Robotdammsugare för att hålla undan katthår.

Permalänk
Medlem

Robotdammsugare för att hålla undan katthår.

Hej gissar att Sweclockers är helt rätt forum för att fråga om automatiserade lösningar så som robotdammsugare.
Jag anser att dammsuga är djävulens påfund och få saker är så tråkigt som att dammsuga. Dock så har man ju en katt ( Maine Coon ) som fäller precis varje jäkla sekund. Finns det robotdammsugare som funkar vettigt? Inte mycket mattor och enbart en låg tröskel. 95kvm.
Tänkte en budget på 2-5000:-
Kudos om den även går att programmera in körtider i.

Ha det gott!

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Roborock s6, eller s5 beroendes på prisläget idag som jag inte orkar kolla upp.

Har själv en s6 och är kanonnöjd!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kategori/1137/robotdammsugare/787/xiaomi
Jag har s5, eller föregångaren som var 1000kr billigare, den hade blivit ersatt upptäckte jag nu.
Men den är jättebra och aldrig sett en produkt som fått så många positiva (5 Stjärnor) omdömen på prisjakt.

Permalänk
Medlem

Har en roborock S5, köptes för 3800. Värt varenda krona

Permalänk
Medlem

Jag har S5 Max efter att ha bytt från Roomba. Vi hade Roomban i tre år men uppgraderade och lämnade den till min syster. Den fungerade bra och gjorde sitt jobb.
Den stora skillnaden mellan Roomban och S5 Max var hur den navigera. Roomban åkte kors och tvärs över lägenheten tills den var nöjd medans Roborock ritar upp hela lägenheten med laser och kör efter den. Båda gjorde dock i slutändan samma sak och vi märker ingen större skillnad. Vi skaffade robot damsugare av samma anledning som du fast annat djur. Vår hund fäller nog lika mycket hår som din katt och till det är damsugaren perfekt, om inte katten eller någon annan i familjen har långa hår. Då fastnar de ganska lätt på borstarna. Med S5 så upplever jag att det fastnar mindre och är lättar att rengöra borsten och hjulen vilket man måste regelbundet.
Vi köpte vår för 5499kr tror jag men nästan varje vecka är det priskrig på prisjakt så då kan du köpa den för 4669 på tex white away. Vi har beställt en till min mor som vi väntar på.
Jag har för mig att ordningen på deras modeller är S5, S6 och sen kom S5 Max med ny processor. Finns en bra Youtube kanalnsom heter vaccumwars. Han har bra koll.

Andreas

Permalänk
Medlem

Tack alla för rekommendationerna! Låter som att ännu en S5 får bli hushållerska/hållare Hittade den för 4500ish på komplett:)

Fast nu blev jag kluven.... Är det värt att gå på MAX istället?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Tack alla för rekommendationerna! Låter som att ännu en S5 får bli hushållerska/hållare Hittade den för 4500ish på komplett:)

Fast nu blev jag kluven.... Är det värt att gå på MAX istället?

Om du behöver följande funktioner:

Ställa in sugkraft per rum
Ställa in hur mycket vatten som skall gå åt när den skurar
Ställa in... "skura inte" zoner.

Är väl det som skiljer sig nu
I vårt fall blev det nej
Skura får den göra i köket endast då man ändå vill ha den under uppsikt när de e vatten i lilla behållaren, resten av hemmet skurar jag gärna själv

Permalänk
Medlem

Vi har en Roomba och tycker den är kanon för just hår, både kattens och fruns. Romban har två silikonrullar som håret inte fastnar i lika lätt som vanliga borstar som de andra vi tittat på. Är det väldigt ostädat händer det att håret fastnar i rullarna som då är rätt lätt att få loss, men då är det fruns tre meter långa fiskelinor och inte kattens hår som är problemet.

Sen kan jag hålla med om att den inte är den smartaste, mem så illa är det inte, men det ska vad jag förstått skilja ganska mycket mellan generationer och modeller (vi har en i 980-serien om jag inte missminner mig)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har en följdfråga på ämnet: Hur gör dessa moderna robotdammsugare med skräpet, tömmer av i en större behållare automatiskt eller behöver man tömma dessa själv? Hur ofta?

Permalänk
Medlem

Jag och sambon har två stycken ragdolls som hårar ofantligt mycket. (trots tvätt och borstning). Köpte en Xiaomi Roborock S5 till mig och sambon i "Julklapp" i hopp om att den skulle få oss att slippa manuellt dammsuga var eviga dag. Och det gjorde den! Är extremt nöjd över den (Har aldrig använt skur funktonen).

Man tömmer "skräpkorgen" efter varje körning och tvättar filtret. (Man får med ett extra filter så jag byter ut dom efter varje körning/tvätt).

Appen är väldigt enkel att använda och förstå. Du kan ställa timer, om den ska öka suget över mattor, välja var i bostaden den ska städa etc etc.

Enda negativa jag kan säga om den, är att den har svårt för helsvarta ytor. Vi har en flerfärgad matta, i mitten av mattan är det en yta som är helsvart, 60x60cm~, den kör aldrig över de stället.
Det är som att den tror att det är ett hål eller liknande.
Lyfter vi och ställer dammsugaren mitt på svarta stället så säger den error och att den måste flyttas.

MEN, summa summarum. Köpte för 5000kr och den är värd varenda krona.

Visa signatur

Dreamt i was king, woke up, still king.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrangle:

Hej,
Jag har en följdfråga på ämnet: Hur gör dessa moderna robotdammsugare med skräpet, tömmer av i en större behållare automatiskt eller behöver man tömma dessa själv? Hur ofta?

Det finns någon som tömmer i en större behållare men det är snordyrt.
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/dammsugare-...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Neato, päronen har haf5 2st genom årens lopp och dom har varit nästintill perfekta. Min lilla etta på 45m² är på tok för liten för att motivera ett köp, dom skulle ha fått en D650 levererad i fredags som uteblev, ska bli intressant att se hur den presterar sen.
Annars har jag varit sugen på att se hur Electrolux i9 serie står sig, vet att det var en del problem i början. Men av dom tester (både utländska och svenska) så ska dom ha bättrat till sig rejält och presterar nu enligt många bland dom allra bästa.
Vore hur som helst intressant att få lägga vantarna på en själv

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Hej gissar att Sweclockers är helt rätt forum för att fråga om automatiserade lösningar så som robotdammsugare.
Jag anser att dammsuga är djävulens påfund och få saker är så tråkigt som att dammsuga. Dock så har man ju en katt ( Maine Coon ) som fäller precis varje jäkla sekund. Finns det robotdammsugare som funkar vettigt? Inte mycket mattor och enbart en låg tröskel. 95kvm.
Tänkte en budget på 2-5000:-
Kudos om den även går att programmera in körtider i.

Ha det gott!

s6 eller s5max, av anledningen att kartfunktionen är bättre och rengöring av borsten är väldigt mycket enklare då du kan ta bort sidorna på den. det är dock möjligt att s6 borste passar i s5 men det har jag inte testat, s5 har en annan fördel, den klarar något högre trösklar.
jag kör en t6 (s6) och en s5, s6 är mycket tystare än s5. Jag tror dock jag ska köpa in en s5max till klubben nu för den större vattenbehållaren om man inte ska vänta på nästa modell som borde dyka upp snart.
innan dessa robotar körde jag både neato och roomba, ingen av dessa har en chans mot s5,s6 i både rengöring och underhåll av maskinerna.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har en Roborock S50 hemma, bland de bästa köpen jag någonsin gjort.

Sambon var skeptisk först men är också nöjd nu, perfekt om man har husdjur hemma (vi har också en Maine Coon som TS - Fäller järnet).

Vi hade gamla prylar under sängen som vi rensade bort, höjde även soffan med små träklossar så att robotdammsugaren kunde gå under där också. Så nu kan den verkligen gå överallt, känns väldigt fräscht hemma.

Sen upplevs det även som renare då vi undviker att ställa saker på golvet nu (för att underlätta för dammsugaren).

Jag köpte under black friday på Aliexpress för 3300kr

https://www.aliexpress.com/item/32837432078.html?spm=a2g0o.pr..._

Finns att köpa nu för 3.730kr (verkar bli nedsatt till 3.520kr 27/3 så kan du vänta 5 dagar så spar du lite till)
Skickas inom Europa och mycket positiva reviews. Tog mig nog bara någon vecka innan vi fick hem den.

Skrivet av Scrangle:

Hej,
Jag har en följdfråga på ämnet: Hur gör dessa moderna robotdammsugare med skräpet, tömmer av i en större behållare automatiskt eller behöver man tömma dessa själv? Hur ofta?

De flesta modellerna (inklusive S50) behöver man tömma själv. Vi brukar köra dammsugaren ungefär 2 gånger i veckan och behöver tömma behållaren varannan gång (2:a ca 60kvm, men då har vi katt också).

Men kan ju variera en hel del beroende på hur lätt det blir smutsigt där hemma. Jag trodde vi hade det ganska rent hemma tills robotdammsugaren körde första gången....

MVH

Permalänk
Medlem

Den dagen dom lanserar en dammsugare som både dammsuger och tömmer själv....det är då robotarna tar över på riktigt 🤖☠️

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har 6st (!) katter och har en Roborock S5 sedan 1 år tillbaka. Bästa köp jag gjort. Den kör på timer på morgon och eftermiddag.
Hade köpt en S6 idag.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har S5an, (inga katter), är riktigt nöjd med dammsugarfunkionen. Dock inte speciellt imponerad av moppnings tillbehören och kommer antagligen aldrig använda den för just moppning något mer. Kan tänka mig att det skulle kunna bli trassel bland borstarna av katthår.

edit: har en matta som den inte gillar, den behöver lite fart för att komma upp på den och ligger den kör långsamt bredvid så lyckas den inte. Tror det är en sån här matta: https://www.ikea.com/se/sv/p/vindum-matta-lang-lugg-vit-00344...

Skrivet av RVX:

Den dagen dom lanserar en dammsugare som både dammsuger och tömmer själv....det är då robotarna tar över på riktigt 🤖☠️

Typ en sån? https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/dammsugare-...

edit: ser nu att den faktiskt redan var postad tidigare i tråden

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Har länge tänkt på en själv, men nu har vi en hund som fäller hår som bara tusan. Det blir en full icapåse per vecka förutom det jag dammsuger upp (varje dag). Det är nästan som ylle alltså, helt sjukt.
Tål en robotsugare den typ av hundhår?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Haha! Visste inte ens att det fanns, aja där ser man. Bakläxa på mig 😁
Priset var dock liiiiiiiiiiiiite i överkant.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Har länge tänkt på en själv, men nu har vi en hund som fäller hår som bara tusan. Det blir en full icapåse per vecka förutom det jag dammsuger upp (varje dag). Det är nästan som ylle alltså, helt sjukt.
Tål en robotsugare den typ av hundhår?

Inga problem, självklart får du tömma behållaren ofta men det är ju inget stort besvär.

Permalänk
Medlem

Xaiomi helt klart. Kör en S5:a på övervåningen 40 kvm. Otroligt effektiv och smart.
Men som andra skrivit har den problem med helsvarta mattor just pga fallsensorn som
förmodligen rapporterar ett svart hål. Tömning gör jag kanske var tredje städning nu, dvs 1 gång i veckan. Jag har gömt laddstationen under sängen så man ser aldrig till den mer än under de 20 min som det tar för den att dra sin repa. Dom har nyligen uppdaterat appen så nu är det enklare att köra zone- rumstädning. Går också att koppla ihop dammsugaren med google home vilket jag gjort.
Nu ligger jag i sängen och säger bara "hej Google, börja städa" och den gör det.
Rätt skön känsla faktiskt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Asus Prime X570-P| RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair RM850W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Fläktar 6 st be quiet! | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Har länge tänkt på en själv, men nu har vi en hund som fäller hår som bara tusan. Det blir en full icapåse per vecka förutom det jag dammsuger upp (varje dag). Det är nästan som ylle alltså, helt sjukt.
Tål en robotsugare den typ av hundhår?

Den typen av hundhår? Du måste berätta vilken typ av hundhår det är inte bara mängden
Jag har en Cleanmate S1000 som jag hatar med passion (den funkar bra, men inte som jag vill), den har inga problem med min schäfer eller min katt (eller min svägerskas katter) men mina hår däremot på 20 cm har den lite jobbigt med. Så en säck med schäferhår går nog bra, men en bearded collie blir nog svårare.

Skrivet av RVX:

Haha! Visste inte ens att det fanns, aja där ser man. Bakläxa på mig 😁
Priset var dock liiiiiiiiiiiiite i överkant.

Man måste ju dock ännu tömma robotdammsugare (den stora basstationen) om än väldigt mycket mer sällan. Den dagen jag slipper tömma alls så är jag lycklig:D

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Den typen av hundhår? Du måste berätta vilken typ av hundhår det är inte bara mängden
Jag har en Cleanmate S1000 som jag hatar med passion (den funkar bra, men inte som jag vill), den har inga problem med min schäfer eller min katt (eller min svägerskas katter) men mina hår däremot på 20 cm har den lite jobbigt med. Så en säck med schäferhår går nog bra, men en bearded collie blir nog svårare.

Man måste ju dock ännu tömma robotdammsugare (den stora basstationen) om än väldigt mycket mer sällan. Den dagen jag slipper tömma alls så är jag lycklig:D

Den dagen det sistnämnda inträffar, dvs att den själv tömmer "behållaren", då infaller mitt tidigare påstående

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Den typen av hundhår? Du måste berätta vilken typ av hundhår det är inte bara mängden
Jag har en Cleanmate S1000 som jag hatar med passion (den funkar bra, men inte som jag vill), den har inga problem med min schäfer eller min katt (eller min svägerskas katter) men mina hår däremot på 20 cm har den lite jobbigt med. Så en säck med schäferhår går nog bra, men en bearded collie blir nog svårare.

Man måste ju dock ännu tömma robotdammsugare (den stora basstationen) om än väldigt mycket mer sällan. Den dagen jag slipper tömma alls så är jag lycklig:D

Tack för svar!

Håret känns som tunn ull. Ta en liten klypa och det blir som en handboll för att hitta en metafor. Ungefär som dammråttor faktist.
Min största fördom är att maskineriet kan gå sönder på dammsugaren på grund av håret på nått sätt. Säkert bara nojig. Kan ju också lova det blir ett jävla liv om roboten börjar köra och hunden ligger på golvet Hunden vänjer sig självklart, men i alla fall.

S6 Svart och S60 vit? Enda skillnaden?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tack för svar!

Håret känns som tunn ull. Ta en liten klypa och det blir som en handboll för att hitta en metafor. Ungefär som dammråttor faktist.
Min största fördom är att maskineriet kan gå sönder på dammsugaren på grund av håret på nått sätt. Säkert bara nojig. Kan ju också lova det blir ett jävla liv om roboten börjar köra och hunden ligger på golvet Hunden vänjer sig självklart, men i alla fall.

S6 Svart och S60 vit? Enda skillnaden?

Nu tänker jag tala om hur min dammsugare funkar. Om någon av de tre borstarna går tungt så stannar och skickar ett felmeddelande där det är tex "höger sidoborste överbelastad" då vet man att rengöra alla borstar. Har svårt att tänka mig att bättre maskiner saknar den funktionen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Tack!

Efter att ha sett en Youtube test mellan S5 och S6 så stämmer det perfekt med din förklaring.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av skoowgis:

Jag och sambon har två stycken ragdolls som hårar ofantligt mycket. (trots tvätt och borstning). Köpte en Xiaomi Roborock S5 till mig och sambon i "Julklapp" i hopp om att den skulle få oss att slippa manuellt dammsuga var eviga dag. Och det gjorde den! Är extremt nöjd över den (Har aldrig använt skur funktonen).

Man tömmer "skräpkorgen" efter varje körning och tvättar filtret. (Man får med ett extra filter så jag byter ut dom efter varje körning/tvätt).

Appen är väldigt enkel att använda och förstå. Du kan ställa timer, om den ska öka suget över mattor, välja var i bostaden den ska städa etc etc.

Enda negativa jag kan säga om den, är att den har svårt för helsvarta ytor. Vi har en flerfärgad matta, i mitten av mattan är det en yta som är helsvart, 60x60cm~, den kör aldrig över de stället.
Det är som att den tror att det är ett hål eller liknande.
Lyfter vi och ställer dammsugaren mitt på svarta stället så säger den error och att den måste flyttas.

MEN, summa summarum. Köpte för 5000kr och den är värd varenda krona.

Så länge man inte har en trappa eller något som man vill att dammsugaren inte ska trilla ner för så kan man tejpa över fallsensorerna med vit tejp. Då ser dammsugaren inte den svarta mattan (och heller inte trappor...) och kommer att köra på som vanligt. Finns guider på nätet. Men som sagt, har man något som dammsugaren kan falla ner från så är det nog direkt olämpligt

Permalänk
Medlem

@Frispel: Tack för tipset haha! Hade ingen aning om att det gick att lura den så lätt. Ska testa ikväll!

Visa signatur

Dreamt i was king, woke up, still king.

Permalänk
Medlem

Ställer en fråga. Ni som har Xiaomi Roborock S5.
Har ni råkar ut för efter senaste uppdateringen att roboten helt ändrat "mönster" hur den städar, jag antar att det är för att den ritat om och delat upp rummen?

Sen har jag även mörkt att den rent av struntat i att städa vissa rum eller bara städat halva rum fast inget hinder har hindrat den från att köra.
Har jag startat om manuellt så har den tagit det tidigare skippade rummet utan problem.
Detta har hänt ett fåtal ggr endast men undrar varför den gör så.
Den är inställd att köra hela huset varje vardag kl 08

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ställer en fråga. Ni som har Xiaomi Roborock S5.
Har ni råkar ut för efter senaste uppdateringen att roboten helt ändrat "mönster" hur den städar, jag antar att det är för att den ritat om och delat upp rummen?

Sen har jag även mörkt att den rent av struntat i att städa vissa rum eller bara städat halva rum fast inget hinder har hindrat den från att köra.
Har jag startat om manuellt så har den tagit det tidigare skippade rummet utan problem.
Detta har hänt ett fåtal ggr endast men undrar varför den gör så.
Den är inställd att köra hela huset varje vardag kl 08

Upplever att den städade slarvigt och väldigt snabbt i köket senast, skulle kunna vara något galet i uppdateringen