Permalänk
Medlem

DVI-uttaget funkar inte?

Ny dator med DVI-uttag till moderkortet som inte funkar, tänkte använda två skärmar men varken DVI eller HDMI via moderkortet fungerar?

Dator;
https://www.inet.se/datorbygge/b1176018/datorbygge

Grafikkortet är https://www.inet.se/produkt/5410401/gigabyte-geforce-rtx-2070... (har utgått och visas därför inte i länken)

Permalänk
Medlem

Ryzen 3600 har ingen integrerad GPU.
Du behöver ett grafikkort.

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Processorn har ingen grafikdel så portarna på moderkortet är oanvändbara, processorer från AMD med G-suffix har inbyggd grafikdel.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Wikai: Jag uppdaterade precis, grafikkortet kom inte med i länken då det utgått

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gnomvid: Klassisk fråga. Anslutningen på moderkortet fungerar endast med CPU:er som har integrerad GPU, vilket din AMD Ryzen inte har. Väldigt få Ryzen-modeller har det.

Du ansluter alltid mot grafikkortet. Och har du inte köpt det är det dags att besöka butiken igen.

Permalänk
Medlem

@Vzano: Uppdaterat med grafikkortet nu, det föll ur länken då det utgått.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jaha okay, så, finns det någon lösning alls att få DVI att fungera om HDMI-uttaget på grafikkortet är upptaget? Finns det adapter från DVI till de andra storlekarna på grafikkortet? Ledsen, jag är lite hopplös med det här!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Gnomvid:

@Vzano: Uppdaterat med grafikkortet nu, det föll ur länken då det utgått.

Då får du koppla skärmen till grafikkortet.

Nämnvärt att säga är också att ifall dedikerat grafikkort upptäcks av moderkort är det normalt att integrerade GPUn i processorn avaktiveras.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Gnomvid: Portarna på moderkortet kräver att processorn har en integrerad GPU.

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gnomvid: Beror helt på vad det är för skärm som kräver DVI. Om du ska köra max 1920x1200 i 60 Hz kan du köra med DP-till-DVI-adapter.

Annars se klistrade tråden här om detta: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1536875-144-hz-nar-dvi...

Permalänk
Medlem

@Wikai: Ja det har jag fått klart för mig nu, heh, tack för svar! Finns det adapter som kan passa de andra uttagen på grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnomvid:

@Laxpudding: Jaha okay, så, finns det någon lösning alls att få DVI att fungera om HDMI-uttaget på grafikkortet är upptaget? Finns det adapter från DVI till de andra storlekarna på grafikkortet? Ledsen, jag är lite hopplös med det här!

Ja det finns HDMI till DVI sladdar / adaptrar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gnomvid: Vad är det för DVI-skärm?

Överlag är det bättre att köpa nytt. DVI är 20 år gammal och dömdes ut för 10 år sedan. Enda gången det är värt att spendera pengar på DVI-omvandling utöver 1920x1200/60 Hz är ifall man har en gammal high-endskärm, likt en 30-tummare med 2560x1600-panel eller liknande.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Okay, ja den var lite förvirrande för mig men jag ska försöka ge mig in på det. Men om man ser på mitt grafikkort; de uttagen som finns utöver normalt HDMI (sett att de är något större osv) finns det adapter för dvi till den sorten också?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gnomvid: Berätta vad du har för skärm så slipper vi gissa och ge förslag som antagligen inte hjälper.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Det är en stor ritplatta som har DVI, kostade 17k så byter inte gärna ut den. Den andra skrämen har vanlig HDMI, vill försöka lösa så båda kan vara inkopplade med min set-up nu, går det?

Permalänk
Permalänk
Bildexpert 📺

@Gnomvid: Då är det verkligen specialfall – Vad är det för ritplatta? För i bästa fall fungerar det med HDMI-DVI-kabel då det är samma signalöverging. Specialprylar kan använda någon form av sidokommunikation/AUX-kanal som kanske inte transporteras över Displayport-adaptrar.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Länkat ovan, ja jag har en sådan adapter men då tar jag upp det enda HDMI-uttaget på grafikkortet, de andra är display står det

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gnomvid: 1920x1080 i 60 Hz – då fungerar alltså en DVI-HDMI-kabel så länge inte ritplattan bygger på någon AUX-kanal som i sin tur kräver drivrutiner.

DP-till-DVI-adapter fungerar också, men HDMI-DVI-kabel är som regel det som ger minst besvär. För DP-adaptrar kan det bli att köpa, testa och se.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Så ultimat kanske är att köra DVI-HDMI för ritplattan med HDMI-DP för skärmen?

Permalänk
99:e percentilen

Du måste berätta vilken utrustning som är inblandad när du ställer en sådan fråga. Ser att vi lyckats få fram den ena skärmen (ritplattan), men vilken är den andra?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du måste berätta vilken utrustning som är inblandad när du ställer en sådan fråga. Ser att vi lyckats få fram den ena skärmen (ritplattan), men vilken är den andra?

Du inte den blekaste, den har några år på nacken dock. Den är hemma, jag på jobbet. Kan fixa fram om den senare men kan det vara så att den inte går att använda adapter till menar du?

Edit: Såg din tråd och tänkte att, här ska jag göra om och göra rätt!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gnomvid:

@Laxpudding: Så ultimat kanske är att köra DVI-HDMI för ritplattan med HDMI-DP för skärmen?

Du kör HDMI->DVI och DP->HDMI. Riktning är viktigt. Men i fallet med HDMI och DVI går det åt båda hållen så länge det handlar om enkla saker som 1920x1080 och 60 Hz.

Kolla upp vad skärmen har först. Den kanske sitter en Displayport där? Ganska vanligt i dessa diskussioner runt DVI-kontakter att man letar efter lösning på något som aldrig var ett problem från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du kör HDMI->DVI och DP->HDMI. Riktning är viktigt. Men i fallet med HDMI och DVI går det åt båda hållen så länge det handlar om enkla saker som 1920x1080 och 60 Hz.

Kolla upp vad skärmen har först. Den kanske sitter en Displayport där? Ganska vanligt i dessa diskussioner runt DVI-kontakter att man letar efter lösning på något som aldrig var ett problem från början.

Ja du det var ju smart tänkt! Jag har hittat namnet som är BENQ GL 2450-T men hittar bara info om modell som saknar T?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gnomvid:

Du inte den blekaste, den har några år på nacken dock. Den är hemma, jag på jobbet. Kan fixa fram om den senare men kan det vara så att den inte går att använda adapter till menar du?

Kolla vilken skärm det är när du har möjlighet, så tar vi det vidare därifrån. Öppna kort är så gott som alltid en fördel i den här typen av trådar.

Citat:

Edit: Såg din tråd och tänkte att, här ska jag göra om och göra rätt!

För framtida referens vill jag tillägga att du, som jag förstår det, syftar på Svara-knappen måste bort. Kul att den redan gör avtryck!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kolla vilken skärm det är när du har möjlighet, så tar vi det vidare därifrån. Öppna kort är så gott som alltid en fördel i den här typen av trådar.

Skrev ut ovan!

Skrivet av Alling:

För framtida referens vill jag tillägga att du, som jag förstår det, syftar på Svara-knappen måste bort. Kul att den redan gör avtryck!

Jajamen!

Permalänk
Medlem

Ganska säker nu på att det är den här;

https://www.inet.se/produkt/2303731/benq-24-gl2450hm-hdmi

I så fall saknas DP-port, vilket gör att jag får använda adapter antar jag, men det låter ju nästan som att jag bara borde köpa en ny skärm med DP istället då kanske?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gnomvid:

Ja du det var ju smart tänkt! Jag har hittat namnet som är BENQ GL 2450-T men hittar bara info om modell som saknar T?

Det är nog sak samma där. DP->DVI för den skärmen. Kan rekommendera att starkt byta ut den till något modernare. Har du en ritplatta gissar jag att du arbetar med den i någon form av kreativt arbete? En TN-panel från den tiden tenderar att sätta det mesta av färg och ljus fel. Fast nu kanske budgeten brändes på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är nog sak samma där. DP->DVI för den skärmen. Kan rekommendera att starkt byta ut den till något modernare. Har du en ritplatta gissar jag att du arbetar med den i någon form av kreativt arbete? En TN-panel från den tiden tenderar att sätta det mesta av färg och ljus fel. Fast nu kanske budgeten brändes på datorn?

Japp, det är för kreativt arbete, plattan visar korrekta färger så den andra skärmen är bra för att se hur de flesta(med sämre skärmar) ser bilden. Frågan blir då, är det värt att skaffa adapter för DP eller istället skaffa ny skärm? Budgeten är rätt bränd, ja, haha.