Vilket moderkort bör mam välja just nu?

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort bör mam välja just nu?

Behöver bygga ihop en dator till min pappa ganska snabbt, så kan inte vänta på nån B550-serie av moderkort o.s.v.
Ingen överklockning kommer ske, Corsair LPX 16GB 3200Mhz-minnen kommer användas tillsammans med en Ryzen 5 2600.
Stabilitet framför hastighet i detta fall.
Vilket moderkort bör man välja enligt ovanstående kriterier, för ca 1000kr +- några hundringar.

Behöver boka ikväll, så om ni har några tips, ös på!
Likaså om det är något särskilt moderkort eller tillverkare man INTE bör välja, skriv det med. Gissar att det landar på ett B450-kort.. Finns det någon tillverkare som gör dessa sämre än andra?
ATX eller mATX funkat bra vilket som.

EDIT: Det får gärna finnas i lager hos Inet.

EDIT2: Just nu lutar det åt ett Gigabyte B450 AORUS PRO, då det inte är jättedyrt och verkar vara robust.
Men idel öra om det är ett dåligt val eller vad man annars bör välja..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Om han vill kunna uppgradera till Ryzen 4000-serien i framtiden med bästa kompabilitet så har MSI lovat att deras moderkort ska ha stöd för det och de kommer därför i regel med 32mb rom istället för 16mb vilket kommer ge större utrymme för större kompabilitet för såväl äldre som nyare cpu'er efter uppdaterat bios.

Om du inte är låst till just Inet skulle jag köra på typ ett MSI B-450 Gaming plus MAX eller ett MSI B.450M MORTAR MAX, de är dock lite dyrare hos Inet än i andra butiker.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Hjälpsam

ASRock B450M Pro4-F, 897 inkl frakt.
Tror B550 släpps i morgon, kan dock bli sent på dagen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Om han vill kunna uppgradera till Ryzen 4000-serien i framtiden med bästa kompabilitet så har MSI lovat att deras moderkort ska ha stöd för det och de kommer därför i regel med 32mb rom istället för 16mb vilket kommer ge större utrymme för större kompabilitet för såväl äldre som nyare cpu'er efter uppdaterat bios.

Om du inte är låst till just Inet skulle jag köra på typ ett MSI B-450 Gaming plus MAX eller ett MSI B.450M MORTAR MAX, de är dock lite dyrare hos Inet än i andra butiker.

Nja, han kommer inte uppgradera datorn på säkert 8 år. Hans förra dator är nu snart 10 år och nu kan han tycka det börjar bli dags att uppgradera innan allt blir för gammalt. Hans gamla dator har jag uppgraderat med nya slitagedelar under åren (nya hårddiskar, ny cpu-kylare när fläkten dog i hans gamla o.s.v.)
Så när dagen kommer att det börjar bli dags att uppgradera igen så kommer det vara läge med ett nytt moderkort igen.
Han ville gärna ha allting köpt på ett ställe ifall något skulle strula och jag gillar Inet så jag handlar gärna där.
Det blev ett Gigabyte B450 Aorus Pro som verkar vettigt för pengen, beställdes igår kväll tillsammans med en Ryzen 5 2600 som kändes väldigt prisvärd på sina ca 1500 spänn.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |