Microsoft bekräftar Xbox Series S genom handkontroll

Permalänk
Melding Plague

Microsoft bekräftar Xbox Series S genom handkontroll

En vit handkontroll dyker upp med stöd för Xbox Series X såväl som obekräftade Series S.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur länge ska "BYXA" layout få vara kvar, vore väl lite fräschare med "ABCD".

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hur länge ska "BYXA" layout få vara kvar, vore väl lite fräschare med "ABCD".

Du tänker att man ska byta ut någonting man använt i typ 20 år för att det ska bli "fräschare"?
Kommer nog snarare bara förvirra, utan att tillföra någonting öht

Tur du inte får fatta såna beslut om nästa Xbox

Hur funkar det, rent krasst, när det finns två olika versioner av samma konsoll? Tänker för utvecklare, vågar de ta i och anpassa sina spel för series x, för att sedan skala ner till series s.
Eller kommer spel utvecklas primärt för series s vilket gör att series x bli lidande för detta? Blir spännande att se tänker väl främst på texturer osv då.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Du tänker att man ska byta ut någonting man använt i typ 20 år för att det ska bli "fräschare"?
Kommer nog snarare bara förvirra, utan att tillföra någonting öht

Tur du inte får fatta såna beslut om nästa Xbox

Hur funkar det, rent krasst, när det finns två olika versioner av samma konsoll? Tänker för utvecklare, vågar de ta i och anpassa sina spel för series x, för att sedan skala ner till series s.
Eller kommer spel utvecklas primärt för series s vilket gör att series x bli lidande för detta? Blir spännande att se tänker väl främst på texturer osv då.

Får hoppas att de är smarta och kör lite PC-tänk över det hela med dolda settings för kvalitén Brukar dock vara relativt enkelt via grafikmotorn att sätta upp olika detaljnivåer för olika byggen.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Så 1/3 av presandan. Antar att det ska blir någon slags budgetvariant som bara klarar 1080p30 då eller?

Permalänk
Medlem

@dlq84: eftersom det är samma cpu så borde det räcka med att bara dra ner på upplösningen, en 1080P konsol och en 4K konsoll

Permalänk
Medlem

Hoppas de fixar A-knappen. Tre av tre av mina senaste xbox one-kontroller har problemet att man måste trycka _exakt_ rätt på A för att det ska registreras, men på mina äldre har det aldrig varit ett problem.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av NisseG91:

Hur funkar det, rent krasst, när det finns två olika versioner av samma konsoll? Tänker för utvecklare, vågar de ta i och anpassa sina spel för series x, för att sedan skala ner till series s.
Eller kommer spel utvecklas primärt för series s vilket gör att series x bli lidande för detta? Blir spännande att se tänker väl främst på texturer osv då.

Dom lär väl bara dra i dom osynliga grafik-sliders som finns. T.ex. på Series X får man 4K 60fps och tillhörande inställningar för skuggor, raytracing etc. Sen på Series S får man 4K30 eller 1080P60 och sliders mer till vänster, så att man träffar bilduppdateringsmålet.

Det är ju x86 med Windows/DirectX i botten liksom.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur kan Microsoft vara så otroligt dåliga på namngivning av sina produkter? Kan redan se alla missförstånd och felköp som kommer uppstå när föräldrar ska köpa ett Xbox till sina barn. Om man säger Series X eller series S snabbt kan man väldigt lätt missupfatta vilken det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hur länge ska "BYXA" layout få vara kvar, vore väl lite fräschare med "ABCD".

Vem läser motsols på en konsol?

Men du vill alltså ha så här?
__B
C___A
__D

Ser inte så fräscht ut för mig i alla fall

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av kellox:

Hur kan Microsoft vara så otroligt dåliga på namngivning av sina produkter? Kan redan se alla missförstånd och felköp som kommer uppstå när föräldrar ska köpa ett Xbox till sina barn.

Världsrekordet för det måste ju vara Nintendo Wii-U. Otroligt många föräldrar som köpte en "vanlig" Wii till sina ungar.

Tror att många föräldrar kommer gå in och fråga i butiken vad man ska ha, inte köpa blint på ebay/amazon faktiskt. Det blev inget större liv om det när dom lanserade Xbox One. Det var liksom inte så många forumtrådar om att folk råkade köpa 360s istället.

"Xbox One" och "Xbox Series X" låter väldans olika, så jag tror det är lugnt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

@dlq84: eftersom det är samma cpu så borde det räcka med att bara dra ner på upplösningen, en 1080P konsol och en 4K konsoll

CPU:n skulle klockas ner också: "samma processor som Series X, omän nedklockad."

Permalänk
Medlem

Var väl ändå rätt väntat att där kommer en svag och en stark version av konsolen.
Like bra att få ut dom samtidigt.

Det intressanta blir sen, om 1-2 år när "refresh" ska komma, blir det en ännu starkare modell då? Kommer heta vad?
Eller kör dom med år bara?
Xbox Series S 2020
Xbox Series X 2022

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kellox:

Hur kan Microsoft vara så otroligt dåliga på namngivning av sina produkter? Kan redan se alla missförstånd och felköp som kommer uppstå när föräldrar ska köpa ett Xbox till sina barn. Om man säger Series X eller series S snabbt kan man väldigt lätt missupfatta vilken det är.

Har det varit mycket missförstånd där folk köpt one s istället för one x? Och om det sker kan man i alla fall i Sverige använda öppet köp och fixa "problemet".
Tror inte det är något problem i verkligheten, men visst hade det varit tydligare om de kallades xbox 4 och xbox 4 elite/premium

Vi får se hur de gör med uppföljarna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hur länge ska "BYXA" layout få vara kvar, vore väl lite fräschare med "ABCD".

Microsoft knyckte tecknen från Nintendo, men ändrade ordningen. ABCD körde Sega till Dreamcast. Vilket egentligen hade passat bättre för Microsoft att köra till Xbox.

Skrivet av Printscreen:

Världsrekordet för det måste ju vara Nintendo Wii-U. Otroligt många föräldrar som köpte en "vanlig" Wii till sina ungar.

Tror att många föräldrar kommer gå in och fråga i butiken vad man ska ha, inte köpa blint på ebay/amazon faktiskt. Det blev inget större liv om det när dom lanserade Xbox One. Det var liksom inte så många forumtrådar om att folk råkade köpa 360s istället.

"Xbox One" och "Xbox Series X" låter väldans olika, så jag tror det är lugnt

Instämmer, varför inte bara köra nummer. Sony gör det, det fungerar.

Inte lika snyggt som att hitta på nya namn likt 80 och 90-tal. Nintendo la förvisso till Super på mycket, Sega krånglade till med Mega Drive/Genesis, 32X SegaCD och allt vad det var. Saturn gillade jag som namn, och framförallt Dreamcast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Microsoft knyckte tecknen från Nintendo, men ändrade ordningen. ABCD körde Sega till Dreamcast. Vilket egentligen hade passat bättre för Microsoft att köra till Xbox.

Instämmer, varför inte bara köra nummer. Sony gör det, det fungerar.

Inte lika snyggt som att hitta på nya namn likt 80 och 90-tal. Nintendo la förvisso till Super på mycket, Sega krånglade till med Mega Drive/Genesis, 32X SegaCD och allt vad det var. Saturn gillade jag som namn, och framförallt Dreamcast.

För att dom är en siffra efter playstation, så det ser inte bra ut.
Playstation 5 vs XboX 4. Då köper folk 5:an för det är högre!

Var iallafall anledningen till att det blev xbox 360 istället för 2, när Playstation 3 kom samtidigt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av anon5930:

Microsoft knyckte tecknen från Nintendo, men ändrade ordningen. ABCD körde Sega till Dreamcast. Vilket egentligen hade passat bättre för Microsoft att köra till Xbox.

Sega körde "ABC" och sen "XYZ" som typ turboknappar upp till Dreamcast. När det blev fyra knappar så körde dom ABXY.

Snillen på internet spekulerar i att det hade med att knapparna lät väldigt lika när de uttalades. Så att om man skulle få hjälp på telefon eller beskriva vilken knapp som gör vad, så blir det mindre förvirring huruvuda de sa "B" eller "D".

Vi gör ju samma sak med regskyltar i Sverige. Vissa bokstäver finns inte för att de låter lika varandra. "i" finns inte på svenska skyltar för att det är för likt "j" när man ger någon ett regnr. "V" används inte heller, för den kan förväxlas visuellt med "U" och muntligt med "W".

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte att namngivningen kan skapa sådana problem för en del. Idag har vi Xbox One S och Xbox One X (well, hade tills nyligen i alla fall). Ganska stor skillnad mellan namnen i mina ögon. Snart kommer vi att ha Xbox Series X och Xbox Series S. X betyder hög prestanda, S betyder låg, precis som föregående generation. Inte så svårt. Sen kan det komma enheter utan optisk läsare, men det är ju fortfarande samma serier liksom. Fixar man inte det måste man få extrema problem om man exempelvis ska köpa en bil: Den här Volvo V90 är alltså inte samma som Volvo S90? Det skiljer ju bara en bokstav, hur ska man hålla ordning på en bokstav? Hur är de relaterade till förra S90/V90 (från slutet av nittiotalet)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Var väl ändå rätt väntat att där kommer en svag och en stark version av konsolen.
Like bra att få ut dom samtidigt.

Det intressanta blir sen, om 1-2 år när "refresh" ska komma, blir det en ännu starkare modell då? Kommer heta vad?
Eller kör dom med år bara?
Xbox Series S 2020
Xbox Series X 2022

Snarare om 3-4 år. Men ja spännande och se hur dom löser det då dom redan från start denna gång kör en stark och en svagare variant.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte konsolfragmenteringen som uppkommit senaste åren..

Xbox one. Xbox One S. Xbox One X. Xbox One S - all digital.

Ps4. Ps4 slim. Ps4 PRO.

Fasen den största anledningen för mig att eventuellt köpa konsol är att man vet vad man får under produktens livscykel och att mjukvaran anpassas till just detta.

Det jobbigaste med PC gaming (som jag alltid ägnat mig åt) är ju just att det kommer såpas mycket (hårdvaru)uppgraderingar så ofta att vill man lira spel på hög nivå "måste" man uppdatera relativt ofta (jämfört med konsol).

Man vill ju inte köpa ett Xbox series X och em ett halvår finns det ett Xbox series X2Ultraslim ute.

Eller hur tänker ni? Jag vet. Jag börjar bli gammal och gaggig.....

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Microsoft knyckte tecknen från Nintendo, men ändrade ordningen. ABCD körde Sega till Dreamcast. Vilket egentligen hade passat bättre för Microsoft att köra till Xbox.

Instämmer, varför inte bara köra nummer. Sony gör det, det fungerar.

Inte lika snyggt som att hitta på nya namn likt 80 och 90-tal. Nintendo la förvisso till Super på mycket, Sega krånglade till med Mega Drive/Genesis, 32X SegaCD och allt vad det var. Saturn gillade jag som namn, och framförallt Dreamcast.

Tycker om GameBoy, men även Atari Lynx. Neo Geo var coolt.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av snajk:

Jag förstår inte att namngivningen kan skapa sådana problem för en del. Idag har vi Xbox One S och Xbox One X (well, hade tills nyligen i alla fall). Ganska stor skillnad mellan namnen i mina ögon. Snart kommer vi att ha Xbox Series X och Xbox Series S. X betyder hög prestanda, S betyder låg, precis som föregående generation. Inte så svårt. Sen kan det komma enheter utan optisk läsare, men det är ju fortfarande samma serier liksom. Fixar man inte det måste man få extrema problem om man exempelvis ska köpa en bil: Den här Volvo V90 är alltså inte samma som Volvo S90? Det skiljer ju bara en bokstav, hur ska man hålla ordning på en bokstav? Hur är de relaterade till förra S90/V90 (från slutet av nittiotalet)?

Men du kan nog hålla med om att skillnaderna mellan Volvo S90 och V90 blir uppenbara när du ser produkten, det är inte två lådor som är identiska till utseendet.

Det ska tilläggas att jag inte har någon som helst koll på nuvarande konsolgeneration.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag ser att en ny knapp har tillkommit, jag undrar vad den kan tänkas att användas till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Men du kan nog hålla med om att skillnaderna mellan Volvo S90 och V90 blir uppenbara när du ser produkten, det är inte två lådor som är identiska till utseendet.

Det ska tilläggas att jag inte har någon som helst koll på nuvarande konsolgeneration.

Series S och Series X kommer säkerligen inte vara identiska till utseendet.

Näe, får hålla med snajk, det är verkligen ett icke-problem.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hur länge ska "BYXA" layout få vara kvar, vore väl lite fräschare med "ABCD".

Håller faktiskt med hade underlättat att få en standar på handkontroller eller bara jag som är trög att lära om mig då jag spelar max 2 gånger i månaden på olika konsoler..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag ser att en ny knapp har tillkommit, jag undrar vad den kan tänkas att användas till.

Det är en delningsknapp, dvs som PS4 och Switch redan har. Fortfarande inget gyroskop i handkontrollen som konkurrenterna haft sedan PS3 och Wii så inte så intressant för mig.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Jag gillar inte konsolfragmenteringen som uppkommit senaste åren..

Xbox one. Xbox One S. Xbox One X. Xbox One S - all digital.

Ps4. Ps4 slim. Ps4 PRO.

Fasen den största anledningen för mig att eventuellt köpa konsol är att man vet vad man får under produktens livscykel och att mjukvaran anpassas till just detta.

Det jobbigaste med PC gaming (som jag alltid ägnat mig åt) är ju just att det kommer såpas mycket (hårdvaru)uppgraderingar så ofta att vill man lira spel på hög nivå "måste" man uppdatera relativt ofta (jämfört med konsol).

Man vill ju inte köpa ett Xbox series X och em ett halvår finns det ett Xbox series X2Ultraslim ute.

Eller hur tänker ni? Jag vet. Jag börjar bli gammal och gaggig.....

Denna konsolgenerationen kommer vara kortare än nuvarande har varit, så de kanske inte ens kommer en "Pro" version, kanske från Microsoft men Sony kan mycket väl skippa en till version då de är väldigt kraftfulla från start denna gången. Det var ju en annan situation när PS4 och Xbone släpptes då det redan låg efter i prestanda när de släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kellox:

Denna konsolgenerationen kommer vara kortare än nuvarande har varit, så de kanske inte ens kommer en "Pro" version, kanske från Microsoft men Sony kan mycket väl skippa en till version då de är väldigt kraftfulla från start denna gången. Det var ju en annan situation när PS4 och Xbone släpptes då det redan låg efter i prestanda när de släpptes.

Vad får dig att tro det? Det ryktas ju att MS/Sony ska subventionera priset med upp till 3-5000kr på hårdvaran för att pressa priserna, det tyder alltså på lång livslängd på hårdvaran för att hinna tjäna in den summan. Jag tror att det absolut kan komma en kompatibel konsol med bättre gpu om några år, men eftersom nästa gen efter det knappast bör köra x86 med tanke på ARMs framsteg så tror jag de väntar ganska länge innan nästa är på gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad får dig att tro det? Det ryktas ju att MS/Sony ska subventionera priset med upp till 3-5000kr på hårdvaran för att pressa priserna, det tyder alltså på lång livslängd på hårdvaran för att hinna tjäna in den summan. Jag tror att det absolut kan komma en kompatibel konsol med bättre gpu om några år, men eftersom nästa gen efter det knappast bör köra x86 med tanke på ARMs framsteg så tror jag de väntar ganska länge innan nästa är på gång

Skulle bli förvånad om vi får en till 7 år lång konsolgeneration, det är extremt lång tid för datorhårdvara, det funkade förr att ha så långa perioder mellan konsoler men i dagens samhälle där teknik byts ut så snabbt så tror jag inte det kommer fortsätta, även varit en del uttalanden från branschfolk som är insatta som har sagt att det är mycket troligt PS5s livslängd inte är längre än 5 år. Men jag kan såklart ha fel.

Men ja, det du nämner om ARM kan såklart ha stor betydelse. Men det kommer ta lång tid innan spelutvecklare har lagt om sin utveckling helt till ARM, så jag personligen tror det blir en till generation med x86.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kellox:

Skulle bli förvånad om vi får en till 7 år lång konsolgeneration, det är extremt lång tid för datorhårdvara, det funkade förr att ha så långa perioder mellan konsoler men i dagens samhälle där teknik byts ut så snabbt så tror jag inte det kommer fortsätta, även varit en del uttalanden från branschfolk som är insatta som har sagt att det är mycket troligt PS5s livslängd inte är längre än 5 år. Men jag kan såklart ha fel.

Men ja, det du nämner om ARM kan såklart ha stor betydelse. Men det kommer ta lång tid innan spelutvecklare har lagt om sin utveckling helt till ARM, så jag personligen tror det blir en till generation med x86.

Processorarkitekturen är ’helt ointressant’ när det gäller ny och vidareutveckling av aktiva kodbaser. Problemet är att gamla program inte fungerar. Dock går det som Apple visat utmärkt att emulera x86 i nära realtid på ARM64 tack vare bättre prestanda, så jag tror inte det är ett så hemskt problem