supermicro x8dtl-3f

Permalänk
Medlem

supermicro x8dtl-3f

Hej

Köpte en supermicro x8dtl-3f med dubbla Xeon x5670. Det är en sak jag bara inte fattar. Köpte en Cooler Master MWE Gold 550W psu och när jag kopplar in 8 pins kontakten i cpu power modulen så startar inte serven. Om jag pluggar ur dem så startar serven som vanligt. Hur kan det komma sig? Köpte 96GB ram men moderkortet ser bara 82gb vad kan vara fel?

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Har du pluggat in 8-pin i rätt CPU? Tror du dessutom behöver två 8-pin CPU på den. Du har inte råkat pluggat in någon PCIe 8-pin istället? Sedan, har du fyllt alla RAMslots? Vad har du för storlekar, rank, bitlängd, R/U/LRDIMM? Finns galet mycket låtsasparametrar på RAM bara för att ställa till det för vanliga dödliga.

Edit:
Vill poängtera att om du bränner dig på chpisetkylaren så sätt en fläkt att blåsa på den, även om du tvingas göra det med buntband. Nackdelen med Supermicros moderkort är kraftigt underdimensionerade chipsetkylare.

Permalänk
Medlem

Passar pcie kontakt i en cpu kontakt? hur fasiken kan den starta utan ström till cpu:na

Permalänk
Medlem

Har en 80mm fläkt som kyler

Permalänk
Medlem
Skrivet av palman:

Passar pcie kontakt i en cpu kontakt? hur fasiken kan den starta utan ström till cpu:na

Det ska de inte göra, men fråga mig inte om alla tillverkare byggt sina sladdar korrekt. Hur en del folk lyckats få in pcie i cpu ändå är för mig en gåta. Om du lyckas, starta den inte för då kör du strömmen i fel riktning genom kortet och riskerar att bränna både det och cpun

Permalänk
Medlem

Har två kablar från ett äldre psu som det står cpu på. Har kopplat in båda men då startar inte moderkortet. Tar jag bort strömmen till cpu:na så startar den.

Permalänk
Medlem

Vänta lite. Är det ett modulärt nätaggregat och du återanvänder kablar från ett gammalt? Vad var det gamla nätaggregatet för modell?

Permalänk
Medlem

det sitter en 18p ATX samt en 10P ATX kontakt i PSU:n. Har båda i för annars startar inte moderkortet. har provar att starta med enbart 18p ATX samt ström till CPU:na med då startar inte moderkortet.

Permalänk
Medlem

EVGA 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av palman:

det sitter en 18p ATX samt en 10P ATX kontakt i PSU:n. Har båda i för annars startar inte moderkortet. har provar att starta med enbart 18p ATX samt ström till CPU:na med då startar inte moderkortet.

Jo, de båda ska sitta i 28-pinskontakten. De brukar vara delade men på det kortet så krävs det en full 28-pin för att det ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palman:

Hej

Köpte en supermicro x8dtl-3f med dubbla Xeon x5670. Det är en sak jag bara inte fattar. Köpte en Cooler Master MWE Gold 550W psu och när jag kopplar in 8 pins kontakten i cpu power modulen så startar inte serven. Om jag pluggar ur dem så startar serven som vanligt. Hur kan det komma sig? Köpte 96GB ram men moderkortet ser bara 82gb vad kan vara fel?

Tacksam för hjälp.

Skrivet av palman:

EVGA 650W

Nej, inte igen... Varför kan det inte finnas någon standard på nätaggsidan för modulära kontakter? Varför???

Du är inte den första som tar modulära kablar från ett gammalt nätaggregat och hoppas det ska fungera lika bra på nya. Tyvärr är de flesta kontakter ihopkopplade på helt olika sätt i nätaggregatsdelen och modulära kontakter måste på så sätt följa med det gamla nätaggregatet även när det går till skrot. Undantag är om det är ett mycket närbesläktat nätaggregat. Corsair RM har mycket god kompatibilitet mellan sina modeller och torde vara ett föredöme för hela branschen.

Har du tur så har du bara kortslutit nätaggregatet när du satt i dina kablar och startat, en kortslutning som bara löst ut en säkerhetsavstängning i nätaggregatet. Har du otur har du skadat eller helt bränt vissa delar.

Har letat runt som en tok på nätet efter extrakablar för just CoolerMaster MWE och kommit fram till att det antagligen inte säljs några lösa kablar i nuläget. Det närmaste jag hittade var en redditanvändare som bad om hjälp för att alla de modulära sladdarna var försvunna och behövde ett nytt kit. Den personen behövde kontakta supporten för att få hjälp med det. Med andra ord, det nätaggregat du köpt är antagligen inte rätt för ändamålet. 550W är något i underkant också, än mer om du tänkt koppla in flertalet mekaniska diskar.

Permalänk
Medlem

Du har rätt! jag har bara en kabel som är till CPU och då startar fläktarna men får ingen bild. Måste skaffa en likadan kabel till den andra cpu:n. Ja varför kan de inte ha en gemensam standard? nätagget har klarat sig.

Permalänk
Medlem

550w räcker för mina ändamål. Blir så trött på dessa servermoderkort

Permalänk
Medlem

Undrar om en sån fungerar

Deltaco 4-pin ATX12V till 8-pin EPS12V

Permalänk
Medlem
Skrivet av palman:

Undrar om en sån fungerar

Deltaco 4-pin ATX12V till 8-pin EPS12V

Intressant nog tror jag att den fullösningen skulle fungera för att få ut två 8pin EPS ur en annan 8pin EPS. Möjligen att du kanske måste tälja lite på 4-pinskontakten om nu inte nätaggets kontakt är delbar. Ingen garanti för att strömflödet blir bra, du får kolla så inte 4-pinskontakterna blir för varma efter en stunds load.

Å andra sidan om du har möjligheten att byta så tänker jag att ett Corsair RMx passar bättre för dina behov, just i och med deras utmärkta kabelstöd. Du kan välja och vraka vilka kablar du vill i deras butik eller i moddbutiker:
https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Accessories...
https://store.cablemod.com/products/?filter_series=c-series-r...

För serverbruk har jag funnit det vara guld värt att kunna köpa extra SATAström med fyra anslutningar.

Permalänk
Medlem

Problemet med adaptern är att den är 4 pins. Skulle behöva en 6 till 8 pins

Permalänk
Medlem

Finns det ens 6-pins EPS/ATX? Någon bättre vetande får gärna stämma in

Antingen så skulle den föreslagna adaptern fungera även i 6-pinsvarianten eller så är det en PCIe-kontakt du kollar på.

Om du inte menar att du ska ta en konverterare specifikt för 6pin PCIe till 8pin EPS

Annars skulle det teoretiskt fungera att dela på din ena 8pin EPS via 2 st 4pin till 8pinadaptern

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av palman:

Har två kablar från ett äldre psu som det står cpu på. Har kopplat in båda men då startar inte moderkortet. Tar jag bort strömmen till cpu:na så startar den.

Aja baja!
Inte återanvända kablar från annan PSU, det finns ingen universiell standard för kablarna som kopplas in i nätaggregatet.
Du kortsluter troligen 12V och Jord med den felaktiga kabeln när du kopplar in den i moderkortet.

Skrivet av Balconette:

Finns det ens 6-pins EPS/ATX? Någon bättre vetande får gärna stämma in

Nej, 6-pin EPS är inte någon standardkontakt. Det finns 4-pin och 8-pin.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Köpte en Corsair RM750X V2 750W och nu startar allt som den ska. Men som vanligt har jag ett nytt problem köpte 96gb ecc reg ram till den men moderkortet hittar bara 48gb. Vad kan vara problemet?

Börjat bli lite trött på Super micro moderkort.

MYCKET tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem
Skrivet av palman:

Köpte en Corsair RM750X V2 750W och nu startar allt som den ska. Men som vanligt har jag ett nytt problem köpte 96gb ecc reg ram till den men moderkortet hittar bara 48gb. Vad kan vara problemet?

Skulle du kunna skicka ett foto där etiketterna på dina minnen syns klart? Om du har flera av samma räcker det med ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palman:

Pröva att swappa runt minnena till olika slots. Har 20 stickor i min Poweredge och fick sätta i dom i par åt gången för servern vägrade prompt när vissa minnen satt i vissa slots.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av palman:

Hittar den båda CPUerna? Annars låter det ju som att den bara hittar minnet från en CPU.

När jag hade många olika stickor fick jag stoppa i några i taget, boota, kolla bios, stänga av montera i fler tills allt minne hittades. Efter det var det inga problem.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Hej
Ja den hittar båda cpu:n. Men det verkar vara fel på slott 2-3 till cpu 1. Händer ingenting när jag stoppar i minnerna. Hur kan man kontrollera dimm slotten?

Permalänk
Medlem

Provade original minnena och samma fel. Det är slot 2 och 3 till CPU 1 som den inte vill hitta