Permalänk
Medlem

Det blir en Elite Strap:

Facebook is adopting the strategy HTC pioneered of offering a higher end strap as an accessory. Quest 2 ‘Elite Strap’ will be available for $49. It cusps the back of your head more firmly to take some of the pressure off the front.

There’s also a battery version of the Elite strap, which Facebook says doubles the effective playtime of your headset. It’s not available on its own (for now at least)- only in a $129 bundle which also includes the otherwise-$49 carrying case.

https://uploadvr.com/oculus-quest-2-specs/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nuken:

Trist att förbokningen inte funkar för mig. Mitt postnummer fungerar inte.

Mitt funkar, testa igen.

Permalänk
Medlem

Har provat på mobilen och på datorn. Fungerar inte... Hmm... Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Förbeställt med ett elite strap utan batteri. Postnummer behöver mellanslag mellan 3e och 4e siffran.... fråga mig inte varför

Vissa har fått testa headsetet i ett par veckor:
https://www.youtube.com/watch?v=LyhOQJ5xwjY&t=190s&ab_channel...

Permalänk
Medlem

Blir att vänta tills man vet hur komforten är utan och med elite strap. Största nackdelen med Quest 1.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Är väldigt sugen, men kommer vänta ett tag. Ingen större anledning än att det handlar om pengar

Permalänk
Medlem

Beställt. Postnumret fungerade med Edge. ?
Kanske nåt med mellanslag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Blir att vänta tills man vet hur komforten är utan och med elite strap. Största nackdelen med Quest 1.

Enligt den här verkar den fortfarande ha problem med att gräva in i ansiktet: https://uploadvr.com/oculus-quest-2-elite-strap-review/

Recensenten tycker Elite Strap hjälper (den med batteri har dom inte kunnat testa men den bör rimligen vara ännu bättre), men att FrankenQuest är bäst.

Jag lutar också åt att avvakta, till exempel om det kommer gå att FrankenQuest-modda Quest 2. Eventuellt har dom tagit bort fläkten i den också, skulle vara intressant att höra hur värmeutvecklingen är.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg hur länge man fick vänta för att få tag i förra Questen. Var slut överallt. Nu jäklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Enligt den här verkar den fortfarande ha problem med att gräva in i ansiktet: https://uploadvr.com/oculus-quest-2-elite-strap-review/

Recensenten tycker Elite Strap hjälper (den med batteri har dom inte kunnat testa men den bör rimligen vara ännu bättre), men att FrankenQuest är bäst.

Jag lutar också åt att avvakta, till exempel om det kommer gå att FrankenQuest-modda Quest 2. Eventuellt har dom tagit bort fläkten i den också, skulle vara intressant att höra hur värmeutvecklingen är.

Joo precis, synd. Men bra att det är enkelt att byta, lär komma ut 3e parts rätt snabbt gissar jag

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Tested har tydligen en recension redo.

https://www.youtube.com/watch?v=_x6lux6f_6g

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det finns några som släppt recensioner redan nu, antar att dom i hemlighet hållt dom utan att nämna nått, tex uploadvr mm.

Jag har förbeställt en 256GB. Tänker att varför har man så stort steg och inte till 128GB eller har 128GB som det mindre alternativet. Kanske spelen blir större helt enkelt så drog till med 256GB fast jag tycker 64GB har räckt väl på Quest 1.

Jag behåller dock min Quest 1 tills jag provat Quest 2 ordentligt, vill helt enkelt inte riskera att det tar slut och man måste vänta resten av året.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Ars technica är inte direkt nöjda
https://arstechnica.com/gaming/2020/09/review-we-do-not-recom...
Kanske värt att läsa igenom?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Beställt en och link kabel

Kör CV1 nu så det bli äntligen en fin uppgradering

Permalänk
Medlem

Ouch... Trist de fortsätter trenden med att försämra trackingen. Sällan man ser detta att tekniken går bakåt och bakåt men det är kanske viktigare förenkla än att ge en bra upplevelse i längden vad vet jag.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ars technica är inte direkt nöjda
https://arstechnica.com/gaming/2020/09/review-we-do-not-recom...
Kanske värt att läsa igenom?

Var inte så vidare förtjust i den artikeln. Det enda jag tog med mig som riktiga aspekter var att de elastiska banden var dåliga och att Facebook kommer stänga ned möjligheten att side-loada grejer.

Vet någon om det senare är bättre bekräftat? Jag vill inte ha en enhet utan möjlighet att installera program så som virtual desktop.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ouch... Trist de fortsätter trenden med att försämra trackingen. Sällan man ser detta att tekniken går bakåt och bakåt men det är kanske viktigare förenkla än att ge en bra upplevelse i längden vad vet jag.

Quests tracking har blivit avsevärt bättre sedan den släpptes och för mig funkar Insight mycket stabilare än Constellation gjorde, så vet inte vad du syftar på.

Det är möjligt att de nya kontrollerna är sämre, fler källor får gärna bekräfta, eller så är det återigen något som behöver masseras i mjukvara.

Permalänk
Medlem

Bokade 64GB och strap på Inet

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

3690:- på Elgiganten för 64GB. Lär köpa en där när det finns, kan man testa och lämna tillbaka om den inte känns bra.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Quests tracking har blivit avsevärt bättre sedan den släpptes och för mig funkar Insight mycket stabilare än Constellation gjorde, så vet inte vad du syftar på.

Det är möjligt att de nya kontrollerna är sämre, fler källor får gärna bekräfta, eller så är det återigen något som behöver masseras i mjukvara.

Hade inga deadspots med constellation. Det har man med Rift S fast den är bättre än quest.

Går inte massera in fler kameror eller ir sensorer i mjukvara så de kan ba a förbättra lägstanivå

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hade inga deadspots med constellation. Det har man med Rift S fast den är bättre än quest.

Går inte massera in fler kameror eller ir sensorer i mjukvara så de kan ba a förbättra lägstanivå

Det är mer än kameror och IR som används för att göra trackingprediktionerna. Nya Touchkontrollerna sägs ha förbättrad IMU: https://uploadvr.com/oculus-jedi-controller-driver-found/

Citat:

Jedi’s driver lists it as using a new ICM-426-series TDK chip, described as a “premium performance” IMU with “the lowest noise figure in the industry” when it was announced at CES 2019.

Citat:

The specifications suggest an accelerometer and gyroscope with a 6x and 2x reduction in noise, respectively, as well as improvements to resolution. Noise here means the fluctuation in output. This improved IMU should give the tracking algorithm more data with less noise, and that could enable more precise controller tracking

Trots att Quest inte har fått fler kameror eller IR-sensorer sedan den släpptes så har trackingen blivit mycket bättre. Skillnaden i stabilitet när man har händerna nära headsetet är dramatisk jämfört med vid lansering.

Permalänk
Medlem

För övrigt, i Testeds video visar han att det är exakt samma antal IR-sensorer i de nya kontrollerna: https://www.youtube.com/watch?v=_x6lux6f_6g#t=16m30s vilket innebär att det som stod i Ars-artikeln inte stämmer. Däremot kan det vara så att alla inte är på hela tiden, vilket är något som mjukvara kan ändra vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det är mer än kameror och IR som används för att göra trackingprediktionerna. Nya Touchkontrollerna sägs ha förbättrad IMU: https://uploadvr.com/oculus-jedi-controller-driver-found/

Trots att Quest inte har fått fler kameror eller IR-sensorer sedan den släpptes så har trackingen blivit mycket bättre. Skillnaden i stabilitet när man har händerna nära headsetet är dramatisk jämfört med vid lansering.

Ja bättre de har ökat lägsta nivån. Betyder inte att de kan utföra magi och spåra allt kamerorna inte kan se. Det förhindrar ju inte att det är sämre än konstellation som blir bättre ju fler sensorer man använder. Tre räcker för att va betydligt bättre än 5 kameror med optimerad mjukvara.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja bättre de har ökat lägsta nivån. Betyder inte att de kan utföra magi och spåra allt kamerorna inte kan se. Det förhindrar ju inte att det är sämre än konstellation som blir bättre ju fler sensorer man använder. Tre räcker för att va betydligt bättre än 5 kameror med optimerad mjukvara.

Jag hade 3 kameror med CV1 och håller helt enkelt inte med, i alla fall inte förbehållslöst. Har du satt dom perfekt och kalibrerat dom rätt (vilket alltid var ett elände att få till 100% rätt i setupen) så är det möjligt att vissa "edge cases" funkade bättre. På samma sätt var det andra edge cases som funkade sämre, till exempel om man var längre än 3 meter ifrån kamerorna så började trackingen balla ur. En Quest kan man ta under armen och konfigurera den för ett helt annat rum på nolltid, där upp till 7,5 meter stöds med Guardian eller i praktiken oändlig yta utan.

Det är heller inga problem att skymma Constellation om man går in för det på samma sätt som att du kan göra det på Quest/Rift S om du går in för det. Använder man den utan att medvetet försöka bryta trackingen så upplever jag det som att den funkar tillfredställande i princip 99% av tiden. Skulle aldrig gå tillbaka till Constellation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag hade 3 kameror med CV1 och håller helt enkelt inte med, i alla fall inte förbehållslöst. Har du satt dom perfekt och kalibrerat dom rätt (vilket alltid var ett elände att få till 100% rätt i setupen) så är det möjligt att vissa "edge cases" funkade bättre. På samma sätt var det andra edge cases som funkade sämre, till exempel om man var längre än 3 meter ifrån kamerorna så började trackingen balla ur. En Quest kan man ta under armen och konfigurera den för ett helt annat rum på nolltid, där upp till 7,5 meter stöds med Guardian eller i praktiken oändlig yta utan.

Det är heller inga problem att skymma Constellation om man går in för det på samma sätt som att du kan göra det på Quest/Rift S om du går in för det. Använder man den utan att medvetet försöka bryta trackingen så upplever jag det som att den funkar tillfredställande i princip 99% av tiden. Skulle aldrig gå tillbaka till Constellation.

Ja sant har man större utrymmen så kan det bli bättre. Jag har bara 3x2,5 max att röra mig på det klarade de fint.

Ska tydligen sälja bälten för laddning av headset samt kontroller https://www.roadtovr.com/quest-2-accessories-elite-strap-batt...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hej! hur tänker ni, bättre att beställa från inet eller www.oculus.com ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Var inte så vidare förtjust i den artikeln. Det enda jag tog med mig som riktiga aspekter var att de elastiska banden var dåliga och att Facebook kommer stänga ned möjligheten att side-loada grejer.

Vet någon om det senare är bättre bekräftat? Jag vill inte ha en enhet utan möjlighet att installera program så som virtual desktop.

Det står inget i artikeln om att de kommer stänga ned möjligheten att sideloada, bara att det snart kommer krävas att man anger ett giltig mobilnr eller kreditkort för att få ha kvar sitt utvecklarkonto (vilket de flesta redan lär ha gjort när de t.ex. köpt något från Oculus Store).

Utöver det så håller de på att implementera ett annat sätt att installera appar utan att man behöver använda developer mode (se detta tweet), och nämner specifikt SideQuest som någon som kommer ha fördel av det.

Banden verkar för övrigt inte vara elastiska enligt artikeln, utan man måste dra åt dem varje gång man tar på sig headsetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Var inte så vidare förtjust i den artikeln. Det enda jag tog med mig som riktiga aspekter var att de elastiska banden var dåliga och att Facebook kommer stänga ned möjligheten att side-loada grejer.

Vet någon om det senare är bättre bekräftat? Jag vill inte ha en enhet utan möjlighet att installera program så som virtual desktop.

Det verkar väl som att det kommer gå att sideloada appar som vanligt? Så länge man har ett developer account ska det väl fungera.

As we've previously reported, Quest 2 requires a Facebook account to function; without one, you cannot run the system's built-in fork of Android, nor can you toggle the system's "developer" mode and sideload VR-optimized Android apps of your choosing. (Speaking of: New rules coming to the Facebook VR developer portal will soon force anyone who wants to sideload apps to either supply a working phone number or a credit card. Yes, that is separate from the FB account requirement.)

Permalänk
Medlem

Vikten med Elite Strap är ca 620g, jämfört med 570g för Quest. Jag hade nog siktat på batterivarianten, alternativt montera på en motvikt. Den officiella verkar i alla fall kunna använda batteripaketet och Link-kabel samtidigt.