Laptop för programmering, bildredigering och lättare spel
Hej!
Jag studerar digitala medier och har med mig min laptop varje dag till skolan.
Har en stationär hemma och till skolan lånar jag just nu min pojkväns Acer som innehållsmässigt fungerar bra, med Intel Core i5 och Nvidia Geforce 940mx, men som tyvärr blir lite klumpig och tung att dra på varje dag då den är 17" och ingen lättviktare.
Inom skolan arbetar jag i program såsom Unity, Photoshop, IntelliJ m.m.
Optimalt så letar jag efter en laptop som:
- Inte är alltför dyr (upp till 10 000 kr, men hellre mot det lägre)
- Är låg i vikt (under 2 kg)
- Är relativt liten (helst 14" men 15" skulle fungera om den inte blir för tung)
- Har inbyggd SSD
- Klarar av vissa "enklare" spel (Exempelvis Rimworld, Oxygen not included, Sheltered, Stardew Valley, Dont Starve, Raft eller liknande spel. Behöver inte klara av alla, men skulle gärna kunna spela något om jag reser iväg och tar med mig laptopen.)
Det blir en lite allt i allo laptop jag letar efter, men tittar man på laptops med Intel processor och Nvidia grafikkort så kommer man gärna upp lite i pris. Går jag ner i pris så blir det snarare AMD processorer och grafikkort eller integrerad Intel HD grafik. Jag är absolut inte bunden till Intel eller Nvidia, men har aldrig använt AMD eller integrerade grafikkort så har svårt att veta vad som är "bra", "okej" eller "dåligt". Min taktik har varit att filtrera efter storlek och sedan googla på processorerna och grafikkorten. Men tänkte jag kunde kolla här om det är någon som har koll.
Exempelvis denna, https://www.webhallen.com/se/product/308186-Lenovo-Ideapad-S5... .
Ryzen 5 processor och AMD Radeon Vega 8 grafikkort. Klarar de komponenterna av de program och spel jag nämnt?
Har ni några tips på en laptop som uppfyller dessa behov?
Har ni några råd om vilka AMD komponenter som jag minst måste kolla efter för att uppfylla mina behov?
Har ni erfarenhet om hur mycket Intel HD Graphics 620 klarar av?
Hur mycket/lite ram bör man kolla efter?
Tacksam för alla tips, råd eller erfarenheter.