Permalänk
Medlem

Speldator - budget 18-20k

Hej!
Jag försöker lista ut vad som kan passa mig när jag letar efter en speldator för 18-20k, jag bygger datorn själv så inget budgeten behöver gå åt där.

Vill spela tyngre titlar och potentiellt köra vr också.

Har förstått att det är väntetider just på grafikkort med mer så har inga problem att vänta.

Tack på förhand för eventuella tips och hjälp

Permalänk
Avstängd

https://komponentkoll.se/bygg/WSEAX

Den datorn beställde jag häromdagen, kan inte jätte mycket om datorer men den borde väl klara alla spel i typ 4k skulle jag tro

Permalänk
Medlem

Om du kan vänta skulle jag fråga igen om någon eller några månader när det förhoppningsvis går att köpa grafikkort igen. Svårt att rekommendera produkter som inte går att köpa. Annars om det är bråttom är det väl bara att köpa första bästa som går att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Om du kan vänta skulle jag fråga igen om någon eller några månader när det förhoppningsvis går att köpa grafikkort igen. Svårt att rekommendera produkter som inte går att köpa. Annars om det är bråttom är det väl bara att köpa första bästa som går att få tag på.

Såg att man kunde beställa någraa 3080 på inet med förväntad leverans i slutet av april. Vet ej om pny är bra som partner men tyckte dem såg rätt bra ut

Skrivet av Tongy12:

https://komponentkoll.se/bygg/WSEAX

Den datorn beställde jag häromdagen, kan inte jätte mycket om datorer men den borde väl klara alla spel i typ 4k skulle jag tro

Hm intressant, I princip samma delar jag funderat över Förrutom grafikkortet där jag lutar åt NVIDIA då jag hört att rey tracing är bättre men hittar jag ett 6800 kanske jag plockar det om det har en rimlig leveranstid

Permalänk
Avstängd

Jo det är sant ray tracing är mycket bättre med Nvida samt att man har dlss men har hört att amd håller på att utveckla något som ska motsvara dlss så förhoppnings inom en snar framtid så ska väl ray tracing fungera bättre på amd korten. Men är det ray tracing du är ute efter så ska du klart hålla dig till Nvida.

Permalänk
Medlem

Såhär långt har jag kommit.
Behöver ett chassi och kom gärna med eventuell feedback. Moderkortet känns kanske overkill men har gärna möjlighet till Wi-Fi och ett måste är bluetooth.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14971290/sweclock

Permalänk
Medlem

Moderkortet verkar rimligt. Skulle kosta dig lika mycket att köpa ett billigt moderkort och separat Wi-Fi-kort, men då får du färre funktioner på moderkortet och sämre spänningsregulator för processor. En sak du bör vara uppmärksam på är att det endast har 5 USB-portar. Låter dig avgöra om det är någonting som är negativt baserat på din kringutrustning.

Jag kan rekommendera Phanteks P400A (den med 3 frontfläktar) och Aerocool One Duo om du inte vill spendera alltför mycket på chassit. Båda har bra luftflöde. (Du kan dock behöva ta bort fläktfiltret på Aerocool One för bästa möjliga luftflöde.) Båda känns något billiga när man bygger i dem (måttligt tunn plåt och annat för att minska kostnaderna), men detta är ingenting som påverkar funktionen när datorn väl är byggd. Aerocool One använder engångstäckplåtar för expansionsplatserna samt har begränsat utrymme i "källaren", men om du kan leva med det ser jag ingen större anledning att lägga de extra pengarna på P400A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Moderkortet verkar rimligt. Skulle kosta dig lika mycket att köpa ett billigt moderkort och separat Wi-Fi-kort, men då får du färre funktioner på moderkortet och sämre spänningsregulator för processor. En sak du bör vara uppmärksam på är att det endast har 5 USB-portar. Låter dig avgöra om det är någonting som är negativt baserat på din kringutrustning.

Jag kan rekommendera Phanteks P400A (den med 3 frontfläktar) och Aerocool One Duo om du inte vill spendera alltför mycket på chassit. Båda har bra luftflöde. (Du kan dock behöva ta bort fläktfiltret på Aerocool One för bästa möjliga luftflöde.) Båda känns något billiga när man bygger i dem (måttligt tunn plåt och annat för att minska kostnaderna), men detta är ingenting som påverkar funktionen när datorn väl är byggd. Aerocool One använder engångstäckplåtar för expansionsplatserna samt har begränsat utrymme i "källaren", men om du kan leva med det ser jag ingen större anledning att lägga de extra pengarna på P400A.

Perfekt! Kan någon något om PNY versionen av 3080 som jag har i varukorgen? Känner själv inte till PNY.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McSneak:

Perfekt! Kan någon något om PNY versionen av 3080 som jag har i varukorgen? Känner själv inte till PNY.

3 års garanti. Kylaren verkar vara bra nog baserat på vad folk skriver online. Går säkert att få lägre ljudnivå med andra modeller men det verkar inte som att denna kommer att vara störande på något sätt.

Märken som PNY och Palit säljer mest i Asien och Europa vilket gör att de inte får så mycket uppmärksamhet av den till största del amerikanska hårdvarupressen. Det behöver inte betyda att de på något sätt är sämre än de mer kända märkena.