Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Man får vad man betalar för brukar det väl heta?
Skulle definitivt inte ha några större förhoppningar på en sån maskin, och jag själv skulle aldrig röra en sån maskin med en tång ens.
Det finns ALLTID en anledning till ett lägre pris.

Ja, och ibland är den anledningen så enkel som att det finns de som VILL betala mer.
(Ingen aning om denna produkt dock)

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Ja, och ibland är den anledningen så enkel som att det finns de som VILL betala mer.

/GC

Självklart.
Håller mig till regeln som jag sa, eller säger nu.
Är priset för bra för att vara sant? Tja...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

/GC

Jag skulle tro att den är kanon för de som vill testa göra en espresso och sen glömma bort maskinen i ett par år 🙂
Precis som alla Lidl verktyg så är de bra för de som inte använder produkterna frekvent

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite review på Arvid Nordqvist Nero och PennyBridge White lable.
Helt sjukt vilken skillnad på kaffe!
Det är första gången jag köper nyrostadebönor.
Vet inte om jag kommer kunna gå tillbaka till ”vanligt kaffe” framöver.
Tyckte inte Nero var kasst, men det går liksom inte att jämföra med White lable, även på min helautomatiska.
Det hela har givit mig mersmak.
Känner för att sälja min helautomatiska Jura Z10 och köpa mig en riktig espressomaskin/kvarn/osv istället.
Är ju bara det där med att orka pilla på morgonen, men samtidigt, så är det ganska lugnande att hålla på med känns det som.
White lable kostar 380kr/kg, och Nero 220kr/kg.
Avsevärd skillnad, men det kommer jag nog tycka det är värt.

Det är lite av en chock faktiskt hur stor skillnad det var med nyrostatkaffe.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Lite review på Arvid Nordqvist Nero och PennyBridge White lable.
Helt sjukt vilken skillnad på kaffe!
Det är första gången jag köper nyrostadebönor.
Vet inte om jag kommer kunna gå tillbaka till ”vanligt kaffe” framöver.
Tyckte inte Nero var kasst, men det går liksom inte att jämföra med White lable, även på min helautomatiska.
Det hela har givit mig mersmak.
Känner för att sälja min helautomatiska Jura Z10 och köpa mig en riktig espressomaskin/kvarn/osv istället.
Är ju bara det där med att orka pilla på morgonen, men samtidigt, så är det ganska lugnande att hålla på med känns det som.
White lable kostar 380kr/kg, och Nero 220kr/kg.
Avsevärd skillnad, men det kommer jag nog tycka det är värt.

Det är lite av en chock faktiskt hur stor skillnad det var med nyrostatkaffe.

Kul, tack för att du delar med dig av erfaremheterna. Har aldrig hört talas om PennyBridge innan.
Blir alltid lite skeptisk när jag ser att dom även levererar kaffe till företag, det är sällan kaffe på jobbet, även om det är en bra maskin, är speciellt bra.
Har gått igenom många av de svenska rosterierna och kan vara kul att testa något nytt. Såg att dom även hade lite ekologiska varianter vilket är det jag oftast köper. Helt ok pris också, 200 SEK för ett halvkilo är helt ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kul, tack för att du delar med dig av erfaremheterna. Har aldrig hört talas om PennyBridge innan.
Blir alltid lite skeptisk när jag ser att dom även levererar kaffe till företag, det är sällan kaffe på jobbet, även om det är en bra maskin, är speciellt bra.
Har gått igenom många av de svenska rosterierna och kan vara kul att testa något nytt. Såg att dom även hade lite ekologiska varianter vilket är det jag oftast köper. Helt ok pris också, 200 SEK för ett halvkilo är helt ok

Gå in på deras hemsida och kika lite.
Dom har hållit på en stund nu ändå, och verkar passionerade.
När han drog första shotten så blev han inte riktigt nöjd, så han hällde ut den och hällde upp en ny.
Jag gillade iaf deras White Lable mycket!
Mycket nöt/choklad toner klassiska espresso smaker som är lätta att komma överens med.
Riktigt bra crema och konsistens på shotten jag fick i butiken.
Min helautomatiska fixar inte den biten känner jag, är lite därför jag är sugen på att ge mig på en riktig espresso maskin.
Helt klart super nöjd med maskinen dock, men det lockar att gå över till manuellt.
Det kaffet gifte sig sjukt bra med mjölk drycker också kände jag.
Har fått hållit tillbaka här hemma senaste dagarna, för jag blir för vibbrerande om jag dricker så mycket kaffe som jag skulle vilja när det smakar så gott ^^

Tycker absolut du ska prova Pennybridge, tror det var "Con Calma" han rekomendera om man ville åt något skarpare.
Eller kanske deras "Roasters Choice" om du vill åt något mer modernt.
Har inte smakat någon av dom dock, men kommer prova Con Calma till nästa gång.

Om du provat många svenska rosterier får du gärna rekomendera något.
Just nu är det la det något ballanserat med dom mer nötiga/chokladiga tonerna som passar best för min del.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Gå in på deras hemsida och kika lite.
Dom har hållit på en stund nu ändå, och verkar passionerade.
När han drog första shotten så blev han inte riktigt nöjd, så han hällde ut den och hällde upp en ny.
Jag gillade iaf deras White Lable mycket!
Mycket nöt/choklad toner klassiska espresso smaker som är lätta att komma överens med.
Riktigt bra crema och konsistens på shotten jag fick i butiken.
Min helautomatiska fixar inte den biten känner jag, är lite därför jag är sugen på att ge mig på en riktig espresso maskin.
Helt klart super nöjd med maskinen dock, men det lockar att gå över till manuellt.
Det kaffet gifte sig sjukt bra med mjölk drycker också kände jag.
Har fått hållit tillbaka här hemma senaste dagarna, för jag blir för vibbrerande om jag dricker så mycket kaffe som jag skulle vilja när det smakar så gott ^^

Tycker absolut du ska prova Pennybridge, tror det var "Con Calma" han rekomendera om man ville åt något skarpare.
Eller kanske deras "Roasters Choice" om du vill åt något mer modernt.
Har inte smakat någon av dom dock, men kommer prova Con Calma till nästa gång.

Om du provat många svenska rosterier får du gärna rekomendera något.
Just nu är det la det något ballanserat med dom mer nötiga/chokladiga tonerna som passar best för min del.

Jag kan själv rekommendera Pennybridge Red Label

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Började få slut på specialkaffe hemma så tänkte testa Lavazza Rossa då så många lovordar det kaffet.
Har druckit uteslutande mellanrost och ljusrostat specialkaffe så ryggade tillbaka när jag öppnade påsen. Mina smaklökar skriker mööörkrost det luktar bränt
Men väl bryggt så är det drickbart. Körde 88 grader vatten då det är så mörkt rostat.
Absolut bättre än vanligt bryggkaffe på ICA men inget jag kommer köpa igen.

Fan också på under ett år har man blivit ljusrost kaffesnobb.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Började få slut på specialkaffe hemma så tänkte testa Lavazza Rossa då så många lovordar det kaffet.
Har druckit uteslutande mellanrost och ljusrostat specialkaffe så ryggade tillbaka när jag öppnade påsen. Mina smaklökar skriker mööörkrost det luktar bränt
Men väl bryggt så är det drickbart. Körde 88 grader vatten då det är så mörkt rostat.
Absolut bättre än vanligt bryggkaffe på ICA men inget jag kommer köpa igen.

Fan också på under ett år har man blivit ljusrost kaffesnobb.

Tror du är känslig för Rossa är inte mörktrost 😁

Tjejen dricker inte mellanrost och klarar den men när jag använder mörkrost så tar hon inget

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tror du är känslig för Rossa är inte mörktrost 😁

Tjejen dricker inte mellanrost och klarar den men när jag använder mörkrost så tar hon inget

haha ja jag har absolut blivit känslig och det är inget jag är glad över.
Det är himla stor skillnad på vad industrikaffe kallar mellanrost och vad specialkaffe rosterier kallar för mellanrost.
Det är nog anledningen att många rosterier inte skriver rostgrad då det är så grovt och felvisande.
För mig är Lavazza Rossa helt klart mörkrost. Mörkare än det är bränt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

haha ja jag har absolut blivit känslig och det är inget jag är glad över.
Det är himla stor skillnad på vad industrikaffe kallar mellanrost och vad specialkaffe rosterier kallar för mellanrost.
Det är nog anledningen att många rosterier inte skriver rostgrad då det är så grovt och felvisande.
För mig är Lavazza Rossa helt klart mörkrost. Mörkare än det är bränt

Nja, håller inte med där. Lavazza Rossa är definitivt mellanrostat och jag tycker inte att det luktar/smakar bränt. Då ska du testa ett kaffe som verkligen är mörkrostat, nåt i stil med Zoegas Intenzo eller andra kaffesorter som utger sig för att vara mörkrostade. Då börjar vi snacka bränt. Många av dessa är verkligen inte goda dock, enligt mitt tycke. Föredrar nog nånting mer mellanrostat, vill ha ett fylligt kaffe, men gillar inte när det blir för bränt i smaken. Gillar heller inte för lätt kaffe som går mer åt det fruktiga, blommiga, syrliga hållet, dricker hellre te i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Nja, håller inte med där. Lavazza Rossa är definitivt mellanrostat och jag tycker inte att det luktar/smakar bränt. Då ska du testa ett kaffe som verkligen är mörkrostat, nåt i stil med Zoegas Intenzo eller andra kaffesorter som utger sig för att vara mörkrostade. Då börjar vi snacka bränt. Många av dessa är verkligen inte goda dock, enligt mitt tycke. Föredrar nog nånting mer mellanrostat, vill ha ett fylligt kaffe, men gillar inte när det blir för bränt i smaken. Gillar heller inte för lätt kaffe som går mer åt det fruktiga, blommiga, syrliga hållet, dricker hellre te i så fall.

Haha nej som jag skrev så har jag blivit känslig. Vi har olika referenser där för var mörkrost börjar.
Jämför med tex Johan & Nyström, Fika som också kallas mellanrost.
Det är dag och natt.

Jodå jag kommer ifrån "vanligt" Zoega Intenzo och liknande kaffe bryggt i Moccamaster förr.
Idag klassar jag det som bränt kaffe och inget jag vill dricka alls längre.
För blommigt och syrligt är ingen favorit för mig heller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Jag kan själv rekommendera Pennybridge Red Label

Den verkar ju gå lite åt dom mer moderna fruktiga smakprofilerna på espresso.
Tror inte jag kan få till det någon bra så länge jag sitter med min Jura Z10, men lägger till den i listan för om jag ger mig på en riktig espresso setup!
Är nyfiken på dom mer ljusrostade fruktiga espresso shotsen.
Har inte provat det än.
Kanske får bli att jag går tillbaka till pennybridge för att se om dom kan göra mig en.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Haha nej som jag skrev så har jag blivit känslig. Vi har olika referenser där för var mörkrost börjar.
Jämför med tex Johan & Nyström, Fika som också kallas mellanrost.
Det är dag och natt.

Jodå jag kommer ifrån "vanligt" Zoega Intenzo och liknande kaffe bryggt i Moccamaster förr.
Idag klassar jag det som bränt kaffe och inget jag vill dricka alls längre.
För blommigt och syrligt är ingen favorit för mig heller.

Ja, vi har alla olika smak och vanor. Själv har jag inte riktigt nördat ner mig i kaffe fullt ut (än). Det finns andra saker där jag nördat ner mig mer dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, vi har alla olika smak och vanor. Själv har jag inte riktigt nördat ner mig i kaffe fullt ut (än). Det finns andra saker där jag nördat ner mig mer dock.

Jag blev inlurad av en kompis För ett år sedan drack jag Zoega och var nöjd 🤷‍♂️
Det går fort i hockey.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag blev inlurad av en kompis För ett år sedan drack jag Zoega och var nöjd 🤷‍♂️
Det går fort i hockey.

Själv har jag gått från färdigmalt Gevalia och Löfbergs Lila och liknande till att köpa bönor och mala dem själv, så ett steg upp iallafall. Har provat en del olika bönor, men har väl mest fokuserat på att hitta ett okej/bra prisvärt vardagskaffe. Har provat nåt lite dyrare/exklusivare kaffe vid nåt tillfälle också, men känner att det är nåt jag bara kan unna mig ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Själv har jag gått från färdigmalt Gevalia och Löfbergs Lila och liknande till att köpa bönor och mala dem själv, så ett steg upp iallafall. Har provat en del olika bönor, men har väl mest fokuserat på att hitta ett okej/bra prisvärt vardagskaffe. Har provat nåt lite dyrare/exklusivare kaffe vid nåt tillfälle också, men känner att det är nåt jag bara kan unna mig ibland.

Kul! Vad kör du för kvarn?
Det var väl största steget tyckte jag, färskmalda bönor gör så stor skillnad. Så länge man har en ok kvarn iaf.
Nu gick jag tyvärr raka vägen till specialkaffe så för mig blev det sån enorm skillnad att jag blev frälst omedelbart.

Jag hade ett misslyckat försök att mala egna bönor för massa år sedan men då hade jag köpt en bladkvarn så inte förvånande att jag inte tyckte det var gott, smidigt eller bra.
Kör faktiskt en budget handkvarn idag som är good enough för en bra pour over (Kingrinder K6)
Men jag lär nog köpa en dyrare inom ett par år.

Ang. pris på specialkaffe. Ja det är dyr. Särskilt om man dricker varje dag. Så jag skulle behöva hitta ett billigare kaffe att blanda in.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag köper enbart bönor med väldigt lite syra i, då jag gillar beskt kaffe som drar åt chokladbönor mer än någonting surt.
Ställbar kvarn där man kan välja hur grov/finmalet kaffe man vill ha och även på bryggaren hur snabbt kaffet ska få rinna igenom filtret.
Kan tillägga att jag körde med espressomaskin tidigare, men finner riktigt bryggkaffe betydligt bättre.
Smärtgränsen för kaffebönorna går runt 300kr/kg för min egen del.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB