Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag har både en manuell espressobryggare hemma och en bra kaffebryggare så kan bara tipsa och rekommendera den kaffekvarnen jag har som faktiskt fungerar väldigt bra till båda(väldigt enkel att ändra malningsgrad och både finmalet och bryggmalet blir bra). Jag köpte en Wilfa WSFBS-200B(finns också den enklare WFSBS-100 utan våg) och är otroligt nöjd över resultatet för det priset och vågen som följer med är också väldigt bra. Den enda nackdelen är att den maler ganska långsamt, men den är samtidigt tyst och man kan slå på den medan man gör annat i köket då den stänger av sig själv när bönorna tar slut. Jag väger alltså bönerna jag ska använda, häller i dem och startar kvarnen.

Ser nu att Wilfa släppt en uppdaterad variant av kvarnen som heter Wilfa CG4B-S150 och största skillnaden verkar vara att det även ingår hållare för portafiler så man kan mala direkt ner i det, den skulle man ju haft....

Jag har samma kvarn och en sak som stör mig är att den stannar med några bönor kvar omalda. Det är faktiskt svårt att få de sista bönorna malda. De ligger mest där och hoppar runt ovanpå malskivorna.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Separat kvarn är bra att ha, när man:
* vill ha en annan sorts kaffe än det som är laddat i maskinen
* vill tillaga en annan form av kaffe, dvs press eller moka

Vilket är anledningarna till att jag har en separat kvarn förutom den inbyggda i maskinen.

Man kan ju lägga i bara det som går åt per kopp med
Så skönt ha allt i ett. Får köpa bönor man ej tröttnar på annars
Dottern har bjudit på johan&nyström och det smakar Magi!

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Man kan ju lägga i bara det som går åt per kopp med
Så skönt ha allt i ett. Får köpa bönor man ej tröttnar på annars
Dottern har bjudit på johan&nyström och det smakar Magi!

Om du tittar på maskinen du nämnde, så har den en behållare för bönor. Nu vet inte jag hur just den där funkar, men på min helautomatiska Phillips så är det de laddade bönorna man får, det går inte att tömma utan att vända maskinen upp-och-ner.
Nivån under det synliga, dvs det som är i tratten nedanför behållarens golv, men ovanför kvarnen är minst 3-4-5 koppar.
Så det går inte att bara pytsa i en skopa bönor, och jag misstänker att nån nivåvarnare hoppar igång osså.

Så, för att köra ett annat kaffe, så laddar jag i manuella facket, och då ska det vara färdigmalt.
Alltså behöver jag köpa färdigmalt, eller mala själv. Därav att jag har en kvarn vid sidan om osså.

Sen tycker jag om att variera med lite presskaffe, moka eller varför inte kokkaffe över öppen eld? Kräver lite olika malningsgrad.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Jag har samma kvarn och en sak som stör mig är att den stannar med några bönor kvar omalda. Det är faktiskt svårt att få de sista bönorna malda. De ligger mest där och hoppar runt ovanpå malskivorna.

Jag har inte upplevt detta med min men såg i en video-recension av kvarnen att man kan "lyfta och släppa" lockets ena kant några gånger precis i slutet för att få med i princip alla bönor. Blir en liten "luftpuff" då i behållaren som hjälper till att putta ner bönorna. Såg att den uppdaterade versionen med hållare för portafilter även fått större malskivor, 64mm istället för 58mm i modellen vi har.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Gigabyte AORUS Radeon RX 9070 XT ELITE 16GB || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF1000 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Om du tittar på maskinen du nämnde, så har den en behållare för bönor. Nu vet inte jag hur just den där funkar, men på min helautomatiska Phillips så är det de laddade bönorna man får, det går inte att tömma utan att vända maskinen upp-och-ner.
Nivån under det synliga, dvs det som är i tratten nedanför behållarens golv, men ovanför kvarnen är minst 3-4-5 koppar.
Så det går inte att bara pytsa i en skopa bönor, och jag misstänker att nån nivåvarnare hoppar igång osså.

Så, för att köra ett annat kaffe, så laddar jag i manuella facket, och då ska det vara färdigmalt.
Alltså behöver jag köpa färdigmalt, eller mala själv. Därav att jag har en kvarn vid sidan om osså.

Sen tycker jag om att variera med lite presskaffe, moka eller varför inte kokkaffe över öppen eld? Kräver lite olika malningsgrad.

Okej, ja jag är helt newbie på dessa maskiner. men älskar kaffe
Men nu är den beställd, får pröva mig fram helt enkelt. Fanns ju massa tips om kaffe här med:)
Ska bli spännande att pröva sig fram !

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Medlem

Dags att slå till på en Comandante för mig. Beslutsångest på färg, vilken tusan ska man välja?
Vill inte ha svart knopp och tycker American Cherry är för ljust trä för min smak.
Så Racing green kanske? Vilken C40 har ni eller vilken skulle ni valt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Säger blade sunset

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Säger blade sunset

Ja den är riktigt snygg, står mellan racing green och den. Tinker tinker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

<Uppladdad bildlänk>
Dags att slå till på en Comandante för mig. Beslutsångest på färg, vilken tusan ska man välja?
Vill inte ha svart knopp och tycker American Cherry är för ljust trä för min smak.
Så Racing green kanske? Vilken C40 har ni eller vilken skulle ni valt?

Vad har du för färger i köket? Jag hade valt en copper eftersom den skulle passa hemma hos mig

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Vad har du för färger i köket? Jag hade valt en copper eftersom den skulle passa hemma hos mig

Vitt och ek.
Ja Copper är väldigt snygg med 👌
Jag vill ha träfärgad knopp/handtag så Copper faller går bort för mig dock annars tycker jag Liquid amber är himla snygg med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag har inte upplevt detta med min men såg i en video-recension av kvarnen att man kan "lyfta och släppa" lockets ena kant några gånger precis i slutet för att få med i princip alla bönor. Blir en liten "luftpuff" då i behållaren som hjälper till att putta ner bönorna. Såg att den uppdaterade versionen med hållare för portafilter även fått större malskivor, 64mm istället för 58mm i modellen vi har.

Det var ju faktiskt sjukt bra pris på 64mm versionen på Elgiganten just nu 2999kr för en flatburr 64mm samt våg, är billigt känns det som.
Har funderat på en DF64 v2, men den kostar ju 1500kr mer typ.
Frågan är hur Wilfa grindern står sig mot den. (För espresso)

Sett några reviews?

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Tricket funkar för att få ner de sista bönorna. Tack för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Det var ju faktiskt sjukt bra pris på 64mm versionen på Elgiganten just nu 2999kr för en flatburr 64mm samt våg, är billigt känns det som.
Har funderat på en DF64 v2, men den kostar ju 1500kr mer typ.
Frågan är hur Wilfa grindern står sig mot den. (För espresso)

Sett några reviews?

Jag är väldigt nöjd med föregångaren WSFBS-200B så med förbättringarna som gjorts så skulle jag säga att det bara är att köpa!

Faktiskt så att jag själv blev sugen att byta ut min relativt nya WSFBS-200B så jag får Portafilterhållaren(använder den både till brygg och espresso).... Inte snällt för plånboken.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Gigabyte AORUS Radeon RX 9070 XT ELITE 16GB || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF1000 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag är väldigt nöjd med föregångaren WSFBS-200B så med förbättringarna som gjorts så skulle jag säga att det bara är att köpa!

Faktiskt så att jag själv blev sugen att byta ut min relativt nya WSFBS-200B så jag får Portafilterhållaren(använder den både till brygg och espresso).... Inte snällt för plånboken.

Det ser intressant ut!
Det jag är orolig för är finjusteringen av grind, samt att 150w motor låter rätt lågt.
DF64 versionerna har 250w.
Och om jag vill byta burrs i framtiden, så kanske 150w är lite för lågt.
Vissa burrs klarar ju tex inte en coldstart med DF64 versionerna, utan man måste hälla bönorna i när kvarnen är igång.
Så då kan man anta att 150w kan ev bli lite klent om man råkar ha i för mycket bönor på en gång.
Men jag vet inte.
Det är mest finjusteringsmekanismen som ser väldigt omständig ut att hålla på med.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Säger blade sunset

Det fick bli sunset 👍
Färgen var riktigt snygg irl.
Nu jäklar ska det malas!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det fick bli sunset 👍
Färgen var riktigt snygg irl.
Nu jäklar ska det malas!
<Uppladdad bildlänk>

Oj snyggt där.
Vad gick kalaset på?
Hur mycket bönor får man i denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Oj snyggt där.
Vad gick kalaset på?
Hur mycket bönor får man i denna?

Tackar
Jag köpte från billigaste jag hittade, Danska Spinchy 2457kr. Sen köpte jag till glasburkar för 224kr också.
40 gram ska den klara enligt spec. Bara bryggt 25g och 12,5g idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att köpa en vattenkokare för pour over, men jag vill att den ska gå att använda till Aeropress och french press också. Är det någon här som använder Fellow Stagg? Funkar den till Aeropress och french press eller är flödet för lågt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Jag är sugen på att köpa en vattenkokare för pour over, men jag vill att den ska gå att använda till Aeropress och french press också. Är det någon här som använder Fellow Stagg? Funkar den till Aeropress och french press eller är flödet för lågt?

Jag kör den här som jag är mycket nöjd med. https://www.baristashopen.se/kaffe/baristatillbehor/vattenkok...
Den är väldigt lik Fellow Stagg som jag ännu hellre hade köpt men tyckte den var lite överprisad.
French press har jag aldrig bryggt, behöver man snabbare fyllning än en goose neck kan ge?
Aeropress är inga problem iaf.
Te är en annan femma, där är goose neck inte optimalt (sägs det).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag kör den här som jag är mycket nöjd med. https://www.baristashopen.se/kaffe/baristatillbehor/vattenkok...
Den är väldigt lik Fellow Stagg som jag ännu hellre hade köpt men tyckte den var lite överprisad.
French press har jag aldrig bryggt, behöver man snabbare fyllning än en goose neck kan ge?
Aeropress är inga problem iaf.
Te är en annan femma, där är goose neck inte optimalt (sägs det).

Alla goose neck har inte samma flöde. Brewista Artisan har mer än dubbelt så högt maxflöde som Stagg.
Det är väl inte så att franskpress _kräver_ högt flöde, men det känns drygt att det ska ta en minut att fylla kannan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Alla goose neck har inte samma flöde. Brewista Artisan har mer än dubbelt så högt maxflöde som Stagg.
Det är väl inte så att franskpress _kräver_ högt flöde, men det känns drygt att det ska ta en minut att fylla kannan.

Aha sorry för dåligt svar. Du vet mer än mig i frågan. Har tyvärr ingen erfarenhet av Stagg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Aha sorry för dåligt svar. Du vet mer än mig i frågan. Har tyvärr ingen erfarenhet av Stagg.

Det var nog jag som var otydlig.
Men du tycker iaf att du får tillräckligt flöde från Varion för att få omrörning när du häller i Aeropressen, eller behöver du röra runt med en sked eller plastspateln?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Det var nog jag som var otydlig.
Men du tycker iaf att du får tillräckligt flöde från Varion för att få omrörning när du häller i Aeropressen, eller behöver du röra runt med en sked eller plastspateln?

Jag rör om ändå, kör Hoffmanns metod.
Men utan omrörning så är det nog lite lågt ös ur pipen på min mot vad man önskat.
Jag kör 99% pour over så är ingen aeropress expert.

Edit: Kika på Hoffmanns genomgång av lite Goosenecks här ifall du inte sett den redan.
Han kommenterar om Stagg att den har långsammare flöde som kan vara frustrerande för andra användningsområden än pour over.
Annars får du komplettera med en Fellow Corvo EKG också, det är ju bara pengar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag rör om ändå, kör Hoffmanns metod.
Men utan omrörning så är det nog lite lågt ös ur pipen på min mot vad man önskat.
Jag kör 99% pour over så är ingen aeropress expert.

Edit: Kika på Hoffmanns genomgång av lite Goosenecks här ifall du inte sett den redan.
Han kommenterar om Stagg att den har långsammare flöde som kan vara frustrerande för andra användningsområden än pour over.
Annars får du komplettera med en Fellow Corvo EKG också, det är ju bara pengar

Sant
Problemet är att bänkytan är begränsad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Sant
Problemet är att bänkytan är begränsad

Bänkyta behöver inte vara ett bekymmer.
Varia har så kan man använda samma bottenplatta för båda modellerna. Tror det för Stagg och Corvo med.
Så har man utrymme i plånbok och ett köksskåp så är det en bra lösning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag fick en idé att som present till en nära kaffeälskare likt en blandad godispåse ge några olika roliga kaffesorter att prova på.
Exempelvis 5-10 olika sorter i mindre smakprovsförpackningar.
Hittade några små provpaket med bryggkaffe, min vän klarar dock inte av att brygga längre pga ålder så det måste vara snabbkaffe.
Jag hittar verkligen ingenting, jag kanske inte använder rätt ord i google?

Känns inte lika elegant att komma med större antal fullstora kaffepaket men det kanske är det enda alternativet?

Permalänk
Medlem

@Qzetin
Jag brukar ha med någon av Little’s snabbkaffe på vandring, tycker de har väldigt bra smak för att vara snabbkaffe.
Inte billiga, men helt klart bra.

Har beställt flera gånger från Crema, går fort att få hem. Här länk till alla deras snabbkaffe:
https://www.cremashop.se/sv/store/coffee/instant-coffee/natur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

@Qzetin
Jag brukar ha med någon av Little’s snabbkaffe på vandring, tycker de har väldigt bra smak för att vara snabbkaffe.
Inte billiga, men helt klart bra.

Har beställt flera gånger från Crema, går fort att få hem. Här länk till alla deras snabbkaffe:
https://www.cremashop.se/sv/store/coffee/instant-coffee/natur...

Tack så mycket! Det här öppnar upp möjligheten att göra en lyxig liten kaffekorg med de mindre förpackningarna.
Det här kommer att bli bra!

Permalänk
Medlem

Kaffets dag idag, någon som hittat några intressanta deals på utrustning (mest) eller kaffe?

Visa signatur

Citera för svar!