Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem

Det fungerar bedrövligt med vaccinbokning här. Jag som är i riskgrupp på grund av sjukdom och medicineringen av denna kan inte boka tid för vaccinering på lokala mottagningen då de anser att jag bör observeras i samband med detta. Det är fullkomligt omöjligt att ta mig fram till läkaren jag blivit tilldelad på sjukhuset via telefon. Sedan ett par veckor tillbaka är det inte längre telefonkö utan direkt "det är många som ringer" och frånkopplad.
Sist jag hade kontakt med sjukhusavd var i november förra året och en läkare ringde upp för att diskutera hur jag skulle göra med medicin osv.
Jag förstår mycket väl att det är högt tryck inom vården just nu och jag förväntar mig ingen speciell behandling... men kan jag åtminstone få boka tid till vaccinering?
Tyvärr har jag den senaste veckan hört om flera runtomkring som är i riskgrupp och inte fått tid eller kan boka pga av liknande skäl som ovan.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Sam:

Någon som fått liknande upplevelser av efter-symtom

Misstänker smittad veckan före jul 2019, två dagar däckad, tre veckor "dimmig" i pallet, tre månader "bihåleavskräde" inkl blod. Ingen övrig lungpåverkan. Vi hade vid den tiden ett stort utbyte av kollegor från kina. Det var bara ett fåtal som insjuknade ungefär samtidigt. Säsongsflunsan för mig brukar annars vara 1 vecka medelsjuk och två veckors harklande.

För att återknyta till sweclockers:
KOMMANDE BESÖK
Vaccination covid-19 dos 2 invånare
Lördag 12 juni kl 13.37

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Misstänker smittad veckan före jul 2019, två dagar däckad, tre veckor "dimmig" i pallet, tre månader "bihåleavskräde" inkl blod. Ingen övrig lungpåverkan. Vi hade vid den tiden ett stort utbyte av kollegor från kina. Det var bara ett fåtal som insjuknade ungefär samtidigt. Säsongsflunsan för mig brukar annars vara 1 vecka medelsjuk och två veckors harklande.

För att återknyta till sweclockers:
KOMMANDE BESÖK
Vaccination covid-19 dos 2 invånare
Lördag 12 juni kl 13.37

Tackar för inputen, låter likt min upplevelse på en del fronter. Håller du på med någon form av konditionsträning eller dylikt där du pressar din kondition/lungkapacitet?

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Sam:

Håller du på med någon form av konditionsträning eller dylikt där du pressar din kondition/lungkapacitet?

Inte nu längre. Höll på att träna ihjäl mig för drygt 10 år sedan och körde då milen med inlines/stavar på 24 minuter. 3-4 mil var då ett normalt pass. Är numera 60+ och känner att "been there, done that" och tar livet som det kommer och meckar och kör hellre MC nuförtiden. Skruva på 6 MC är jobbigt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam:

I tidiga 20-års åldern, frisk med bra blodvärden på alla fronter och inga sjukdomar, väldigt vältränad. Får covid-19 tack vare en kompis skithuvud till bror som absolut ska ut och fara, ha skjuts och det ena och det andra trots att han känner sig sjuk för han "är bara lite snörvlig, inte sjuk". Vrålsjuk i 3 dagar, småsjuk i 5 och därefter sitter jag "frisk" med långtidssymtom sen flera veckor tillbaka. Min kondition är bedrövlig och vill inte byggas upp alls som förr, jag får ont i luftrören när jag tränar. Har lite pollenallergi, men snorar som aldrig förr på väldigt märkliga vis med segt snor som knappt går att snyta ut, ibland kommer det blod med. Har svårt att träna i allmänhet för blir så pass anfådd, tidigare har jag haft skaplig kondition men efter sjukan har det varit katastrof.

Någon som fått liknande upplevelser av efter-symtom, kanske även trots god hälsa och fysik i ung ålder?

Kollegan åkte på liknande nyligen, ung å frisk, blev ”frisk” för en månad sen, blir fortfarande andfådd av att gå i trappor.

En annan kollega hörde jag åkte på det rejält med vård å hela köret, tog månader innan andningen var återställd, var under 25….

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Kollegan åkte på liknande nyligen, ung å frisk, blev ”frisk” för en månad sen, blir fortfarande andfådd av att gå i trappor.

En annan kollega hörde jag åkte på det rejält med vård å hela köret, tog månader innan andningen var återställd, var under 25….

Citattecknen är precis vad jag funderar över hur "frisk" bör definieras. Fri från sjukdomen - och med antikroppar - men tydligen inte helt "friskförklarad" eftersom att bli andfådd av att gå i trappor är inget man bör uppleva förrän man är rejält överviktig och/eller gubb-gammal...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Citattecknen är precis vad jag funderar över hur "frisk" bör definieras. Fri från sjukdomen - och med antikroppar - men tydligen inte helt "friskförklarad" eftersom att bli andfådd av att gå i trappor är inget man bör uppleva förrän man är rejält överviktig och/eller gubb-gammal...

Det är iofs rätt vanligt med en eller ett par månaders återhämtning efter rejäla virusinfektioner, det vet jag åtskilliga som råkat ut för innan Covid-19.
Sen är det ju många som drabbas av det efter Covid-19, så det är ju inget litet problem.

Permalänk
Avstängd

ÄNTLIGEN! Nu har jag lyckats boka vaccintid då jag faktiskt kommer att vara vaken.

Jag satt och uppdatera som en galning på två olika vaccinationsenheter och vips så dök 7 tider upp på ena till min förvåning!

Dessa är tydligen "återbudstider" som lagts upp när folk avbokat sina dos 2-tider (varför man gör det vet jag icke).

Imorgon eftermiddag blir början på mitt nya normala liv igen!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

ÄNTLIGEN! Nu har jag lyckats boka vaccintid då jag faktiskt kommer att vara vaken.

Jag satt och uppdatera som en galning på två olika vaccinationsenheter och vips så dök 7 tider upp på ena till min förvåning!

Dessa är tydligen "återbudstider" som lagts upp när folk avbokat sina dos 2-tider (varför man gör det vet jag icke).

Imorgon eftermiddag blir början på mitt nya normala liv igen!

Grattis! 👍😊

Själv fick jag andra dosen den 16 februari och tycker mig inte se speciellt mycket ljus i tunneln, ännu…

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Grattis! 👍😊

Själv fick jag andra dosen den 16 februari och tycker mig inte se speciellt mycket ljus i tunneln, ännu…

Hur kommer det sig? Vågar Du inte umgås med andra trots andra dosen sedan flera månader tillbaka?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur kommer det sig? Vågar Du inte umgås med andra trots andra dosen sedan flera månader tillbaka?

Jorå, men jag tycker ett normalt liv och samhälle känns avlägset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Jorå, men jag tycker ett normalt liv och samhälle känns avlägset.

Kan du ge exempel på hur?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Kan du ge exempel på hur?

Inte mig du frågar med gå ut på krogen och dansa med x antal andra personer lär nog dröja ett tag t.ex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

Inte mig du frågar med gå ut på krogen och dansa med x antal andra personer lär nog dröja ett tag t.ex.

Jovars! På så vis. Samtidigt öppnar det upp för hemmafester som på gamla goda tiden nu till sommaren när fler vaccinerat sig!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jovars! På så vis. Samtidigt öppnar det upp för hemmafester som på gamla goda tiden nu till sommaren när fler vaccinerat sig!

Hemmafester har de som varit intresserade av redan hållit på med ändå så för de gör det varken till eller ifrån. De har helt enkelt skitit i vaccineringen hittills och lär så göra i sommar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Kan du ge exempel på hur?

Munskydd på allmänna platser såsom affärer osv. Visir, munskydd/andningsskydd i arbetet. Små förändringar i de allmänna restriktionerna från och med juni. Resa utomlands på ett säkert sätt känns rejält avlägset. Sen har jag inte träffat min far på snart två år och det hjälper inte hur mycket jag än är vaccinerad eller skyddad.

Om vi vänder på det, vad får dig att tro att ditt liv kommer bli normalt bara för att du fått din första dos, vad blir skillnaden och vad kommer du göra annorlunda?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att vi ska fortsätta ha de generella restriktionerna och rekommendationerna tills smittspridningen är nere på nästan noll, dvs högst några enstaka nya fall per dag i hela landet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Hemmafester har de som varit intresserade av redan hållit på med ändå så för de gör det varken till eller ifrån. De har helt enkelt skitit i vaccineringen hittills och lär så göra i sommar ändå.

Exakt det hade varit bättre att hålla krogarna öppna nu blev det en massa "hemliga" fester istället. Lättare för snuten att hålla koll på krogarna.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Kanske är helt bakom flötet här men halkade in på den här semifinalen av melodifestivalen som går av stapeln i Rotterdam, det är helt fullsatt på läktarna, how come? 0_o

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Exakt det hade varit bättre att hålla krogarna öppna nu blev det en massa "hemliga" fester istället. Lättare för snuten att hålla koll på krogarna.

Håller inte med dig där. Bättre med 10 privata fester med 50 personer på varje än en med 500 personer. Är det då någon som är sjuk kan högst 50 smittas jämfört med 500 om de är på samma ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Kanske är helt bakom flötet här men halkade in på den här semifinalen av melodifestivalen som går av stapeln i Rotterdam, det är helt fullsatt på läktarna, how come? 0_o

https://bloggar.aftonbladet.se/schlagerbloggen/2021/05/darfor...

Permalänk
Inaktiv

Ja, man har haft koncerer med 5000pers ochså för några veckor sedan. Folk glömmer fort och allt kommer att bli som vanligt igen.
Jag umgås då för fullt med mina föräldrar trots att vi inte är vaccinerade, mor och far är det och det räcker för oss.

Jag tar vaccin nångång framöver slutet av sommaren när det har lungnat ner sig i vården.

Permalänk
Inaktiv

och det står ju att det ingår i forskningsprojektet och att man ska ha tagit ett negativt test senast 24timmar innan, så det är väl rätt safe heaven

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Munskydd på allmänna platser såsom affärer osv. Visir, munskydd/andningsskydd i arbetet. Små förändringar i de allmänna restriktionerna från och med juni. Resa utomlands på ett säkert sätt känns rejält avlägset. Sen har jag inte träffat min far på snart två år och det hjälper inte hur mycket jag än är vaccinerad eller skyddad.

Om vi vänder på det, vad får dig att tro att ditt liv kommer bli normalt bara för att du fått din första dos, vad blir skillnaden och vad kommer du göra annorlunda?

Det angår inte mig, men är det enbart på grund av pandemin som du inte har kunnat träffa din far på snart två år? Även om ni både skulle bli fullt vaccinerade?

Saker som att inte behöva tvätta händerna dygnet runt - vare sig det visar sig vara hygienteater eller ej - är en sak. Vissa månader har jag förbrukat mer vatten än vad som är beräknat för 3 personer att göra i en trea. Blir skönt att inte behöva tvätta händerna varje gång jag öppnat kylskåpet eller skafferiet vilket jag gör nu pga. säkerhetsåtgärder.

Få en 70-årings kondition livet ut för att jag vägrade tvätta händerna en gång? Nej tack! Jag är ingen doktor, men att kunna andas och kunna förbättra sin andningsförmåga är rätt A och O för ett tillfredsställande liv enligt mig.

När jag blivit fullt vaccinerad (alltså fyra veckor efter andra dosen, troligen någon gång i början på augusti) så kommer jag att våga umgås med vissa personer som jag inte umgåtts med på ett år då jag har för dåligt förtroende att personer de umgås med är försiktiga nog för att råka smitta dem asymptomatiskt och att jag då smittas asymptomatiskt av dem.

Och barn har aldrig äcklat mig mer än under rådande pandemi på grund av att de är nog sämst med hygien och mest oförutsägbara som potentiella smittvektorer. Och inte fasiken ska man behöva äcklas av barn?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Corona eller inte. Har väll alltid varit ett problem att få folk att följa rekommendationer med hänsyn till andra människor. än sig själva

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det angår inte mig, men är det enbart på grund av pandemin som du inte har kunnat träffa din far på snart två år? Även om ni både skulle bli fullt vaccinerade?

Saker som att inte behöva tvätta händerna dygnet runt - vare sig det visar sig vara hygienteater eller ej - är en sak. Vissa månader har jag förbrukat mer vatten än vad som är beräknat för 3 personer att göra i en trea. Blir skönt att inte behöva tvätta händerna varje gång jag öppnat kylskåpet eller skafferiet vilket jag gör nu pga. säkerhetsåtgärder.

Få en 70-årings kondition livet ut för att jag vägrade tvätta händerna en gång? Nej tack! Jag är ingen doktor, men att kunna andas och kunna förbättra sin andningsförmåga är rätt A och O för ett tillfredsställande liv enligt mig.

När jag blivit fullt vaccinerad (alltså fyra veckor efter andra dosen, troligen någon gång i början på augusti) så kommer jag att våga umgås med vissa personer som jag inte umgåtts med på ett år då jag har för dåligt förtroende att personer de umgås med är försiktiga nog för att råka smitta dem asymptomatiskt och att jag då smittas asymptomatiskt av dem.

Och barn har aldrig äcklat mig mer än under rådande pandemi på grund av att de är nog sämst med hygien och mest oförutsägbara som potentiella smittvektorer. Och inte fasiken ska man behöva äcklas av barn?!

Vet inte riktigt vad jag ska svara egentligen, det du skriver låter för mig hyperbol och uppblåst allting. Dina problem verkar mer vara relaterade till dig själv än själva pandemin, tycker jag i all välmening.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Vet inte riktigt vad jag ska svara egentligen, det du skriver låter för mig hyperbol och uppblåst allting. Dina problem verkar mer vara relaterade till dig själv än själva pandemin, tycker jag i all välmening.

Du har inte kunna träffat din far på 2 år vars orsak ej nämns (vilket jag respekterar fullt) och du kallar mig för hyperbolisk och uppblåst?! Har du läst andras berättelser här om detta så kallade "ynkliga förkylningsvirus"?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Du har inte kunna träffat din far på 2 år vars orsak ej nämns (vilket jag respekterar fullt) och du kallar mig för hyperbolisk och uppblåst?! Har du läst andras berättelser här om detta så kallade "ynkliga förkylningsvirus"?

Ja och ja.

Permalänk
Avstängd

Snabba fråga till den som vet: Alvedon skall tydligen enbart dämpa smärtcentrat i hjärnan och därmed smärtan men INTE samtidigt vara antiinflammatoriskt? Jag har fått tips om att ta alvedon om jag skulle få en ovanligt hög feber av första dosen idag (vilket skulle indikera på en faktiskt tidigare infektion som helt har varit omedveten om).

Jag vill däremot INTE dämpa febern eftersom det skulle inkräkta med immunförsvarets antikroppsbildning.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag vill däremot INTE dämpa febern eftersom det skulle inkräkta med immunförsvarets antikroppsbildning.

Var har du läst detta?
Feber är en del av vårt egna immunförsvar och jag har aldrig hört att dämpad feber skulle försämra antikroppsbildning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.