Överföra filer från Iphone till Dator

Permalänk
Medlem

Överföra filer från Iphone till Dator

En anhörig till mig har en iPhon 5. Den börjar gå sönder och vill därför överföra alla filer till datorn.
Det är alltså filer som inte skall vara i telefonen som egna foton, video och ljudinspelningar.

Jag har försökt i flera timmar men det går inte. Verkar vara helt stopp.
Jag lyckades med en kabel till datorn överföra 51 foton som tydligen låg i "rätt" mapp. Man kommer nämligen bara in i en mapp och ligger det man vill överföra inte där hittar man inte filerna för det går inte byta mapp.

Jag har testat med iTune, där ser man alla filer som skall laddas ner men det det går inte. Verkar helt omöjligt.
Jag använder själv en Android och efter att jag kämpat med iFånen en hel dag förstår inte jag varför man köper sådan skit.

Frågan är dock: Hur får jag ut filerna ur iPhone 5 till datorn??

Permalänk
Medlem

@workman: prova med dropbox eller icloud.
Har själv svårt för det med min iphone 7

Permalänk
Medlem

Träff 1 på google föreslog att man skulle använda windows medföljande "photos" app för foton och video, testade själv precis på min SE och det var inga problem. Testade även med Lightroom eftersom telefonen känns igen som en kamera, och det var inga problem där heller - så valfritt fotoprogram borde fungera.
Själv synkar jag mina foton till onedrive, så problemet har inte uppstått.

Har inga ljudinspelningar som inte är videofiler, så du får söka dig vidare där.

Länk:
https://support.apple.com/en-us/HT201302

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Problemet är att det är en flera år gammal iPhone 5. Det går bara få ut bilder genom Foton och bara om det ligger i en viss mapp som inte någon manual säger man skall lägga sina alster i.
På samma sätt är det med kabel till datorn, man kommer bara åt den där mappen som ovan.
Från iCloud kunde jag inte få ner något alls från telefonen.

Testade också att installera iTunes men fick inte ut något genom den heller först.

Jag sökte ett tag på nätet och hittade ett betalprogram som heter "iTransfer". Prövotiden räckte till att mjölka ur alla filer ur telefonen.

När jag kopierat allt eget ur telefonen testade jag igen med iTunes eftersom någon sagt att det SKALL gå. Det visade sig att om man valde det föga beskrivande länken "Artister" kom man in i sidan som radade upp allt man får komma åt efter artistnamn. Om det inte finns något artistnamn står det "Unknown Artist". Högerklickar man på en av filerna och i menyn som öppnas väljer man "Visa i Utforskaren" öppnas en sökväg till platsen där innehållet placeras så fort man kopplar in en telefon till iTunes på datorn.

Jag letade i iTunes alla mappar efter just detta och eftersom jag inte hittade något trodde jag inte något lades på datorn. Men det gör det och mappnamnen är inte alls beskrivande för vad som skall finnas i dem. Så här ser en av mappherarkin ut:
C:\Users\min användare\Music\iTunes\iTunes Media\Music\Unknown Artist\Unknown Album

Alltså:
1. Vill du tanka ur alla filer du sparat i telefonen installera iTunes.
2. Koppla in telefonen via USB
3. Klicka högt upp till höger på den lilla telefonikonen
4. Välj artister
5. Högerklicka på önskad rad och välj "Visa I Utforskaren" och flytta/kopiera filerna dit du vill ha dem.
6. Fortsätt med nästa rad osv