AMD Ryzen 5 5600X kniper prestandakronan i enkeltrådat test

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 5 5600X kniper prestandakronan i enkeltrådat test

Med över en vecka kvar till officiell premiär utökar Passmark databasen med Ryzen 5 5600X, som bräcker Intel i enkeltrådat läge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gryymt!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

AMDs billigaste knäpper Intels dyraste på näsan, känns för bra för att vara sant nästan.
Det är trots allt tragiskt många spel som än idag faktiskt bara kör en tråd.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Otroligt! Kul att det går bra för AMD!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

AMDs billigaste knäpper Intels dyraste på näsan, känns för bra för att vara sant nästan.
Det är trots allt tragiskt många spel som än idag faktiskt bara kör en tråd.

Nu förstår man varför AMD höjt priserna som man gjort.

i5-10600K kommer troligen vara en billigare än 3600X.

Intel blir nu budgetmärket?

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Detta blir oerhört spännande! ^^

Permalänk
Medlem

Blir det nått test innan den 5: Nov eller är det nda fram tills release dagen ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Blir det nått test innan den 5: Nov eller är det nda fram tills release dagen ?

äNDA fram till releasedagen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Det mest häpnadsväckande (för min del) är hur AMD gör detta med 65W mot Intels 125W.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Blir det nått test innan den 5: Nov eller är det nda fram tills release dagen ?

Rätt så sannolikt att NDA släpps precis efter presentationen. Lika sannolikt att vi kommer få se nåt Ryskt test eller nånting sånt läckt innan, haha.

Permalänk
Medlem

Om de bara kunde släppa något vettigt moderkort så vore det intressant & då ie threadripper eller nåt eftersom jag själv är totalt ointreserad av denna klassen. vart tog trx80 vägen ? väntar in ddr5 & pci-e 5 eftersom pci-e 4 mest e ett kort implement & inte riktigt så välbalanserat tar för mycket ström om jag minns rätt. AMD s moderkort känns lite förlegade känns som Intels mellanklasskort, förutom pci-e 4 då (mest intresserad av moderkort & nya tekniker skulle gärna skippa både m.2 & sata portar (skulle räcka med 2 st) & ha flera u.3 portar istället (=4st sata eller 1 U.3) eller nåt nytt gränssnitt tycker m.2 tar för mycket plats på moderkort nu för tiden.(plus inget thunderbolt på de flesta amd kort)
Men ser fram mot vad & hur AM5 blir (om AM5 eller threadripper (trx5 kanske )varianten då ger nåt nytt så blir det AMD) annars blir det saphire rapids från intel nästa gång & intel igen. Men är imponerad av AMD s starka återkomst efter bulldozzer debaklet som var så överhypat & så fantastiskt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

AMDs billigaste knäpper Intels dyraste på näsan, känns för bra för att vara sant nästan.
Det är trots allt tragiskt många spel som än idag faktiskt bara kör en tråd.

Vet inte riktigt vilka spel du spelar men de flesta moderna titlar får betydligt bättre prestanda över 4 trådar...

https://www.youtube.com/watch?v=vVjdhXAdKE0

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Sprintesant...

Permalänk
Medlem

Kul, blir nog ett lyft från en 3600x trots allt!

Permalänk
Medlem

Hoppas att det stämmer. Men tror inte ett skit på det fören jag ser tester, riktiga tester vi kan lita på.
Allt ska hela tiden hypas innan det släpps. Cpu eller gpu.. Kolla bah WOOW.. det är helt amazing wohooo (kanske)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hmm... jag har alltid hållit på en underdog i olika sammanhang. Men... är det bara jag som så smått börjar fundera på: vad händer om AMD tar över prestandatronen på både processorer och grafikkort? Vi pratar alltså om ett och samma företag som kanske blir ledande i båda segmenten. Skulle inte detta kunna leda till en form av monopolställning där företaget bundlar ihop alltihopa för att änmer sänka priset så andra inte kan konkurrerar på samma villkor, och när de andra konkurrenterna är bortslagna eventuellt höjer priserna så vi konsumenter få betala notan?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Hmm... jag har alltid hållit på en underdog i olika sammanhang. Men... är det bara jag som så smått börjar fundera på: vad händer om AMD tar över prestandatronen på både processorer och grafikkort? Vi pratar alltså om ett och samma företag som kanske blir ledande i båda segmenten. Skulle inte detta kunna leda till en form av monopolställning där företaget bundlar ihop alltihopa för att änmer sänka priset så andra inte kan konkurrerar på samma villkor, och när de andra konkurrenterna är bortslagna eventuellt höjer priserna så vi konsumenter få betala notan?

Du menar så som det nästan är nu och vore om Intel och Nvidia kunde?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Beställer ett 5800x minuten efter det släpps 🙌

Permalänk
Hedersmedlem

Oj oj, nästan så man tycker synd om Intel om det här stämmer. Förbluffande vilken utveckling AMD har gjort på bara några år och hur marknaden har ändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hoppas att det stämmer. Men tror inte ett skit på det fören jag ser tester, riktiga tester vi kan lita på.
Allt ska hela tiden hypas innan det släpps. Cpu eller gpu.. Kolla bah WOOW.. det är helt amazing wohooo (kanske)

Enda "riktiga tester" som du kallar det för mig är att man köper en processor själv och testar. Jag bryr mig inte om var andra får för resultat på sina tester

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nikodemous:

Hmm... jag har alltid hållit på en underdog i olika sammanhang. Men... är det bara jag som så smått börjar fundera på: vad händer om AMD tar över prestandatronen på både processorer och grafikkort? Vi pratar alltså om ett och samma företag som kanske blir ledande i båda segmenten. Skulle inte detta kunna leda till en form av monopolställning där företaget bundlar ihop alltihopa för att änmer sänka priset så andra inte kan konkurrerar på samma villkor, och när de andra konkurrenterna är bortslagna eventuellt höjer priserna så vi konsumenter få betala notan?

Skrivet av Andreaz1:

Oj oj, nästan så man tycker synd om Intel om det här stämmer. Förbluffande vilken utveckling AMD har gjort på bara några år och hur marknaden har ändrats.

Ja och i nästa steg så kommer Nvidia med en arm apu och dödar x86 om nu bara MS får tummen ur eller folk överger win så att prestandan kan börja öka på riktigt.
Apple tar första stegen mot framtidens prestandasegment.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Enda "riktiga tester" som du kallar det för mig är att man köper en processor själv och testar. Jag bryr mig inte om var andra får för resultat på sina tester

Så du köper varenda CPU och testar själv vid release? Vilken lustig inställning.

Permalänk
Medlem

Består Sweclockers nyhetsredaktions arbete numera endast av att reposta länkar från /r/hardware?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundkula:

Består Sweclockers nyhetsredaktions arbete numera endast av att reposta länkar från /r/hardware?

På söndagar är detta fullt tillräckligt för att uppnå verkshöjd

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Om de bara kunde släppa något vettigt moderkort så vore det intressant & då ie threadripper eller nåt eftersom jag själv är totalt ointreserad av denna klassen. vart tog trx80 vägen ? väntar in ddr5 & pci-e 5 eftersom pci-e 4 mest e ett kort implement & inte riktigt så välbalanserat tar för mycket ström om jag minns rätt. AMD s moderkort känns lite förlegade känns som Intels mellanklasskort, förutom pci-e 4 då (mest intresserad av moderkort & nya tekniker skulle gärna skippa både m.2 & sata portar (skulle räcka med 2 st) & ha flera u.3 portar istället (=4st sata eller 1 U.3) eller nåt nytt gränssnitt tycker m.2 tar för mycket plats på moderkort nu för tiden.(plus inget thunderbolt på de flesta amd kort)
Men ser fram mot vad & hur AM5 blir (om AM5 eller threadripper (trx5 kanske )varianten då ger nåt nytt så blir det AMD) annars blir det saphire rapids från intel nästa gång & intel igen. Men är imponerad av AMD s starka återkomst efter bulldozzer debaklet som var så överhypat & så fantastiskt.

TRX80 finns men är exklusiv ett år för lenovos workstations om jag minns rätt

Siffrorna i artikeln känns lite för höga för att vara ärlig. Kanske är det en något överklockad processor som testats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Hmm... jag har alltid hållit på en underdog i olika sammanhang. Men... är det bara jag som så smått börjar fundera på: vad händer om AMD tar över prestandatronen på både processorer och grafikkort? Vi pratar alltså om ett och samma företag som kanske blir ledande i båda segmenten. Skulle inte detta kunna leda till en form av monopolställning där företaget bundlar ihop alltihopa för att änmer sänka priset så andra inte kan konkurrerar på samma villkor, och när de andra konkurrenterna är bortslagna eventuellt höjer priserna så vi konsumenter få betala notan?

kommer inte händer mycket om det inte säljer. att har prestandatronen gör exakt 0 när igen köper AMD.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Hmm... jag har alltid hållit på en underdog i olika sammanhang. Men... är det bara jag som så smått börjar fundera på: vad händer om AMD tar över prestandatronen på både processorer och grafikkort? Vi pratar alltså om ett och samma företag som kanske blir ledande i båda segmenten. Skulle inte detta kunna leda till en form av monopolställning där företaget bundlar ihop alltihopa för att änmer sänka priset så andra inte kan konkurrerar på samma villkor, och när de andra konkurrenterna är bortslagna eventuellt höjer priserna så vi konsumenter få betala notan?

Tror inte de "kan" bundla ihop och sälja för då får de EUs och USAs konkurens myndigheter i nacken och som tvingar fram en styckning av företaget alt överfeta böter som gör det genast högst olönsamt.

Däremot lär återförsäljare slå på den stora trumman o cymbalen där de bundlar ihop "AMD" spelpaket av olika nivåer.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nastycrew:

Beställer ett 5800x minuten efter det släpps 🙌

Precis så har jag tänkte med med att moderkort.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Fan att man inte köpte AMD-aktier 2016...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundkula:

Består Sweclockers nyhetsredaktions arbete numera endast av att reposta länkar från /r/hardware?

Behöver inte leta så länge, mycket av infon har postats i forumet redan. Jag lade t.ex upp en liknande jämförande bild häromdagen.