Permalänk

Musikdator för runt 10k

Det är över 15 år sen jag köpte en stationär pc, så min ringrostighet är total. Ni får ursäkta alla ev. fel i terminologi Jag vill köpa delar till att bygga en komplett dator, exklusive skräm, tangentbort o mus. Jag har läst de andra trådarna om liknande datorer, men jag tycker inte riktigt det stämde med mina behov!

Datorn ska främst användas till musikproduktion och ev. någon runda cs:go då och då.

Jag behöver alltså sätta ihop ett komplett paket med absolut fokus på processorn som ryms runt 10k. Det jag har svårt för, är att veta vad som är tillräckligt bra eller var det går att spara in bland alla andra komponenter utöver CPU.

Ram på 16gb är tillräckligt och 1 ssd på 512-1tb samt en mekanisk på 1-2 tb har jag tänkt mig. Grafikkort är verkligen ingen prio, jag tar det som ryms inom budget. Själva höljet får gärna vara diskret, med plats/möjlighet för att byta komponenter senare!
Processor ska som sagt vara så bra som möjligt, med minst 6 kärnor. Men varje kärnas separata prestanda är viktigare än antalet kärnor. Alltså Single Thread Performance.

Så. Hur skulle ett komplett bygge se ut, om CPU är högst prioriterad och ändå ska rymmas runt 10k?

Jag utgår ifrån rekommendationerna på https://support.image-line.com/action/knowledgebase?ans=214

Permalänk

Är detta ett realistiskt bygge enligt minbeskrivning? Finns det några brister och kan spara in någonstans?

https://www.inet.se/datorbygge/b1227011/musik

Permalänk

Ett förslag
Dorelati
Bättre grafik, snabbare minne, m2 disk.

Permalänk
Permalänk

Här är mitt förslag:

Dock en liten brasklapp för att det är några veckors väntetid på 5600x som det ser ut nu, men tror det är värt, den är en hel del snabbare än både 3600x och 3700x. Du kan spara in lite på att köpa långsammare minnen från 3600MHz till tex 3000MHz, blir nån hundring eller två billigare, men det kan du förlora prestanda på vid vissa typer av applikationer.

Med denna setup kan du sen uppgradera GPU:n om några år för att framtidsäkra, och ev nätagg, även om jag tror ovan räcker (kör själv ett 600W PSU med ett RTX 3070, en överklockad R5 3600 och en hel massa diskar mm utan problem).

Du vinner en hel del i prestanda och framtida utbyggnadsmöjligheter på ovan setup jämfört med färdigbyggda förslag ovan, men du får köpa en windowslicens själv (finns billigt på blocket), och sen får du ju skruva ihop den med.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk

Som alla andra så väntar jag fortfarande på processorn.. jag har beställt ett bygge ungefär som det som mbryngelsson postade. Bytt grafikkort bara!
Nu visar det sig att chassit tar ännu längre tid än processorn. Jag har ingen aning om vad jag ska kolla efter i ett chassi, utöver att jag vill ha ett relativt diskret och inte så stort chassi. Har någon ett bra tips? budget upp till 1k

Permalänk
Medlem

Jag skulle lägga lite extra på nån form av backup. Eventuellt molnet kanske, om du bara vill säkra färdiga projekt, annars är väl en extern NAS eller något kanske bra att ha hemma hos föräldrarna eller någon annan vars kåk inte brinner ner samtidigt som din.

Permalänk
Skrivet av villagegreen:

Som alla andra så väntar jag fortfarande på processorn.. jag har beställt ett bygge ungefär som det som mbryngelsson postade. Bytt grafikkort bara!
Nu visar det sig att chassit tar ännu längre tid än processorn. Jag har ingen aning om vad jag ska kolla efter i ett chassi, utöver att jag vill ha ett relativt diskret och inte så stort chassi. Har någon ett bra tips? budget upp till 1k

Ett Phanteks p300 alt p300a kanske?

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)