Spelar uppladdningshastighet någon roll vid streaming på twitch?

Permalänk
Inaktiv

Spelar uppladdningshastighet någon roll vid streaming på twitch?

Hej. Jag har 10/100 och undrar om det räcker för stream, för vad jag kan se inget lagg är något. Men antar att 100/100 skulle vara bättre för att hålla den lite mer stabil?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Beror på vem som streamer, du eller någon annan;) Oavsett så använder twitch ganska liten bandbredd så det är inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Hej. Jag har 10/100 och undrar om det räcker för stream, för vad jag kan se inget lagg är något. Men antar att 100/100 skulle vara bättre för att hålla den lite mer stabil?

Kollar du på någon annans stream? I så fall nej. Då spelar din uppladdningshastighet ingen roll över huvud taget.
Försöker du streama? I så fall ja. Beroende på vilken bitrate som du anger i ditt verktyp för att streama (t.ex. StreamLabs eller OBS) så använder du även mer.
Bitrate är (i detta fall) i kilobit/s, d.v.s. 4000 bitrate motsvarar 4 Mbit/s i hastighet.

100/10 i hastighet räcker alltså gott och väl för Twitch då deras begränsning sätter stopp långt innan du använder all din uppladdningshastighet Du hade behövt en bitrate på ca 8000 eller högre för att begränsas av din uppladdningshastighet (om du får ut 10Mbit/s som utlovats)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB