Permalänk

Förstärka wifi signal utomhus

Hej!
Nyinflyttad i hus och försöker ordna upp nätverket här hemma.
Idag har jag fram tills att fiber är löst vanligt adsl 30gb Telia.
Funkar för ändamålet vilket är streaming enbart typ.
Routern idag är från Telia, följde med i flytten och är vän en 4-5år gammal och är placerad på bottenvåning.
På våningen ovanför har jag satt en repeater.
Inomhus fungerar nu wifi bra.

Dock behöver jag något för att förstärka signalen utomhus, bland annat så att robotgräsklipparen får full kontakt hela tiden, nu tappar den hela tiden.

Då mycket av pengarna idag främst går till renovering så letar jag efter något budget alternativ.

Har ni några bra förslag?

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Luciano999:

Hej!
Nyinflyttad i hus och försöker ordna upp nätverket här hemma.
Idag har jag fram tills att fiber är löst vanligt adsl 30gb Telia.
Funkar för ändamålet vilket är streaming enbart typ.
Routern idag är från Telia, följde med i flytten och är vän en 4-5år gammal och är placerad på bottenvåning.
På våningen ovanför har jag satt en repeater.
Inomhus fungerar nu wifi bra.

Dock behöver jag något för att förstärka signalen utomhus, bland annat så att robotgräsklipparen får full kontakt hela tiden, nu tappar den hela tiden.

Då mycket av pengarna idag främst går till renovering så letar jag efter något budget alternativ.

Har ni några bra förslag?

Ja det bästa är att montera en ap utomhus, kan du få upp den högt tex på skorstenen borde en med en rundstrålande antenn funka bra. https://www.dustinhome.se/product/5010999510/unifi-ap-ac-mesh

Kan du inte montera den så huset inte skärmar kan det ev krävas flera ap

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det bästa är att montera en ap utomhus, kan du få upp den högt tex på skorstenen borde en med en rundstrålande antenn funka bra. https://www.dustinhome.se/product/5010999510/unifi-ap-ac-mesh

Kan du inte montera den så huset inte skärmar kan det ev krävas flera ap

Röstar också för detta förslag.

Hade det handlat om en punkt till punkt förbindelse hade jag sagt en riktantenn men nu när gräsklipparen rör på sig.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Vi har 3 stugor på en stor tomt varav 1 stuga har adsl med telia. Vad ska man köpa för utrustning så att alla stugor (ca 15 meters avstånd) får bredband-wifi utan att behöva dra kablar mellan? Telia rekommenderar denna men blir krångligt att man ska behöva dra nätverks-kablarna. https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-wifi-repea...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av calinou:

Vi har 3 stugor på en stor tomt varav 1 stuga har adsl med telia. Vad ska man köpa för utrustning så att alla stugor (ca 15 meters avstånd) får bredband-wifi utan att behöva dra kablar mellan? Telia rekommenderar denna men blir krångligt att man ska behöva dra nätverks-kablarna. https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-wifi-repea...

Montera en AP med rundstrålande antenn på stugan med adsl så att det är fri sikt mot de övriga husen och sätt en ap med riktantenn på dessa stugor så har du en bra kabelersättare.
Dvs du sätter upp 3 trådlösa bryggor.
Kanske passar 3 https://www.dustin.se/product/5010517427/nanostation-m-nsm5
Och 1 https://www.dustin.se/product/5010999510/unifi-ap-ac-mesh eller så kanske 4 st av denna.
Det är svårt att gissa hur sakerna är placerade i förhållande till varandra och om det finns hinder mellan dem men nått i den stilen borde ersätta kabeln på ett bra sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Montera en AP med rundstrålande antenn på stugan med adsl så att det är fri sikt mot de övriga husen och sätt en ap med riktantenn på dessa stugor så har du en bra kabelersättare.
Dvs du sätter upp 3 trådlösa bryggor.
Kanske passar 3 https://www.dustin.se/product/5010517427/nanostation-m-nsm5
Och 1 https://www.dustin.se/product/5010999510/unifi-ap-ac-mesh eller så kanske 4 st av denna.
Det är svårt att gissa hur sakerna är placerade i förhållande till varandra och om det finns hinder mellan dem men nått i den stilen borde ersätta kabeln på ett bra sätt.

Så bra tips! Lite frågor.....
Vad är en AP?
Dessa trådlösa bryggor är det någonting man gör på datorn? Då måste jag nog anlita någon som gör detta.......
Det är fri sikt mellan husen så inga hinder så det borde funka bra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av calinou:

Så bra tips! Lite frågor.....
Vad är en AP?
Dessa trådlösa bryggor är det någonting man gör på datorn? Då måste jag nog anlita någon som gör detta.......
Det är fri sikt mellan husen så inga hinder så det borde funka bra.

AP AcessPunkt det är den enhet som omvandlar mellan kabel och radio.
Brygga är när man kopplar ihop 2 AP för att ersätta en kabel.
En brygga används alltså inte för att ansluta nån dator trådlöst utan bara för att ersätta en kabel mellan 2 platser, i ditt fall för att koppla mellan husen.
Att göra bryggor ger ett mycket stabilt nät för bryggan kan vara i princip lika stabil och snabb som en kabel och det får man inte om man ansluter datorerna direkt mot en och samma accesspunkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Hur gör man det för att brygga. Är det något som man ställer in i huvudmodemet?

Permalänk
Medlem

Använder både Powerline och Wifi till de olika stugorna som finns på lantstället.
Har en stuga på 20 meter och en på 30 meter som täcks in av en Ubiquiti Networks UniFi AP AC Mesh.
Får c:a 50 Mbit över 2.4Ghz i stugorna.
Till den tredje stugan som ligger på andra sidan och en bit nedanför har jag en TP-Link TL-WPA8630KIT som ger 250 Mbit/s

Med Powerline vet man aldrig i förväg om/hur det kommer att fungera, enda sättet att få reda på är att testa.
Så man får ta hem ett par och testa och se till att man kan lämna tillbaka dem om det inte fungerar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av calinou:

@mrqaffe:
Hur gör man det för att brygga. Är det något som man ställer in i huvudmodemet?

Nej det sker i accesspunkterna för det är ju de som ska ersätta kabeln mellan byggnaderna.
Man sätter upp den på huset med adsl först och sedan ska de anda anslutas till den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Prelatur:
-------Till den tredje stugan som ligger på andra sidan och en bit nedanför har jag en TP-Link TL-WPA8630KIT som ger 250 Mbit/s
Är denna inomhus eller utomhus?

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Ska dessa vara utomhus på ett tak och riktas mot huvudantenn?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av calinou:

@Prelatur:
-------Till den tredje stugan som ligger på andra sidan och en bit nedanför har jag en TP-Link TL-WPA8630KIT som ger 250 Mbit/s
Är denna inomhus eller utomhus?

Det är ju powerlineenheter och definitivt för inomhusbruk

Skrivet av calinou:

@mrqaffe:
Ska dessa vara utomhus på ett tak och riktas mot huvudantenn?

För bästa funktion ska delarna monteras med fri sikt mellan dem dvs utomhus.

Visa signatur