Vad ger upp först på en Laptop?

Permalänk
Medlem

Vad ger upp först på en Laptop?

Funderar just på att byta min HP Elitebook 1040 G1 I7. Den var ny i Januari 2014. Har av HP fått nytt moderkort och nytt batteri på garanti från HP under tiden fram till nu. Den fungerar utmärkt och är alltså 6,5 år gammal. Den är mycket flitigt använd säkert ett snitt på 8 timmar per dag, 365 dagar per år. Men trots det fortsätter den att fungera utmärkt. Tycker att livslängden och funktionaliteten överträffar mina förväntningar. Datorn var dyr när jag köpte den men ser man det över tid är den mycket prisvärd. Snåltarmen i mig säger vänta lite till när datorn fungerar så bra. Vad är det man kan förvänta sig ger upp först på en bärbar dator?

Permalänk
Medlem

Har en Dell XPS 13 9360 inne på sitt 4:e år - den används flitigt. Bytte batteri i den (själv) - för batteritiden hade gått ner ordentligt, men nu är den helt fajn igen!

Tänkte gå till Tigersjön när det kommer, så får sonen ta över min XPS mest för att jag vill ha nytt...

// LZ

Permalänk
Medlem

Min MacBook Pro från 2013 används fortfarande av och till utan större problem så tror det beror ganska mycket på vad man köper och vilka krav man har. Den används mest för lätt surfning, youtube, milt scriptande och lite kontorssysslor.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på hur mycket man bär omkring laptopen och hur man hanterar den i övrigt.
2-3 år skall man väl kunna räkna med som ett minimum. Är det en laptop av bra kvalitet, och man är försiktig med den så är 5-6 år inte alls orimligt.

Det första som ryker på en laptop är vanligtvis batteriet som så småningom slits ut. Batterier går ju att byta, men hur lätt eller svårt det är att få tag på ett utbytesbatteri beror på modell av laptop och hur gammal den är.

Permalänk
Medlem

Har man tur eller otur så, min HP Pavillion ZD8000 med en desktop Pentium 4 tuffar ju på än idag och batteriet håller ca 40 minuter och har aldrig varit bytt men den kunde lika gärna väl gått och dött när den var ny och på den tiden spelades ju WoW på den

Permalänk
Medlem

Min är från 2011 och tuffar på fint, men används den väldigt mycket så brukar de vara max 5 års livslängd innan delar behöver bytas ut

Visa signatur

Win 11: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 800MHz@1000MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

Undvik home premium licenser och gå på business eller pro. HP elitebook, probook, Dell latitude, IBM, Thinkpad (Lenovo, har börjat tillverka skräp) är kända för sin kvalitet. Sony är bra. Men dessa kostar massor också. Jag skulle gå på en begagnad HP, Elitebook - Workstation, väger dock en hel del.

Kolla här t.ex.: https://www.sweclockers.com/marknad/184556-hp-elitebook-8470w

Jag tror att den kan ha möjlighet att ansluta mssd, skicka i en sådan och du har en rapp dator som förmodligen kommer att hålla år framåt. Till 1/5 dels pris i jämförelse med att köpa nytt.

Permalänk
Inaktiv

Sitter och knackar detta på min "daily driver", en MacBook Air från 2013. Den har varit igång hela tiden. Kostade 9k och skulle säkert kunna ge någon tusenlapp idag om jag skulle vilja sälja den. Så håller man sig till snikmodellerna är Mac faktiskt billigt.

Bytte batteriet förra året. Köpte ett på Kjell men det var inte alls lika bra som originalet. Inga problem med tangentbordet eller något annat. Det enda skulle kunna vara ett visst glapp i en av USB-kontakterna. Om jag skulle köpa en ny kommer jag att vara noga med att den har flera USB C-kontakter, i synnerhet om USB C används för strömmatning (och kontakten därmed får många cykler in/ut) så att det finns fungerande USB-kontakt även om någon slits ut.

Mitt råd är att byggkvalitet lönar sig. Prestanda utvecklas ju bara långsamt så jag ser inga problem att ha en dator i 10-20 år. Jag har en iMac från 2009 som fortfarande används varje dag.

Vilket kan vara ett problem. Det är trots allt kul att köpa något nytt och fräscht. Köper du en med för bra livslängd så hinner du bli gammal och rynkig innan du har vettig anledning att köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Tycker Apple är bra när det kommer till livslängd, min sambos bärbara från 2012 fungerar fortfarande klart över förväntan, största problemet är batteriet som vi inte bytt men borde samt att byta till en större hårddisk är lite väl jobbigt för att vara värt besväret, men utöver det så är det en dator som skulle kunna hålla i många år, dock vet jag inte hur det är med ljudanslutningar och what not.

Vill du ha PC så satsa lite pengar på en dator som är byggd i aluminium/magnesium alloy eller liknande, hållbarheten är mycket bättre samt att det är mycket tjusigare. 8 gb ram minst, gärna med något ledigt slott för mer minne om det skulle behövas med tiden samt utbytbar hårddisk och batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Tycker Apple är bra när det kommer till livslängd, min sambos bärbara från 2012 fungerar fortfarande klart över förväntan, största problemet är batteriet som vi inte bytt men borde samt att byta till en större hårddisk är lite väl jobbigt för att vara värt besväret, men utöver det så är det en dator som skulle kunna hålla i många år, dock vet jag inte hur det är med ljudanslutningar och what not.

Vill du ha PC så satsa lite pengar på en dator som är byggd i aluminium/magnesium alloy eller liknande, hållbarheten är mycket bättre samt att det är mycket tjusigare. 8 gb ram minst, gärna med något ledigt slott för mer minne om det skulle behövas med tiden samt utbytbar hårddisk och batteri.

Har själv en macbook pro 13 från mid 2012 och bytte till en SSD, blev klart skillnad för en vanlig användare, det enda som tog lite tid var att installera mac os igen via nätet men var ju helt klart besväret

Permalänk

Min gamla Toshiba Satellite L855-10U från 2012 är fortfarande kvar, har bytt batteri och kylpasta samt satt i en ssd och den har de senaste 5 åren gått som multimediadator under teven.

i7-3610QM och 8GB minne och tillräckligt med prestanda för Netflix, HD film, Office etc. Enda nackdelen är att skärmen bara har 1366x768 upplösning men med en extern skärm blir det ok.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Har flera laptops varav 1 är en "gamer laptop".
Erfarenhet säger, "Datorn håller väldigt länge bara du tar hand om den".
Det största problemet med bärbara datorer över lag är att fläkten och kylflänsen dammar igen efter end tids brukande och får mycket dålig kyleffekt vilket resulterar i mycket dålig prestanda, såvida man inte öppnar upp den och rengör. (vilket ofta är väldigt omständigt)
Har rengjort de flesta av släktens bärbara datorer, förutom de som endast startas för att betala räkningar.

På min äldsta laptop har plasten runt gångjärnen spruckit men fungerar fortarande utan problem. En gammal Acer med Pentium M, men den duger när retrotarmen kräver sitt.

Många kastar mycket skit på Acer, men det är lite som med samtliga fabrikat, man får helt enkelt titta lite närmare på konstruktionen. Sågott som alla har bättre och sämre modeller.
Endel är dyra p.g.a. design, inte p.g.a. konstruktion.

Om det inte hade varit för krav på prestanda i spel, så hade min Acer med i5-450m från 2010? fortfarande varit min primära bärbara dator.

Permalänk

2007 fick jag en thinkpad x60 tablet av gymnasiet jag gick på som jag sedan köpte ut. Jag använde den några år på universitetet och när jag rest och velat ha en dator med mig. Är inte i perfekt skick längre såklart men hårdvaran tuffar på. Byte till SSD, satte i lite mer ram och större batteri och den funkar okej för kontorsjobb och internet. Byte inte ut den förrän i höstas. Nu har den blivit felsökningsdator till min bil så den används ibland fortfarande.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Det är många i klassen som använder datorer från 2011-13, med varierad smidighet. Skulle säga att en modern ganska bra laptop är fullt brukbar i åtminstone 6 år. Eller att en 6 år gammal dator är brukbar snarare. Tror en dator du köper idag kommer hålla längre i och med att SSDer är standard och batterierna brukar vara bättre. Så räkna med mellan 5 och 9 år skulle jag säga.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag har en HP Probook som är från 2010, den fungerar alldeles utmärkt. Har även en HP Elitebook från 2012 (eller om det är 2013) fungerar också bra och användes som huvuddator fram tills i höstas. Min nuvarande är en ThinkPad T460 som rullar på bra. Bytt skärm till en högre upplösning samt ett fetare batteri.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Den jag använder idag köptes 2011 en HP pavilvion G series nånting, en i5a med 8gb ram och 600gb hårddsik, 3 ominstallationer på dessa år. Men det är rekord. min första dell rasade efter 2år oxh tjejens första HP med 8400 grafikkortet höll 3år.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mjon00:

Vad är det man kan förvänta sig ger upp först på en bärbar dator?

Verkar vara gångjärnen till skärmen om man ser till saker som inte borde slitas ut, har råkat ut för det på i övrigt perfekt fungerande datorer från 2001 och 2008 men i övrigt rullar de på och används lite då och då men den från 2001 får naturligtvis köras med Linux idag för att inte bli en retroburk för inget win som uppdateras funkar på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@mjon00: Jag bröt ut din frågeställning från den tio år gamla tråden. Ser väldigt liten anledning att låta ditt specifika inlägg klämmas in i den tio år gamla tråden. Mycket har hänt på tio år.

Lycka till med datorn!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Gammal tråd men fyller väl på med mina erfarenheter här

Första egenköpta laptopen klarade sig från 2007 till slutet av 2014. Mer minne och en SSD förlängde livslängden på den avsevärt. Skulle inte förvåna mig om den startar ifall jag testar den nu.

Ersatte den med en MBP 15" vinter 2014 som jag fortfarande använder. Inga tecken på slitage och batteriet håller fortfarande ett antal timmar.

Hade en Lenovo som jobbdator i många år. Den var långt från ny när jag tog över den men den hängde med tills jag bytte jobb för drygt 2 år sedan. Vill minnas den var från nån gång runt 2010-2011. Även den fick lite mer minne och en SSD.

Sambon kör på en MBA 13". Köptes begagnad till julen 2014... den rullar på fortfarande. Vill minnas att det är en 2012 eller 2013.

Sammanfattningsvis: Länge! Om man köper vettiga prylar från början och är rädd om dem.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Min IBM Thinkpad X41 gav upp efter 7 korta år.

Då hade jag haft med den på semester, tappat den, trampat på den, den trillade ur bilen ut på en grusplan, använt den utomhus vintertid, släpat runt den på alla möjliga ställen, den användes intensivt, bytte batteri en gång då det som följde med inte höll så bra, andra höll bättre.

När den gick sönder så bara dog den utan förvarning, blev svart och slocknade, tror något i spänningsomvandlingen på moderkortet fick kortis.. Men den såg väl använd ut när den till slut gav upp Har aldrig gillat en maskin som jag gillade den.

Jag har svårt o tro att en standard konsumentlaptop för en bit under 10k idag skulle hålla för den behandlingen mer än 6 månader....

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Står den på samma ställe utan massa vibrationer så lär batteriet ge upp först. Köper man en hyffsad dator annars så täcker garantin. Hört en laptop inte ska hålla mer än 5 år...
Köpte en Asus laptop för över 12k som gav upp efter 2 år och garantin gällde inte "riktigt surt". Har nu en acer laptop i källaren som används ibland och den är nu 5 år och funkar klockrent ännu!!!!

Permalänk
Medlem

Som många andra sagt är det batteriet som defraderar över tid eftersom dom inte gillar värme och laptops blir ju varma... Apple är bättre än snittet här och flyttade batteriet så långt från värmen de kunde ganska tidigt.

Annat om man ska räkna det som gör en dator obrukbar är det vanligt för datorer med plastchassi att moderkortet går sönder eftersom de inte tål den flexibilitet dom det innebär över tid, ner och upp ur väskor eller så klart om den tappas.

En annan klassiker är såklart vattenskador då många tangentbord inte ännu är vattentåliga