Köpråd för speldator: Uppgradera eller börja om?

Permalänk

Köpråd för speldator: Uppgradera eller börja om?

Hej alla kunniga!

Jag är en oldschool spelnörd (anno hem-pc-reformen) som inte längre hänger med i svängarna gällande hårdvara men gillar att då och då både panga FPS och äventyra i något gött MMORPG. Jag upplever att min gamla uppgraderade stationära trotjänare inte riktigt hänger med i svängarna längre och då jag inte har särskilt bra koll på dagens hårdvara behöver jag lite råd om det är dags att börja om helt eller om det går att hotta upp den med lite nya komponenter för att låta den leva vidare något år.

Budget:
ca 10-15k.

Behovspecifikation:
Vill kunna spela senaste spelen gärna på höga settings men måste inte kunna flyta som vatten med allt på ULTRA (även om det vore trevligt). Raytracing verkar ju vara något man vill ha under kommande års spelreleaser, är det kostnadsvärt nu för ett kort som klarar detta eller är det för nytt?

Rigg i dagsläget:
GPU: GTX 970
CPU: i5-2500K @ 3.3ghz
MD: MSI MS-7673
RAM: 16GB
HD: SSD för windows och spel. Mekaniska för lagring.
Nätagg: 1000W

Skärm: Acer XB270HU. 27" IPS 144HZ, g-sync.

Fläktkylt chassi.

Dela gärna med er av tips och råd och om det är någon information jag glömt eller missat. Tack på förhand.

Gott nytt år förresten!!

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt att veta om allt behöver uppgraderas då det är lite info om vad för chassi, nätagg och hur stor ssd du har. Gjorde ett snabbt bygge som säkert kan förbättras. Ta bort nätagg och ssd om du inte känner att du behöver lägga till/köpa nytt. Du kommer behöva vänta ett tag innan alla delarna går att få tag på dock, behöver du något nu får du nog köpa ett intel system. Skulle också rekommendera att du köper begagnat grafikkort om du inte kan vänta.

Glömde kylare
Visa signatur

i7 10700k | RX 5700 XT Pulse | ASUS ROG STRIX Z490-F | Corsair 32GB 3200MHz LPX| Noctua NH-D15 | Samsung 970 PLUS EVO 1TB + Samsung 860 EVO 1TB | Fractal Design Define C | Corsair RM650X 650W v2

Permalänk
Skrivet av Duradel:

Det är lite svårt att veta om allt behöver uppgraderas då det är lite info om vad för chassi, nätagg och hur stor ssd du har. Gjorde ett snabbt bygge som säkert kan förbättras. Ta bort nätagg och ssd om du inte känner att du behöver lägga till/köpa nytt. Du kommer behöva vänta ett tag innan alla delarna går att få tag på dock, behöver du något nu får du nog köpa ett intel system. Skulle också rekommendera att du köper begagnat grafikkort om du inte kan vänta.
https://komponentkoll.se/bild/puxPm.png

Tack för snabbt svar Duradel!

Ska försöka besvara de frågor och synpunkter du tog upp!
Gällande stress är det inget som måste ske nu. Jag kan vänta både en eller tre månader om det finns något som är värt att vänta på i nästa generationssläpp och liknande. Det jag ser fram mot mest just nu är Diablo 4 som jag vill kunna köra på max settings. Drt kommer nog dröja en stund innan det släpps. Men jag är lite less på att behöva köra minimun settings i FPS för att kunna hålla en shysst FPS.

-Kylare till CPU har jag så antar att denna går att använda på nästa processor. https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock
- Agget är rätt biffigt (1000w) så det behöver nog inte bytas antar jag, eftersom det du länkade är 750w.
- SSD har jag en 250Gb för OS disk och även en till 250gb för spel. Känner dock att speldisken inte är tillräcklig då spelen idag kan ta typ 100gb styck. Nu för tiden kostar ju 1TB ssd typ 1k så blir nog en sån iaf för att ha till spel.
- Chassit vet jag inte vad det heter men är en "färdig rigg" från Inet i deras Taurus serie. När jag klickar på min order så kommer jag till ett chassi som inte ser ut som mitt jag köpte detta för typ 6 år sedan. Är inte hemma just nu men kan se om jag hittar något modellnummer eller liknande när jag är hemma sen.

Killgissar här men antar att min processor är det som är flaskhalsen i min nuvarande rigg och om man ändå ska pynta på med en ny processor kanske inte ett 970 räcker för att möta det?

Återkom gärna! Tack för svar

Permalänk
Medlem

//CPU vs GPU
Om du har möjlighet tycker jag definitivt du ska uppgradera både CPU/Moderkort/Ram och grafikkort, det mesta har ju några på nacken nu. Vill du bara göra en av dom så tror jag CPU/Moderkort/Ram ger dig mest för pengarna baserat på spelen du verkar spela.

//Kylare
Kylaren är säkert tillräckligt bra men ser inget stöd för AM4 i listan, men finns det stöd för det så är det bara att köra
//nätagg
Det är definitivt tillräckligt effektmässigt men beroende på hur gammalt det är och vilken modell så kan det vara rekommenderat att köpa ett nytt nätagg. Jag kan tyvärr inte så mycket om nätagg, men det jag länkade är en bra modell.
//Vänta
Om du kan vänta så tycker jag du ska satsa på Ryzen 5000-serien och t.ex. ett 3060TI (Alternativt något nytt som kommer i framtiden). Det är stor brist på typ alla roliga GPUer idag.

Visa signatur

i7 10700k | RX 5700 XT Pulse | ASUS ROG STRIX Z490-F | Corsair 32GB 3200MHz LPX| Noctua NH-D15 | Samsung 970 PLUS EVO 1TB + Samsung 860 EVO 1TB | Fractal Design Define C | Corsair RM650X 650W v2

Permalänk
Skrivet av Duradel:

//CPU vs GPU
Om du har möjlighet tycker jag definitivt du ska uppgradera både CPU/Moderkort/Ram och grafikkort, det mesta har ju några på nacken nu. Vill du bara göra en av dom så tror jag CPU/Moderkort/Ram ger dig mest för pengarna baserat på spelen du verkar spela.

//Kylare
Kylaren är säkert tillräckligt bra men ser inget stöd för AM4 i listan, men finns det stöd för det så är det bara att köra
//nätagg
Det är definitivt tillräckligt effektmässigt men beroende på hur gammalt det är och vilken modell så kan det vara rekommenderat att köpa ett nytt nätagg. Jag kan tyvärr inte så mycket om nätagg, men det jag länkade är en bra modell.
//Vänta
Om du kan vänta så tycker jag du ska satsa på Ryzen 5000-serien och t.ex. ett 3060TI (Alternativt något nytt som kommer i framtiden). Det är stor brist på typ alla roliga GPUer idag.

Jag spelar ju även spel såsom t.ex Apex Legends, COD, PUBG och brukar ofta halka in varierande länge på de flesta nya online shooters som kommer. Men som jag sa tidigare så behöver jag spela dessa på så låga settings nuförtiden för att hamna på en minimun ok fps och då ser de ut som skärp. Det är otillfredställande helt enkelt. Det är nog som du säger att hela riggen kanske behöver bytas ut. :S

Tack för svar, det uppskattas. jag ska kika in kompenenterna du länkat och fundera vidare. Hoppas någon annan också fliker in med sina tankar och synpunkter. Gott nytt år Duradel!

Edit: Kollade nu och du har ju länkat en AMD ryzen 5 5600X som förslag i riggen. Detta är alltså den "Ryzen 5000-serien" du menar att jag ska vänta på? Står på komplett att förväntat datum är 6 januari så det kan jag absolut vänta på

Fråga angående Ryzen 5000