supermicro x8dtl-3f

Permalänk
Medlem

supermicro x8dtl-3f

Hej

Köpte en supermicro x8dtl-3f med dubbla Xeon x5670. Det är en sak jag bara inte fattar. Köpte en Cooler Master MWE Gold 550W psu och när jag kopplar in 8 pins kontakten i cpu power modulen så startar inte serven. Om jag pluggar ur dem så startar serven som vanligt. Hur kan det komma sig? Köpte 96GB ram men moderkortet ser bara 82gb vad kan vara fel?

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Har du pluggat in 8-pin i rätt CPU? Tror du dessutom behöver två 8-pin CPU på den. Du har inte råkat pluggat in någon PCIe 8-pin istället? Sedan, har du fyllt alla RAMslots? Vad har du för storlekar, rank, bitlängd, R/U/LRDIMM? Finns galet mycket låtsasparametrar på RAM bara för att ställa till det för vanliga dödliga.

Edit:
Vill poängtera att om du bränner dig på chpisetkylaren så sätt en fläkt att blåsa på den, även om du tvingas göra det med buntband. Nackdelen med Supermicros moderkort är kraftigt underdimensionerade chipsetkylare.

Permalänk
Medlem

Passar pcie kontakt i en cpu kontakt? hur fasiken kan den starta utan ström till cpu:na

Permalänk
Medlem

Har en 80mm fläkt som kyler

Permalänk
Medlem
Skrivet av palman:

Passar pcie kontakt i en cpu kontakt? hur fasiken kan den starta utan ström till cpu:na

Det ska de inte göra, men fråga mig inte om alla tillverkare byggt sina sladdar korrekt. Hur en del folk lyckats få in pcie i cpu ändå är för mig en gåta. Om du lyckas, starta den inte för då kör du strömmen i fel riktning genom kortet och riskerar att bränna både det och cpun

Permalänk
Medlem

Har två kablar från ett äldre psu som det står cpu på. Har kopplat in båda men då startar inte moderkortet. Tar jag bort strömmen till cpu:na så startar den.

Permalänk
Medlem

Vänta lite. Är det ett modulärt nätaggregat och du återanvänder kablar från ett gammalt? Vad var det gamla nätaggregatet för modell?

Permalänk
Medlem