Laptop för programmering, bildredigering och lättare spel

Permalänk
Medlem

Laptop för programmering, bildredigering och lättare spel

Hej!

Jag studerar digitala medier och har med mig min laptop varje dag till skolan.
Har en stationär hemma och till skolan lånar jag just nu min pojkväns Acer som innehållsmässigt fungerar bra, med Intel Core i5 och Nvidia Geforce 940mx, men som tyvärr blir lite klumpig och tung att dra på varje dag då den är 17" och ingen lättviktare.
Inom skolan arbetar jag i program såsom Unity, Photoshop, IntelliJ m.m.

Optimalt så letar jag efter en laptop som:

- Inte är alltför dyr (upp till 10 000 kr, men hellre mot det lägre)
- Är låg i vikt (under 2 kg)
- Är relativt liten (helst 14" men 15" skulle fungera om den inte blir för tung)
- Har inbyggd SSD
- Klarar av vissa "enklare" spel (Exempelvis Rimworld, Oxygen not included, Sheltered, Stardew Valley, Dont Starve, Raft eller liknande spel. Behöver inte klara av alla, men skulle gärna kunna spela något om jag reser iväg och tar med mig laptopen.)

Det blir en lite allt i allo laptop jag letar efter, men tittar man på laptops med Intel processor och Nvidia grafikkort så kommer man gärna upp lite i pris. Går jag ner i pris så blir det snarare AMD processorer och grafikkort eller integrerad Intel HD grafik. Jag är absolut inte bunden till Intel eller Nvidia, men har aldrig använt AMD eller integrerade grafikkort så har svårt att veta vad som är "bra", "okej" eller "dåligt". Min taktik har varit att filtrera efter storlek och sedan googla på processorerna och grafikkorten. Men tänkte jag kunde kolla här om det är någon som har koll.

Exempelvis denna, https://www.webhallen.com/se/product/308186-Lenovo-Ideapad-S5... .
Ryzen 5 processor och AMD Radeon Vega 8 grafikkort. Klarar de komponenterna av de program och spel jag nämnt?

Har ni några tips på en laptop som uppfyller dessa behov?
Har ni några råd om vilka AMD komponenter som jag minst måste kolla efter för att uppfylla mina behov?
Har ni erfarenhet om hur mycket Intel HD Graphics 620 klarar av?
Hur mycket/lite ram bör man kolla efter?

Tacksam för alla tips, råd eller erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Den datorn du har kikat på skulle nog funka, vega 8 är starkare än ett Geforce 940mx enligt notebookcheck.

Här är lite alternativ:
Bättre grafikkort, finns i fyndhörnan för 1000 kr mindre. Kan vid senare tillfälle uppgraderas till 12 gb ram om 8 känns för lite så någolunda framtidssäker.
https://www.inet.se/produkt/1963776/acer-aspire-a514-14-i5-8g...

Liknande din men bättre specs och billigare.
https://www.power.se/datorer-och-gaming/datorer-och-bildskarm...

Liknande din men billigare:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Mer premium och 16 gb ram direkt:

https://www.webhallen.com/se/product/312384-Asus-UM433DA-PURE...

Permalänk
Medlem

@sarlucic: Tack för ditt svar! Tydligt och bra.

Alla fyra alternativ ser bra ut vid första blick. Acer Aspire känns som den kan passa mig bra. Asus med 16gb ram är också intressant, men MX250 verkar vassare än Vega 10 och har klarat mig med 8gb ram förut och kan som du sa uppdatera Acer i längden om jag behöver mer. Men jag ska kika lite närmre och fundera.

Permalänk
Datavetare

En OK laptop för under 10k är inte lätt...

Själv gillar jag Surface serien, men den ligger utanför din budget. Gillar också Dells XPS och Latitude series, de är tyvärr också utanför denna budget.

Då du nämner både "programmering" och "lättare spel" skulle då i alla fall jag helt fokusera på modeller med MX150/250. Nvidia är just nu tyvärr det enda relevanta alternativet för GPGPU-programmering (AMD har av någon anledning droppat officiellt stöd för OpenCL i sin APUer).

Även om MX150/250 knappast är något som kan kallas "kraftigt spel GPU" är de ändå bättre än all iGPUer som finns just nu.

Enda någorlunda vettiga modellen jag själv skulle kunna tänka mig för <10 k är Dell Vostro 5490. Observera att den modell som finns på prisjakt endast har 4 GB RAM (WTF 2020!), så du får lägga till 400/700 kr
för en 8/16 GB SO-DDR4 sticka (12/20 GB totalt).

Just för programmering (specifikt kompilering, kolla clang resultatet) verkar i5-10210U (som sitter i Vostron) vara 35-40 % snabbare än Ryzen 3500U. Sällan man använder en laptop som byggserver, så det relevanta värdet här är ju kompilering med en kärna (vilket är normalfallet för inkrementella byggen).

Har haft rätt många olika Dell modeller (har just nu en Latitude på jobbet), men aldrig en Vostro. Så har tyvärr inte förstahandsinformation på saker som kvalité på tangentbord, touchpad och skärm. Dell har bra tangentbord på XPS serien och riktigt bra på Latitude, så förhoppningsvis ligger de bra till även hos de enklare modellerna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

Nej det är inte så lätt att ha en budget och krav samtidigt...

Uppskattar all info, väldigt utförligt svar.

Nej, 4GB ram är ju väldigt lite så det är rätt konstigt att de har. 8GB ram skulle jag säga minst, men mer är ju bättre. Men 4...

Utseendet och kvalitén på tangentbord och skärm får jag ta lite det som finns. Mus har jag bärbar.

Ska fortsätta kolla runt men känner mig lite säkrare vad jag letar efter nu, med era svar.