Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag längre laddcykler sliter mer än kortare, är vad jag har hört. Tesla själva säger följande i sin manual på sidan 153:

"Model 3 has one of the most sophisticated battery systems in the world. The most important way to preserve battery is to LEAVE YOUR VEHICLE PLUGGED IN when you are not using it. This is particularly important if you are not planning to drive it for several weeks"

https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manu...

https://www.autotrader.com/car-tips/charge-electric-car-every...
Finns en rubrik som heter: Charging Cycles Degrade Batteries

men som sagt jag har ingen aning vad som är rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

https://www.autotrader.com/car-tips/charge-electric-car-every...
Finns en rubrik som heter: Charging Cycles Degrade Batteries

men som sagt jag har ingen aning vad som är rätt

En laddcykel är inte samma som att batteriet sätts på laddning. En laddcykel kan kräva 5 laddningar eller bara en. Om batteriet laddas och laddas ur 1/5 per gång eller om det laddas ur helt och därefter laddas fullt har det gått igenom en cykel i bägge fallen.

Djupa urladdningar och laddning upp till 100% fullt sliter mer på batteriet, därav att många elbilar har en funktion som begränsar SoC till kanske 80%.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Någon som kollat kring Kia Ev6? Jag är grymt sugen på en sådan. Stor som satan trots att den ser kompakt ut.

Permalänk
Medlem

Någon som inte vill bränna hål i sin plånbok men som är sugen på att ta klivet från bensin till el-bil, vad finns det för alternativ egentligen? Behöver ingen mega-stor bil men helst något med lite mer utrymme än en Renault Zoe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Någon som inte vill bränna hål i sin plånbok men som är sugen på att ta klivet från bensin till el-bil, vad finns det för alternativ egentligen? Behöver ingen mega-stor bil men helst något med lite mer utrymme än en Renault Zoe.

Köp bara inte en Zoe Har två sådana på jobbet, största skräpet jag suttit i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Köp bara inte en Zoe Har två sådana på jobbet, största skräpet jag suttit i.

Sunkigt inlägg.

Finns massvis med elbilsägare som lovordar Zoe, du får väl komma med nå konkreta argument och vad du har som referens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Sunkigt inlägg.

Finns massvis med elbilsägare som lovordar Zoe, du får väl komma med nå konkreta argument och vad du har som referens?

Våra bilar är cirka 3 år gamla.

1. Det låter som att du slår igen en containerdörr när du stänger dörren
2. Du kan inte justera höjden på framsätena (går säkert lägga till)
3. Den bilen vi har, har varit borta på reparation mer än vad vi har fått möjligheten att köra den

EDIT: Du behöver supersyn för att se vilken växel du lagt i och vilken du är på just nu innan du ska göra växelförändringen för det är svarta bokstäver på svart bakgrund i plast. Du ser det på displayen när du väl valt växel såklart. Men lite töligt att behöva dubbelkolla varje gång vilken växel du har i.

3 snabba punkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

En laddcykel är inte samma som att batteriet sätts på laddning. En laddcykel kan kräva 5 laddningar eller bara en. Om batteriet laddas och laddas ur 1/5 per gång eller om det laddas ur helt och därefter laddas fullt har det gått igenom en cykel i bägge fallen.

Djupa urladdningar och laddning upp till 100% fullt sliter mer på batteriet, därav att många elbilar har en funktion som begränsar SoC till kanske 80%.

Aah!
Tack för förtydligande!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiinis:

Jag läste att det slits mer på batteriet (eller något som har med batterier att göra) när du sätter igång laddningen oavsett hur länge du laddar och därför är det bättre att inte ladda så ofta.

Det finns många varianter av litiumjon-batterier, så variationer kan såklart förekomma. Men generellt kan man väl säga att de mår bäst av att hållas över 30-40% laddning och under 80%. Många tillverkare har ju en spärr som reserverar en viss mängd kapacitet i batteriet just för att se till så folk inte frekvent laddar batteriet hela vägen upp i toppen.

Tesla har nästan ingen sådan reservering (några få procent bara vill jag minnas), istället kan du själv bestämma hur mycket batteriet ska laddas har jag sett det skrivas på nätet (äger ingen bil själv, så förlitar mig på andrahandsinformation... ) Så i vardagsbruk är det rekommenderat att inte dra upp batteriet över 80%, och då helst inte dra ur det för lågt heller. Laddar man ur ett li-ion-batteri alltför mycket blir det obrukbart, så därför finns det alltid en reservation i botten. Och snabbladdning sliter ju också mer än långsammare laddning, även om man idag kan snabbladda Teslabatterier extremt mycket innan de är slut (finns Teslor som gått i skytteltrafik flera hundra tusen kilometer som snabbladdats hela tiden innan de kört slut på batteripacken...)

Annars så spelar det ingen större roll hur du laddar det - en laddning på 40% eller 4 laddningar på 10% vardera är i princip detsamma. 10 småladdningar på 10% äter ungefär en batteriladdcykel, det skadar inte batteriet mer att duttladda. Det är ofta snarare bättre - så länge man respekterar övriga förhållningsregler det vill säga, typ att inte ladda batteriet från 90% upp till 100% hela tiden osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Våra bilar är cirka 3 år gamla.

1. Det låter som att du slår igen en containerdörr när du stänger dörren
2. Du kan inte justera höjden på framsätena (går säkert lägga till)
3. Den bilen vi har, har varit borta på reparation mer än vad vi har fått möjligheten att köra den

EDIT: Du behöver supersyn för att se vilken växel du lagt i och vilken du är på just nu innan du ska göra växelförändringen för det är svarta bokstäver på svart bakgrund i plast. Du ser det på displayen när du väl valt växel såklart. Men lite töligt att behöva dubbelkolla varje gång vilken växel du har i.

3 snabba punkter.

Efter faceliften till årsmodell 2021 gjorde de ett enormt lyft kvalitetsmässigt. Men det är fortfarande en budgetbil, fast med eldrivlina.

1. Oförändrat på den fronten, men de flesta bensinmotsvarigheter (typ clio, 206 etc...) är lika skramliga.
2. Nope, man får gilla sittställningen då den är fast. Sitter några batterimoduler under om jag inte missminner mig.
3. Vår 2021 har också fått åka in ett överdrivet antal gånger, främst för mjukvarurelaterade problem. En av gångerna på grund av att Renault valde att byta mobilopperatör utan att meddela kunderna, så fjärrstyrningsappen låg nere i en vecka. Tre ytterligare gånger för att den Renaultverkstaden på Hedin som vi köpte bilen ifrån saknade en kvalificierad tekniker, men valde att ta in och "felsöka" bilen ändå...

Snabbladdningen som finns som tillval på faceliften är inte värd pengarna. Upp till 50kW laddning innebär i verkligheten 50kW mellan 15-30% State of charge. Sedan faller den snabbt ned till ~36kW för att sedan totaltanka efter 80% någonstans.

Men med det sagt är det ändå en fantastisk liten bil.
22kW AC-laddning gör att man utan problem kan få en full laddning under veckoshoppingen.
De nätta yttermåtten till trots är den rätt rymlig inuti (baksätet är väl kanske inte kanon för vuxna).
Den kostar piss och ingenting i drift! Små däck är billiga att byta, servicen är skrattretande billig och laddar man medan man handlar är drivmedlet ofta gratis.
Förvånansvärt körglad på kurviga vägar om man låter bli att pressa till den yttersta gränsen, sett till vad det är för slags bil då alltså...
Snäv vändradie och väldigt lättparkerad.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Någon som inte vill bränna hål i sin plånbok men som är sugen på att ta klivet från bensin till el-bil, vad finns det för alternativ egentligen? Behöver ingen mega-stor bil men helst något med lite mer utrymme än en Renault Zoe.

Jag var inne på Hyundai först men det lutar åt Peugeot e-208 för mig. privatleasing 3222 kr i månaden inklusive försäkring, service och vinterhjul (dubbfria).
Kollade på Nylands videos på youtube och han tycker om denna. räckvidden på 33 mil kan avskräcka, men han tyckte att snabbladdningen vägde upp detta. Väldigt bra tid på 1000 km testen jämfört med andra små elbilar.
Den är dessutom större än Zoe

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Tesla har nästan ingen sådan reservering (några få procent bara vill jag minnas).

Håller med om i princip allt du skrev ovan, bra info för många. Men Tesla reserverar i snitt 3-4kWh i sina batterier och det är rätt likt andra biltillverkare. VW-gruppens 82kWh-batterier t.ex. reserverar ca 5kWh. Så reservationen är väldigt lik tillverkare emellan.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Någon som inte vill bränna hål i sin plånbok men som är sugen på att ta klivet från bensin till el-bil, vad finns det för alternativ egentligen? Behöver ingen mega-stor bil men helst något med lite mer utrymme än en Renault Zoe.

https://www.dn.se/motor/billigaste-elbilarna-att-privatleasa-...

Förvisso bakom betalvägg men de listar en hel del billiga bilar.

Permalänk
Medlem

Vad är det bästa priset på Tesla Model 3 SR+ / LR för privatleasing? Man får gå via tredjepartsfirma då, men hade vart intressant att ha som referens emot en eventuell EV6.

Kia EV6 RWD kan man få för 4 695kr (1500 mil/år).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Vad är det bästa priset på Tesla Model 3 SR+ / LR för privatleasing? Man får gå via tredjepartsfirma då, men hade vart intressant att ha som referens emot en eventuell EV6.

Kia EV6 RWD kan man få för 4 695kr (1500 mil/år).

Hur ser utrymmet ut på en Model 3 interiört? Främst baksäte tänker jag. Det är det stora utrymmet i bak och överlag som får mig att bli fruktansvärt sugen på en EV6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Hur ser utrymmet ut på en Model 3 interiört? Främst baksäte tänker jag. Det är det stora utrymmet i bak och överlag som får mig att bli fruktansvärt sugen på en EV6.

Det beror på vad du jämför med. Såg ett klipp på jämförelse mellan den senaste Hyundai, Skoda Enyac och Tesla model 3 där dom tyckte till min förvåning att baksätet i Teslan gav mest utrymme pga platt golv och avstånd för knäna.

Jag själv har två framåtvända barnstolar bak och det funkar ypperligt även om det är lite knixigt att få i barnens bälten (inte pga trångt utrymme i bredd utan för att bilen är låg).

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Skrivet av K-D][Aramis:

Hur ser utrymmet ut på en Model 3 interiört? Främst baksäte tänker jag. Det är det stora utrymmet i bak och överlag som får mig att bli fruktansvärt sugen på en EV6.

EV6 är ju rätt lik Ioniq i storlek (samma platform) så tycker du den är stor så lär du bli nöjd med EV6. Jag tyckte det var gott om plats i baksätet på Ioniq i alla fall men att själva bagageutrymmet var litet.

Edit: Sen är jag väl för gammal, men Ioniq var lite för futuristisk för mig vad gäller förarmiljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Det beror på vad du jämför med. Såg ett klipp på jämförelse mellan den senaste Hyundai, Skoda Enyac och Tesla model 3 där dom tyckte till min förvåning att baksätet i Teslan gav mest utrymme pga platt golv och avstånd för knäna.

Jag själv har två framåtvända barnstolar bak och det funkar ypperligt även om det är lite knixigt att få i barnens bälten (inte pga trångt utrymme i bredd utan för att bilen är låg).

Videon du refererar till var en Model Y, vilket är väldigt rymlig. Model 3 är inte lika rymlig tyvärr.

edit; antar det är denna video du menar;

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Videon du refererar till var en Model Y, vilket är väldigt rymlig. Model 3 är inte lika rymlig tyvärr.

edit; antar det är denna video du menar;
https://www.youtube.com/watch?v=FB0ly3ngJJY

My bad! Men ja, det beror på vad man söker efter. Barnvagn + model 3 = nej. Utrymme för 4 + model 3 = ja.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Kinesiska MG är mest sålda elbilen i Sverige. Den fick ganska bra kritik i Aftonbladet. Obegripliga instruktioner men prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Kinesiska MG är mest sålda elbilen i Sverige. Den fick ganska bra kritik i Aftonbladet. Obegripliga instruktioner men prisvärd.

Hur exakt har du kommit fram till att MG är den mest sålda elbilen i Sverige?
Är det totala mängden elbilar?
Är det för en specifik period du tänker?

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Hur exakt har du kommit fram till att MG är den mest sålda elbilen i Sverige?
Är det totala mängden elbilar?
Är det för en specifik period du tänker?

Statistiken över nyregistrerade bilar visar att Niro faktiskt sålt bättre, men det omfattar både elbilen, pluggisen och parallelhybriden. Förvisso har jag svårt att tro att man skulle valt något annat än elbilen med tanke på att den var billigare än laddisen i somras...

Annars har även Model Y sålt bättre än ZS EV.

https://www.bilsweden.se/statistik/databas-nyregistreringar

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Statistiken över nyregistrerade bilar visar att Niro faktiskt sålt bättre, men det omfattar både elbilen, pluggisen och parallelhybriden. Förvisso har jag svårt att tro att man skulle valt något annat än elbilen med tanke på att den var billigare än laddisen i somras...

Annars har även Model Y sålt bättre än ZS EV.

https://www.bilsweden.se/statistik/databas-nyregistreringar

Elversionen av Niro har sålt bättre än MG:n jan-sep, vilket syns om man sätter listan till bara elbilar. Däremot kan man genom att trixa med månaderna få MG:n i topp och man behöver inte vara ett geni för att inse att det framförallt handlar om att de satte leasingpriset så lågt för att bryta sig in på marknaden. Bästsäljaren är ID4 hittills i år, sedan Niro, Model 3 och därefter MG ZS EV.

SvD körde nyss sitt eget spinn på det hela och gratisreklamade för Hedin/MG genom att köra på linjen att de bl a sålt fler elbilar än Volvo, som ju bara har XC40. Och den har sålt klart mindre än Polestar 2. Prisnivån är ju en helt annan på dessa och hade Volvo leasat ut XC40 Recharge för 2000 kr i månaden hade de nog inte haft några problem att bli av med fler, om de lyckats tillverka dem.

Intressant är att Model S inte finns med alls i år och Model X bara två exemplar. Resten är Model 3 och Model Y.

Sedan ska man komma ihåg att det är nyregistreringar och inte sålda bilar. Nu är det ju brist på det mesta, vilket både påverkar lagerhållning och inflöde av bilar, men generellt så är det så att registreringarna inte alltid är samma sak som bilar som faktiskt har sålts.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Intressant är att Model S inte finns med alls i år och Model X bara två exemplar.

Tesla tog väl bort möjligheten att beställa förra generationens S/X kring årsskiftet och leveranser av de nya Plaid-/LR-varianterna har inte kommit igång utanför staterna ännu. Så avsaknad av registrerade S/X i Sverige under 2021 har nog inte att göra med att det inte beställts några S/X utan snarare för att Tesla helt enkelt inte påbörjat leveranserna av dem än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Elversionen av Niro har sålt bättre än MG:n jan-sep, vilket syns om man sätter listan till bara elbilar. Däremot kan man genom att trixa med månaderna få MG:n i topp och man behöver inte vara ett geni för att inse att det framförallt handlar om att de satte leasingpriset så lågt för att bryta sig in på marknaden. Bästsäljaren är ID4 hittills i år, sedan Niro, Model 3 och därefter MG ZS EV.

SvD körde nyss sitt eget spinn på det hela och gratisreklamade för Hedin/MG genom att köra på linjen att de bl a sålt fler elbilar än Volvo, som ju bara har XC40. Och den har sålt klart mindre än Polestar 2. Prisnivån är ju en helt annan på dessa och hade Volvo leasat ut XC40 Recharge för 2000 kr i månaden hade de nog inte haft några problem att bli av med fler, om de lyckats tillverka dem.

Intressant är att Model S inte finns med alls i år och Model X bara två exemplar. Resten är Model 3 och Model Y.

Sedan ska man komma ihåg att det är nyregistreringar och inte sålda bilar. Nu är det ju brist på det mesta, vilket både påverkar lagerhållning och inflöde av bilar, men generellt så är det så att registreringarna inte alltid är samma sak som bilar som faktiskt har sålts.

Tesla stoppade produktionen av S/X, för att bygga om linorna. Nya uppdaterade versioner av S har börjat byggas och säljas nu... Plaid-versionen är väl ganska välkänd vid detta lag?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad regelverket säger om VESS och mer specifikt signal när man backar? Kia e-eniro har en förskräckligt högt ojud som väcker mina grannar när jag backar ut på morgonen. Läst lite om det på forum nu och tydligen var det någon lag i USA att det ska finnas. Men enligt Reddit då är signalen uppe på 85 decibel när lagkravet är 52. Men bilen låter ju lika mycket som när en lastbil backar vilket känns oerhört onödigt(Det låter flera gånger mer än ICE). Det verkar inte gå att stänga av eller sänka ljudet heller utan då får man försöka demontera bilen och dra ut kablarna till högtalarna.

Är det samma på andra elbilar? Jag backade aldrig när jag provkörde bilen men hade jag vetat om det hade jag nog valt en annan bil.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Baxtex:

Någon som vet vad regelverket säger om VESS och mer specifikt signal när man backar? Kia e-eniro har en förskräckligt högt ojud som väcker mina grannar när jag backar ut på morgonen. Läst lite om det på forum nu och tydligen var det någon lag i USA att det ska finnas. Men bilen låter ju lika mycket som när en lastbil backar vilket känns oerhört onödigt(Det låter flera gånger mer än ICE). Det verkar inte gå att stänga av eller sänka ljudet heller utan då får man försöka demontera bilen och dra ut kablarna till högtalarna.

Är det samma på andra elbilar? Jag backade aldrig när jag provkörde bilen men hade jag vetat om det hade jag nog valt en annan bil.

https://youtu.be/eHTokezTaGE

What? Sådär låter inte vår e-Niro, haha. Vilken årsmodell har du? Vår har klassiskt "plingande" när man backar, som dessutom tystnar om man slår av VESS. Likt videon här.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

What? Sådär låter inte vår e-Niro, haha. Vilken årsmodell har du? Vår har klassiskt "plingande" när man backar, som dessutom tystnar om man slår av VESS. Likt videon här.
https://www.youtube.com/watch?v=VXspF9P4bpc

2021 och ingen VESS knapp.

Jag ser poängen att det finns men det behöver inte vara ett brandlarm, det har inga andra elbilar i Sverige vad jag hört. Man kanske kan trycka i lite isolering runt högtalaren för att dämpa ljudet? Såg på reddit att man kan byta ut säkringen mot en slags specialsäkring med knapp så kan man sätta på och av det när man vill. Problemet är att det finns andra system som går på samma säkring så du ska ju helst slå på den efter att man backat ut och det känns ju som något man lär glömma.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

2021 och ingen VESS knapp.

Jag ser poängen att det finns men det behöver inte vara ett brandlarm, det har inga andra elbilar i Sverige vad jag hört. Man kanske kan trycka i lite isolering runt högtalaren för att dämpa ljudet? Såg på reddit att man kan byta ut säkringen mot en slags specialsäkring med knapp så kan man sätta på och av det när man vill. Problemet är att det finns andra system som går på samma säkring så du ska ju helst slå på den efter att man backat ut och det känns ju som något man lär glömma.

Hade min bil låtit sådär så hade jag kopplat ur högtalaren direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hade min bil låtit sådär så hade jag kopplat ur högtalaren direkt.

Ja hade jag ägt bilen så visst men nu är det leasing så vill inte riskera något i onödan. :/

Tycker det är så trist, är väldigt nöjd för övrigt men den där signalen..jag fattar inte hur de tänkt. Högtalare sitter dessutom på framsidan av bilen och inte baksidan vilket bara det är lite konstigt. Ska också sägas att det inte hörs särskilt mycket inne i bilen men utifrån behövs nästan hörselskydd.

Har klagat hos bilhandlaren och skickat mejl till Kia, får väl hoppas att fler gör det så de kan fixa det.

Visa signatur

Citera för svar