P600S diskmontering helt åt skogen?

Permalänk
Medlem

P600S diskmontering helt åt skogen?

Halloj,

Har byggt in mig i Phanteks P600s under dagen. Trevligt på det stora hela men 2 frågetecken dök också upp.

Hur i hela helvete är det tänkt att man ska montera 2.5" SSD:er på baksidan? Skruvarna som fäster vaggan i chassit blir otillgängliga så fort man satt disken i vaggan.

Bild:

Kom runt det denna gång genom att ta bort vaggan i mitten först, då gick det att skruva fast den vänstra vaggan i chassit och sen skruva fast SSD:n i den från sidorna. Men det funkar ju inte om man tänkt använda alla vaggor. Man kommer inte åt med skruvmejseln på sidorna om det är vaggor med SSD:er i vägen. Manualen är så lagom hjälpsam...

Sen verkar 3.5"-burarna i botten inte gå att skruva fast i chassit. De glider ner på skenor, men det räcker med att man lägger chassit lite på lut för att hårddiskburen ska glida tillbaka och sen ramla runt fritt i chassit. Känns inte alls bra. Vad är detta för jäkla missar de har gjort? Eller är det jag som är tappad bakom en vagn?

Mvh konfunderad

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

ett av hålparen i vaggan är större än skruvarna i chassit. Så du monterar disken i vaggan, trycker igenom vaggan genom skruvarna i chassit och drar sedan vaggan neråt.

Typ samma koncept som när du hänger upp något på en vägg med osynlig montering.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Halloj,

Har byggt in mig i Phanteks P600s under dagen. Trevligt på det stora hela men 2 frågetecken dök också upp.

Hur i hela helvete är det tänkt att man ska montera 2.5" SSD:er på baksidan? Skruvarna som fäster vaggan i chassit blir otillgängliga så fort man satt disken i vaggan.

Bild:

https://i.imgur.com/tlbuXQc.jpg

Kom runt det denna gång genom att ta bort vaggan i mitten först, då gick det att skruva fast den vänstra vaggan i chassit och sen skruva fast SSD:n i den från sidorna. Men det funkar ju inte om man tänkt använda alla vaggor. Man kommer inte åt med skruvmejseln på sidorna om det är vaggor med SSD:er i vägen. Manualen är så lagom hjälpsam...

För mig känns det uppenbart att man först ska montera in disken i vaggan, och sen placera vaggans större hål över skruvarna i chassit, trycka in, och sen dra ner/klämma fast under gummibrickorna.

Det är inte nån särskilt bra lösning jämfört med andra, men det är nog så det är tänkt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

ett av hålparen i vaggan är större än skruvarna i chassit. Så du monterar disken i vaggan, trycker igenom vaggan genom skruvarna i chassit och drar sedan vaggan neråt.

Typ samma koncept som när du hänger upp något på en vägg med osynlig montering.

Skrivet av cyklonen:

För mig känns det uppenbart att man först ska montera in disken i vaggan, och sen placera vaggans större hål över skruvarna i chassit, trycka in, och sen dra ner/klämma fast under gummibrickorna.

Det är inte nån särskilt bra lösning jämfört med andra, men det är nog så det är tänkt.

Ahja, som en tavla helt enkelt... Får hålla med om att det finns bättre lösningar där ute!

Då blev man lite klokare i alla fall. tack till er båda

Visa signatur

5900X | 3080