Permalänk
Medlem

Köpa Gamingskärm

Hej, jag tänkte köpa en gamingskärm.
Jag vill ha en 25tums och kan lägga ca 3000:-
Jag har kollat på dessa 2.

https://www.inet.se/produkt/2300076/acer-24-nitro-xf252q-hdr-...

https://www.webhallen.com/se/product/320157-Lenovo-Legion-Y25...

Jag hade väl tänkt ha 240hz.

Finns det andra modeller som någon kan rekommendera eller är dessa ok?

Permalänk

Om du inte vill ha g sync är dom väl okey

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Om du inte vill ha g sync är dom väl okey

Varför vill man ha de?

Permalänk
Skrivet av Fodde:

Varför vill man ha de?

Om du har nvidia kort

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Viking

Av de där två är nog Lenovon ett bättre alternativ eftersom den har en IPS-panel istället för Acers TN.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Om du har nvidia kort

Ja jag har Nvidia Quadro M2200.
Intel core i7-7700hq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fodde:

Ja jag har Nvidia Quadro M2200.
Intel core i7-7700hq

Men du, du hade väl inte tänk spela några spel i 240 Hz med det kortet? Eller över 30 för den delen...
Vad ska du ha skärmarna till?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Viking
Skrivet av Fodde:

Ja jag har Nvidia Quadro M2200.
Intel core i7-7700hq

Får du 240 FPS med det då?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag kan inget om detta, bara spela lite spel typ. Typ som Valorant. Klarar inte min dator dem skärmarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fodde:

Jag kan inget om detta, bara spela lite spel typ. Typ som Valorant. Klarar inte min dator dem skärmarna?

Klara av bör den göra, men spelen du spelar kommer du inte ens i närheten ha 240fps. Bättre då att köpa en billigare skärm tills att du skaffat en nyare dator med snabbare grafikkort i sig. Laptopen är i sig ingen spellaptop så en vanlig 24 tums 1080p 60hz hade nog räckt till.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Viking
Skrivet av Fodde:

Jag kan inget om detta, bara spela lite spel typ. Typ som Valorant. Klarar inte min dator dem skärmarna?

Vad får du för FPS nu om du spelar då?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4N50N:

Klara av bör den göra, men spelen du spelar kommer du inte ens i närheten ha 240fps. Bättre då att köpa en billigare skärm tills att du skaffat en nyare dator med snabbare grafikkort i sig. Laptopen är i sig ingen spellaptop så en vanlig 24 tums 1080p 60hz hade nog räckt till.

Jag kör ju med en 24 tums 60hz idag.
Men hade velat ha lite mer hz, kanske kan köra på en 144hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fodde:

Jag kör ju med en 24 tums 60hz idag.
Men hade velat ha lite mer hz, kanske kan köra på en 144hz?

Jag tror inte det går med det kortet. Är du säker på att du ens får 60 fps nu?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av Fodde:

Jag kör ju med en 24 tums 60hz idag.
Men hade velat ha lite mer hz, kanske kan köra på en 144hz?

Ok, men vad får du för FPS i de spelen du tänkt spela? Sök upp hur man kan se FPS (se till att FPSen inte är låst) i det du kör, sedan testar du att spela och tittar på var din FPS ligger på. Du kan ofta ändra grafikinställningar för att få högre FPS. Får du t.ex. 80 FPS är det nog inte värt att uppgradera skärmen förrän du uppgraderat datorn då skärmen inte kommer kunna visa mer än 80hz även om den är 240hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Ok, men vad får du för FPS i de spelen du tänkt spela? Sök upp hur man kan se FPS (se till att FPSen inte är låst) i det du kör, sedan testar du att spela och tittar på var din FPS ligger på. Du kan ofta ändra grafikinställningar för att få högre FPS. Får du t.ex. 80 FPS är det nog inte värt att uppgradera skärmen förrän du uppgraderat datorn då skärmen inte kommer kunna visa mer än 80hz även om den är 240hz.

Jag ligger på runt 200 just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fodde:

Jag ligger på runt 200 just nu

hade nog valt Acer skärmen för e-sport spel, den panel typen brukar ha lägre input delay.
IPS panelerna har i för sig blivit mycket bättre på detta, men då jag inte kan hitta något test
så kan jag inte rekommendera den.

Panel typer.
IPS = bäst färger och betraktnings vinklar men högst fördröjning.
VA = lite sämre färger och betraktnings vinklar men något lägre fördröjning.
TN = sämst färger och betraktnings vinklar men lägst fördröjning.

Du behöver inte ha alla 240 fps för att dra nytta av den höga uppdaterings frekvensen,
du kommer ändå få lägre fördröjning ifrån att bilden renderas och att bilden faktiskt vissas.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

hade nog valt Acer skärmen för e-sport spel, den panel typen brukar ha lägre input delay.
IPS panelerna har i för sig blivit mycket bättre på detta, men då jag inte kan hitta något test
så kan jag inte rekommendera den.

Panel typer.
IPS = bäst färger och betraktnings vinklar men högst fördröjning.
VA = lite sämre färger och betraktnings vinklar men något lägre fördröjning.
TN = sämst färger och betraktnings vinklar men lägst fördröjning.

Du behöver inte ha alla 240 fps för att dra nytta av den höga uppdaterings frekvensen,
du kommer ändå få lägre fördröjning ifrån att bilden renderas och att bilden faktiskt vissas.
https://i.ibb.co/qjrdBS2/1.png

men är det bättre att ta en skärm med 144hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fodde:

men är det bättre att ta en skärm med 144hz?

144hz skärm med låg svars tid skulle jag personligen nöjt mig med.
men jag spelar inte så mycket e-sport spel.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

så en TN skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Ok, men vad får du för FPS i de spelen du tänkt spela? Sök upp hur man kan se FPS (se till att FPSen inte är låst) i det du kör, sedan testar du att spela och tittar på var din FPS ligger på. Du kan ofta ändra grafikinställningar för att få högre FPS. Får du t.ex. 80 FPS är det nog inte värt att uppgradera skärmen förrän du uppgraderat datorn då skärmen inte kommer kunna visa mer än 80hz även om den är 240hz.

Men hur som helst, ligger jag på 150-200 så kommer jag få bättre bild än vad jag har nu iaf? Sen kanske jag inte får ut max?

Permalänk
Skrivet av Fodde:

Men hur som helst, ligger jag på 150-200 så kommer jag få bättre bild än vad jag har nu iaf? Sen kanske jag inte får ut max?

Absolut, jag hade tittat på en Gsync skärm för just detta. Uppnår du inte tillräckligt hög FPS kan man få screen tearing annars. Lenovo skärmen verkar vara bra, har dock freesync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Absolut, jag hade tittat på en Gsync skärm för just detta. Uppnår du inte tillräckligt hög FPS kan man få screen tearing annars. Lenovo skärmen verkar vara bra, har dock freesync.

Vad gör/är Gsynk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fodde:

Vad gör/är Gsynk?

"FreeSync™ is a type of adaptive synchronization technology for LCD displays. It helps displays eliminate screen tearing, stuttering and juddering by synchronizing the monitor's refresh rate with the framerate from the GPU (the processing unit of a graphics card)."

Alltså den matchar skärmens HZ till den FPSen du får ut via grafikkortet. En skärm som inte har freesync eller gsync gör inte detta vilken kan bidra till att bilden försämras vid snabba rörelser o dylikt. Om jag skulle köpt skärm idag och har nvidia grafikkort skulle jag köpt en freesync skärm, då själva gsync modulen (den som fixar så att gsync fungerar) är några år gammal men även då freesync är billigare. OBS! Kolla upp så att ditt grafikkort faktiskt stödjer gsync/freesync då det är ett entry level grafikkort som sitter i en laptop. När jag kollar upp just ditt grafikkort så verkar det faktiskt som att det inte stödjer freesync eller gsync, så inget du ska tänka på när du köper en skärm just nu.

Angånde 144hz eller 240hz skärm skulle jag själv gått och köpt en 144hz skärm då det är billigare, har även svårt att tro att din dator kan få ut 240 fps då du köper en skärm som högst troligt är svårare för grafikkortet att köra (1080p skärm vs typ 720p som jag kan tänka mig att du har i din laptop) samt att jag själv märker en stor skillnad mellan 60 och 144hz men en minimal skillnad mellan 144 och 240hz.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4N50N:

"FreeSync™ is a type of adaptive synchronization technology for LCD displays. It helps displays eliminate screen tearing, stuttering and juddering by synchronizing the monitor's refresh rate with the framerate from the GPU (the processing unit of a graphics card)."

Alltså den matchar skärmens HZ till den FPSen du får ut via grafikkortet. En skärm som inte har freesync eller gsync gör inte detta vilken kan bidra till att bilden försämras vid snabba rörelser o dylikt. Om jag skulle köpt skärm idag och har nvidia grafikkort skulle jag köpt en freesync skärm, då själva gsync modulen (den som fixar så att gsync fungerar) är några år gammal men även då freesync är billigare. OBS! Kolla upp så att ditt grafikkort faktiskt stödjer gsync/freesync då det är ett entry level grafikkort som sitter i en laptop. När jag kollar upp just ditt grafikkort så verkar det faktiskt som att det inte stödjer freesync eller gsync, så inget du ska tänka på när du köper en skärm just nu.

Angånde 144hz eller 240hz skärm skulle jag själv gått och köpt en 144hz skärm då det är billigare, har även svårt att tro att din dator kan få ut 240 fps då du köper en skärm som högst troligt är svårare för grafikkortet att köra (1080p skärm vs typ 720p som jag kan tänka mig att du har i din laptop) samt att jag själv märker en stor skillnad mellan 60 och 144hz men en minimal skillnad mellan 144 och 240hz.

https://www.inet.se/produkt/2216886/acer-24-predator-xf240qs-...

Borde denna funka.

Permalänk
Medlem

Ja den bör fungera.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Permalänk
Medlem

För 1000kr mer, nej. Då är den du länka ovan mest prisvärd.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Viking

Den här bör vara bättre:
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/msi-optix-g241...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4N50N:

För 1000kr mer, nej. Då är den du länka ovan mest prisvärd.

Ja men den är ju på 165hz.

Permalänk
Medlem

Det är IPS panel på den, blev ombedd att hålla mig till TN panel