Återbetalning till ett annat kort

Permalänk

Återbetalning till ett annat kort

Nu var det så att jag köpte en högtalare för 900 hos en lokal teknik affär, då jag glömt mitt kort hemma lånade jag en väns. Insåg ganska snabbt att jag köpt helt fel modell än den jag skulle ha.. samma dag åkte jag in med mitt egna kort och skulle lämna tillbaka den, frågade om det gick bra att få det återbetalt med ett annat bankkort, han sa att det gick bra. Det stod på terminalen att returen var godkänd. Nu är min fråga, funkar det så? Kommer jag få mina 900kr tillbaka inom 5 dagar? Har läst mycket på nätet att affärer inte tar emot ett annat kort, men vad händer om dom gör det? Funkar det då? Snälla hjälp 😁

Permalänk
Medlem

Om det du säger är sant och du inte försöker få pengar för något stöldgods, spelar det någon roll om pengarna betalas tillbaks till ditt konto eller din väns? Ni lär väl kunna komma överens?

Permalänk
Skrivet av zyy:

Om det du säger är sant och du inte försöker få pengar för något stöldgods, spelar det någon roll om pengarna betalas tillbaks till ditt konto eller din väns? Ni lär väl kunna komma överens?

Absolut kvittar vilken det kommer till.. undrar mer om det kommer överhuvudtaget eller om den i kassan gjorde fel och att jag/vi inte får pengarna alls

Permalänk
Medlem

Har själv flera gånger lämnat tillbaka varor som min fru köpt på sitt kort och jag fått tillbaka på mitt istället. Tror inte det är några problem. Har man varan och kvittot bryr sig nog inte butiken om vilket kort det är.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Anledningen till att man inte brukar tillåta återbetalning på annat kort är för att det kan utnyttjas som penningtvätt har jag för mig. Vet att många därför inte tillåter det men tror det är upp till varje butik att avgöra.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk

Det går bra få tbx pengarna på annat kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Anledningen till att man inte brukar tillåta återbetalning på annat kort är för att det kan utnyttjas som penningtvätt har jag för mig. Vet att många därför inte tillåter det men tror det är upp till varje butik att avgöra.

Min erfarenhet är att nästan alla tillåter vilket kort som helst idag. Så snarare undantag att det måste vara samma kort Men det existerar ju.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kvisten99:

Nu var det så att jag köpte en högtalare för 900 hos en lokal teknik affär, då jag glömt mitt kort hemma lånade jag en väns. Insåg ganska snabbt att jag köpt helt fel modell än den jag skulle ha.. samma dag åkte jag in med mitt egna kort och skulle lämna tillbaka den, frågade om det gick bra att få det återbetalt med ett annat bankkort, han sa att det gick bra. Det stod på terminalen att returen var godkänd. Nu är min fråga, funkar det så? Kommer jag få mina 900kr tillbaka inom 5 dagar? Har läst mycket på nätet att affärer inte tar emot ett annat kort, men vad händer om dom gör det? Funkar det då? Snälla hjälp 😁

I ditt fall så får du ju pengarna tillbaka på kortet oavsett vad lagen säger nu.
Tidigare hade vi LAG 2009:62 - Lagen om penningtvätt men den verkar vara hävd eller ändrad i samband med SFS 2016:1029.

Syftet med endast återbetalning på samma kort/sätt är för att säkerställa att det finns en tydlig kedja på pengarna. När jag jobbade i butik 2015 så fanns det ett belopp om 250 EUR som var maximalt belopp att få återbetalt kontant/annat kort. Nu vet jag dock inte vad som gäller. Om du söker lite på det så kommer du nog få klarhet i det.

En tusenlapp har jag svårt att tro någon krånglar med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har fått känslan av att butiken vill att köpet ska gå tillbaka på det kort man gjorde transaktionen på från början. Då slipper de betala en avgift för att dra pengar från ditt kort.
Om de återbetalar till ett annat kort så ligger det första köpet kvar och med det en transaktionsavgift på några kronor eller någon procentavgift beroende på vilken typ av avtal butiken har.
Om man bortser från den extra kostnaden för butiken så spelar det ingen teknisk roll vilket kort du håller upp vid kortläsaren om inte butiken har någon form av system som verifierar att det är samma kort som köpet gjordes på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Har man varan och kvittot bryr sig nog inte butiken om vilket kort det är.

Förutom när de gör det.

Permalänk
Medlem

Lämnade tillbaka en jacka på stadium, och då sa de att man var tvungen att använda samma kort, men ja olika butiker gör säkert olika.

Hittade följande på google :

"Som handlare och butiksanställd gäller det att agera korrekt i kassan efter de riktlinjer Visa och Mastercard utfäst – att återköp ska ske till det kort man köpt varan genom
Samtidigt finns en praxis bland butikerna att om man känner kunden väl, kan göra ett undantag om ingen misstanke för penningtvätt eller annan form av bedrägeri förekommer, säger Bengt Nilervall, Betalansvarig på Svensk Handel.

edit : glömde länken https://www.livsmedelshandlarna.se/se-upp-for-nya-typer-av-be...

."

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Vet att många gjort på sådant sätt där man köpt varor på kort kopplat till bonusgrundande aktiviteter och därefter återlämnat på sitt vanliga bankkort för återbetalning till sitt bankkonto direkt.

Man behåller på sådant sätt det bonusgrundande köpet.

Vid ett tillfälle köpte jag ett dyrare objekt med Bank Norwegian kreditkort. Var då påväg att avsluta hela mitt engagemang hos dom strax därefter, hade alltså klippt kortet och meddelat dras kundtjänst att avsluta engagemanget.

Skulle därefter lämna tillbaka varan då jag inte var nöjd och butiken vägrade i princip att göra återbetalning till mitt vanliga kort. Stod där som ett fån och debattera med dem i 15 minuter innan de gick med på att återbetala till mitt vanliga kort.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Låter som helt sjuk idé att det inte skulle fungera.

Tänk följande scenario:

Dag 1 köper du en vara för 800 kr.
Dag 5 får ditt kort stulet / borttappat och spärrar ditt kort (eller utbytt för att det gått ut).
Dag 15 ångar du dig och använder öppet köp.

Den här situationen måste nog förekomma ofta.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Låter som helt sjuk idé att det inte skulle fungera.

Tänk följande scenario:

Dag 1 köper du en vara för 800 kr.
Dag 5 får ditt kort stulet / borttappat och spärrar ditt kort (eller utbytt för att det gått ut).
Dag 15 ångar du dig och använder öppet köp.

Den här situationen måste nog förekomma ofta.

Då du oftast får ett nytt en eller två dagar senare så känns problemet som litet även om det kan bli stort om man åker ett antal mil till en stad för att handla och inte får ut ett nytt kort innan helgen. Får du kortet ersatt för att det löper ut för giltighetstiden så har du alltid ett nytt kort innan om det inte är en bank med dåliga rutiner.

Permalänk
Skrivet av benonikenobi:

Har man varan och kvittot bryr sig nog inte butiken om vilket kort det är.

Problemet är att det kan missbrukas.

1. Stjäl ett kort.
2. Köp varan med det stulna kortet.
3. Lämna tillbaka varan. Återbetalning kontant eller till ditt eget kort.

Innehavaren av det stulna kortet kommer att anmäla till banken att kortet är stulet. Sitter du nu med kontanter eller pengar på ditt bankkonto som du fick vid återlämnandet, tvingas butiken eller någon av bankerna att ersätta kortinnehavaren.

Går återbetalningen däremot till kortinnehavarens konto, funkar inte detta bedrägeri. Då får bedragaren istället försöka sälja varan. Förmodligen får inte bedragaren lika mycket pengar i handen på detta vis. Är bedrägeriet inte lika lönsamt, kanske det inte sker lika ofta.

Skrivet av Robortic:

Då du oftast får ett nytt en eller två dagar senare så känns problemet som litet även om det kan bli stort om man åker ett antal mil till en stad för att handla och inte får ut ett nytt kort innan helgen.

Om man blir av med sitt kort (eller tvingas spärra det), kan man gå till bankkontoret och ta ut kontanter som man använder tills det nya kortet kommer. Man kan också be en vän ta ut i bankomaten och sedan föra över pengar till vännens bankkonto.

Problemet är att butiken kanske insisterar på att betala tillbaka till det gamla stulna kortet, inte till det nya ersättningskortet.

Permalänk
Medlem

Detta varierar kraftigt. En del butiker har som regel att återbetalning endast får ske till samma kort, en del har inget sånt krav alls utan kunden får välja. Vad jag förstår så beror de på vilket avtal butikerna har med sin leverantör av kort-tjänster. Och som nån nämnde innan så kan butiken få stå för avgiften om man gör en retur till fel kort. Exempelvis så har Biltema inga såna krav. Man får som anställd även byta återbetalningsmetod om kunden vill det. På Mekonomen så var det däremot stenhårt, det skulle vara samma kort, eller konto faktiskt, så har man bytt kort så går det precis lika bra, bara kontot det är bundet till är detsamma.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Det är klart att det måste gå och få det till ett annat kort. Om man tex byter ut kortet pga att det spruckit eller ngt så får man ju ofta ett annat kortnummer. Likaså kan du ju säga upp ett kort från det att du köper en vara tills det att du ångrar ditt köp. Självklart kan inte säljaren neka dig återbetalning för att du inte har kortet kvar oavsett anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Om det du säger är sant och du inte försöker få pengar för något stöldgods, spelar det någon roll om pengarna betalas tillbaks till ditt konto eller din väns? Ni lär väl kunna komma överens?

Skrämmande människosyn du uppvisar. När folk kommer in i forumet och frågar om råd, så får vi utgå att dom talar sanning, inte agera domstol och vara dömande det första man gör.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Skrämmande människosyn du uppvisar. När folk kommer in i forumet och frågar om råd, så får vi utgå att dom talar sanning, inte agera domstol och vara dömande det första man gör.

Beklagar, men det hade inte varit första gången någon kommer in här och behöver hjälp med ett eller annat mindre lagligt vilket jag är ganska säker på att vi inte har lov att hjälpa till med.
Men ja, jag är misantrop så där slog du huvudet på spiken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Det är klart att det måste gå och få det till ett annat kort. Om man tex byter ut kortet pga att det spruckit eller ngt så får man ju ofta ett annat kortnummer. Likaså kan du ju säga upp ett kort från det att du köper en vara tills det att du ångrar ditt köp. Självklart kan inte säljaren neka dig återbetalning för att du inte har kortet kvar oavsett anledning.

Det är faktiskt inte "klart att det ska gå" Det är butiken som sätter reglerna för öppet köp så de kan ha vilka regler de vill. Om deras regler säger att du bara kan få ut pengarna till ett specifikt kort så är det bara att anpassa sig till gällande regler om man vill ha några pengar. Vid reklamation är det dock annorlunda då reglerna är lagstadgade men just precis denna frågan är faktiskt inte specificerad.

Från Lawline: "När det gäller reklamation så är detta dock reglerat väldigt bra i KKL. Dock ser vi att precis som för öppet köp så är det inte reglerat hur pengarna ska betalas tillbaka av butiken.

Vad som dock är konstaterat är att tillbakabetalningen ska kunna ske på samma sätt som ursprungsbetalningen har skett. Om du har betalat med kontanter har du rätt att få tillbaka pengarna i kontanter. På samma sätt kan butiken vägra att betala tillbaka med kontanter om ursprungsbetalningen har skett med kort och även att tillbakabetalningen sker till annat kort. Detta gäller oberoende av om det handlar om öppet köp eller reklamation."

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Nu 2021 hoppas jag att det är helt lugnt att få retur på annat kort, som för mig nu: gjorde ett köp (Elgiganten) dagen efter så hade någon hackat mitt kort, det blev bedrägeri (alla, Klarna, polisen och banken sa att det var bedrägeri). Så vad som gjordes var att mitt kort blev blockerat och jag ska få ett nytt. Så jag måste kunna få retur på mitt nya kort (när jag väl får det), annars är det helt idiotiskt ju?

Permalänk
Inaktiv

Du kan få retur på vilket kort som helst, jag har själv 3 kort och köpt på det ena och kört returer på det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adotb:

Så jag måste kunna få retur på mitt nya kort (när jag väl får det), annars är det helt idiotiskt ju?

Du kan ju med enkelhet visa att ditt gamla kort spärrats och polisanmälan gjorts, så skulle problem mot förmodan uppstå är det inte svårare än att förklara anledningen till varför återbetalning till samma kort inte kan göras.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nucky:

Vet att många gjort på sådant sätt där man köpt varor på kort kopplat till bonusgrundande aktiviteter och därefter återlämnat på sitt vanliga bankkort för återbetalning till sitt bankkonto direkt.
Man behåller på sådant sätt det bonusgrundande köpet.

Detta är nog en av de vanligaste orsakerna till att butikerna vill betala tillbaka till samma kort.
När jag fram till för några år sedan jobbade hos en välkänd teknikkedja hade vi ”problem” med en kund som köpte dyra saker med sitt AMEX-kort i en butik och sedan åkte till en annan butik för att lämna tillbaka varan där och försöka få pengarna tillbaka på ett annat kort.
Jag har för mig att bonusen var en procent på den tiden så han fick handla för 100 000 kr för att få en återbäring på en tusenlapp och kanske dessutom tjäna några få räntekronor på det.
Hur människan orkade …? Inte en aning – det var i alla fall mycket jobb för lite pengar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon36896:

Detta är nog en av de vanligaste orsakerna till att butikerna vill betala tillbaka till samma kort.
När jag fram till för några år sedan jobbade hos en välkänd teknikkedja hade vi ”problem” med en kund som köpte dyra saker med sitt AMEX-kort i en butik och sedan åkte till en annan butik för att lämna tillbaka varan där och försöka få pengarna tillbaka på ett annat kort.
Jag har för mig att bonusen var en procent på den tiden så han fick handla för 100 000 kr för att få en återbäring på en tusenlapp och kanske dessutom tjäna några få räntekronor på det.
Hur människan orkade …? Inte en aning – det var i alla fall mycket jobb för lite pengar!

Jag har lustigt nog haft samma erfarenhet av amexkunder när jag arbetade i butik, sen blir vi sittande med en fet transaktionsavgift som vi inte tjänat något på. Men visst går det om kassapersonalen inte bryr sig.

Skrivet av adotb:

Nu 2021 hoppas jag att det är helt lugnt att få retur på annat kort, som för mig nu: gjorde ett köp (Elgiganten) dagen efter så hade någon hackat mitt kort, det blev bedrägeri (alla, Klarna, polisen och banken sa att det var bedrägeri). Så vad som gjordes var att mitt kort blev blockerat och jag ska få ett nytt. Så jag måste kunna få retur på mitt nya kort (när jag väl får det), annars är det helt idiotiskt ju?

Du kan få retur och debiteringar på ditt gamla kort också, upp till ett år i efterhand om butiken har underlag för det. Det innebär bara en massa administration.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Vill minnas från min tid i butik att själva återbetalningen kommer alltid godkännas i terminalen, däremot så hände det fler än en gång att banken stoppar överföringen om det inte finns någon historik på transaktionen.

Detta gällde då lite dyrare produkter, då kontaktade helt enkelt banken butiken och ville ha svar på varför ni vill betala in 13000kr på kort x när ni inte dragit någon liknande summa tidigare. Då fick kunden och butiken återkoppla med svar för att transaktionen skulle släppas igenom. Mycket trist extrajobb för butik och kund, därför gällde samma kort på summor över 1000kr.

Och det hänvisades till penningtvätt och regler, kommer inte dra någon paragraf då det var ett par år sedan.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvisten99:

Nu var det så att jag köpte en högtalare för 900 hos en lokal teknik affär, då jag glömt mitt kort hemma lånade jag en väns. Insåg ganska snabbt att jag köpt helt fel modell än den jag skulle ha.. samma dag åkte jag in med mitt egna kort och skulle lämna tillbaka den, frågade om det gick bra att få det återbetalt med ett annat bankkort, han sa att det gick bra. Det stod på terminalen att returen var godkänd. Nu är min fråga, funkar det så? Kommer jag få mina 900kr tillbaka inom 5 dagar? Har läst mycket på nätet att affärer inte tar emot ett annat kort, men vad händer om dom gör det? Funkar det då? Snälla hjälp 😁

Pengarna kommer ju oavsett till det kortet som du använde vid returen, de kan ju inte magiskt hamna på någon annans kort?

Så spelar inte så stor roll för dig om personen i kassan gjorde rätt eller fel i att han tillät det. Ibland är det OK, ibland är det inte OK.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Fick på Stadium en gång förklarat för mig att de har policyn att generellt endast återbetala till samma kort för att minimera risken att någon annan stulit påsen med varan + kvitto som de sedan försöker återlämna och få pengarna för. Ganska rimligt, men jag tror som sagt det är mer riktlinje än hård regel även för dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kimball:

Fick på Stadium en gång förklarat för mig att de har policyn att generellt endast återbetala till samma kort för att minimera risken att någon annan stulit påsen med varan + kvitto som de sedan försöker återlämna och få pengarna för. Ganska rimligt, men jag tror som sagt det är mer riktlinje än hård regel även för dem.

Det är också en variant och orsaken till att man aldrig ska låta personalen lägga kvittot i påsen med varorna utan själv ta kvittot och lägga det i plånboken eller en ficka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du kan ju med enkelhet visa att ditt gamla kort spärrats och polisanmälan gjorts, så skulle problem mot förmodan uppstå är det inte svårare än att förklara anledningen till varför återbetalning till samma kort inte kan göras.

Skrivet av Aphex:

Du kan få retur och debiteringar på ditt gamla kort också, upp till ett år i efterhand om butiken har underlag för det. Det innebär bara en massa administration.

Tack så mycket för snabbt svar!