Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

In och kika på recensionerna, finns bilder där på nöjda kunders playstation.

Bilderna är extremt små och lågupplösta. Omöjligt att se. Det ser inte jättedåligt ut, men jag kan, trots skräpbilder - se diverse skavanker. Men det kostar ju bara 450kr jämfört med 750kr, så det är rätt stor skillnad i pris.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Testpilot

Så ska jag vara glad eller missnöjd med att jag fick den gamla revisionen?

Dold text
Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så ska jag vara glad eller missnöjd med att jag fick den gamla revisionen?

Om du fick en Ps5 som inte har en wobblig fläkt och/eller störande coil whine ska du vara glad, annars inte. Strunta i kylflänsens storlek det har förmodligen mkt mindre betydelse än dom andra två sakerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så ska jag vara glad eller missnöjd med att jag fick den gamla revisionen?

fick själv gamla, är nöjd för jag har inget coilwhine eller dålig fläkt Hade varit precis lika nöjd med nya om även den hade varit tyst

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Squallie:

Om du fick en Ps5 som inte har en wobblig fläkt och/eller störande coil whine ska du vara glad, annars inte. Strunta i kylflänsens storlek det har förmodligen mkt mindre betydelse än dom andra två sakerna.

Skrivet av MrWhizeguy:

fick själv gamla, är nöjd för jag har inget coilwhine eller dålig fläkt Hade varit precis lika nöjd med nya om även den hade varit tyst

Haha ja. Än så länge är den tyst som musen, ingen fläkt som låter. Coilwhine kan jag dock inte verifiera då jag har tinnitus så det är sällan jag uppfattar detta.

Jag är böjd att hålla med, hela diskussionen är rätt överdriven men visst kan man undra hur det helt plötsligt inte krävs lika avancerad kylning.

Är allmänt väldigt nöjd med ljudnivån som är i princip icke existerande. Dock känns det såhär långt som en PS4 Pro +++. Det är ju väldigt tunt med PS5-exklusiva titlar med tanke på att den snart är ett år gammal.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på att ingen fått ut någon grundlig testning av kylningen så bör man nog ändå invänta slutgiltigt besked.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Dock känns det såhär långt som en PS4 Pro +++. Det är ju väldigt tunt med PS5-exklusiva titlar med tanke på att den snart är ett år gammal.

Jag kan väl förstå åsikten till viss del men jag köper alltid Playstation på release och detta är inget nytt för Ps5. Det finns flera exklusiva ganska stora spel (Demons souls Remake, Returnal, Ratchet and Clank) under första året så det är normalt skulle jag säga.
Vad som däremot oroar mig är att flera av sonys egna spel som släpps efter detta första året ska vara crossgen, det är nytt och det är lite oroande och gör Ps4 Pro +++ känslan mer aktuell igen. Det enda positiva med det är ju att 60fps läge känns mer självklart då.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Squallie:

Jag kan väl förstå åsikten till viss del men jag köper alltid Playstation på release och detta är inget nytt för Ps5. Det finns flera exklusiva ganska stora spel (Demons souls Remake, Returnal, Ratchet and Clank) under första året så det är normalt skulle jag säga.
Vad som däremot oroar mig är att flera av sonys egna spel som släpps efter detta första året ska vara crossgen, det är nytt och det är lite oroande och gör Ps4 Pro +++ känslan mer aktuell igen. Det enda positiva med det är ju att 60fps läge känns mer självklart då.

Det har du nog rätt i. Lustigt nog är jag sällan en early adopter på konsoler men denna gången så impulsköpte jag för att jag fick chansen. Rätt korkat egentligen men jag har också dålig impulskontroll...

Ja att spela uppgraderade versioner av ruskigt bra PS4-titlar har jag ingenting emot. Jag körde vidare på New Game+ på God of War och det är mycket tillfredsställande med 60 FPS.

Tycker det är lustigt också hur debatten kring 60 fps har blivit så hypad när för några år sedan man blev hånad för att man brydde sig om high refresh rate gaming och att det var PCMasterRace-fenomen som inte hade så stor betydelse.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Nåt nytt om den kommer stödja 1440p?
Ser ut som som när jag kopplar till datorskärmen ju… som är en predator 27” TN 165hz
Måste jag köpa en 1080p skärm? Vilken är då bäst dör snabba fps spel ala pubg, bf, cs go?
Måste ha en snabb skärm, både inputlag och responstid, för börja bli svårare och svårare att hänga med när man är 45+ 👀😝

Datorn har ett 1080kort, funderar på ett rtx 3070 nån gång om det kommer i lager till nåt vettigt pris 🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Nåt nytt om den kommer stödja 1440p?
Ser ut som som när jag kopplar till datorskärmen ju… som är en predator 27” TN 165hz
Måste jag köpa en 1080p skärm? Vilken är då bäst dör snabba fps spel ala pubg, bf, cs go?
Måste ha en snabb skärm, både inputlag och responstid, för börja bli svårare och svårare att hänga med när man är 45+ 👀😝

Sony har inte sagt något nytt om det.

1440p skärmar brukar ju kunna ta emot 1080p så det ska fungera ändå, men det kommer att se suddigare ut än vad det hade kunnat göra (och förmodligen suddigare än vad en 1080p skärm skulle se ut).

Min 1440p skärm, och jag antar dom flesta, kan låta bli att skala inkommande signal så pixlarna blir 1:1 så bilden inte täcker hela skärmen men blir skarpare, men tycker ändå att resultatet är mycket suddigare och grynigare än vad det är på min 65" 1080p TV då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Sony har inte sagt något nytt om det.

1440p skärmar brukar ju kunna ta emot 1080p så det ska fungera ändå, men det kommer att se suddigare ut än vad det hade kunnat göra (och förmodligen suddigare än vad en 1080p skärm skulle se ut).

Min 1440p skärm, och jag antar dom flesta, kan låta bli att skala inkommande signal så pixlarna blir 1:1 så bilden inte täcker hela skärmen men blir skarpare, men tycker ändå att resultatet är mycket suddigare och grynigare än vad det är på min 65" 1080p TV då.

Jo, det funkar med 1080 till den, men blir inge bra... blir bättre när jag testar mot grabbens uråldriga 1080p skärm....

Skulle denna kunna funka? Prio är fortf PC, så att den inte har hdmi 2.1 gör inte sååå möe:

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingskarm/ASUVG278...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med tanke på att ingen fått ut någon grundlig testning av kylningen så bör man nog ändå invänta slutgiltigt besked.

Verkar som Digital Foundry har recenserat nya versionen och inte märkt någon noterbar skillnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Levandebild:

Verkar som Digital Foundry har recenserat nya versionen och inte märkt någon noterbar skillnad.

Läste den igår när den släpptes, Richard har inte gjort något riktigt test ännu utan kommenterar mest det som redan tagits upp av Austin Evans.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dopeey:

Jag kan tex. stänga av konsolen med kontrollen utan bildskärm.

Finns det något enkelt sätt att stänga av konsollen med kontrollen? Dvs, snabbare/enklare än att trycka PS-knappen, trycka nedåt och sedan vänster på styrkorset, X, X?

Stör mig för övrigt på att menyerna/användargränssnittet faktiskt inte är särskilt bra i PS5. Köpte två spel digitalt på rea för några dagar sedan men valde att inte ladda hem dem med en gång (föratt inget särskilt), och sedan var de som bortblåsta. Gick inte att se någonstans i menyerna att jag faktiskt köpt dem, inte på hemskärmen och inte i biblioteket; gick inte att hämta dem på annat sätt än att söka upp dem i affären på nytt och börja hämta dem där... *suck*

Skitdåligt. Gör mig lite förbannad faktiskt att det är såhärpass illa. Sony är överlag rätt loja med mjukvarubiten, är tyvärr samma med deras TVar också. Modeller som utlovades redan förra året att få VRR-stöd har ännu inte fått det. Min egen TV från årets utbud har inte heller VRR, eller ALLM heller. Kasst!

För att inte tala om tjorvet med uppdaterade versioner av spel och inte uppdaterade, om man betalar för dem eller inte osv. Vissa spel dyker upp flera gånger i affären beroende på om det är vanlig vaniljversion eller någon samlarutgåva, GOTY eller "ultimate edition" osv. Något spel jag tittade på (minns inte exakt vilket) hade tre eller fyra olika varianter listade i affären, oklart vad exakt som skiljer dem åt... Tämligen klantigt skött av Sony överlag måste jag säga. MS må vara grisar i andra hänseenden, men den här biten är de mycket bättre på. Inget meck med vad för version av spelet man köper. Man får bästa direkt, punktslut.

Annars är nog folk lite väl heta på gröten med att såga den nya kylarversionen. Det är ju inte alls säkert att den är (märkbart) sämre, den ursprungliga versionen föreföll ganska ineffektiv där flera kylflänsar överlappar varandra, och därmed pumpar redan förvärmd luft vidare in i nästa fläns vilket lär sänka effektiviteten.

Den nya kylaren har ju dessutom en mycket längre huvudfläns - dvs den som är försedd med hela fyra värmerör, så jag spekulerar att den verkar överlag mer genomtänkt, medans den första varianten mest var stor och dum typ för att helt säkert garantera att SoCn får nog med kylning.

Större och tyngre är ju inte alltid automatiskt bättre. Sedan har det ju nämnts något om förbättringar med wifi, vilket ju inte är fel! Inte för att ur-modellen verkar ha några jätteproblem på den fronten; laddade hem trådlöst med toppar på nära 600Mbit/s för en liten stund sedan (via wifi6-nätverk kopplat till 1.2Gbit/s docsis, dock strypt av 1G ethernet.) Så på den punkten gnäller då inte jag iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Läste den igår när den släpptes, Richard har inte gjort något riktigt test ännu utan kommenterar mest det som redan tagits upp av Austin Evans.

Nä, ett spel bara (Control) i ett "grafiktungt område", men mer initierade tester ska vara på gång!

Permalänk
Medlem

Unboxade min PS5a idag och flickvännen la direkt märke till två fläckar i plasten i chassits vardera sida, precis i mitten. Det ser ut som slitage av den annars skrovliga ytan. Ser alla exemplar ut såhär eller är det en defekt? Såg en tråd om folk som fått typ "mörka" fläckar på samma ställen.
Hur ser era ut? Min är köpt från netonnet för nån månad sen.

Här är tråden.
https://amp.reddit.com/r/PS5/comments/juqcr7/anyone_elses_ps5...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Unboxade min PS5a idag och flickvännen la direkt märke till två fläckar i plasten i chassits vardera sida, precis i mitten. Det ser ut som slitage av den annars skrovliga ytan. Ser alla exemplar ut såhär eller är det en defekt? Såg en tråd om folk som fått typ "mörka" fläckar på samma ställen.
Hur ser era ut? Min är köpt från netonnet för nån månad sen.

Här är tråden.
https://amp.reddit.com/r/PS5/comments/juqcr7/anyone_elses_ps5...

Från gjutningen av plasten det finns på alla

Permalänk
Medlem

Driftingen kom tillbaka.

Öppnade upp kontrollen helt, tvättade ordentligt, körde med electric cleaning / luft på burk. Får se om det är borta helt nu. Förut kom det tillbaka innan 2-3 timmar typ. Nu har jag spelat Diablo 5 timmar utan problem.
Det var smutsigt där under, katthår och goijs.

Garanti fanns kvar på kontrollen, menmen skoj att skruva och pilla lite själv

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tjobbo:

Det var smutsigt där under, katthår och goijs.

Kanske lägga kontrollen i fortsättningen där katten inte kommer åt att ruva ovanpå den?

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Kanske lägga kontrollen i fortsättningen där katten inte kommer åt att ruva ovanpå den?

Det som är lite problemet med katt/djur. Spelar fan ingen roll hur mycket man städar, är fan lika mycket hår en timme senare igen 😆

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det går att justera utgående volym på PS5an?
Har försökt leta i menyerna men hittar inget, skulle vilja ha ett reglage likt när man har ett headset inkopplat.

Anledningen är att jag har ett par aktiva högtalare inkopplade till tvn som saknar fjärrkontroll, så för att latmasken skulle bli glad vore det skönt att slippa gå fram till tv bänken och sänka/höja där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Är det någon som vet om det går att justera utgående volym på PS5an?
Har försökt leta i menyerna men hittar inget, skulle vilja ha ett reglage likt när man har ett headset inkopplat.

Anledningen är att jag har ett par aktiva högtalare inkopplade till tvn som saknar fjärrkontroll, så för att latmasken skulle bli glad vore det skönt att slippa gå fram till tv bänken och sänka/höja där!

Kan finnas appar till telefonen för att justera ljudvolym på tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Kan finnas appar till telefonen för att justera ljudvolym på tvn.

Det hjälper tyvärr inte, jag måste höja/sänka på högtalarna då dom är inkopplade via 3.5mm i TVn.

Permalänk
Medlem

Denna måste väl vara bra till PC, krävande spel+ Ps5an..?
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingskarm/ASUVG278...
känner att det är rätt dyrt att vara upadterad när det gäller 1440p 144hz, och den uppl suger till ps5an, då den inte stöder det... är en predator TN skärm jag har nu 1440p...

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Denna måste väl vara bra till PC, krävande spel+ Ps5an..?
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingskarm/ASUVG278...
känner att det är rätt dyrt att vara upadterad när det gäller 1440p 144hz, och den uppl suger till ps5an, då den inte stöder det... är en predator TN skärm jag har nu 1440p...

Jag har denna till mitt PlayStation 5 och kunde inte vara nöjdare.

Hade inte satsat på TN panel om du inte spelar FPS spel på tävlingsnivå. Mer gött att njuta av 4k och fina färger.

LG 27UP850-W 27p IPS UHD https://www.amazon.se/dp/B08VR97479/ref=cm_sw_r_cp_api_glt_i_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Jag har denna till mitt PlayStation 5 och kunde inte vara nöjdare.

LG 27UP850-W 27p IPS UHD https://www.amazon.se/dp/B08VR97479/ref=cm_sw_r_cp_api_glt_i_...

Men är rätt känslig om det blir låg fps i pubg, bf osv när det är på pc... tror mitt 1080gtx dööör i den upplösningen
Vad är det för hz på den? måste minst vara 144...

Sant det med färger osv... men måste ha vartenda ms på min sida i min ålder när det vankas pubg, cod, csgo bf etc ,hehehe

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Men är rätt känslig om det blir låg fps i pubg, bf osv när det är på pc... tror mitt 1080gtx dööör i den upplösningen
Vad är det för hz på den? måste minst vara 144...

Missade att du letade efter 144hz. Den har 60hz.

Passar mig perfekt då jag endast spelar sport spel som 2K, FIFA och MLB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Denna måste väl vara bra till PC, krävande spel+ Ps5an..?
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingskarm/ASUVG278...
känner att det är rätt dyrt att vara upadterad när det gäller 1440p 144hz, och den uppl suger till ps5an, då den inte stöder det... är en predator TN skärm jag har nu 1440p...

Om du gärna vill ha 1440p native när du kör via PC men även vill kunna få vettig(?) bild från Ps5 så köp en 1440p skärm som kan ta emot 4K (ifrån Ps5an då) och skala ner det till 1440p. Jag har inte sett skillnaden själv men i teorin borde det ge bäst resultat för en PC/Ps5 kombo om du vill ha PC i 1440p.

Har inte tips om någon specifik modell men det finns skärmar som klarar detta.

Permalänk
Medlem

"Tune in next Thursday, September 9 at 1:00pm Pacific Time / 9:00pm BST / 10:00pm CEST for a look into the future of PS5. The Showcase will weigh in at around 40 minutes and include updates from PlayStation Studios and some of the industry’s most imaginative developers, for games releasing this holiday and beyond. And stick around after the presentation to get more updates from some of the studio teams featured in the Showcase.

One thing to note: PlayStation’s next generation of VR won’t make an appearance this time. But there will still be plenty of great PS5 games from developers large and small. We hope you can join us!"