Permalänk
Medlem

Visst var det häftigare med LAN i början när det var nytt och spännande och folk inte hade Internet. Men det beror ju knappast på att LANen i sig var bättre.

Kommer ihåg när vi brukade ha copy party (med Macar). Tog ca 2 h att koppla in alla 5-6 datorer, med AppleTalk som hade en överföringshastighet på runt 20 kb/s. Skulle man kopiera lite filer på några tiotals MB så tog det flera timmar, samtidigt som hela nätverket segades ner totalt. Sen spelade vi megahäftiga FPS-spelet Marathon i 10-20 fps. Hur häftigt som helst!

Men själva LANen var ju inte bättre förr, man tyckte bara det var roligare då därför att det var mer "exotiskt"! Är som att säga:

- Teknad film var bättre förr, för jag tycker inte det är lika kul nu.
- Lego var bättre förr, för jag tycker inte det är lika kul nu.
- Spaghetti och köttfärssås var godare förr, för jag blev mer entusiastisk när jag var liten.
- Godis och glass var godare förr, kommer ihåg att jag kunde hoppa upp och ner av glädje när jag skulle få det. Det gör jag inte längre. Men jag antar att ni påstår att godis var godare förr också...

Seeeeeer ni ett mönster?! Träd var också bättre förr, för jag brukade jämt ha skitkul med att klättra i dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greencor
Själv tycker jag att bredband förstörde LAN'andet.

Förr på LAN eller Hack som det kallas här uppe så hade man en mycket schysstare gemenskap. Man var tvungen att resa på sitt feta arsle och gå tvärs över rummet för att fråga en person som hade det där nya feta spelet om han knde dela ut det. Sen fick man smärja honom lite med nåt man själv hade också delade han ut det med lösenord på sharen tills man dragit det En ny kille kommer in i rummet med 20 pers kanske och vill vara med. Inte var det nåt bråk om att man behövde dra ur koaxen i nån minut så att hela nätverket bröts. Det var ju självklart att han skulle vara med. och om någon precis höll på att dra nåt så var det väl klart att killen väntade tills det var klart innan han fick koppla in sej.

Helt annan mentalitet förr. Nu sitter alla i sin vrå och spelar det där förbanande spelet. Ingen pratar med nån IRL. Folk bara surfar och laddar. Saker dom lika gärna kunde ha gjort hemma.

Nä ni! Det _VAR_ bättre förr!

Jag håller med dig fullständigt. Det var underbart på den gammla koax-tiden.

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem

själv så misstänker jag att tiden har lagt ett visst skimmer över händelserna "förr i tiden". jag menar, kan det inte vara så att man minns det roligare än vad det egentligen var?
antagligen var det mest segt att sitta och kopiera filer över nollmodem, vänta på sin tur att spela osv.

alltså, i framtiden kommer vi att nostalgiskt drömma oss tillbaka till dh03, för allt var ju bättre förr...

Permalänk

jag minns mitt första lan.. det var februari 2001. cs fanns, men hade inte grävts sig in lika mycket i de svagas sinne. Då spelades ALLT annat: Starcraft, Gloom (quake 2 mod), diablo 2, duke 3d, Alien versus predator, hl, m.fl. det var nog det roligaste lan jag har varit på. Först nu förstår jag varför dom vill ha åldersgräns på cs, och det är inte på grund av våldet

Permalänk
Medlem

Japp, lanen var bättre förr...innan cs. De bästa lanen är de man själv fixa med kompisar. De är visserligen små men betydligt roligare än de stora.

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
DOOM, CS, Warcraft... ?

kommer ihåg en skön tid för många år sen då Rise Of the Triads och Duke Nukem 3d spelades på skolnätets 486:or att det hackade och såg skit ut jämfört med vad ungarna är bortskämda med idag var bara roligt ...

det var bättre förr ...

Vadå? Varför spela moderna grejer som Doom och Warcraft när det finns gamla klassiker som Duke 3D... Eller vad försöker du säga? Doom är ju inte liiiite äldre eller så, och Warcraft 2 kom ungefär samtidigt som Duke 3D...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av riotnrrd
själv så misstänker jag att tiden har lagt ett visst skimmer över händelserna "förr i tiden". jag menar, kan det inte vara så att man minns det roligare än vad det egentligen var? /.../ alltså, i framtiden kommer vi att nostalgiskt drömma oss tillbaka till dh03, för allt var ju bättre förr...

Trevligt att nån till har fattat.

Permalänk
Medlem

förr var det mycket ovanligare med LAN tycker jag... men när det väl var ett LAN då var man hypad som en galning och kunde inte tänka på nått annat! Nu har det blivit så vanligt och det händer så ofta att man inte tycker det är särskilt spännande längre... För att man ska få en lyckad LAN känsla nuförtiden ska man (mitt personliga råd) dra in till stan och umgås/fest/supa eller gå på bio (beroende på vad man föredrar)... sen kan man kanske sitta o snacka ett tag men SEN drar man hem och då väntar 10 datorer i ett uppvärmt rum en kall vinternatt eller blåsig höstkväll

Permalänk
Hedersmedlem

Bästa tänkbara LAN-stämmningen får man ju mitt ute i ödemarken mitt i vintern. Sommaren går också bra... Små-lan är absolut bäst.

Men finns det något skönare än att sitta ute i sommarstugan mitt i december och elda som en tok i braskaminen för att hålla temperaturen på rätt sida nollsträcket. En halvmeter snö utanför gör inte saken sämre...

På ett bra LAN ska man inte bara sitta vid datorn och glo från början till slut. Det ska vara något annat också.

Sämsta möjliga är att sitta ensam bland 50-60 andra som man knappast känner och alla kan ingå i kategorin IQ-fiskmås.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag tror själv att det är den så kallade "Seriösismen"+CS som har delat på folket totalt..

Ja kommer ihåg förr när vi Lan'a det va skitskoj ju.. vi satt o spela alla möjliga saker, och cs-betorna.. Men sen kom CS 1.xx och det börja splittra sig... jag tröttna på cs, andra älska det och spela BARA det... det tog över deras liv..

Nu är det inte kul o lana längre, för det e bara cs,cs,cs,cs överallt...

Permalänk

Ääää vad är ett LAN?

Vet vad det är men har aldrig gått på någe

Är väl dax snart...

Visa signatur

"It's not the size that's important, it's where you stick it."

Permalänk
Medlem

Anledningen till att man åkte på lan var ju för att kunna tanka hem en jäkla massa saker som skulle ha tagit 5 år med sitt 56k modem... nu så är det bara ett slöseri med pengar om man ska till dh. Men jag tror nog på birdie om det ska vara nånting i framtiden. Det ska bannemig var mycket tävlingar i musik o prylar. Gaming är helt ovärt på stora lan, så länge man inte spelar i en turnering där då.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Underscore, Mycket trevligt party. Inga gamers, trevligt folk (sceners) och inget spritförbud. Party helt enkelt. www.underscore.sh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

bästa lanen är ju dom som man bara tar det lungt o har trevligt tillsammans o inte en massa cs körning som det har blivit på dom senaste lanen.... o det har kommit flera "mindre barn" som kommit för att köra cs! men men inte mycket att göra åt den saken! förutom att man kan slå på dom mindre!

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i en annan tråd, jag var på Remedy Gamezone i år (missade Scene men var sugen på LAN). Det var bara en massa småungar som spelar CS där, de skriker "lol", "n00b" och annat störande skit.

Många av dem gillar tydligen också att skrika allt de kan rakt ut och slå sönder sina datorer, det var verkligen kul att sitta bredvid såna människor.

Nä, fyfan... Det var mycket bättre förr. Mitt första "stora" LAN var Dreamhack 98, innan dess så hade jag och mina polare mest privata lan på 10-15 personer i skolan eller dylikt.

Permalänk
Medlem

mm

Det är sant...Men bara när det gäller cs, det är ett värdelöst skräpspel för småbarn...Spela andra spel

Visa signatur

Epox EP-8K9A9+ KT400A | AMD XP2500+ Barton | Arctic Cooling Cooper TC | TwinMOS Original DDR 2x256Mb 400mhz Cas2.5 | Sapphire ATI Radeon 9800Pro 128 mb | Seagate Barracuda 120gb | Creative Audigy 2 | Creative MegaWorks 550 5.1 THX | Samsung 957P 19" | Miditower Chieftec Silent 300W ATX

Permalänk
Medlem

Tycker allt att Remedy Scenezone såg ut att vara bättre förr:

(Remedy 1995)

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Medlem

Det här påminner mig om SR-hacken som dahlma, polle, greencor, guzz m.fl. hadde i en av sveriges radios övergivna lokaler. De sista hacken där var riktigt feta. Speciellt då vi totalpressade 3 st telefonledningar en hel helg.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

plz koda på lan ... har du irc kan du stanna hemma och "g33ka" ;>

Visa signatur

there can be.. only one ....

Permalänk
Hedersmedlem

Jo det var bättre för. Då spela man olika spel och bra stämningen för man kännede nästan alla. Jag var anordnade lan för typ 20 pers i skolan (8:an och 9:an) på loven. I början var det riktigt roligt och mysigt. Tror på något av de sista av dem så körde några CS men det var långt ifrån något stort då. Sedan har jag varit på ett ställe med 20-30 pers beror på, många vuxna människor där (både ålder och personlighet). Visst har det spelats CS där men jag har inte spelat CS på ett år (DHS02) och vi som har tröttnat på det finner det inte roligt med personer som inte klarar sig på annat än CS, och som är "omogna".

angående att man kunde förut, jo det gick en förmiddag oftast för mig att fixa i ordning lanen i skolan. Det första så hade man en guide ur attack games om att ställa in IP adresser osv.. hehe det fungerade till slut.
Bättre för!

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t^
plz koda på lan ... har du irc kan du stanna hemma och "g33ka" ;>

Ja..! koda.. Du vet det är sådant man gör på Scenezone... Kul som fan och man lär sig saker och får ut mycket mer av det än att spela.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

jag kommer ihåg på "den gamla goda tiden" då man kanppt kunde läsa och körde DOS... hade uppskrivet på en lapp hur man startade doom... undrade alltid varför man skulle skriva doom tvån gånger(cd doom|doom) och så förstog jag aldrig riktigt vad det där "cd" gjorde... men ojojoj, nått år senare när man hade win3.11 och click 'n play och gjorde grymma spel.-. det var också tider

synd att det bara finns massa cs-spelare idag. ärligt talat känner jag nog ingen i värkligheten som exempelvis kan koda C++ bra.. men dom som är bra på cs har man träffat många gånger... var förjävligt att se sina kompisar gå över från quake till cs..usch fy fan, skam för dom.. som tur är så storebrorsans lankompisar åtminstånde lite mer seriösa

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greencor
Själv tycker jag att bredband förstörde LAN'andet.

Förr på LAN eller Hack som det kallas här uppe så hade man en mycket schysstare gemenskap. Man var tvungen att resa på sitt feta arsle och gå tvärs över rummet för att fråga en person som hade det där nya feta spelet om han knde dela ut det. Sen fick man smärja honom lite med nåt man själv hade också delade han ut det med lösenord på sharen tills man dragit det En ny kille kommer in i rummet med 20 pers kanske och vill vara med. Inte var det nåt bråk om att man behövde dra ur koaxen i nån minut så att hela nätverket bröts. Det var ju självklart att han skulle vara med. och om någon precis höll på att dra nåt så var det väl klart att killen väntade tills det var klart innan han fick koppla in sej.

Helt annan mentalitet förr. Nu sitter alla i sin vrå och spelar det där förbanande spelet. Ingen pratar med nån IRL. Folk bara surfar och laddar. Saker dom lika gärna kunde ha gjort hemma.

Nä ni! Det _VAR_ bättre förr!

håller med dig till fullo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Underscore, Mycket trevligt party. Inga gamers, trevligt folk (sceners) och inget spritförbud. Party helt enkelt. www.underscore.sh

Mm, dessutom går det väldigt bra att pruta i kiosken så blir ett billig mat.

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i