Alienware AW2721D - Gjorde jag ett bra köp?

Permalänk
Medlem

Alienware AW2721D - Gjorde jag ett bra köp?

Dell har precis släppt sina nya G-Sync-Ultimate i Sverige.
Köpte själv en i morse,har suttit och kollat varje timme så dom släpptes KL.08.00 i dag.

Alienware 27-tums spelskärm – AW2721D
Böjd spelbildskärm Alienware 38 – AW3821DW
Alienware 25 – AW2521H

https://www.dell.com/sv-se/shop/bildsk%C3%A4rmar-tillbeh%C3%B...

Köpte 27" för 8435kr. Riktigt bra pris med tanke på inbyggda G-Sync Ultimate.Hur kan dom sälja till detta priset med inbyggda modulen?

Enligt folk som köpt skärmen är dom nöjda.

Så nu är det "bara" 3080/3090 som fattas så är jag nöjd.

Rubrik förtydligad. // MOD
Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

G SYNC ultimate för det priset är otroligt bra. De flesta kostar runt 20k. Tyckte 12k som jag såg en på rea på för ett tag sedan var billigt i jämförelse. Alltså inte för jag skulle lögga 12k på skärm men jämfört med de andra.

För 8k närmar man sig rent av humana priser.

Däremot förstår jag inte varför det står HDR600. En del av kravet för Ultimate certifieringen är ju HDR1000. Lyckades Dell få undantag?

Hur som helst hoppas jag du är nöjd. Jag har precis skaffat g sync för första gången dock bara g sync compatible. Nästa gång ny skärm ska köpas när ultimate kanske gått ner mot 5k i pris lär det bli en sådan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag köpte också en AW2721D, 10% rabatt genom jobbet också. Landade på ca 7500.
Känns bra då min S2721DGFA blev försenad till februari..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Dell har precis släppt sina nya G-Sync-Ultimate i Sverige.
Köpte själv en i morse,har suttit och kollat varje timme så dom släpptes KL.08.00 i dag.

Alienware 27-tums spelskärm – AW2721D
Böjd spelbildskärm Alienware 38 – AW3821DW
Alienware 25 – AW2521H

https://www.dell.com/sv-se/shop/bildsk%C3%A4rmar-tillbeh%C3%B...

Köpte 27" för 8435kr. Riktigt bra pris med tanke på inbyggda G-Sync Ultimate.Hur kan dom sälja till detta priset med inbyggda modulen?

Enligt folk som köpt skärmen är dom nöjda.

Så nu är det "bara" 3080/3090 som fattas så är jag nöjd.

Låter som du svarat på din egen frågeställning här

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Enda tråkiga verkar vara att 10-bit och 240 Hz inte fungerar. Är själv väldigt nära att beställa en men samtidigt väntade jag på XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Enda tråkiga verkar vara att 10-bit och 240 Hz inte fungerar. Är själv väldigt nära att beställa en men samtidigt väntade jag på XB273UGX

Det borde egentligen gå att lösa med en firmware uppdatering.
Det funkar med DSC på Samsungs G7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crypot:

Det borde egentligen gå att lösa med en firmware uppdatering.
Det funkar med DSC på Samsungs G7.

Ryktet säger att gsync modulen inte stödjer dsc och det är därav helt omöjligt att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ryktet säger att gsync modulen inte stödjer dsc och det är därav helt omöjligt att fixa.

Hoppas det går, det är ju dock ingen dealbreaker imo.

Permalänk
Medlem

Med tanke på priset så gör det inget om den inte stödjer DSC.

En som köpt skärmen och skriver lite om den:
https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/jsl7hh/aw2721d_arr...

Discovered in the initial setup however is the fact you cannot enable 10-bit RGB depth and 240hz at the same time. This implies that DSC is not included with the monitor or it is not enabled. One user on the discord server emailed Dell support and they replied that a firmware update was coming Nov 28 to fix this. We shall see if that is in fact true and they can enable DSC via firmware or potential Nvidia driver update.

First impressions with the HDR are solid. I set my refresh rate to 144hz to enable 10-bit color
Ser man verkligen skillnad på 8 vs 10 Bit?

Enligt Dell så kommer den att levereras till på Fredag.spännande detta.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ryktet säger att gsync modulen inte stödjer dsc och det är därav helt omöjligt att fixa.

Discovered in the initial setup however is the fact you cannot enable 10-bit RGB depth and 240hz at the same time. This implies that DSC is not included with the monitor or it is not enabled. One user on the discord server emailed Dell support and they replied that a firmware update was coming Nov 28 to fix this. We shall see if that is in fact true and they can enable DSC via firmware or potential Nvidia driver update.

Från reddit

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/k2pbek/aw2721d_any...

"i just called them, no update it seems. and the person I spoke to said it probably wont fix it whenever the next update comes. The colors are great even at 8 bit, but it is annoying for how much it cost. Can't decide if i want to return it or not"

Ska ni scrolla reddit så kolla iaf de nyare trådarna

Permalänk
Medlem

Kunde inte låta bli när jag också la på studentrabatt och fick ner den till 7600kr. Men frågan är om det verkligen är vad jag som inte spelar så mycket borde köpt. Hade antagligen varit bättre för mig att lägga det på en skärm med 4K upplösning istället. Fast eftersom denna har ganska bra färg kanske man kan skaffa en billig 4K skärm att ha bredvid istället, och jobba med färg på denna. Eller så säljer man denna vidare till någon som kan ha bättre användning av den än en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simbane:

Kunde inte låta bli när jag också la på studentrabatt och fick ner den till 7600kr. Men frågan är om det verkligen är vad jag som inte spelar så mycket borde köpt. Hade antagligen varit bättre för mig att lägga det på en skärm med 4K upplösning istället. Fast eftersom denna har ganska bra färg kanske man kan skaffa en billig 4K skärm att ha bredvid istället, och jobba med färg på denna. Eller så säljer man denna vidare till någon som kan ha bättre användning av den än en själv.

Spelar du inte så mycket så finns det betydligt mer prisvärda skärmar runt 3500.

Permalänk

Sitter och funderar på om jag ska beställa en Alienware AW2721D nu eller om man ska vänta in Eve Spectrum som verkar komma i februari typ. Enda jag ogillar med AW2721D är foten, så jag får nog leta upp ett vesa-stativ.

EDIT: Jag slog till. Lär få den nästa vecka.

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av culliford:

Sitter och funderar på om jag ska beställa en Alienware AW2721D nu eller om man ska vänta in Eve Spectrum som verkar komma i februari typ. Enda jag ogillar med AW2721D är foten, så jag får nog leta upp ett vesa-stativ.

EDIT: Jag slog till. Lär få den nästa vecka.

Gött, jag skulle ha fått min idag men blev försenad till imorrn.

Permalänk
Medlem

Enligt Schenker så ska min komma i morgon.

HDMI kabel ingår inte så fick beställa en sån som klarar bandbredden med råge.

Hoppas på 0 pixelfel.Hur gör ni om ni får en med felande pixlar?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

HDMI kabel? För 1440p @ 240 Hz, lycka till med den I guess. Skulle råda dig att använda DP kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Enligt Schenker så ska min komma i morgon.

HDMI kabel ingår inte så fick beställa en sån som klarar bandbredden med råge.

Hoppas på 0 pixelfel.Hur gör ni om ni får en med felande pixlar?

Det går inte att köra HDMI om du vill använda all kapacitet från skärmen.

Jag reklamerar om det är pixelfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Enligt Schenker så ska min komma i morgon.

HDMI kabel ingår inte så fick beställa en sån som klarar bandbredden med råge.

Hoppas på 0 pixelfel.Hur gör ni om ni får en med felande pixlar?

Taget från Dells hemsida:
Premium Panel ersättningsservice
Dells Premium Panel ersättningsservice innebär att vi byter ut skärmen under den begränsade maskinvarugarantinsi giltighetsperiod om du hittar så lite som en enda defekt pixel.

Förhandsersättning av felaktig produkt
Din bildskärm levereras med tre års förhandsersättning av felaktig produkti. Vid behov skickas en ersättningsskärm till dig nästa arbetsdag inom ramen för den treåriga begränsade maskinvarugarantini.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5600X | Palit GameRock 2080 | 32GB ram | CoolerMaster NR200P | Sabrent M.2 NVME SSD Gen4 | Windows 11 Pro 64-bit | Dell S2721DGFA 27" 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

HDMI kabel? För 1440p @ 240 Hz, lycka till med den I guess. Skulle råda dig att använda DP kabeln.

Ska köra HDMI 2.0b från min bärbara sekundära dator.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

20000 för gsync ultimate? Hur mycket bättre än g-sync classic kan det va. Det låter ju helt absurt med ett prispåslag på vad 12-15000 för gsync ultimate? Nu förstår jag att skärmarna som har den förhoppningsvis är påkostade i övrigt men ändå bara gsync ultimate i sig kan ju inte va värt så mycket relativt G-sync? eller ens V-sync?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Ska köra HDMI 2.0b från min bärbara sekundära dator.

Lycka till antar jag, för 1440p @ 240 Hz ligger utanför HDMI 2.0 spec oberoende av version om du inte vill sampla ner färgerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crypot:

Gött, jag skulle ha fått min idag men blev försenad till imorrn.

Skrivet av jorgen69:

Enligt Schenker så ska min komma i morgon.

HDMI kabel ingår inte så fick beställa en sån som klarar bandbredden med råge.

Hoppas på 0 pixelfel.Hur gör ni om ni får en med felande pixlar?

Blev en beställning här också. Men hittade ingen möjlighet att ändra så man får den levererad till ett ombud. Står att det är hemleverans, kör dom verkligen hem med skiten till en? Folk har ju portkod och jobbar etc. Låter inte alls smidigt.

Ni får gärna berätta hur dom levererade eran skärm eller om ni vet hur man kan ändra så dom skickar direkt till ombud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cltob:

Blev en beställning här också. Men hittade ingen möjlighet att ändra så man får den levererad till ett ombud. Står att det är hemleverans, kör dom verkligen hem med skiten till en? Folk har ju portkod och jobbar etc. Låter inte alls smidigt.

Ni får gärna berätta hur dom levererade eran skärm eller om ni vet hur man kan ändra så dom skickar direkt till ombud.

Ring dell så kan de ändra.
Jag ändrade till att hämta upp det hos terminalen, men fick precis meddelande om att det ska köras ut. Så nu jävlar blir det ett argt samtal till schenker, skitföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

20000 för gsync ultimate? Hur mycket bättre än g-sync classic kan det va. Det låter ju helt absurt med ett prispåslag på vad 12-15000 för gsync ultimate? Nu förstår jag att skärmarna som har den förhoppningsvis är påkostade i övrigt men ändå bara gsync ultimate i sig kan ju inte va värt så mycket relativt G-sync? eller ens V-sync?

Den är ju nedsatt ut av helvete, sen går det utmärkt att kombinera rean med studentrabatt eller Dell Advantage.

Permalänk
Medlem

Min bör dyka upp imorgon då jag tog en chansning, det här ser inte underbart ut däremot. ULMB gör verkligen mycket så vi får se hur det känns att spela med den eller om den åker tillbaka till förmånad för acern. Dell skärmen blev dock klart billigare

https://youtu.be/1aKh6IVMqSM?t=418

Permalänk
Medlem
Skrivet av crypot:

Den är ju nedsatt ut av helvete, sen går det utmärkt att kombinera rean med studentrabatt eller Dell Advantage.

Men ändå är det värt ens 500 premium över gsync? Att det är nedsatt från ockerpriser är väl inte så imponerande.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Men ändå är det värt ens 500 premium över gsync? Att det är nedsatt från ockerpriser är väl inte så imponerande.

Vad menar du, har lite svårt att förstå vad du skriver.
Vadå "Över Gsync"?

Permalänk
Medlem

Hemkörning med Schenker.
Blir imorgon dom kör hem den.

Jag som trodde att den fanns på ombudet idag. Scenker skräp.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Lycka till antar jag, för 1440p @ 240 Hz ligger utanför HDMI 2.0 spec oberoende av version om du inte vill sampla ner färgerna.

Ja.Får förklara:DP kör jag till speldatorn och HDMI till en bärbar.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.