Permalänk

Adapter för intern USB 3.1 Gen 2

Hej, jag håller på att bygga med en ASUS TUF B550-plus i en Fractal Design Define 7 Compact.

Chassit har en USB-C port i fronten, förbunden med en intern USB 3.1 Gen 2 (hane). Moderkortet saknar en sådan anslutning. Hur kan jag ansluta denna kabel till moderkortet? Jag är fullt medveten om att det förmodligen inte kommer att gå att utnyttja fulla överföringshastigeten, men till och med USB 2.0-hastighet är bättre än 0.

  • Adapter för USB 3.1 Gen 2 till USB 3.0, sedan USB 3.0 till 2.0 adapter, anslut till USB 2.0 header?

  • Adapter för USB 3.1 Gen 2 till USB 3.0, anslut till USB 3.0 header? Befintlig körs med USB 3.0 till 2.0 adapter, anslut till USB 2.0 header?

  • Det finns även en Thunderbolt header på moderkortet jag inte använder till något. Kanske det går att nyttja?

  • Någon smidig lösning via PCI-express?

Jag hittar USB 3.1 Gen 2 till USB 3.0, tex https://www.digitec.ch/en/s1/product/raijintek-usb-30-20-pin-..., men ingen USB 3.1 Gen 2 till USB 2.0.

Permalänk
Medlem

Den adaptern borde väl fungera? Du har ju en usb3 vid atx kontakten om inte min google-fu svek mig.
Annars finns det usbkort till PCIe att köpa med interna headers.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

USB3.1/3.0 kan backa till USB2 protokollmässigt för att kunna hantera USB2-enheter - det är att bara 2 av ledarna (plus 0 och 5 Volt) används för data vid USB2 då USB3 har sina egna 2 par (och bättre impedansanpassade och skärmade) för sina höghastighetslänkar.

USB-standarder har aldrig tagit bort ledare - bara lagt till ytterligare i en senare revision så en senare USB-standard har alltid de ledare som en äldre standard hade innan och därmed bakåtkompatibelt

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Den adaptern borde väl fungera? Du har ju en usb3 vid atx kontakten om inte min google-fu svek mig.
Annars finns det usbkort till PCIe att köpa med interna headers.

Jag hittade just en sån här adapter. Det vore väl bästa lösningen eftersom jag kan nyttja full hastighet. Inte billigast direkt dock...
https://www.delock.com/produkte/S_89801/merkmale.html

Skrivet av xxargs:

USB3.1/3.0 kan backa till USB2 protokollmässigt för att kunna hantera USB2-enheter - det är att bara 2 av ledarna (plus 0 och 5 Volt) används för data vid USB2 då USB3 har sina egna 2 par (och bättre impedansanpassade och skärmade) för sina höghastighetslänkar.

USB-standarder har aldrig tagit bort ledare - bara lagt till ytterligare i en senare revision så en senare USB-standard har alltid de ledare som en äldre standard hade innan och därmed bakåtkompatibelt

Tack! Så om jag seriekopplar en 3.1 till 3.0 adapter med en 3.0 till 2.0 adapter så ska det fungera, bara i 2.0 hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualGamer:

Hej, jag håller på att bygga med en ASUS TUF B550-plus i en Fractal Design Define 7 Compact.

Chassit har en USB-C port i fronten, förbunden med en intern USB 3.1 Gen 2 (hane). Moderkortet saknar en sådan anslutning. Hur kan jag ansluta denna kabel till moderkortet? Jag är fullt medveten om att det förmodligen inte kommer att gå att utnyttja fulla överföringshastigeten, men till och med USB 2.0-hastighet är bättre än 0.

  • Adapter för USB 3.1 Gen 2 till USB 3.0, sedan USB 3.0 till 2.0 adapter, anslut till USB 2.0 header?

  • Adapter för USB 3.1 Gen 2 till USB 3.0, anslut till USB 3.0 header? Befintlig körs med USB 3.0 till 2.0 adapter, anslut till USB 2.0 header?

  • Det finns även en Thunderbolt header på moderkortet jag inte använder till något. Kanske det går att nyttja?

  • Någon smidig lösning via PCI-express?

Jag hittar USB 3.1 Gen 2 till USB 3.0, tex https://www.digitec.ch/en/s1/product/raijintek-usb-30-20-pin-..., men ingen USB 3.1 Gen 2 till USB 2.0.

Den lådan har båda typerna av kontakt Har den lådan själv.

det ända 3,2 kontakten i lådan aktiverar är usb-c kontakten i fronten

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Den lådan har båda typerna av kontakt Har den lådan själv.

det ända 3,2 kontakten i lådan aktiverar är usb-c kontakten i fronten

Menar du att både usb c och usb 3 aktiveras på fronten? Köpte Define 7 själv och insåg att kabeln som går från c inte har någon plats på mitt B550-F moderkort från Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ciremo:

Menar du att både usb c och usb 3 aktiveras på fronten? Köpte Define 7 själv och insåg att kabeln som går från c inte har någon plats på mitt B550-F moderkort från Asus.

Den kabeln är bara för USB-C kontakten i fronten.
Har själv ingen sådan kontakt på moderkortet så det ända uttaget som inte funkar i min front är USB-C
Vet inte hur många kort som har den kontakten på moderkortet än då den känns ganska ny eller så kostar dom moderkorten mer än vad det smakar.
Vad jag kan hitta är det bara vissa X570 (när det gäller Amd)som har kontakten.
Jag ville inte lägga dom pengarna på ett moderkort då jag inte skulle använda alla dom funktionerna utan satsa på ett B550 och av dom har jag inte sett något moderkort som har 3.2 Kontakten på moderkortet.

Edit
Annr får du skaffa en sådan här adapter till den kontakten
https://www.amazon.se/InLine-33446B-till-intern-adapter/dp/B0...

Men då behöver du 2 sådana kontakter på det moderkort då dom andra USB kontakterna inte blir aktiverade annars på lådan.

länk till adapter
Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Såg att det gick att köpa adapter som man kunde sätta i pci-e, men då var det import från Kina som gällde såklart. Får nog leva med att jag bara har usb-c där bak tills vidare.