Permalänk
Medlem

Moderkort FSB 400?

Har en gammal dator men får inte fram vad den är. Står FSB 400 på moderkortet. Bios Phoenix D888. Fotade lite snabbt.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Din imagehost verkar lite trött, kan du ladda upp på imgur.com istället?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Nu verkar den ha vaknat, jag hade också problem fram tills nu.
Mellan PCI-portarna har du svaret.

https://www.msi.com/Motherboard/support/k7n2

Det är förresten ganska vanligt att namnet står där -- eller så var det vanligt förr.

Visa signatur

Asus B550M-Plus / Ryzen 5800X / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + HDDs / Corsair RM650x / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tack. Hur får man reda på cpu? Testade att koppla in ström fast utan cpu fläkt och hårddisk. Den ena fläkten snurrade sakta några varv och fläkten i ström agregatet snurrade inte. Testade även med en fungerande HD men inget hände. Misstänker att moderkortet inte fungerar då fläkten som snurrade var kopplad direkt till en kontakt på ström agregatet.

Permalänk
Hedersmedlem

Var väldigt försiktig med att köra utan kylning! Socket A-processorer har inget skydd mot övertemperatur och kan gå sönder (och börja ryka) på inte mycket mer än några sekunder utan god kontakt med en kylfläns. Har du en kylfläns utan fläkt på så är det lugnt korta perioder.

Om CPU:n är ren så går det att lista ut vad det är för något genom texten som står på kärnan (dvs den lilla biten i mitten).

Lite skumt med fläktarna och det. Snurrade inte hårddisken upp alls? Isåfall är det nog nätagget som strular, alternativt moderkortet som stänger av sig och nätagget. Var det fläkten som satt i nätaggregatet som bara snurrade några varv? Då låter det ju som om något bröt strömmen direkt efter att den kommit igång.

Det går att testa om nätaggregatet funkar genom att starta det utan moderkortet, genom att koppla loss alla sladdar mellan nätagg och moderkort och sedan koppla ihop den gröna sladden på moderkortskontakten (20-pin/24-pin) med jord, dvs en svart. Om fläktar/HDD startar sådär så är åtminstone inte nätagget helt dött.

Visa signatur

Asus B550M-Plus / Ryzen 5800X / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + HDDs / Corsair RM650x / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

edit: Missade inlägget med svaret ovan.

googlade lite, tycker det ser ut som ett msi K7N2 Delta L om man jämför bilder https://www.newegg.com/msi-k7n2-delta-l/p/N82E16813130419

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Har prövat 2 andra i en annan dator de lyser en röd lampa på moderkortet och den gröna standby lampan lyser men fläkten i nät agget snurrar inte. Nej hårddisken startade inte. Misstänker att de är nät aggen. Men de verkar gå igenom lite ström då lamporna lyser.

Testade ett annat nät agg utan fläkt i kopplade in cpu fläkt och den snurrar så antar att nät agg fungerar men hittar ingen passande fläkt. Behöver en som är smallare då den inte passar in. Den har rätt storlek för hålen men bredden på 2,5cm är för stort.

Hittade den som satt i innan på 2cm. Den har en 3pin kontakt så de var ingen cpu fläkt. Någon som vet vart man köper en likadan? Vill ha plast höjlet med som på bilden.

Har en avklippt 3pin cpu kontakt. Och en fläkt med en röd och svart kabel. Cpu kontakten har en Gul med. Fungerar det med bara den svarta och röda?

Permalänk
Medlem

Nät agg fläkt snurrar och cpu fläkt plus chassi fläkt. HD klickar igång men efter en stund stängs den av. Klickar man på av och på på nät agg så blir det samma. Går CA 15sec sen stängs av. Nät agg är helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Har en avklippt 3pin cpu kontakt. Och en fläkt med en röd och svart kabel. Cpu kontakten har en Gul med. Fungerar det med bara den svarta och röda?

Ja, eftersom det är egentligen bara dessa två som ger ström, 3:e är bara för att varvtals styra fläkten BIOS kommer dock inte att känna av fläkten och kommer att protestera att det inte finns någon CPU fläkt (denna varning går dock att stänga av på de flesta moderkort).
Fläkten kommer dessutom att gå på max varvtal hela tiden.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tack. Det är inte värt besväret. Köper en ny fläkt. Undrar varför moderkortet först startar och stänger av sig. Kan inte gå in i bios när datorn går i ca 10sec. Nät agg är helt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldSchool297:

Tack. Det är inte värt besväret. Köper en ny fläkt. Undrar varför moderkortet först startar och stänger av sig. Kan inte gå in i bios när datorn går i ca 10sec. Nät agg är helt.

Du har spänningssatt cpun utan kylare och du har ett äldre sockel a moderkort med våta elektrolytkondensatorer, en cpu från den tiden kan brinna på nån sekund utan kylare så chansen är stor att cpun brann upp vid ditt startförsök.
De våta kondensatorerna på moderkort från den tiden är gamla och även om de var ok från början är de i slutet av sin livslängd och kan behöva bytas ut.
Dessutom var det mycket problem med kondensatorer vid den tiden pga ett industrispionage där en person stal receptet på elektrolyt men missade en kemikalie och alla pirattillverkare som började leverera till moderkort levererade skitkondingar som hade mycket kort livslängd pga att elektrolyten bröts ner och kondingarna svällde eller läckte i säkerhetsventilen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Jag tror alltså att dina problem kommer från moderkort eller cpu, det kan ev även vara grafikkortet för är det från den tiden är det samma typ av kondingar på det också.

Visa signatur

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för de detajlerade svaret. Skamligt att saker ska kunna bli sämre igenom kopierade saker. Dator tillverkare skulle ha höga krav men när datorer ändå blir gamla. Hur kollar man om en kondensator är hel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Hur kollar man om en kondensator är hel?

Om de ser ut som på bilderna som mrqaffe postade så är de kaputt, en kondensator av den typen ska nämnligen vara helt platt i toppen och inte ha läckage någonstans.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Om de ser ut som på bilderna som mrqaffe postade så är de kaputt, en kondensator av den typen ska nämnligen vara helt platt i toppen och inte ha läckage någonstans.

På bilderna TS postade så såg kondingarna OK ut (så gott det gick att se), men skadar inte att kolla kondingarna i nätagget också. Brukar gå att se genom hålen utan att öppna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldSchool297:

Tack för de detajlerade svaret. Skamligt att saker ska kunna bli sämre igenom kopierade saker. Dator tillverkare skulle ha höga krav men när datorer ändå blir gamla. Hur kollar man om en kondensator är hel?

Ska man ge sig på retrobyggen så är kondensatorbyten nått man kan behöva göra, de kan vara slutkörda även om säkerhetsventilen inte har öppnat så att det syns nått kladd på utsidan.
Har man problem med gamla prylar så bör man i vart fall misstänka de blöta elektrolyterna om de är 20 år gamla och sitter på nått datorrelaterat, generellt har bra kondingar längre livslängd om det är sunt dimensionerat men när det gäller datorer så är det ofta superbilligt som är det som gälller och det kombinerat med "formelstölden" så innebär det att många datordelar frän den tiden har problem med lytarna.
Det har iofs också fört med sig att man idag sällan ser våta lytar på moderkort/grafikkort utan man har nån typ av torr/solid kondensator där men i nätdelarna finn det våta lytar i nästan alla som tillverkas.

Har man problem med tjugoåriga datordelar där man inte vet grundorsaken till problemet så bör man kolla kondensatorerna, helst genom att mäta dem för det behöver inte synas nått på utsidan men om de läcker på nått sätt eller har börjat få en buktande topp då är de garanterat skadade och då behöver man byta dem.

Visa signatur

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska man ge sig på retrobyggen så är kondensatorbyten nått man kan behöva göra, de kan vara slutkörda även om säkerhetsventilen inte har öppnat så att det syns nått kladd på utsidan.
Har man problem med gamla prylar så bör man i vart fall misstänka de blöta elektrolyterna om de är 20 år gamla och sitter på nått datorrelaterat, generellt har bra kondingar längre livslängd om det är sunt dimensionerat men när det gäller datorer så är det ofta superbilligt som är det som gälller och det kombinerat med "formelstölden" så innebär det att många datordelar frän den tiden har problem med lytarna.
Det har iofs också fört med sig att man idag sällan ser våta lytar på moderkort/grafikkort utan man har nån typ av torr/solid kondensator där men i nätdelarna finn det våta lytar i nästan alla som tillverkas.

Har man problem med tjugoåriga datordelar där man inte vet grundorsaken till problemet så bör man kolla kondensatorerna, helst genom att mäta dem för det behöver inte synas nått på utsidan men om de läcker på nått sätt eller har börjat få en buktande topp då är de garanterat skadade och då behöver man byta dem.

Det var framförallt under Pentium4 tiden som det här var katastrof, tom så att Dell förlängde garantitiden rejält. Har du problem med kondensatorer från den tiden så är det nästan garanterat att de buktar ut, typiskt brukar över 50% av kondingarna i VRM:en svällt upp innan man märker problemet.
MSI hade några Pentium-III kort som när kondensatorerna på VRM:ens ingång blev dåliga så gick switch-feten sönder som följdfel så det kom in +12V direkt på CPU:n. Hade man då ett överdimensionerat kragg så hann CPU:n brinna innan kragget stängde av.
På tidiga moderkort så var ofta kondensatorerna underdimensionerade så de gick sönder pga överlast, inte dålig kvalité, vi pratar då moderkort för Pentium-II och AMD-K6 eran. Det var i samband med att man gick från linjär till switchad VRM.

Permalänk
Medlem

Har kollat upp processorn. https://www.cpu-world.com/CPUs/K7/AMD-Athlon%20XP%202400+%20-... alla kondensatorer ser hela ut. Den startar upp någon sek och stängs av. Nätagg är helt.

Permalänk
Medlem

Ska pröva att byta processor. Men de är väll högst troligt att de är moderkortet? Vet att de är extremt känsliga så de behövs ett armband och kylpasta? Vilken är den högsta processorn som passar till detta moderkort?

Permalänk
Medlem

Testade detta igen men de blir samma, Fläktarna snurrar i ca 5sek sen inget mer. Fann en liten kondensator som inte såg bra ut.

Permalänk
Medlem

Två saker, det där moderkortet är så gammalt att batteriet kan vara helt urdraget, det andra är den stora kondensatorn vid batteriet... Den lutar väldigt mycket, om jag inte är fel ute skall botten ligga ann mot moderkortet och stå rakt upp.

För det tredje, använd inte dammsugare när du rengör. Du vill använda Tryckluft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Her er manualen til MSI K7N.

https://www.msi.com/Motherboard/K7N2/support#manual

Under det grønne klister merke skal du kunne se Nvidias nForce2 chipset: https://en.wikipedia.org/wiki/NForce2
Du kan se det fra bilde i manualen til MSI K7N2 (PDF fil - Engelsk). På side 11 er MB layout.

Permalänk
Medlem

Tack. Kan man räta upp kondensatorn vid batteriet? Antar att processorn troligtvis ligger på 2ghz? Antar att batteriet inte har någon inverkan på startup?

Permalänk
Medlem

Jag har ingen koll på hur CMOS-kretsen fungerar, om det krävs att kretsen är sluten, dvs att det finns ett "fungerande" batteri monterat eller om det fungerar utan. Om batteriet orsakar avbrott så kan det eventuellt fugera om man monterar något mellan kontakterna för att sluta kretsen. (Det är dock en gissning.)

När det kommer till kondensatorn så kan den vara skadad internt då det ser konstigt ut.
Jag utgår ifrån att dessa kondensatorer monterades på traditionellt sätt då moderkortet är från 2003, dvs, de monterades mot moderkortet, löddes fast på baksidan och sedan klipptes benen av, men det är möjligt att just denna löddes fast med "för långa" ben.

Jag tror själv du får dyka djupare i elektroniken på moderkortet om du vill få liv i det igen...
Det är inte alls orimligt att det är problem med flera kondensatorer även om de ser bra ut, BIOSen kan ha blivit korrupt, likväl som det kan vara problem med andra elektriska komponenter.

Permalänk
Medlem

Åååh en Thouroughbred! Aka t-bred aka t-bröd. Sån drömde man om på den tiden eftersom de överklockade bättre än vår Palomino.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En kondensator ser öppen ut. Behöver ny kylpasta med

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldSchool297:

Du behöver definitivt ta bort en massa kylpastekladd, det var minst sagt "rikligt applicerat" på den bilden.
Du borde nog byta alla lytar på det moderkortet för det ser ut att vara från tiden med det stula elektrolytreceoptet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Visa signatur

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Båda kondenstorerna på den nedre bilden är kassa.
Tittar man närmare på den nedre bilden så ser man även något som ser lite konstigt ut, nästan som att något varit tappat på moderkortet.

Titta närmare på om det är skada eller smuts på kontaktytorna för den icke monterade PATA-kontakten samt på kanten av moderkortet jämter texten IDE3.

För övrigt rekommenderas en städning av moderkortet och datorlådan med tryckluft utomhus så du får bort alla stora damm-samlingar.

Edit:
Jag rekommenderar även att du använder ett nätagg du vet är friskt under felsökningen.
Bara för att ett nätagg verkar fungerar betyder det inte att det faktiskt fungerar fullt ut om man inte har testutrustning för detta.

Permalänk
Medlem

Ska kika på det. Antar att dessa kondensatorer som passar till detta moderkort är svåra att finna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldSchool297:

Ska kika på det. Antar att dessa kondensatorer som passar till detta moderkort är svåra att finna?

Det brukar gå att använda andra kondingar så länge de går att få dit, du ska bara inte välja nått med lägre spänning eller kapacitans.

Visa signatur

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.