Styra 9 rgbfläktar individuellt?

Permalänk
Medlem

Styra 9 rgbfläktar individuellt?

Hej. Jag har ett o-11 dynamic som jag vill stoppa in 9 fläktar i. 3 i botten, 3 i sidan och 3 på aio i toppen. Mitt moderkort är ett b550 msi gaming edge wifi, som har 2st 4-pin rgb headers och 2st 3-pin rainbow rgb headers.

Jag blir inte klok på vilka fläktar/controllers jag ska välja för att kunna styra rgb individuellt.

Verkar som att corsair förmodligen är det enklaste sättet med 2 commander pro, men jag har ingen lust att lägga 6k+ på fläktar..

Finns det något billigare alternativ? Om man Daisy chainar rgb-n så agerar väl de fläktarna som en enda enhet?

Permalänk
Medlem

Lian li uni fläktar och Fractal design prisma fläktar kan du koppla ihop med varandra och styra.

Permalänk
Medlem

Tack! Ska kika på fractal design-fläktarna. Har försökt få tag i uni fans, men det verkar ju i princip omöjligt

Permalänk
Medlem

Titta närmare på Aquacomputer Octo och farbwerk 360 (blanda inte ihop denna med farbwerk utan 360 i namnet), dessa kanske passar för dig.
https://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=383...
https://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=379...

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Det där verkar ju riktigt smidigt! Vet du av nån kontroller som rymmer 9 fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Det där verkar ju riktigt smidigt! Vet du av nån kontroller som rymmer 9 fläktar?

Du bör ha full kontroll över färgsättningen för 9 fläktar 6 fläktar om du kombinerar Octo och farbverk 360.
Edit: ser att det bara är 4 kanaler på farberk 360 istället för 8. Då går denna kombon bort för dig som vill styra 9 fläktar om du inte vill investera i 2 kontrollenheter.

Tror att Aquacomputer har adaptrar för deras egna kontakt (RGBpx 4st) till 5v RGB som finns på farbverk 360. Men det är ju en ren djungel med alla olika tillverkare och kontakter och om det är 12v eller 5v RGB. Men enklast är att fråga Aquacomputer direkt.

Har för övrigt beställt just en Octo och farbverk 360 till mitt nya bygge. Men jag tänkte bara styra 6st EK Vardar D-RGB fläktar som bör fungera ihop med farbverk 360. Tänkte styra fläktarna via två 2 kanaler, alltså 3 fläktar på en kanal, plus lite andra belysningspunkter som vattenblock och lite andra grejer via de andra kanalerna.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Aha kommer man kunna koppla in vattenblock och pumpar på samma adapter? Det är ju ett extra plus eftersom jag vill kunna ha möjlighet till vattenkylning i framtiden men bara har 2st 5v på moderkortet.

Säg gärna till när du testat grejerna!
Jag kom över 6st deepcoop-fläktar som jag ska ge ett försök, har väl inte så stora förhoppningar dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Aha kommer man kunna koppla in vattenblock och pumpar på samma adapter? Det är ju ett extra plus eftersom jag vill kunna ha möjlighet till vattenkylning i framtiden men bara har 2st 5v på moderkortet.

Säg gärna till när du testat grejerna!
Jag kom över 6st deepcoop-fläktar som jag ska ge ett försök, har väl inte så stora förhoppningar dock

Så länge det är RGB 5v bör det fungera. Men absolut, jag återkommer när jag experimenterat med grejerna

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850