Permalänk
Medlem

Rpm-signal i en Papstfläkt

Hej alla!

Behöver koppla en Papstfläkt (80mm) till en egen ledning utan rpm-signal. Efter att ha inhandlat två nya fläktar nu så vill jag inte upprepa mitt misstag och bränna upp även dessa. Så vilken av de tre ledningarna från fläkten är rpm-signalen?

Permalänk
Avstängd

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=15972...

Visa signatur

[font="arial"][size="1"]| "Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience." |[/size][/font]

Permalänk
Medlem

hehe, najs lite hint :D:D:D

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

"på min fläkt var det den VITA.. det var dock inte en papst"
"det är den vita som är rpm signal"
"men är du säker på att det är den blåa då"
"Gul = RPM-signal"
"papst använder inte standardfärgerna"

Tack för det entydiga svaret.
Jag _har_läst den tråden tidigare men uppfattade inte svaret som klart och tydligt, men tack ändå!

Permalänk
Medlem

Då fick man visa sina leeta paint skills då

Om man tittar som pilen pekar, alltså med piggarna mot sig.
Så är rpm signalen den som är längst till vänster.

För säkerhets skull så visar jag en till bild:

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacDaxy
"på min fläkt var det den VITA.. det var dock inte en papst"
"det är den vita som är rpm signal"
"men är du säker på att det är den blåa då"
"Gul = RPM-signal"
"papst använder inte standardfärgerna"

Tack för det entydiga svaret.
Jag _har_läst den tråden tidigare men uppfattade inte svaret som klart och tydligt, men tack ändå!

Måste vara jag som är så jävla leet som fattar att det är den vita altså.

Visa signatur

[font="arial"][size="1"]| "Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience." |[/size][/font]

Permalänk
Medlem

Fläkten kostar 175:- , en kopplade jag fel adjöss med den, en av de två nyinköpta väsnas ordentligt och den som verkar fungera som den ska blåser knappt hälften av det flödet som min gamla kraftsaggregatsfläkt gjorde. På samma spänning.

Verkar vara lite överpris på Papst?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacDaxy
Verkar vara lite överpris på Papst?

Kvalité kostar tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

papst må va tysta men dom lär knappast blåsa nått.
föredrar att köpa en rätt billig fläkt på runt 30db å koppla dom till en fin liten spak så jag kan ändra mellan 7 å 12v ^^
80mm fläkt på biltema 59:-
papst är för okunniga fanatiker som får dödsånget av att höra en mygga på 10 meters håll -,-

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 20kr
papst må va tysta men dom lär knappast blåsa nått.
föredrar att köpa en rätt billig fläkt på runt 30db å koppla dom till en fin liten spak så jag kan ändra mellan 7 å 12v ^^
80mm fläkt på biltema 59:-
papst är för okunniga fanatiker som får dödsånget av att höra en mygga på 10 meters håll -,-

Hittills har jag inte kunnat hitta några billiga fläktar som är tillräckligt tysta på 5v.

När papst 19db är för högljudda så är det svårt att hitta några alternativ till att köpa sådana och köra dessa på 5v istället.

Dessutom är papstfläktarna (de lågvarviga modellerna) anpassade för att just snurra sakta och ändå skyffla runt en hel del luft. Jämför utformningen på fläktbladen så ser man skillnade ganska lätt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||