Permalänk

Oled tv Inbränning?

Hej!

Köpte en Oled tv på blocket.
Tv:n skulle vara i nyskick, jag frågade om det fanns "inbränning" vilket det absolut inte skulle finnas.
När jag testar tv:n så märker jag att att det finns en tunn mörk linje på nedre delen som bara syns i en del färger.
Är det inbränning? Om så vad kan jag göra, om jag kan göra något?

Här är den bästa bilden jag kunde få

Permalänk
Medlem

Jag kanske är blind, men jag ser inget?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

På vissa OLED TV:s kan man se hur många timmar den har varit igång. Googla om du kan det på din modell så får du iaf reda på om den är i nyskick eller använd flitigt

Permalänk
Medlem

Är den köpt begagnad är den ju generellt köpt i befintligt skick. Ser inte heller något på bilderna, men rättsligt är det knepigt, speciellt via en blocketannons att "göra något". Är den i nyskick bör du ju fått garantibevis osv dock?

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Jag kanske är blind, men jag ser inget?

Det är svårt att få det på bild. På andra bilder kan du se lite väl?

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

På vissa OLED TV:s kan man se hur många timmar den har varit igång. Googla om du kan det på din modell så får du iaf reda på om den är i nyskick eller använd flitigt

Har kollat men det går inte hitta tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Kimball:

Är den köpt begagnad är den ju generellt köpt i befintligt skick. Ser inte heller något på bilderna, men rättsligt är det knepigt, speciellt via en blocketannons att "göra något". Är den i nyskick bör du ju fått garantibevis osv dock?

Ja, men jag frågade om inbränning och fick till svar att det inte fanns något.

Permalänk
Medlem

LG har väl en inbyggd pixel refresher du kan testa för att se om det hjälper, eller hitta en liknande video på youtube och låta den gå ett tag

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Game_guy69:

Ja, men jag frågade om inbränning och fick till svar att det inte fanns något.

Personligen kan jag skönja med lite vilja utifrån dina bilder. Kommer inte ihåg vad du skrev i starten men tycker mig se nån form av grå linje.

Med det sagt, flera här ser inget och högst troligt har väl inte säljaren sett det heller tänker jag..

Edit: och för att svara på din fråga - pixel refreshern eller vad det heter är väl den enda go-to?

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Microapple:

LG har väl en inbyggd pixel refresher du kan testa för att se om det hjälper, eller hitta en liknande video på youtube och låta den gå ett tag

Körde 1 gång igår 1 timmes men det ser likadant ut vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

Du borde ha ett kvitto som säljaren gav dig. Då hör du av dig till tillverkaren eller där den ursprungliga personen köpte den.
Hur gammal är ens tvn? Är den köpt för 6 månader sen så skulle den kunna vara i nyskick.

Permalänk

kan jag säga att jag vill ha pengarna tillbaka då beskrivningen inte stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Game_guy69:

Det är svårt att få det på bild. På andra bilder kan du se lite väl?

Alltså, knappt. Jag gissar att det är strecket som går att skymta i mitten av den röda rektangeln du tänker på? I så fall finns det ju ett till en bit upp (den övre pilen).

https://imgur.com/a/5pheXfd

Rent juridiskt tror jag inte du kan göra vidare mycket. Är du missnöjd så kan du ju alltid försöka föra en dialog med säljaren och se om denne är villig att ta tillbaka TVn.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Testade du inte TV:n innan du köpte?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Game_guy69:

kan jag säga att jag vill ha pengarna tillbaka då beskrivningen inte stämmer?

Säga kan man alltid. Sen om de går med på det är en annan femma.

Men du svarar inte på hur gammal TVn är och om du fick med kvittot? Det kan gå att få det fixat med lite tur.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Testade du inte TV:n innan du köpte?

Det är det faktiskt många som inte gör. Jag sålde min gamla 55" 4K tv för 3200kr förra våren och killen som hämtade ställde 2 frågor och tänkte plocka upp den direkt. Jag frågade om han inte ville bekräfta funktion. "nä, du har varit ärlig om alla ytliga fel och tekniken så varför skulle du ljuga om funktionen." så swishade han över och vi bar ut TVn.

Inte heller fick han något kvitto för garantin var ändå slut.

Till TS: jag ser inte alls på bild 1 och på bild 2 (gulaktig bakgrund) kanske jag kan urskilja om jag verkligen försöker.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Är det något du ser vid normal användning? Jag har en LG OLED från 2017 som kanske inte har världens bästa "uniformity" men det är något jag bara ser om jag slänger upp en statisk bild i en färg..

Ingenting är perfekt och jag skulle nog inte oroa mig över det om det inte syns vid normal TV-tittande

Permalänk

Tack för svaren. Det ses på vissa enfärgade bilder men kanske inget en normal människa skulle se
Har hittat en ny sak jag stör mig på
Jag köpte en OLED endast för att slippa led's dåliga svärta (sitter alltid i ett kolsvart rum).
Men tyvärr så verkar inte OLED vara perfekt på "nästan svart" då ser det ut som en led tv med backlight bleed.
Men det går att fixa om jag sänker "brightness" en smula. Men efter lite google så verkar detta vara ett vanligt problem?

https://www.avforums.com/threads/lg-oled-c8-brighter-right-si...

Permalänk
Medlem

Är det där alltså en signal som faktiskt är 100% svart? Känns märkligt att TV:n inte skulle kunna tolka detta rätt?

Permalänk
Skrivet av Swing3r:

Är det där alltså en signal som faktiskt är 100% svart? Känns märkligt att TV:n inte skulle kunna tolka detta rätt?

Nej det är snäppet under svart.
1%/2% Grå.

Permalänk
Medlem

Vad är det för Tv? Vad betalade du och hur gammal är den enligt kvitto? Känns som du duckar frågorna.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Skrivet av P-son78:

Vad är det för Tv? Vad betalade du och hur gammal är den enligt kvitto? Känns som du duckar frågorna.

Tydligen över 1 år, inget kvitto och det är en LG Oled. Priset spelar ingen roll men jag betalade ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Game_guy69:

Tydligen över 1 år, inget kvitto och det är en LG Oled. Priset spelar ingen roll men jag betalade ganska bra.

Ser inte ut som en inbränning, går knappt att se ens. Du kan prata med säljaren men han har ingen mer skyldighet mot dig.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Jag ser ingenting

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Game_guy69:

Tack för svaren. Det ses på vissa enfärgade bilder men kanske inget en normal människa skulle se
Har hittat en ny sak jag stör mig på
Jag köpte en OLED endast för att slippa led's dåliga svärta (sitter alltid i ett kolsvart rum).
Men tyvärr så verkar inte OLED vara perfekt på "nästan svart" då ser det ut som en led tv med backlight bleed.
Men det går att fixa om jag sänker "brightness" en smula. Men efter lite google så verkar detta vara ett vanligt problem?
https://i.ibb.co/YBjXK1j/Screenshot-20210115-150001-Video-Player.jpg
https://www.avforums.com/threads/lg-oled-c8-brighter-right-si...

OLED tekniken överlag är ojämn i väldigt nära svart så det där kommer du nog inte undan alls om du köper en OLED.
Samma sak på alla mina enheter här hemma med OLED paneler inklusive min LG C8

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Skrivet av Snyft:

Ser inte ut som en inbränning, går knappt att se ens. Du kan prata med säljaren men han har ingen mer skyldighet mot dig.

Det går att se en tunn grå linje över skärmen i vissa färger, jag förmodar att det är en lätt inbränning av någon meny eller nåt.
Jag har frågat skriftligt avg inbränning och fått till svar att det inte fanns något, men det spelar ingen roll kanske?

Permalänk
Skrivet av zather:

OLED tekniken överlag är ojämn i väldigt nära svart så det där kommer du nog inte undan alls om du köper en OLED.
Samma sak på alla mina enheter här hemma med OLED paneler inklusive min LG C8

Tack för svaret, lite trist att höra dock.

Permalänk
Medlem

Felanmäl den då och få en ny panel av LG, är den bara 1år så är det ju lugnt. Kan dock vara inom ramen för okej men det får LG bedöma. Ta ut dom får dom kika.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Då LG byter ut paneler med inbränning eller extrem ojämn kvalité så är det väl bara kontakta dom? Antar du har kvitto på produkten?

Permalänk
Medlem

Ser mer ut att vara dålig uniformitet. Nästan alla OLEDS jag har haft har jag sett horisontella linjer, har dock varit nära svart och inte andra färger men det ser ut att vara liknande annars.