Split Screen Ultrawide "49" tum

Permalänk
Medlem

Split Screen Ultrawide "49" tum

Jag vill köpa en Samsung 49 tum 144 hz skärm men först undrar jag över en grej. Jag vill dela upp skärmen i tre olika fönstren. Sedan vill jag att mitten fönstret ska vara 1920 x 1080 så att jag ska kunna spela spel där i fullskärm i normalt format. Sedan tänker jag att jag ska ha andra program så som discord och Youtube i fönstren bredvid. Om detta är möjligt så undrar jag även om jag kan köra en streched upplösning såsom 1440 x 1080 i spelen i mitten fönstret. Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

@Areven:

På mjukvarunivå: Vet inte om det finns någon mjukvara som virtuellt delar upp i 3 fysiska skärmar , men utan någon fysisk uppdelning i fullscreen så tar spelet upp hela skärmen oavsett upplösning (1080p bör generera svarta kanter på sidorna) , du kan ju alltid köra spelet i ett fönster.

På hårdvarunivå: https://www.samsung.com/hk_en/support/computing/what-is-the-d...
PIP/PBP - fysiskt uppdelad du får då dra flera kablar till skärmen , dom flesta lär enbart ha stöd för 2 källor , ex på skärm som stödjer fler https://www.theverge.com/circuitbreaker/2017/5/2/15513200/lg-...

Sida 37 för LC49RG90SSUXEN / kolla upp den skärm du är intresserad utav
http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/201906/201906201...
Enable or disable the PBP Mode function.
The PBP (Picture by Picture) function separates the screen into two parts displaying output from two
different sources simultaneously
on the left and right sides of the screen.
― PBP mode is compatible with Windows 7, Windows 8, and Windows 10.
― Make sure that the graphics card supports the PBP function. Visit the website of the graphics card
manufacturer to check and update its driver to the latest version.

Permalänk
Medlem

Vet inte precis vilken skärm du tänker på men kolla den här sidan t.ex:

49" CHG90 Curved HDR QLED Gaming Monitor

Permalänk
Medlem

Easy setting box delar enbart upp i grids liknande vilken mjukvarulösning som helst/windows 10 har även en inbyggd variant fungerar inte enligt TS önskemål då han vill köra i fullskärm.
Enligt bild är det antingen uppdelat i 3 grids och allt körs i fönster , eller så kombineras det med skärmens PBP funktion (2 källor) han kan då köra fullskärm , på vänster eller höger sida men easy settingbox behövs inte för det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@lappen81: Jaha, det var ju oerhört missvisande då utifrån bilden och sidan då de har ett spel igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

@lappen81: Jaha, det var ju oerhört missvisande då utifrån bilden och sidan då de har ett spel igång.

Antingen easy settingbox och allting i windowed mode, eller PBP där du har två kablar vänster/högersida fysiskt uppdelade och spelet körs i fullskärm på ena skärmen (vänster)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Easy setting box delar enbart upp i grids liknande vilken mjukvarulösning som helst/windows 10 har även en inbyggd variant fungerar inte enligt TS önskemål då han vill köra i fullskärm.
Enligt bild är det antingen uppdelat i 3 grids och allt körs i fönster , eller så kombineras det med skärmens PBP funktion (2 källor) han kan då köra fullskärm , på vänster eller höger sida men easy settingbox behövs inte för det.

Så om jag använder PBP så kommer det bli som två skärmar där båda är i bildförhållandet 16:9?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Areven:

Så om jag använder PBP så kommer det bli som två skärmar där båda är i bildförhållandet 16:9?

Ja just den skärmen jag länkade har stöd för 2källor / maximalt två skärmar (uppdelat), gällande bildförhållande oklart det kanske går att anpassa förhållandet i skärmens menysystem annars blir det nog som du säger såvidare det är en 32:9 skärm. Nackdelen blir antagligen att musen/tangentbord fastnar på aktiv källa , vill du flytta musen från vänster till höger sida gör du det antagligen via skärmens menysystem (aktivera källa 1 eller 2) gissar lite nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ja just den skärmen jag länkade har stöd för 2källor / maximalt två skärmar (uppdelat), gällande bildförhållande oklart det kanske går att anpassa förhållandet i skärmens menysystem annars blir det nog som du säger såvidare det är en 32:9 skärm. Nackdelen blir antagligen att musen/tangentbord fastnar på aktiv källa , vill du flytta musen från vänster till höger sida gör du det antagligen via skärmens menysystem (aktivera källa 1 eller 2) gissar lite nu.

Men varför skulle jag behöva byta källa borde inte datorn, mus och tangentbord tro att det är två separata skärmar som är inkopplade precis som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Areven:

Men varför skulle jag behöva byta källa borde inte datorn, mus och tangentbord tro att det är två separata skärmar som är inkopplade precis som vanligt?

Ja det kan man tycka och det fungerar säkert så men har själv gått på nitar på saker som rimligtvis inte borde hända så förväntar mig alltid det värsta när jag vill ha något, har själv 49" 1080p samsung skärmen du antagligen tittade på men jag har bara en kabel (och inte säker på om jag har utgångar som inte är delade / har bara en GPU) så har inte tagit tag i och köpt en kabel då vettiga kablar är rätt dyra.

Kanske har någon skitkabel någonstans men tror inte det, kikar i veckan "då jag har haft liknande planer som dig och kan återkoppla"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ja det kan man tycka och det fungerar säkert så men har själv gått på nitar på saker som rimligtvis inte borde hända så förväntar mig alltid det värsta när jag vill ha något, har själv 49" 1080p samsung skärmen du antagligen tittade på men jag har bara en kabel (och inte säker på om jag har utgångar som inte är delade / har bara en GPU) så har inte tagit tag i och köpt en kabel då vettiga kablar är rätt dyra.

Kanske har någon skitkabel någonstans men tror inte det, kikar i veckan "då jag har haft liknande planer som dig och kan återkoppla"

Gör så, tack för hjälpen i alla fall!

Permalänk
Medlem

Känner du till någon annan ultrawide där man kan koppla in två kablar till datorn och där man slipper byta källa?