Apples nästa processorer för datorer uppges bli M1X med 12 kärnor

Permalänk
Melding Plague

Apples nästa processorer för datorer uppges bli M1X med 12 kärnor

Antalet högpresterande kärnor kan komma att kliva upp till åtta stycken vid lanseringen av nästa Macbook Pro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

High var ett ord som de gillade så mycket att de var tvungna att använda nio gånger i samma bild.
Inte illa.

Permalänk
Medlem

Jag tar 2

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag tar 2

Du får lägga ut och köpa 2 Macbooks för +20k. Då Apple inte säljer CPUs löst.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Känns långt till första kvartalet nu =(

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Namnstandaren började bra bra men kommer redan gå bananas som allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Namnstandaren började bra bra men kommer redan gå bananas som allt annat.

M1X S Pro Max bekräftat

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk

16" macbooken är den första mac någonsin som jag skulle kunna tänka köpa.
Frågan är dock om jag vill lägga närmare 30 000kr på en hyfsat utrustad modell, när jag i dagsläget inte har behov av någon mer laptop och att 16" macbooken ändå är första generation av modellen. De fixar säkert till saker i andra generation som är bättre.
Min gissning 32GB ram plus 2TB ssd och priset hamnar över 30 000kr. Visst går det jobba med 16GB ram, men då får datorn kosta därefter. En sådan macbook planerar jag ha i runt 4-5år och ram-minnet ska då räcka för behovet under alla dessa år.

Permalänk
Medlem

Eftersom minnet är integrerat i "CPU" vad händer med en M1 eller M1X som får fel i minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Eftersom minnet är integrerat i "CPU" vad händer med en M1 eller M1X som får fel i minnet?

De byts ut?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

M1X S Pro Max bekräftat

& Knuckles!

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

16" macbooken är den första mac någonsin som jag skulle kunna tänka köpa.
Frågan är dock om jag vill lägga närmare 30 000kr på en hyfsat utrustad modell, när jag i dagsläget inte har behov av någon mer laptop och att 16" macbooken ändå är första generation av modellen. De fixar säkert till saker i andra generation som är bättre.
Min gissning 32GB ram plus 2TB ssd och priset hamnar över 30 000kr. Visst går det jobba med 16GB ram, men då får datorn kosta därefter. En sådan macbook planerar jag ha i runt 4-5år och ram-minnet ska då räcka för behovet under alla dessa år.

Runt 30000kr för 16" med 32gb ram och 2tb ssd är nog rätt lågt gissat.

Nuvarande intel modell kostar 42600 - 46400 beroende på 6 core eller 8 core.

Men hur många behöver 32gb ram?
Kostar premium på laptops.

Min jobbdator har det, men enda gången jag lyckats nyttja mer än 16gb i task manager är om jag spinner upp en VM med RHEL istället för att använda de servrar vi har.

Hur som var jag intresserad av en mbp 13, men nu väntar jag nog på 16 tummaren

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Skrivet av Gorian:

De byts ut?

Om man får gissa utifrån hur Apple brukar göra så byter dom hela moderkortet och tredjepartsreparatörer får inte tillgång till chippen. Men ja, blir det fel på minnet så byter man hela processorn på ett eller annat sätt. Dock antar jag att det är liten risk. Känns som att det är mer sällan minnesproblem nu för tiden, eller har jag fel?

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

& Knuckles!

Runt 30000kr för 16" med 32gb ram och 2tb ssd är nog rätt lågt gissat.

Nuvarande intel modell kostar 42600 - 46400 beroende på 6 core eller 8 core.

Men hur många behöver 32gb ram?
Kostar premium på laptops.

Min jobbdator har det, men enda gången jag lyckats nyttja mer än 16gb i task manager är om jag spinner upp en VM med RHEL istället för att använda de servrar vi har.

Hur som var jag intresserad av en mbp 13, men nu väntar jag nog på 16 tummaren

Min laptop har 64GB ram, har stöd för 128GB ram och den är några år gammal.
Som sagt, en sådan dyr laptop vill jag ska hålla i en 4-5år och 16GB ram är då väldigt snålt under alla dessa år.
Ram till laptops är inte längre svindyrt, då rampriserna har gått ner.

Permalänk

Macbook Pro 16" är lite för dyr och otymplig för min smak. Hoppas nya CPU:n kommer även i en Mac Mini, eller ännu hellre Macbook Pro 13".

Om jag får killgissa lite så sägs det "på internet" att 20% av multi core-prestandan på nuvarande M1 kommer från de 4 low performance coresen. Att dubbla antalet högpresterande bör alltså ge en 80% ökning av prestanda i multi core, allt annat lika - Vilket motsvarar ca 13 500 multi core score i Geek Bench. Helt ok

Den största frågan är hur grafikdelen kommer se ut. Nuvarande Macbook Pro 16" har en dedikerad GPU vilken har mycket högre prestanda än M1:s integrerade. Kommer de erbjuda en dedikerad GPU även på nya, eller en integrerad som matchar den dedikerade i prestanda?

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Namnstandaren började bra bra men kommer redan gå bananas som allt annat.

Blir väl OK så länge de håller sig till 1, 2, 3 osv för varje betydelsefulla förändring/förbättring och sedan X eller S på slutet för att klargöra t.ex energiförbrukning inom samma version.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på en grundmodell med 16GB och 512GB SSD och integrerad GPU, för att hålla nere priset.
Jag vet att en del fokuserar mycket på "Pro" - namnet, men många behöver inte mycket gpu eller lagring i arbetet, det är kanske skärmstorlek som gör att de hellre vill ha 16 än 13 tum.

Dessutom är Mac den kanske allra bästa hemdatorn för tillfället, om man inte har gaming som fokus, jag är övertygad om att många köper Macbook Pro som hemdator.

Jag hoppas som sagt skamlöst på att begagnatmarknaden rasar för även 15/16 tums macbook pro, kan inte tänka mig annat. Jag behöver en intelmac i dagsläget.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte M1 var maximal prestanda per kärna de kan åstadkomma nu, marginellt bättre än 11th gen Intel förvissa till mycket låg strömbudget men utlovade guld och gröna skogar uteblir i så fall och ytterligare en iterativ utveckling av persondatorprocessorn är ett faktum. Visst 20% är imponerande i ett vakuum men vid det här laget kunde man tro att det var en dubbling som gällde. Ja per kärna är det enda som gäller och nej Cinebench är inte relevant, vare sig enkeltrådat eller flertrådat. Antal kärnor kan lätt utökas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

De byts ut?

Vilket antagligen kostar mer än att byta hela moderkortet. Vilket i sin tur kostar nästan lika mycket som att köpa en ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stonecape:

Om man får gissa utifrån hur Apple brukar göra så byter dom hela moderkortet och tredjepartsreparatörer får inte tillgång till chippen. Men ja, blir det fel på minnet så byter man hela processorn på ett eller annat sätt. Dock antar jag att det är liten risk. Känns som att det är mer sällan minnesproblem nu för tiden, eller har jag fel?

Skrivet av dlq84:

Vilket antagligen kostar mer än att byta hela moderkortet. Vilket i sin tur kostar nästan lika mycket som att köpa en ny dator.

Ja, tveklöst byter man då hela moderkortet (eller "logikkortet", som Apple kallar det).

Blir nog dyrt. Men detsamma gäller ju redan för Macbooks, iPads och iPhones.

Visa signatur

---

Permalänk
Proffsmoddare

Kan nog vara intresserad av att skaffa en till slut. Väntar dock ett par generationer till så barnsjukdomarna är borta

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stonecape:

Känns som att det är mer sällan minnesproblem nu för tiden, eller har jag fel?

Nej, du har inte fel - det är mycket mer sällsynt nuförtiden. Framförallt är det så att fel inte utvecklas över tid, som det kunde vara förr, utan om en minneskrets är dålig så kommer det ganska så omedelbart. Eftersom paketeringsprocessen säkert inte är billig, ligger det i Apples intresse att testa varje minneskrets innan dess, för att kasta dem i huvudet på leverantören om de är kass.

Felfrekvensen på NAND har också gått ner rejält, för övrigt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Datavetare

Från artikeln

"Apples processor M1 har visat sig erbjuda enkeltrådad prestanda i klass med Intel "Tiger Lake", medan den flertrådade prestandan i grova drag landar mellan "Tiger Lake" samt AMD "Renoir" beroende på typen av arbetslast. "

OK att jag kommer låta som Apples PR-avdelning, men det där var att nedspela prestandan hos M1 rätt ordentligt. Gissar att förklaringen heter "Cinebench R23"...

Om Cinebench R23 är facit, då håller jag absolut med om att M1 har enkeltrådprestanda i nivå med Tiger Lake och multitråd-prestanda mellan Tiger Lake och Renoir. Cinebench är dock ett avvikande värde, redan SPEC som likt Cinebench också är ett embarrassingly parallel problem i MT-fallet, man kör en instans av enkeltrådade fallet på varje CPU-tråd.

Cinebench R23 använder 256-bitars AVX på x86_64 medan det använder 128-bitars NEON på ARM64. Så teoretisk kapaciteten per instruktion är dubbel för x86 här, frågan är också hur mycket krut man lagt på NEON då ARM64 stödet bara finns på MacOS och där använder det "riktiga" programmet, "Cinema 4D", Metal Compute vilket inte används i Cinebench R23 (givet att GPU i M1 ligger i nivå med GTX1650 och givet att redan RTX2060 är snabbare än 64-kärnors Threadripper i 3D-rendering skulle det vara kul att se resultatet med Metal Compute...).

I SPEC MT drar M1 jämnt med 4900HS, den är snabbare än 4800U

Börjar man sedan titta på "riktiga" program har ju folk konstaterat att M1 ofta är snabbare än alla Intel-baserade bärbara som lanserats. T.ex. där M1 exporterar video på halva tiden mot en helt maxad MBP 16" med 8C/16T 9980HK och dGPU i form av Radeon 5600M.

Testade själv att bygga CMake från source på M1, 3900X samt i7-8559U. 3900X var så klart snabbast, fast den var bara 5 % snabbare än M1! Tänkte först att det måste bero på begränsade möjligheter till att använda alla CPU-trådar, viss sådan begränsnings finns men 3900X var ändå nästan 3x snabbare än i7-8559U (som är en 28 W 4C/8T U-serie som sitter i en NUC med 4,5 GHz maxboost).

Har också byggt en ARM64-native NodeJS binär, i grunden samma teknik som webbläsaren använder för att köra JavaScript men NodeJS är anpassad för back-end. JavaScript är i grunden enkeltrådat, vilket egentligen inte är ett problem på servers då man där rätt ofta hanterar varje session enkeltrådat och får parallellism genom att hantera många sessioner samtidigt. Iphone har alltid presterat väldigt bra i webbaserade benchmarks, orsaken är nog rätt mycket CPUn för de tester jag gjort placerar M1 50-100 % ovanför 3900X/8559U (de drar rätt jämt i saker som använder få trådar).

Apple överdrev inte, om något var deras siffror mer åt sandbag hållet när man börjar titta på saker utanför traditionella benchmark som CB, inte ens Geekbench 5 verkar visa glädjesiffror för M1.

Ribban för "krossa" brukar ligga rätt lågt på forum, typ 10 % är "kross". Vid 20-25 % kanske man kan prata om "kross" för om enkeltrådprestanda är så mycket högre kommer det i praktiken spela rätt liten roll hur många fler kärnor den långsammare CPUn har, i praktiken kommer den ändå kommer vara långsammare för vanlig desktopanvändning. Enligt Geekbench 5 har M1 är 12-13 % högre enkeltrådprestanda än de bättre Tiger Lake resultaten jag hittade, M1 är närmare 40 % snabbare i ST än 4800U med ungefär samma multicore prestanda.

Faktum är att M1 emulerar x86_64 i högre hastighet än alla Intel-baserade Mac:ar. Då måste man komma ihåg att Tiger Lake är ett rejält prestandahopp upp jämfört med Ice Lake och Comet Lake, finns inga Tiger Lake baserade Mac:ar. Det här den verkade först helt omöjlig, men finns nu spekulation om att M1 har visst HW-stöd för x86_64 emulering vilket skulle kunna förklara varför Rosetta 2 har så väldigt hög effektivitet på sin emulering (den är högre än något jag tidigare sett, LTT diskuterade också att Rosetta 2 var "omöjligt" snabb).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rymdriddaren:

Eftersom minnet är integrerat i "CPU" vad händer med en M1 eller M1X som får fel i minnet?

Rent tekniskt är minnet inte integrerat i CPU, det sitter på samma kapsel som M1-kretsen. Finns fördelar ändå, bl.a. kör M1 med dubbelt så bred buss mot sitt 4266 MT/s LPDDR4X SDRAM jämfört med Intel/AMDs U-serie CPU som också kan fås med detta minne.

Den ovanligt höga RAM-bandbredden mot DDR4 är en stor del i förklaringen till varför iGPUn i M1 kan prestera så bra, både Intel och AMD är numera primärt bandbreddsbegränsade i sina snabbaste iGPUer.

Som redan nämnts i tråden, då allt är sitter fast på moderkort är det bara byta rubbet om något går sönder...

Skrivet av flyingls7:

Den största frågan är hur grafikdelen kommer se ut. Nuvarande Macbook Pro 16" har en dedikerad GPU vilken har mycket högre prestanda än M1:s integrerade. Kommer de erbjuda en dedikerad GPU även på nya, eller en integrerad som matchar den dedikerade i prestanda?

Apple jobbar på dGPUer. Min gissning blir nog ändå att M1X kommer bara ha en iGPU med högre kapacitet än M1, ryktena placerar första dGPUn från Apple i senare delen av 2021.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min laptop har 64GB ram, har stöd för 128GB ram och den är några år gammal.
Som sagt, en sådan dyr laptop vill jag ska hålla i en 4-5år och 16GB ram är då väldigt snålt under alla dessa år.
Ram till laptops är inte längre svindyrt, då rampriserna har gått ner.

Vet inte om det ar helt lugnt att jamfora ram use och performance pa windows och pc's med denna arkitekturen. Dok ju upp lite benchmarks i veckan som visade pa hyffsat lite skillnad mellan 8 och 16gb modellerna. En traditionell photoshop swap fil ar val val en av de vanligaste anledningarna till att manga av oss jobbar pa 64gig traditionellt. Ar inte saker pa att det fortfarande behovs frammat om man ser pa hur snabbt de nya nvme diskarna jobbar mot nytt ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

M1X S Pro Max bekräftat

M1X S Pro Max Confirmed Secret Labs Black Mamba Edition Awesomesauce Vegan Ultimate Jerky Brcooli Fries ....Ultimate!

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Apple jobbar på dGPUer. Min gissning blir nog ändå att M1X kommer bara ha en iGPU med högre kapacitet än M1, ryktena placerar första dGPUn från Apple i senare delen av 2021.

Bara ett enda rykte om en dGPU (”Lifuka”).
Och det passar inget vidare med ”unified memory” mantrat. Eftersom utvecklingen påstods vara nu, så ser vi nog snart om det låg något i ryktet.
Fan trot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Eftersom minnet är integrerat i "CPU" vad händer med en M1 eller M1X som får fel i minnet?

Många AMD och Intel laptops gar fastlött minne idag. Så blir samma sak där.
.men hur ofta går minne sönder?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Om Apple fortsätter i denna takt kommer Intel och AMD gå under om 1-2 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Om Apple fortsätter i denna takt kommer Intel och AMD gå under om 1-2 år?

Nej, framförallt företag kommer sitta fast i x86 länge. Sen kommer spelmarknaden dröja kvar och folk kommer köpa Windows 10 x86 av gammal vana under lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Du får lägga ut och köpa 2 Macbooks för +20k. Då Apple inte säljer CPUs löst.

Jag är mycket väl medveten om att aplle inte säljer sina cpu:er löst. Det var skrivit skämtsamt och ironiskt. Jag förutsätter att att de som kommenterar nyheter här på sweclockers också LÄSER nyheterna här på sweclockers då vet 99 % att så är fallet och bör då rimligen tolka ett uttalande som detta som ett skämt. Att skriva att man tar 2 är desutom en ganska vanliga skämtkommentar på nyhetsartiklar om produkter som är ohyggligt dyra/är svåra/omöjliga att köpa.

Dock så är jag mycket sugen på en imac med en högpresterande apple CPU

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M