Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Varför ens beg? Du får en bra ny telefon för 800-1000 kr med Android 9. T.ex. Moto E6 Plus med 4 GB ram och 64 GB minne samt dual sim och fingeravtrycksläsare för 990 kr. Kör t.ex Wifog Zero och du kan köra Swish och pendlingsbiljetter också. För noll kronor i månaden.

Den där personen som köper en Galaxy S7 beg för 1000 kr kanske har ett mobilabonnemang för 229 kr/mån och kan bara köra Android 8.0 officiellt. Då är man mer "budget" av att köpa något nytt och se till att inte använda tiotals GB mobildata i månaden. Telefoner och grundläggande abonnemang/kontantkort är ingen lyx här i världen. Klarar mig själv på 95 kr varje månad och köpte telefonen kontant.

Lever man under en sten kan man alltid köra mobilt bankid på en surfplatta för 699 kr, men då får man nöja sig med Android 8.1 (Go). Är nog ganska svårt att leva utan telefon om du är i arbetsålder däremot. Prylen med bankid på bör du hur som helst kunna använda 2-4 år. Ditt bankkort är förmodligen dyrare utslaget per månad om du är som snittpersonen.

Tja, eftersom TS redan har en telefon, bara inte en som kan hantera BankID och det är just BankID som är önskemålet, så borde det räcka med typ en billig Samsung A5 eller nåt. Och de kan man ju hitta begagnat för ett par hundringar och ännu mindre om man godtar en spricka i skärmen eller så. Köper man en ny billig telefon så kanske den får uppdateringar längre, men det är inte säkert. Men absolut, hade jag behövt en enhet för BankID så hade jag köpt något nytt och använt till mer saker också, jag uppfattade det bara som att det inte var intressant här. Surfplatta hade funkat men om inget intresse finns för att använda enheten till något annat än BankID så är den bara onödigt stor. Abonnemang har inget med saken att göra.

Permalänk
Medlem

Hej Jag köpte en felfri beg Samsung Galaxy A5 (2017) av en jobbarkompis för 200 kr till min mor för några månader sedan,A5 har stöd för custom rom typ ex Lineage Os 16 som jag kommer installera åt henne om det skulle visa sig vara nödvändigt i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nja, bankerna köper in plattformarna/lösningarna som används för autentisering/signering. Så hade/har dessa haft stöd för andra e-legitimationer så handlar det bara om att banken inte aktiverat användningen av dessa. E-legitimation på kort bör hur som helst inte vara så intressant för datoranvändare/privatperson. Lösningen AB Svenska Pass köpt in fungerar i teorin på Linux.

Nej, bankerna köper inte in plattformar/lösningar. De äger Bank-ID. Bank-ID ägs av Finansiell ID-teknik som i sin tur ägs av Danske Bank, Handelsbanken, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank, SEB, Skandiabanken och Swedbank. Deras lösning är till endast för autentisering och signering på bankerna, ingenting annat. Att andra anammat Bank-ID beror på att ingen annan säkrare lösning ännu tagits fram eller åtminstone inte certifierats, förutom Skatteverkets ID-kort (som från och med september 2017 innehåller AB Svenska Pass e-leg) som bankerna struntar i, eftersom deras lösning duger och är mer allmänt använd och för att man inte vill ta kostnaden för att se till att det fungerar som ett Bank-ID. E-legitimationen från AB Svenska Pass är den hittills enda som uppfyller E-legitimationsnämndens (och därmed EUs) högsta säkerhetsnivå eller tillitsnivå som de hellre säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Nej, bankerna köper inte in plattformar/lösningar. De äger Bank-ID. Bank-ID ägs av Finansiell ID-teknik som i sin tur ägs av Danske Bank, Handelsbanken, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank, SEB, Skandiabanken och Swedbank. Deras lösning är till endast för autentisering och signering på bankerna, ingenting annat. Att andra anammat Bank-ID beror på att ingen annan säkrare lösning ännu tagits fram eller åtminstone inte certifierats, förutom Skatteverkets ID-kort (som från och med september 2017 innehåller AB Svenska Pass e-leg) som bankerna struntar i, eftersom deras lösning duger och är mer allmänt använd och för att man inte vill ta kostnaden för att se till att det fungerar som ett Bank-ID. E-legitimationen från AB Svenska Pass är den hittills enda som uppfyller E-legitimationsnämndens (och därmed EUs) högsta säkerhetsnivå eller tillitsnivå som de hellre säger.

Du missuppfattar. Bankerna köper in mellanmjukvaror och tjänster för att få BankID att fungera med deras internetbanker. Detta är inget som tillhandahålls av Finansiell ID-teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, eftersom TS redan har en telefon, bara inte en som kan hantera BankID och det är just BankID som är önskemålet, så borde det räcka med typ en billig Samsung A5 eller nåt. Och de kan man ju hitta begagnat för ett par hundringar och ännu mindre om man godtar en spricka i skärmen eller så. Köper man en ny billig telefon så kanske den får uppdateringar längre, men det är inte säkert. Men absolut, hade jag behövt en enhet för BankID så hade jag köpt något nytt och använt till mer saker också, jag uppfattade det bara som att det inte var intressant här. Surfplatta hade funkat men om inget intresse finns för att använda enheten till något annat än BankID så är den bara onödigt stor. Abonnemang har inget med saken att göra.

Tog bara upp abonnemang för att klargöra att det inte är en kostnadsfråga. Även om man så behöver bankid där man inte har WiFi eller nätverkskabel.

TS har inte sagt i tråden om han har telefon eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Tog bara upp abonnemang för att klargöra att det inte är en kostnadsfråga. Även om man så behöver bankid där man inte har WiFi eller nätverkskabel.

TS har inte sagt i tråden om han har telefon eller inte.

Yes, blandade ihop denna tråd med någon annan. Men i alla fall så har väl de flesta en telefon och eftersom frågan handlade om BankID på dator med Linux så tänkte jag att det var just på datorn TS ville ha möjlighet till identifikation. Nu funkar ju inte det utanför Windows och MacOS så då är en Android med BankID billigaste och enklaste lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Yes, blandade ihop denna tråd med någon annan. Men i alla fall så har väl de flesta en telefon och eftersom frågan handlade om BankID på dator med Linux så tänkte jag att det var just på datorn TS ville ha möjlighet till identifikation. Nu funkar ju inte det utanför Windows och MacOS så då är en Android med BankID billigaste och enklaste lösningen.

Rent tekniskt är Bankid på Android ett exempel av Bankid på Linux, så jag antar att det t.o.m. uppfyller det uttryckta kravet...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Petterk:

En telefon eller surfplatta (ny) är billigare än en legitim Windows-licens (har du en bärbar du köpt med Windows kan du alltid dual-boota).

Klart att man kan köpa en Windows licens enbart för att starta upp Windows virtuellt någon gång och använda BankID. Det är ju också det rätta ur licenssynpunkt.
Men som sagt, Windows 10 kommer inte sluta fungera för att att man inte har någon licensnyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alternative:

Klart att man kan köpa en Windows licens enbart för att starta upp Windows virtuellt någon gång och använda BankID. Det är ju också det rätta ur licenssynpunkt.
Men som sagt, Windows 10 kommer inte sluta fungera för att att man inte har någon licensnyckel.

Inte MacOS heller, men det är givetvis mer praktiskt att inte köra det på datorn. Då det fungerar med fler tjänster då, inte behövs förnyas lika ofta, inte kräver lika mycket arbete osv. Telefonen eller surfplattan kan man samtidigt använda till andra tjänster/program som inte lirar på Linux eller Windows, utöver att det är en utmärkt plattform för diverse öppenkällkodsprogramvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kommer ett nytt nationellt idkort med e legitimation och det är polisen som ska hantera utfärdande av det då det fungerar på samma sättt som passet inom EU och i samband med detta så upphör även i princip alla andra typer av id kort att gälla, tex körkort blir inte längre en id handling.

Ett säkert statligt ID-kort – med e-legitimation
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentli...

Tjohoo! det digitala samhället gör verkligen vårt liv så mycket enklare. Tidigare behövde man bara en sorts legitimation, ett körkort. När det nya ID-kortet blir verklighet behöver man om jag förstår det rätt ha med i "plånboken". Det nya ID-kortet, körkortet och sedan måste man troligtvis även ha ett elektroniskt id typ BankID. I många fall måste man även legitimera sig på banken med en bankdosa, Utöver detta har många kort pinkoder, telefoner faceunlock, fingeravtrycksscanner och så vidare. Förr i tiden kunde man dessutom resa utan pass i norden och sedermera kunde man även resa i Europa (Schengen) utan pass, nu kan man inte ens åka till Danmark utan pass eller någon typ av nationellt ID.

Att legitimera sig och ta sig runt i samhället/våra grannländer som egentligen borde bli enklare blir bara svårare.

Att någon fakir utöver detta även skulle vilja köra sina elektroniska ID på olika mer eller mindre exotiska OS på dator/telefon är för mig rätt märkligt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunde:

Tjohoo! det digitala samhället gör verkligen vårt liv så mycket enklare. Tidigare behövde man bara en sorts legitimation, ett körkort. När det nya ID-kortet blir verklighet behöver man om jag förstår det rätt ha med i "plånboken". Det nya ID-kortet, körkortet och sedan måste man troligtvis även ha ett elektroniskt id typ BankID. I många fall måste man även legitimera sig på banken med en bankdosa, Utöver detta har många kort pinkoder, telefoner faceunlock, fingeravtrycksscanner och så vidare. Förr i tiden kunde man dessutom resa utan pass i norden och sedermera kunde man även resa i Europa (Schengen) utan pass, nu kan man inte ens åka till Danmark utan pass eller någon typ av nationellt ID.

Att legitimera sig och ta sig runt i samhället/våra grannländer som egentligen borde bli enklare blir bara svårare.

Att någon fakir utöver detta även skulle vilja köra sina elektroniska ID på olika mer eller mindre exotiska OS på dator/telefon är för mig rätt märkligt

Körkortet ska ju bort. Det finns ingen anledning att behöva bära runt på en plastbricka när det finns databaser över vem som har behörighet att köra bil. Lägger man även på en fungerande e-legitimation som en del av det nya nationella ID-kortet som dessutom funkar utomlands för resor inom Schengen så har man ju ändå förenklat detta jämfört med hur det är idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Körkortet ska ju bort. Det finns ingen anledning att behöva bära runt på en plastbricka när det finns databaser över vem som har behörighet att köra bil. Lägger man även på en fungerande e-legitimation som en del av det nya nationella ID-kortet som dessutom funkar utomlands för resor inom Schengen så har man ju ändå förenklat detta jämfört med hur det är idag.

Hur ska du göra när du besöker länder utanför Schengen?

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Dagens nationella id-kort gäller i hela EU, även icke-Schengen och Schengenländerna utanför EU. Ska du resa någon annanstans får du ta med dig passet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eXpander_:

Pass. Precis som idag. Förutsatt att jag inte behöver köra bil alltså.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Pass. Precis som idag.

Fast min fråga är något annat; Måste man inte uppvisa ett körkort om man vill köra bil? Då räcker väl inte pass eller nationella ID-handlingar utanför Shchengen/EU?

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eXpander_:

Fast min fråga är något annat; Måste man inte uppvisa ett körkort om man vill köra bil? Då räcker väl inte pass eller nationella ID-handlingar utanför Shchengen/EU?

Nä, men då måste man ändå fixa internationellt körkort också.

Poängen är att då kan man ha körkortet i byrålådan annat än vid utlandsresor. Precis som med passet.

Permalänk

Hej!
Kör Linux mint på min dator skulle verkligen vilja ha bankid på burken.
Några tips?
Har mobilt bankid på min telefon, skulle behöva ha det på datorn.
När jag gör en hard reset på mobilen måste jag åka till bank.....
Skulle vara skönt att det finns stöd å använda dosan till inlogg via sladd.

Visa signatur

Linux Mint 22 Cinnamon -- I3-6100 CPU @ 3.70GHz × 2 -- Intel Corporation HD Graphics 530 -- 8GB ram. Kraftig ADHD.

Permalänk
Avstängd

Jag älskar BankID men det går tyvärr inte att använda på Linux, se nedan hur man kan göra.

Permalänk
Sötast
Skrivet av wuseman:

Det finns inte tyvärr, vi var över 100 000 medlemmar som skickade in en protest när denna blockad kom men dom skiter fullstäändigt i oss som inte vill använda Microsoft och Apple produkter.

Jävla grisar är vad det är. Ursäkta mig.

Köp en BMW M5 eller en Mercedes senaste S Klass eller så får du inte vara med, dom som vill mecka med sina saker får inte använda vägen. Köp en Hallberg Rassy eller en Najad alla som har en utombordare får inte vistas på havet. Lämna in dina uppgifter till oss så vi kan ha koll på dig annars får du inte vara med.

Alltså, varför är så många med som vill inte egentligen tycker om det som sker? Snacka om dubbel moral.

Vi är tvugna att köpa produkter där företag har begått uphovsrättsintrång i vanliga människors kod

Domen, apple 2012: https://www.rcfp.org/wp-content/uploads/imported/20120105_202...

Folk tycker BankID är bra. Sponsra ett kriminellt företag som snor kod från vanliga människor eller så får du inte vara med, altenativ är enkelt. Skit i bankid och byt bank eller vad det är som kräver dig att använda det, ju mindre desto bättre är det, en bank skall ha hand om ekonomi inte om säkerhet på den lokala pizzerian som skall autha en, det har gått lite för långt nu.

Fyfan, stödja kriminella dom får inte ett öre av mig dels är deras produkter jävligt dåliga och dels är dom kriminella, näfyfan! Tacka linux. Det är väl härligt att vara utan? Tycker jag iaf. Vi vill inte ha BankID i våra produkter, använd malware till malware snälla, det är en seriös vädjan.

Detta visste ni inte va, äntligen en som kan etik, moral, licens och lagar här och vad Apple är. Dom, är ett kriminellt företag som är både malwaare och själ från vanliga människor, dom är dömda

Vad säger ni nu va apple users, köpa droger på stan det är inte ok för de är kriminellt men köpa malware av företag som stjäl min och andras kod det är OK för mig är inget ok men ... Det är INTE ok att prata om fildelning men det är ok att prata om Apple? Kan ta denna frågan hur långt som helst och jag kommer vinna varje argumentation därför vill jag bara ge dig ändaste råd vill du göra rätt för dig och slippa problem i framtiden för de kommer det att komma så va fri från allt som har med sådant här att göra, linux är loopet de är inte stängt.

I en fri och öppen värld mår alla bäst.

PS! Eftersom att APPLE blev dömda 2012, så kan du ladda ner alla deras vrsioner av MacOS gratis på deras server det hittar du inte på första sidan av google eller sådär sånt filtrerar dom bort men jag har koll ändå och du gör allt detta via OSX-QEMU där finns både info om lagar och licenser om hypervisorn alla har rätt att ladda ner minst en kopia per dator åtgågnen så det är helt enligt lagen för licenser och lagar skall följas även om dom inte gör det.

https://github.com/kholia/OSX-KVM

Stäng FORT SOM FAN ner när du är klar, det är ett malware så på egen risk.

Apple är malware
Apple är dömda
Apple är kriminella
Apple är malware
Apple är dömda
Apple är kriminella.

Det var mitt bästa tips! Tänk när jag skrev om allt detta förr i tiden och folk sa att jag var dum i huvudet och inte visste vad jag prata om. Jag valde att inte fortsätta diskutera med dom, och sen drog jag.

Jag visade aldrig källan till domen jag skrev bara att apple är malware och kriminella, dom tror fortfarande att dom har rätt och jag fel och tycker att jag är ett troll och en clown

Vilka stjärnor va! Skulle jag vilja dela infon till dom? Dom får göra bort sig ett tag till det är ingen som vet bättre som kommer ta dom seriöst! Dom får skylla sig själva Dom kunde frågat "Vad är det du menar, vad har du för information?" Närå, då är man en "clown, trolll och dum i huvudet" ... men jag vet redan att det är tvärtom problemet är att dom inte kan förstå det så jag tycker det är rätt åt dom att dom får fortsätta göra bort 24/7. haha.

Lycka till med qemu.

Slow down friend, are you all right? Sometimes we all get stuck in some tough spinning thoughts.
Take care

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Slow down friend, are you all right? Sometimes we all get stuck in some tough spinning thoughts.
Take care

Haha, jadå, jag är absolut okej. tack allexz för omtanken jag tycker du är en bra och resonerande person.

Varför vill du inte att jag skall skriva allt detta för att visa så många jag kan hur kriminella Apple faktiskt är och hur dom har snott kod och varför skulle jag sluta varna folk när dom stjäl från oss linux användare? Jag kan hamna i olika scenarion för att försöka göra det så likt ett verkligt scenario som möjligt därför drar jag flera exempel alla förstår olika och alla skall få förstå det är viktigt tycker jag.

Ingen annan visar ju samma, det finns en hel del att berätta som folk inte vet om.

Det finns folk som vill veta sånt och det har dom rättten att få göra.

Haha, fattar inte att folk tycker jag skriver mycket. Jag kan skriva i 10 år här, en linux manual är på 2971 sidor om skall ta screen te.x men folk läser ju inte det heller uppenbarligen såp jag förstår att man tycker jag skriver mycket och jag förstår att man inte har koll, men jag kommer inte fortsätta såhär för evigt, det lovar jag det gör varken till eller ifrån men KANSKE hjälper jag 1 och gör jag det så är det vinst för både hen och mig. Jag vaknade för övrigt precis och hade sweclockers öppet så läste jag lite om linux jag tänkte jag skulle hitta en bra tråd så hitta jag denna så det blev irritation istället för glädje för jag är väldigt engagerad i den öppna världen och vill förmedla rätt information.

Dyker det upp en tråd på hur många tangentryckningar jag gör per dag så skall skriva hur många gör, jag vinner INTE iaf det lovar jag.

// wuseman

Permalänk
Avstängd

Faktum är att du inte ens kan använda bankid på android studio och en emulator dom har valt att ta bort denna möjligheten även om du laddar ner den från playstore och emulatorn är riktikgt bra. Så det är Apple eller Windows som gäller virtuellt.