Tråden om SpaceX Starship-testprogram

Permalänk
Hedersmedlem

Får se hur lång tid det tar nu innan SN9 är redo att flyga. Kommer bli spännande att se om de får till en lösning och lyckas landa. Då är ju en av de stora frågetecknen borta och sen är väl tankning i omloppsbana nästa stora. Om starship klarar inträde i atmosfären kanske är lite osäkert men ganska lösbart känns det som.
Längtar efter att se Super Heavy i första version och sen tillsammans med en Starship på kommer bli helt otroligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Får se hur lång tid det tar nu innan SN9 är redo att flyga. Kommer bli spännande att se om de får till en lösning och lyckas landa. Då är ju en av de stora frågetecknen borta och sen är väl tankning i omloppsbana nästa stora. Om starship klarar inträde i atmosfären kanske är lite osäkert men ganska lösbart känns det som.
Längtar efter att se Super Heavy i första version och sen tillsammans med en Starship på kommer bli helt otroligt!

SN9 kommer rullas ut till launch site på måndag, så om alla tester går bra och fort så finns det en chans att den skulle kunna flyga i år. Det var ju mindre än en månad mellan SN5 och SN6.

Kanske blir världens största nyårsraket

Edit: Eller kanske inte: https://twitter.com/SpacePadreIsle/status/1337417678743629825

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

Scrolla tillbaka till 9:07:00 lokal tid för att se när den tippar.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Hedersmedlem

Dags för SN9 nu. Får se om de lyckas landa

https://www.youtube.com/watch?v=n5kVZlnHZ3o

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Shimonu:

Dags för SN9 nu. Får se om de lyckas landa

https://www.youtube.com/watch?v=n5kVZlnHZ3o

Tyvärr verkade det som att FAA inte gav tillstånd för flygningen i tid, så vi får vänta till nästa tillfälle.
Bra sätt att hålla koll är om det utdelas ett TFR (Temporary Flight Restriction) för Brownsville av FAA;
https://tfr.faa.gov/tfr2/list.jsp
Filtrera på staten Texas och leta efter Space Operations i listan.
Finns två st listade just nu;
SPACE OPERATIONS BROWNSVILLE, TX, Friday, January 29, 2021 UTC
SPACE OPERATIONS BROWNSVILLE, TX, Friday, January 29, 2021 through Saturday, January 30, 2021 UTC

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

Nytt försök inatt och det verkar som man fått klartecken från FAA nu. Det blir lite sent för mig dock.

Permalänk
Lego Master

Sitter och kollar streamen från Everyday Astronaut samtidigt som vi håller på med en uppgradering på jobb. Perfekt.

Det var en tillfällig hold kvart i nio eller så när ett fordon verkade befinna sig i zonen, sen hörde jag inte hur det gick men nedräkningen och engine chill är igång igen iaf.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master

UPP!!!

Visa signatur

Permalänk
Lego Master

PANG I BACKEN!

Snygg RUD (Rapid Unscheduled Disassembly):

Screengrab från Everyday Astronauts stream ovan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg ut att vara "engine-rich exhaust" även denna gång...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Lego Master
Skrivet av cyklonen:

Såg ut att vara "engine-rich exhaust" även denna gång...

Inte riktigt samma gröna flamma tyckte jag. Men det var helt klart den andra raptor-motorn som inte tände korrekt. Tim Dodd gissade att ignitern inte funkade korrekt, så att bränsleblandningen brann pga den andra motorn, men lyckades inte tända hela vägen in till själva brännkammaren.

Jag hoppas verkligen att dom har lyckats reda ut tryckproblemen i header-tankarna som var problemet sist. Hade det varit exakt samma knas skulle jag bli besviken.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ska bli spännande att höra vad orsaken var. Förra gången tändes den fint men kunde inte behålla trycket. Nu var det problem att ens få igång motorn. Det känns som det kan vara problem att tända snarare än lågt tryck, eftersom tanken är full när det tänds och helt klart kom det bränsle som antändes, dock var det väl som sagt utanför motorn snarare än i brännkammaren.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Shimonu:

Ska bli spännande att höra vad orsaken var. Förra gången tändes den fint men kunde inte behålla trycket. Nu var det problem att ens få igång motorn. Det känns som det kan vara problem att tända snarare än lågt tryck, eftersom tanken är full när det tänds och helt klart kom det bränsle som antändes, dock var det väl som sagt utanför motorn snarare än i brännkammaren.

Ja, de har ju testbränt alla tre motorerna på SN9 så vitt jag vet, i flera omgångar tillochmed. Men jag vet inte om det var några problem där, eller om de var tvungna att byta ut någon motor efter testerna.
Det är ju känt sen tidigare att raptor-motorerna är lite griniga, och det är ju definitivt bättre att de går sönder under test, än i produktion.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar som en del av motorn lossnade när den tändes. Kan ju vara en orsak. Frågan är ju då varför den lossnade.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Shimonu:

Verkar som en del av motorn lossnade när den tändes. Kan ju vara en orsak. Frågan är ju då varför den lossnade.

Ja, det var några bitar som föll av precis runt första motortändningen och efter pendelmanövern. Intressant.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Ja, det var några bitar som föll av precis runt första motortändningen och efter pendelmanövern. Intressant.

EDIT: Nope det stämde inte.
Någon påstod att motorn gick dåligt från start men verkar inte stämma.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Shimonu:

EDIT: Nope det stämde inte.
Någon påstod att motorn gick dåligt från start men verkar inte stämma.

Det syns ju iaf tydligt på videon att nånting trillar av. Det kan ju bara lite isolering eller flamskydd eller nåt, men ändå. Det ska ju inte trilla av bitar.

EDIT:
Sitter och scrubbar igenom SpaceX stream nu. Bilderna från motorutrymmet under SN9 visar en del random flammor från ovanför motorklockorna, nästan som läckande rör eller kopplingar nånstans i all röra ovanför de tre motorerna. Kanske nånting där som orsakat tillräckligt med skada för att den andra motorn inte kunde tända?
Å andra sidan kan det vara helt normalt också, ingen i streamen kommenterade på det alls.

Man ser också en av delarna som trillar av precis i samband med att första motorn tänds, men det ser inte ut att ha kommit från nummer två som inte lyckades tända.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Det syns ju iaf tydligt på videon att nånting trillar av. Det kan ju bara lite isolering eller flamskydd eller nåt, men ändå. Det ska ju inte trilla av bitar.

EDIT:
Sitter och scrubbar igenom SpaceX stream nu. Bilderna från motorutrymmet under SN9 visar en del random flammor från ovanför motorklockorna, nästan som läckande rör eller kopplingar nånstans i all röra ovanför de tre motorerna. Kanske nånting där som orsakat tillräckligt med skada för att den andra motorn inte kunde tända?
Å andra sidan kan det vara helt normalt också, ingen i streamen kommenterade på det alls.

Man ser också en av delarna som trillar av precis i samband med att första motorn tänds, men det ser inte ut att ha kommit från nummer två som inte lyckades tända.

Det är något som brukar synas tror jag. Det har setts när SN5 och 6 har hoppat och speciellt när motorerna stängs av tror jag det brukar ske.
Som sagt ska bli spännande att höra vad det beror på. Musk skulle tydligen ta paus från Twitter nu så vet inte hur mycket information vi kommer få på ett tag.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Shimonu:

Det är något som brukar synas tror jag. Det har setts när SN5 och 6 har hoppat och speciellt när motorerna stängs av tror jag det brukar ske.
Som sagt ska bli spännande att höra vad det beror på. Musk skulle tydligen ta paus från Twitter nu så vet inte hur mycket information vi kommer få på ett tag.

Det kanske helt enkelt är nån slags transportsäkring för landningsstället som kopplas loss strax innan landning. Spännande spekulationer oavsett. Hoppas på info från nåt håll inom kort iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det är dags för SN10 att testas idag. NSF har börjat streama: https://www.youtube.com/watch?v=XOQkk3ojNfM

De kommer ha redundans i motorerna denna gång, alla 3 tänds till en början. Man verkar ha en bra lösning för att hantera trycket i sin header tank. Problemet med SN9 verkar vara ha varit motorindividen och inte försörjning av bränsle. SN10 har också fått en motor utbytt som betedde sig konstigt vid static fire. Från SN8 redan såg vi en god chans att klara av en landning om tanken inte hade tappat trycket. Så håller tummarna denna gång!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Shimonu:

Det är dags för SN10 att testas idag. NSF har börjat streama: https://www.youtube.com/watch?v=XOQkk3ojNfM

De kommer ha redundans i motorerna denna gång, alla 3 tänds till en början. Man verkar ha en bra lösning för att hantera trycket i sin header tank. Problemet med SN9 verkar vara ha varit motorindividen och inte försörjning av bränsle. SN10 har också fått en motor utbytt som betedde sig konstigt vid static fire. Från SN8 redan såg vi en god chans att klara av en landning om tanken inte hade tappat trycket. Så håller tummarna denna gång!

Ja, vi får hoppas att vädret håller och ingen fumlar sig in i säkerhetsområdet så vi kan få se lite "pointy end up, flamey end down" ikväll!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

60/40 att det blir eldboll. Tror tyvärr att det kommer att ta en stund innan de får ordning på manövern.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

60/40 att det blir eldboll. Tror tyvärr att det kommer att ta en stund innan de får ordning på manövern.

Manövern i sig verkar det inte var så mycket fel på utan snarare att få igång motorerna och hålla dem igång. Sen tror jag inte fötterna är så genomtänkta för att tåla landningen så förmodligen kan den välta. Från SN8 såg ändå manövern riktigt bra ut. Landade orienterad korrekt men för snabbt helt enkelt.

83% av statistik är tagen ur luften

Permalänk
Hedersmedlem

Abort, som sagt det verkar vara mer problem med motorerna än själva flygandet.

Permalänk
Hedersmedlem

Helt otroligt! Dom gjorde det!!

Permalänk
Lego Master

Så sjukt koolt! Manövern fungerar bevisligen. De behöver jobba mer på stabiliteten av Raptor-motorerna, men det var nog en bra idé att starta alla tre och sen stänga de som inte behövs eller inte fungerar.

Smällen i efterhand misstänker jag antingen var en skadad thrust puck (stålplattan i botten som motorerna är monterad på) som till slut sprack, eller så var det en manuellt triggad flight termination för att lutningen efter landning skulle göra det svårt att säkra den för recovery.

För er som bara såg SpaceX egen stream, så exploderade SN10 från botten vid 14m 35s efter uppskjutningen, och ungefär 8m 18s efter den lyckade landningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helt otroligt!!!

Fantastiska bilder tagna av SpaceX, speciellt under landningen:

Rapid Unscheduled Disassembly:

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Om jag fattade det rätt, så har de problem med landningsställen. De fälls tydligen ut från insidan vid motorerna och har varit väldigt dåliga...

Men roligt att de börjar få till flippen och landningen nu..!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Riktigt kul med en lyckad landning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Riktigt kul med en lyckad landning!

"Lyckad" kan diskuteras...

Visa signatur