Hjälp med tyngdtäcke " Cura täcke "

Permalänk
Medlem

Hjälp med tyngdtäcke " Cura täcke "

Hej.
Har några frågor angående tyngdtäcke.
1. Har någon här inne ett tyngdtäcke
2. Vilket fabrikat valde ni och vilken tyngd
3. Har ni märkt nån skillnad mot ert vanliga täcke
4. Varför valde ni ett tyngdtäcke
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Hej.
Har några frågor angående tyngdtäcke.
1. Har någon här inne ett tyngdtäcke
2. Vilket fabrikat valde ni och vilken tyngd
3. Har ni märkt nån skillnad mot ert vanliga täcke
4. Varför valde ni ett tyngdtäcke
Mvh / Mange

Köp ett vanligt täcke. Släng en filt över. Klart.

Permalänk
Medlem

1. Har 2 olika tyngdtäcken.
2. En som innehåller bollar liknande dom som finns i bollhav som väger 12kg och ett lättare Curatäcke på 8kg.
3. Märker stor skillnad, mycket lättare insomning och djupare sömn.
4. Sömnsvårigheter och restless legs.

Bolltäcket fungerar bäst men tog ett tag att vänja sig vid det. Kan varmt rekommendera tyngdtäcke

Permalänk
Medlem

Har du sömnsvårigheter? Jag har ett 13kilos från Cura som jag är nöjd med. Var lite jobbigt att bädda i början men nu går det fint.

Hade problem med andningsuppehåll och dålig sömn överlag pga stress och andra faktorer men efter ändrad kost, lite motion och täcke så går det bra o sova

Ett tips är att inte ta för lätt täcke.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Tyngdtäcke hjälper mot sömnproblem. Jag har en son med adhd/autism. Han har alltid haft svårt att somna (oro/ångest) samt vaknat flera gånger under natten. Vi fick ett kedjetäcke, det finns andra varianter med bollar samt fiber, från bup. Han fick prova vad som kändes skönast och kedjetäcket liksom omslöt honom vilket han gillade, han valde ett som väger 8 kg.
Det har hjälpt honom massor! Han känner sig lugnare när han ska sova. Han brukar beskriva det som att han känner sig omkramad och det lugnar Så om man sover oroligt eller har väldigt svårt att komma till ro när man ska sova så kan det vara ett bra alternativ gammal som ung, adhd eller inte Kan tillägga att nu har 3 av 5 personer i familjen skaffat kedjetäcken, samtliga från Cura och vikter mellan 8-12 kg.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Moderator
Moderator

1. Ja.

2. Beckasin svalt tyngdtäcke bambusatin, 12kg. samt tillhörande påslakan/"fodral" i bambu.
Tog 12 kg dels då det kan vara lämpligt i relation till min kroppsvikt samt att de jag pratat med har alla önskat att de tog tyngre eller att de efter en tids användande vill öka.

3. Personligen kan jag nog inte peka på att det gjort så mycket för själva sömnen för min del.

4. Har ofta svårt att sova och har väl även någon form av ADD vilket tyngdtäcke ska kunna ha effekt mot, tänkte att det kunde vara värt att prova åtminstone. Tillverkaren jag valde, Beckasin, har 21 dagars "prova på" vilket gjorde att jag vågade mig på investeringen. Vad jag kunde se när jag forskade runt förut så verkar det inte vara så lätt att ångra sig hos andra och jag ville inte lägga ut flera tusen på ett täcke och sedan sitta fast med det om jag skulle ångra mig.

Trots att jag inte känner någon större effekt av själva tyngden så ångrar jag mig inte, köpte som sagt bambuvariant samt påslakan eller fodral som de själva kallar det (ibland) i bambu och jag känner mig verkligen mycket fräschare på morgonen.
Blir rätt varm när jag sover och brukar annars känna mig rätt ofräsch när jag vaknar, valde bambu både i täcket och fodralet för att det ska andas mer och det fungerar verkligen bra för mig.
Tyngden i sig kanske jag hade klarat mig utan alltså men det känns lite "mysigt" i alla fall, det är säkert högst individuellt hur man upplever det. Rätt svårt att bädda/handskas med och transportera dock.

Edit: Fick precis reklam på instagram för Beckasin efter att ha skrivit det här (tack storebror), tydligen kan man få 15% rabatt med kod.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett väldigt billigt "tyngdtäckte" på ebay. Typ en dubbel filt med grus i. Ganska obehaglig att sova mes, faktiskt.

Med det sagt tror jag fortfarande på konceptet och överväger att köpa något ordentligt. Kanske Cura som många i tråden verkar tycka om. Mitt problem är ångest i perioder och att jag vaknar ofta om nätterna.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Köp ett vanligt täcke. Släng en filt över. Klart.

Blir problematiskt om man är känslig mot värme när man ska sova

Permalänk
Medlem

Blir dessa varmare än vanliga täcken?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har ett Cura 13kg och Mio 9kg.
Klarar du dig med 9kg rekommenderar jag att du köper Mios.
Känns som Cura är rejält överprisat.
Tycker de känns likvärdiga.

9Kg kostar bara 597:- nu.
https://www.mio.se/p/embrace-tyngdtacke-150x210-cm-9-kg/M2012...

Permalänk
Medlem

Minns inte fabrikat men mitt täcke ska ha små glaskulor i, jämnt spridda. Det väger 11kg men jag tycker att det är för tungt, känns som det trycker över bröstet och benen kan jag knappt röra. Då är jag ändå 180cm/95kg. Kedjetäcke låter bättre, men jag har aldrig testat. Använder det knappt så jag har inte märkt någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Blir dessa varmare än vanliga täcken?

nej, jag skulle säga klart svalare (jag har glaskule varianten).

Permalänk
Medlem

Har ett Cura 9kg, älskar det. Sover mycket bättre, vaknar knappt längre.
Största fördelen för mig som jag inte visste om var att det är mycket svalare också, så det blir extra stor fördel på sommaren där jag annars störde mig på att man bara kunde ha påslakan över sig och knappt ens det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Hej.
Har några frågor angående tyngdtäcke.
1. Har någon här inne ett tyngdtäcke
2. Vilket fabrikat valde ni och vilken tyngd
3. Har ni märkt nån skillnad mot ert vanliga täcke
4. Varför valde ni ett tyngdtäcke
Mvh / Mange

1. Ja
2. Mio’s egna, köpte på rea för 500kr ned från 999kr
9kg glaspärlor. det rekomenderas att man väljer en lättare om du är ovan, brukar väl annars va 10-15% av vad du väger.
Nu när jag vant mig vid 9kg och jag är ganska precis 100kg så tycker jag det är för lätt, så kommer uppgradera nästa kampanj.
3.det är obekvämt först men när du vant dig,👌
4. Ångest, svårt sova och så vidare.
Sover bättre, det är helt klart. Sen om det är placebo, men det fungerar:)

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Kul med så många och bra svar
Då jag själv lider av restless legs har jag länge funderat på att införskaffa mig ett tyngdtäcke.
Ska kolla upp Beckasin , Cura och Mio 11/13 kilos täcke
Tack än en gång / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv

Tyngdtäcke är helt klart bra. En lyx som alla borde få ha (eller bara testa). En variant är att köpa tjocka/tunga bomullstyger på IKEA, typ gardintyg eller överkast. Klipp till rätt storlek och lägg 1-3 lager inuti och/eller ovanpå påslakanet. Ett billigt sätt att prova om principen fungerar innan man går loss på ett riktigt tyngdtäcke.