Permalänk
Medlem

Bluetooth - Aux?

Hej!
Jag äger ett https://www.casio-europe.com/se/produkter/musikinstrument/pri... och ett par Bose QC 35.
Pianot har hörlursutgång i form av två 3,5mm. Min tanke är att koppla en https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/bilstereo/144368/... för att kunna använda mina Bose QC 35 trådlöst till pianot.

Men jag får inte ihop lösningen i huvudet riktigt. Det verkar bara finnas mottagare, kommer det inte att fungera som jag vill då, eller fungerar dessa bluetooth-mottagare åt båda hållen? Jag vill ju åstadkomma att bluetooth-enheten sänder ljudet från pianot till mina hörlurar.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL28 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Kanske nåt sånt här skulle kunna funka?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

@YamahaDGX630: Kanske nåt sånt här skulle kunna funka?

Tanken var att hitta en väldigt nätt lösning som inte krävde matning av ström och massa kablage. Men det kanske helt enkelt är det du länkade som krävs för att lösa mitt bekymmer!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL28 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tanken var att hitta en väldigt nätt lösning som inte krävde matning av ström och massa kablage. Men det kanske helt enkelt är det du länkade som krävs för att lösa mitt bekymmer!

Jag såg att Kjell&Co hade någon batteridriven variant men den hade fått lite ris och ros i recensionerna. Även den du länkar till från Elgiganten är ju batteridriven så den kräver ju uppladdning med jämna mellanrum. Hade dock varit fett men en blåtandsmottagare/sändare som kunde drivas med matningen från AUX:en

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara en tråkmåns men det finns en risk att du kommer bli besviken oavsett vilken lösning du väljer.

Dina hörlurar må vara väldigt bra men på en punkt är de hopplöst gammalmodiga; de saknar stöd för vissa bluetoothcodecs, närmare bestämt aptx. Aptx low latency för att vara väldigt specifik.

Utan aptx low latency kommer du troligtvis ha en ljudfördröjning på uppemot 200 millisekunder. Det kanske inte låter mycket men det är väldigt märkbart i många fall, t.ex. filmtittande, snabba spel och pianospelande. Jag har visserligen inte testat piano med trådlösa lurar men jag antar att det måste vara både svårt och frustrerande att ljudet inte kommer samtidigt som du trycker på tangenterna.

Tyvärr verkar inte ditt piano heller ha aptx LL vilket betyder att även om du skaffar nya hörlurar så kommer du ha en märkbar ljudfördröjning.

Att jag betalade lite mer än vad jag egentligen tänkt när jag nyligen köpte mina Sennheiser momentum var just för att de är en av få hörlurar som har aptx LL (plus lite annat trevligt).

Om du trots allt vill testa så ska du söka efter något i stil med ”bluetooth transmitter” eller ”bluetoothsändare”. Det finns batteridrivna om du vill slippa sladdar men personligen hade jag valt med sladd ändå, borde gå att lösa det ganska snyggt m.h.a. lite tejp.

Men men, för mig skulle ljudlatensen vara en dealbreaker när jag spelar piano, jag sitter hellre med en trådad hörlur när jag övar. Det ska nämnas att även om både sändaren och hörlurarna har aptx ll så finns det en viss fördröjning men den är såpass låg att man får anstränga sig ganska rejält för att märka den.

Edit: En fullösning, om du kommer störa dig på latensen (vilket jag tror) är att du köper både en bluetoothsändare och en bluetoothmottagare som båda stödjer aptx ll. Sändaren stoppar du i pianot och mottagaren stoppar du i hörlurarna. En fullösning som sagt men det borde fungera.
Hade jag varit du hade jag köpt en sändare med aptx ll ifall att du byter hörlurar eller vill köpa en mottagare i framtiden. De är lite svårare att hitta i Sverige men de finns. På amazon.de och andra större utländska butiker kryllar det av dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!
Jag äger ett https://www.casio-europe.com/se/produkter/musikinstrument/pri... och ett par Bose QC 35.
Pianot har hörlursutgång i form av två 3,5mm. Min tanke är att koppla en https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/bilstereo/144368/... för att kunna använda mina Bose QC 35 trådlöst till pianot.

Men jag får inte ihop lösningen i huvudet riktigt. Det verkar bara finnas mottagare, kommer det inte att fungera som jag vill då, eller fungerar dessa bluetooth-mottagare åt båda hållen? Jag vill ju åstadkomma att bluetooth-enheten sänder ljudet från pianot till mina hörlurar.

Såg att Dustin hade denna. Hittar inte mycket om den men verkar fungera som antingen sändare eller mottagare. Verkar dessutom ha aptx low latency.