Tack för svaren!
Problemet är att det är en flera år gammal iPhone 5. Det går bara få ut bilder genom Foton och bara om det ligger i en viss mapp som inte någon manual säger man skall lägga sina alster i.
På samma sätt är det med kabel till datorn, man kommer bara åt den där mappen som ovan.
Från iCloud kunde jag inte få ner något alls från telefonen.
Testade också att installera iTunes men fick inte ut något genom den heller först.
Jag sökte ett tag på nätet och hittade ett betalprogram som heter "iTransfer". Prövotiden räckte till att mjölka ur alla filer ur telefonen.
När jag kopierat allt eget ur telefonen testade jag igen med iTunes eftersom någon sagt att det SKALL gå. Det visade sig att om man valde det föga beskrivande länken "Artister" kom man in i sidan som radade upp allt man får komma åt efter artistnamn. Om det inte finns något artistnamn står det "Unknown Artist". Högerklickar man på en av filerna och i menyn som öppnas väljer man "Visa i Utforskaren" öppnas en sökväg till platsen där innehållet placeras så fort man kopplar in en telefon till iTunes på datorn.
Jag letade i iTunes alla mappar efter just detta och eftersom jag inte hittade något trodde jag inte något lades på datorn. Men det gör det och mappnamnen är inte alls beskrivande för vad som skall finnas i dem. Så här ser en av mappherarkin ut:
C:\Users\min användare\Music\iTunes\iTunes Media\Music\Unknown Artist\Unknown Album
Alltså:
1. Vill du tanka ur alla filer du sparat i telefonen installera iTunes.
2. Koppla in telefonen via USB
3. Klicka högt upp till höger på den lilla telefonikonen
4. Välj artister
5. Högerklicka på önskad rad och välj "Visa I Utforskaren" och flytta/kopiera filerna dit du vill ha dem.
6. Fortsätt med nästa rad osv