plikt. Dessutom har man ju här deklarereat att de gäller ett begränsat antal. Kan inte se att de failat här, å än mindre gjort en lagöverträdelse.
Vi uppnår egentligen inte så mycket genom att sitta här och spekulera kring huruvida elgiganten hade en adekvat för uppgiften mängd på lager. Det är en tolkningsfråga där vi saknar data. Man kan dock notera att kort efter 65" C9 "sålt slut" så dök helt plötsligt ett nytt erbjudande upp på hemsidan - 65" E9 till ett fasligt ockerpris. Marknadsstrategi.
Skrivet av Mikael_thn:
De har väl aldrig påstått att de gör en kalibrering enligt någon ISF-certifiering? Skulle tro av alla deras kunder, så är det nog knappt en promille som ens hört talas om en sån certifiering. Har du den typen av förväntningar på ett sånt jobb så ska du nog vända dig till någon som erbjuder den tjänsten. Ordet bildoptimering säger ju faktiskt precis ingenting mer än att någon optimerar på några parametrar, inte alls säkert att de blir på de parametrar du är intresserad av.
Vem har påstått att det rör sig om ISF-certifiering? Jag har inte gjort det, elgiganten har inte gjort det, ingen i tråden
har gjort det. Så jag vet inte varför du ens tar upp den frågan ur tomma luften.
Vi kan ju ta mediamarkt som ett exempel på ett företag som erbjuder en ärlig och bra kalibreringstjänst:
https://www.mediamarkt.se/sv/shop/vara-tjanster/akta-bildkali...
Inget mygel eller omkringkrypande av fakta, utan man säger rakt ut som det är - äkta kalibrering som utförs av ISF-certifierade tekniker. (Återigen bara min personliga uppfattning)
Och precis som du säger så är ordet bildoptimering alldeles för diffust definierat för att ens betyda någonting i dessa sammanhang.
Att man säljer sådant som en, i mina ögon, dyr tjänst till "godtrogna" människor. Det är låg nivå.
Skrivet av Mikael_thn:
Givetvis är de dig fritt att prova lyckan hos rätten, men jag tror knappast att du har en chans att få gehör för dina önskemål där... Men lycka till!
Man ska nog inte gå ned på knä inför storföretagen hur lätt som helst. Det är på tiden att vi konsumenter vaknar upp och uppmärksammar vad de egentligen sysslar med.