Key binds for tastatur og mus eller kontroller
I Witcher 3 finnes det visse key binds (og tilsvarende for game pad) der en ikke kan forandre funksjonen de utfører dersom en befinner seg i en visse side i spillet. For eksempel kan en sette <J>" til <Q>" for å åpne aktuelle quests, men samme Q er bundet til å sortere i inventory, så her vil det oppstå konflikt mellom dersom Q skal nå sortere eller åpne quest siden.
Ved modding er det særlig viktig å IKKE trykke <R> når du ikke har aktivert status for spillet til å forandre key bind (merk med cursor og trykke <E> for å få en pop der forklarer hvilken funksjon der vil bli bundet når trykker tast for å forandre disse hard kodede key binds).
Dersom du ville trykke <R> uten å ha pop up aktivert for å forandre hvilken tast der skal bli bundet vil du sette alt til default/standard og det kan være riktig pest til å få modder å fungere igjennom gjennom key binds.
Visse key binds er også låste/reservert til du åpner disse med <O>.
Når det gjelder mods, så er det [input.settings] og [user.settings], [input.settings] skal en være forsiktig å forandre ettersom det kan oppstå konflikter dersom samme key bind er blitt ulike oppgaver (action). En kan åpne [input.settings] med Notepad++ og søke for *IK_*. Det etter under score er den tast der er blitt gitt en bestemt funksjon.
Fra Notepad++ kan en velge control+F for å søke i [input.settings] og en kan også velge å skifte ute alle med samme key bind til noe annet. Gjør dette manuelt ettersom for eksempel backspace *IK_Backspace* også er hard kodet til å ha en annen funksjon i meny systemet i Witcher 3 og vil derfor vil kunne ha forvirrende funksjoner avhengig om du er i meny funksjonen eller bruker denne tast til noe der du ikke har oppe menyer.
De fleste modder der legger til taster har også en særlig fil i form med Input.setting.txt eller lignende vedlagt for å vise hvilke taster modderen har valgt og hvilke en må selv justere dersom en finner at en allerede brukt samme tast for noe annet.
FriendlyHUD og More Quickslot bruker begge to muligheten for holde nede en tast for å utføre en funksjon vs å bare trykke samme tast kort tid dvs en tast vil kunne utføre to funksjoner avhengig av hvor lang tid tasten vil bli aktivert. Slike modder krever at en planlegger sitt tastatur+mus eller game pad/controller, slik at en ikke vil få konflikter mellom ulike modus eller aktivitet. I [input.settings] kan se slike aktivitet avdelt gjennom klammer parentes [].
Input.setting og User.settings kan en finne i path [Documents/Witcher 3] dvs den folder der en har User (brukerens navn ved innlogging i Windows). Det er altså to steder en moddere må holde sjekk på og det er det selve Witcher 3 folderen der selve spill og modder ligger og bruker foldere der bruker data ligger inkl save games.
Merk at Dokument eller Documents avhenger av hvilket språk Windows er satt opp i. Husk også på at valg av språk påvirker også tastatur oppsett dvs Svensk (Nordiske oppsett) eller Engelsk tastatur kan gjøre at visse keybinds ikke virker dersom du skifter mellom tastatur språk.
Her er en link der forklare samme sak:https://forums.nexusmods.com/index.php?/topic/3189064-general-notes-on-input-settings-hotkeys/
Ofte kan en finne en liste vedlagt til mods der forklarer hvilke *IK_* en kan bruke. *IK_Delete* er ganske åpenbar, men del andre kan vanskeligere å finne. Lengre den i linken kan en se disse. Husk at tråden er fra 2015 og det er mulig at det tilkommet nye IK koder etter at spillet kom ut.
Oppsummert:
Det kan oppstå konflikter dersom en ikke passer på hvordan og hvilke keybinds en velger. En skal alltid forsikre seg at en befinner seg i rett status (pop up) innen presser en tast (være forsiktig med <R> ettersom denne tast kan sette alt bak til default og i verste fall gjøre det umulig å legge inn på nytt key binds for mods.
* Witcher 3 har visse taster der en ikke kan forandre funksjon på som R, O, Backspace (tilbaketast) eller Q - har bestemt funksjon i meny systemet og lignende. Husk at mus funksjoner også kan være spesielle som scroll wheel (scroll opp eller ned) der satt til i standard til skifte mellom Signs til å bare registrere som en tast når det vil bli brukt andre steder i key binds.
* Visse taster i Witcher 3 kan også ha flere funksjoner som Sprint (både Geralt og Hesten), skift mellom hard/lett attakk (det var en tredje jeg ikke kan huske akkurat nå - holder en Sprint så vil Hesten automatisk løpe etter en viss bane i spillet og ved dobbel tast, så vil Hesten begynne å bruke stamina og løpe på max hastighet) og visse vil kun en funksjon når de er blitt satt opp til denne funksjonen. Husk at Geralt kan også løpe (max hastighet) gjennom å bruke toggle, slik at en trenger kun å trykke toggle en gang å hold nede fremover tast inntil en gi slip på tast. Det er altså en rekke taste kombinasjoner der ikke er åpenbare i spillet eller forklart når en forandrer hvilken funksjon en gitt tast skal ha eller mus tast.
*Ikke legg inn mods automatisk dvs drag and drop og tro at det kun er å starte Witcher 3 uten å sjekke keybinds or instruksjoner først. Du vil for alt i verden unngå å skrive over input.settings når du allerede tilpasset visse keybinds og verste fall også få konflikt med key binds satt fra andre mods. Bruk Notepad++ og åpne [input.settings] og det du skal kopiere over i hver sin tab. Sjekk at *IK_* ikke er opptatt eller har en særlig funksjon
*Mange problemer med mods er sikkert oppstått pga folk ikke tar seg tid å sjekke disse trinn og tror at det kun er å kjøre automagisk MM og sjekke skript med SM.
Mange problemer er relatert til nettopp hvordan Witcher 3 kan handtere ulike status/modus og forandre hva en bestemt key bind skal gjøre. FriendlyHUD med flere kan også bruke tiden en holder ned en tast til å registrere en annen aktivitet, så key binding/controller/mus funksjon er rett avansert i dette spill.