Permalänk

Böjbart plaströr?

Det är så att jag ska fixa ett rör som går från CPU fläkten till en fläkt som sitter bak på chassit för intag av svalare luft. Röret behöver då böjas 90 grader och jag söker något sorts plaströr som är reltaivt styvt men ändå böjbart.

Någon som har förslag?

Och går det att göra så luften som intas blir ännu kallare?

Permalänk
Medlem

du kan ju köpa plexis glas och värma i ugnen och sen böja vet jag då kan du ju även göra ditt eget rör och täta med typ silikon...

man skulle värma det i en hand duk sen böja det kommer inte riktigt ihåg så man inte smälter skiten ...

har en länk med nån som gjort nåt liknande hemma kan skicka den ikväll om du vill?

//johanNA

Visa signatur

De två dator nördarna till varandra.
1. -Vilken av SCSI eller IDE diskar skulle du välja...
2. -Lungt SCSI det andra är ingen idee

Permalänk

Känns lite svårt att få till passformen på just plexi eftersom jag ska sätta fast röret i flänsen / fläkten. Men posta gärna länken ikväll.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ta 75mm avloppsrör? Köp en 90 böj och ett rör så är det fix. Behöver bara mecka lite men anslutningarna då röret inte är lätt att böja.
Annars finns ju 110 avloppsrör med.
Eller 92mm dränering som är flexibel.

Masa dig iväg till en bygghandel så hittar du nog något.

Permalänk
Medlem

Hoppas du tar en fläkt som blåser in, annars blir det inte bra..

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Visa signatur

War is about peace, and to get peace you have to kill a lot of people.
RoedeOrm: SAuna>>Du är en sån härligt speciell kille, vet lite mer än de flesta om det mesta. Toppklass!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAuna
Sökes en sådan här, månntro?

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=133&session=e52591d...

hmm, onödigt köpskit. Får hur mycket billigare som helst om du bygger eget.

Visa signatur
Permalänk

Finns väl i varje välsorterad bygghandel och går under namnet 'fläktrör' har jag för mig. Finns säkert på biltema och mekonomen också.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk

Både avloppsrör och fläktrör låter ju fint men jag tror något mjukare blir bättre eftersom jag tänkt köpa en Tt ductmod och såga den i två delar för att få 2st munstycken till slangen. Men jag ska kolla både avlopp (låter sunkigt och fläktrör.

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Clas Ohlson har såna rör också har jag sett, var inte så dyra heller.

Permalänk

Sådant tygrör är inte speciellt dyrt. Använd inom ventilationsbranschen till bl.a. kökshuvar.

Permalänk
Medlem

Denna gör jobbet och ser hyffsat stilren ut dessutom enl mig(den högra modellen)

http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?COSID=8131E73222...

Permalänk
Medlem

det brukar inte bli så tokigt...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Kadotjes: Tyvärr fanns dessa rör inte i rätt diameter och de skulle inte passa speciellt bra i lådan heller tror jag.

UndCon: Hindrar inte det där luftflödet i väskan väldigt mycket?

Jag tycker det borde finnas genomskinlig plastslang i 75 - 80mm. Har hittat 40mm men inte högre. Får kolla med några tillverkare.

Edit: Har hittat en tillverkare som säljer slang i valfri färg och diameter.