Permalänk

Överklocka DDR3 ram

Hej, jag är en nybörjare inom teknik och har tänkt bygga en ny dator som jag såklart vill kunna överklocka på ett bra sätt. För att överklocka en helt ny, relativt dyr dator så vill jag också ha lite erfarenhet och har därför senaste dagarna satt mig in litegrann i hur man överklockar olika komponenter.

Jag är just nu lite fast på hur jag ska överklocka ram då det inte verkar som att jag bara ska öka volt samt MHz:en på mitt ram utan ska också ändra några andra siffror som jag antar kallas primary timings.

Clock speed:en det står på ramen är 1600mhz och de andra siffrorna som i mina bios är listade under primary timings är 10-10-10-27-2. Första 10 står för latency, andra 10 står för delay, tredje 10 står för pre time, 27 står för act time och 2 står för command mode.

Jag skulle bli jätteglad om någon med någorlunda kunskap inom detta område skulle kunna förklara hur jag ska tänka eller till och med komma med någon idé om hur jag skulle kunna ändra siffrorna till en bra överklockning.

Mvh, Max!

Permalänk
Medlem

En ny dator har DDR4.

Du måste inte ändra något annan än att sätta minnen på XMP profil.
Det är lite olika på hur det görs beroende på om det är AMD eller Intel. Vilket moderkort och vilka minnen.

Vill du djupdyka i det så har du lite att läsa här.
https://www.hisevilness.com/articles/technology/overclocking-...

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.