Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Jobbar du på Sony eller?

Finns ingen anledning att förboka spel. Ännu mindre anledning att förboka en remake av en remaster som säljs för fullpris.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Sony höjer priset på Ps5.

Europe
PS5 with Ultra HD Blu-ray disc drive – €549.99
PS5 Digital Edition – €449.99

https://blog.playstation.com/2022/08/25/ps5-price-to-increase...

Första gången någonsin som en konsol har gått upp i pris?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Lagerlöf:

Jobbar du på Sony eller?

Finns ingen anledning att förboka spel. Ännu mindre anledning att förboka en remake av en remaster som säljs för fullpris.

Förstår hur du tänker, men om man verkligen vet att man ska spela spelet vid release så är ”deal” inläggen bra, för kan handla om rätt stora skillnader i pris från dom olika butikerna

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Förstår hur du tänker, men om man verkligen vet att man ska spela spelet vid release så är ”deal” inläggen bra, för kan handla om rätt stora skillnader i pris från dom olika butikerna

Lätt att missa att 599kr inte är standard priset för det där spelet dock, för det borde kosta max det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jobbar du på Sony eller?

Finns ingen anledning att förboka spel. Ännu mindre anledning att förboka en remake av en remaster som säljs för fullpris.

Om man vill ha dagen på release dagen så är det väl rätt så bra att förhandsboka eller?

Använder ofta sådana deals så jag uppskattar såna inlägg även om jag inte hade tänkt förhandsboka just detta spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jobbar du på Sony eller?

Finns ingen anledning att förboka spel. Ännu mindre anledning att förboka en remake av en remaster som säljs för fullpris.

I en tråd som handlar om PS5 är det ganska stor chans att >0 personer är taggade på en remake av en remaster av ett väldigt omtyckt spel, och om man vill ha en fysisk kopia av spelet dag 1 så behöver man förboka det, och då är det ju inte så tokigt att spara någon hundring om man kan det.

Skrivet av Squallie:

Sony höjer priset på Ps5.

Europe
PS5 with Ultra HD Blu-ray disc drive – €549.99
PS5 Digital Edition – €449.99

https://blog.playstation.com/2022/08/25/ps5-price-to-increase...

Första gången någonsin som en konsol har gått upp i pris?

Oh boy, detta kommer säkert vara populärt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dex:

Om man vill ha dagen på release dagen så är det väl rätt så bra att förhandsboka eller?

Använder ofta sådana deals så jag uppskattar såna inlägg även om jag inte hade tänkt förhandsboka just detta spelet.

Förbokningar av spel är en av anledningarna till det stora förfallet i kvalité de senaste åren. Kolla bara hur bra remaken av GTA 3 var liksom

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jobbar du på Sony eller?

Finns ingen anledning att förboka spel. Ännu mindre anledning att förboka en remake av en remaster som säljs för fullpris.

Det är väl bara att scrolla vidare om du inte är intresserad tips om lägsta pris...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Det är väl bara att scrolla vidare om du inte är intresserad tips om lägsta pris...

Om alla slutade förboka spel hade kvalitén på majoriteten av alla spel ökat.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Sony höjer priset på Ps5.

Europe
PS5 with Ultra HD Blu-ray disc drive – €549.99
PS5 Digital Edition – €449.99

https://blog.playstation.com/2022/08/25/ps5-price-to-increase...

Första gången någonsin som en konsol har gått upp i pris?

Har alla återförsäljare (som Netonnet, Elgiganten, Mediamarkt, Webhallen etc.) sålt PS5 till över rekommenderat pris? För €549 blir ju inte ens 5990kr som det har kostat typ överallt. Eller kommer det inte bli någon skillnad alls i Sverige, tro?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har alla återförsäljare (som Netonnet, Elgiganten, Mediamarkt, Webhallen etc.) sålt PS5 till över rekommenderat pris? För €549 blir ju inte ens 5990kr som det har kostat typ överallt. Eller kommer det inte bli någon skillnad alls i Sverige, tro?

Ja det brukar vara så här. Xbox Series X hade ett lite mer korrekt pris i sverige.

Förmodligen blir nya priset i sverige 6490kr.

Permalänk
Medlem

Ingen vill ha SEK på den globala scenen utan det är USD som gäller (världens reservvaluta)
Om vi leker med tanken att Sony får 4000Kr per såld konsol i Sverige efter moms och annat så får vi följande:

November 2020
4000SEK = ca USD474

Augusti 2022
4000SEK = USD380

Höjningen täcker alltså inte ens försvagningen av SEK kontra USD.
Tänk då alla ökade kostnader i produktionsledet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har alla återförsäljare (som Netonnet, Elgiganten, Mediamarkt, Webhallen etc.) sålt PS5 till över rekommenderat pris? För €549 blir ju inte ens 5990kr som det har kostat typ överallt. Eller kommer det inte bli någon skillnad alls i Sverige, tro?

De har nog sålt strax över rekommenderat pris, men Sverige har ju en mängd av olika skatter som antagligen spelar in i varför konsolen kostade 5990. Kan tänka mig att det blir 6490 kr för standard edition nu.

Permalänk
Medlem

Någon som har en humm om när Sony släpper 1440p patchen i Sverige?

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av teckim:

Någon som har en humm om när Sony släpper 1440p patchen i Sverige?

Undrar detsamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Sony höjer priset på Ps5.

Europe
PS5 with Ultra HD Blu-ray disc drive – €549.99
PS5 Digital Edition – €449.99

https://blog.playstation.com/2022/08/25/ps5-price-to-increase...

Första gången någonsin som en konsol har gått upp i pris?

Wot?! Sony skalpar!1!1!

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av teckim:

Någon som har en humm om när Sony släpper 1440p patchen i Sverige?

Skrivet av Swennis:

Undrar detsamma

Jag vet inte exakt men tidigare betor brukar ligga ca 1 månad före och det var väl ett par veckor sedan Betan kom ut ungefär va? Så början/mitten av September känns rimligt.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Jag vet inte exakt men tidigare betor brukar ligga ca 1 månad före och det var väl ett par veckor sedan Betan kom ut ungefär va? Så början/mitten av September känns rimligt.

Det hade varit kanon, o ja det låter ju rimligt isf.
Tack för svar <3

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

De har nog sålt strax över rekommenderat pris, men Sverige har ju en mängd av olika skatter som antagligen spelar in i varför konsolen kostade 5990. Kan tänka mig att det blir 6490 kr för standard edition nu.

Ja, du har förstås rätt. PS5 borde ha kostat ca 5000kr men kostar 6000kr pga... vad? Privatkopieringsavgifter på SSDn som är förlegade? Vem "privatkopierar" på PS5? Men ja, du har ju rätt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, du har förstås rätt. PS5 borde ha kostat ca 5000kr men kostar 6000kr pga... vad? Privatkopieringsavgifter på SSDn som är förlegade? Vem "privatkopierar" på PS5? Men ja, du har ju rätt.

Det extra påslaget är pga att nordisk film har monopol på distributionen av playstation i norden därav det högre priset mot Xbox series X som hade samma MSRP.
Lite som Bergsala skatten på Nintendo.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Det extra påslaget är pga att nordisk film har monopol på distributionen av playstation i norden därav det högre priset mot Xbox series X som hade samma MSRP.
Lite som Bergsala skatten på Nintendo.

Är det så det är? Jag köpte mitt Xbox Series X för 5695kr från Webhallen. Vad är det som gör att PS5 kostar 300kr mer på Svenska marknaden? Nordisk Film som vill ha 300kr extra?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Är det så det är? Jag köpte mitt Xbox Series X för 5695kr från Webhallen. Vad är det som gör att PS5 kostar 300kr mer på Svenska marknaden? Nordisk Film som vill ha 300kr extra?

Det är ju olika produkter varför skulle de kosta exakt samma. Sett till prestanda så borde ps 5 förvisso va billigare men

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Är det så det är? Jag köpte mitt Xbox Series X för 5695kr från Webhallen. Vad är det som gör att PS5 kostar 300kr mer på Svenska marknaden? Nordisk Film som vill ha 300kr extra?

Min gissning är att Series x inte har ett inbyggt uppladdningsbart batteri till kontrollen som följer med. De kränger det separat för 250kr 😂😂😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är ju olika produkter varför skulle de kosta exakt samma. Sett till prestanda så borde ps 5 förvisso va billigare men

För att dom har samma MSRP? Eller ja i sverige verkar dom ju inte ha det, vilket är vad vi diskuterar varför. För i andra regioner har dom samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Är det så det är? Jag köpte mitt Xbox Series X för 5695kr från Webhallen. Vad är det som gör att PS5 kostar 300kr mer på Svenska marknaden? Nordisk Film som vill ha 300kr extra?

NF har alltid lagt på minst 300-500kr på konsolerna här i sverige ända sedan Ps2 om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Ingen vill ha SEK på den globala scenen utan det är USD som gäller (världens reservvaluta)
Om vi leker med tanken att Sony får 4000Kr per såld konsol i Sverige efter moms och annat så får vi följande:

November 2020
4000SEK = ca USD474

Augusti 2022
4000SEK = USD380

Höjningen täcker alltså inte ens försvagningen av SEK kontra USD.
Tänk då alla ökade kostnader i produktionsledet.

Man kan alltid hitta anledningar till att företag höjer sina priser. Två saker som sticker lite i mina ögon med detta, Sony höjer inte i USA samt att Nintendo och Xbox gått ut och sagt att man inte höjer priserna.

Att de inte höjer i USA har antagligen att göra med att man känner att man måste vara konkurrenskraftiga där för Xbox säljer bättre. Lite synd att de är så bekväma på den europeiska marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Man kan alltid hitta anledningar till att företag höjer sina priser. Två saker som sticker lite i mina ögon med detta, Sony höjer inte i USA samt att Nintendo och Xbox gått ut och sagt att man inte höjer priserna.

Att de inte höjer i USA har antagligen att göra med att man känner att man måste vara konkurrenskraftiga där för Xbox säljer bättre. Lite synd att de är så bekväma på den europeiska marknaden.

Som sagt världsvalutan är USD, i USA får Sony alltså samma mängd USD nu som i november 2020 per såld enhet.
Tvärtom är det så när det växlas över till JPY så får Sony mer eftersom JPY också försvagats mot USD.
Detta upplägg kallade ju Charles De Gaulle back in the day för "exorbitant privilege".

Prisökningarna gäller ju överallt det är inte enstaka produkter, bara fråga om tid innan andra höjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Man kan alltid hitta anledningar till att företag höjer sina priser. Två saker som sticker lite i mina ögon med detta, Sony höjer inte i USA samt att Nintendo och Xbox gått ut och sagt att man inte höjer priserna.

Att de inte höjer i USA har antagligen att göra med att man känner att man måste vara konkurrenskraftiga där för Xbox säljer bättre. Lite synd att de är så bekväma på den europeiska marknaden.

Har sett denna kommentaren på flera ställen nu att Xbox säljer bättre än PS5 i usa. Men när jag googlar så hittar jag endast siffror på att PS5 ligger före Xbox i USA. Där har varit några månader där Xbox säljer mer, men totalt så ligger PS5 före.
Var ser så många att Xbox säljer mer i USA?

Inte för att det har någon betydelse så klart, bara nyfiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Har sett denna kommentaren på flera ställen nu att Xbox säljer bättre än PS5 i usa. Men när jag googlar så hittar jag endast siffror på att PS5 ligger före Xbox i USA. Där har varit några månader där Xbox säljer mer, men totalt så ligger PS5 före.
Var ser så många att Xbox säljer mer i USA?

Inte för att det har någon betydelse så klart, bara nyfiken

Nadella som sa i senaste kvartalsrapporten att Xbox sålt mer än PS tre kvartal i rad. Därav tänker jag mig att Sony inte vill höja även i USA då de känner av konkurrensen mer där. Men totalen leder ju fortfarande PS.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Entash:

De har nog sålt strax över rekommenderat pris, men Sverige har ju en mängd av olika skatter som antagligen spelar in i varför konsolen kostade 5990. Kan tänka mig att det blir 6490 kr för standard edition nu.

Japp, Kemikalieskatten tex. 166kr/kg (ex moms?) och maxbelopp 457kr exkl moms, Men jag vet inte om PS5 har några 50% eller 90% avdrag som sänker skatten.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.