Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Problem efter återställning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Problem efter återställning

Va tvungen att göra återställning när nätverket strulade vilket nu rört till andra saker.

Problem 1 är att win helt bestämde sig för att ta bort anteckningar. När jag söker på anteckningar (Windows Notepad) i Store så säger den att jag redan har programmet installerat?

Återställningen verkar ha slöat ner mitt nätverk, speciellt när jag tittar på youtube. Innan så började videor att spela direkt nu får jag fram ett meddelande och måste vänta nån minut innan den börjar.

Det uppstod ett fel. Försök igen senare. (Uppspelnings-id: AxfiWcMifpA42vSb)

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2011

Vad har du återställt? windows? Routern?
om windows, vad för typ av återställning? en restorepoint eller en ominstallation?

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G500s V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av swehunter2000:

Vad har du återställt? windows? Routern?
om windows, vad för typ av återställning? en restorepoint eller en ominstallation?

Jag gjorde en ren återställning av hela win 10.

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Installera om W10 från scratch ist.

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 1070, Acer XB271HU+Asus PB278Q.
FS: HPE MS G8 Xeon 1265L, 45TB
Qnap TS453A 12TB, Intel NUC, HP Elitebook, Aruba AP:s, Aruba 2530-8G PoE+, Fortigate 60D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Vissa fel krävde att man startade datorn från USB/DVD och tog bort alla partitioner på Windows disken när man installerade om för att fel vara kvar när de först bara formaterade, återställde, reparerade på olika sätt.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Om du behöver skapa en 10 USB så kan du ladda ned verktyget från Microsoft. Man bruka använda nedre blå knappen (ladda ned verktyget nu). Den laddar ned 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av crew seven:

Problem 1 är att win helt bestämde sig för att ta bort anteckningar. När jag söker på anteckningar (Windows Notepad) i Store så säger den att jag redan har programmet installerat?

Om du kör version 2004, så adminstreras (läggs till/tas bort) Notepad under "Settings -> Apps > Apps & features -> Manage Optional features".

Skrivet av crew seven:

Återställningen verkar ha slöat ner mitt nätverk, speciellt när jag tittar på youtube. Innan så började videor att spela direkt nu får jag fram ett meddelande och måste vänta nån minut innan den börjar.

Det uppstod ett fel. Försök igen senare. (Uppspelnings-id: AxfiWcMifpA42vSb)

Win 10 är relativt bra med att installera drivrutiner automatiskt men ibland blir det fel drivrutin, så prova med tillverkaren's istället (dator/moderkort eller chip tillverkaren).

Om "Grönt nätverk" är aktivt kan det också strula till det med hastigheten.

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.