Frågor kring svarstid och val av router

Permalänk
Medlem

Frågor kring svarstid och val av router

Hej, jag funderar på att skaffa en ny router eftersom jag upplever att mina svarstider sticker iväg ibland. Har alltid bara haft routern som comhem skickat med. Följde en youtubevideo häromdagen för att kontrollera skicket och jag verkar ha en del problem med bufferbloat. Spelar mest fps, och i valorant ligger svarstiden på runt 20, men i warzone hamnar jag ofta på 70ms+ vilket känns väldigt högt? Vet inte om det ens går att trimma något på latency med ny router, jag är inte så hemma på nätverksdelen.

Sitter på 500mb ner, endast 10mb upp och brukar hamna på en svarstid om ca 15-18ms på bredbandskollen.

Datorn är kopplad i direkt anslutning till vägguttaget där kopplingen kommer in, ca 1m kabel delat på två. Moderkortet jag har är ett msi mpg b550 gaming edge Wi-Fi om det spelar någon roll. (använder inte Wi-Fi funktionen)

Skulle jag märka någon skillnad om jag byter router? Har ni någon rekommendation?

Permalänk
Rekordmedlem

Ansluter du via kabeltvnätet är det troligen där begränsningarna ligger och inte i routern, du måste dessutom ha ett modem i så fall om du ska byta ut Comhemenheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är många yttre faktorer som spelar roll.
- Vilken internetleverantör du har
- Vart servern du spelar på lokaliserad
- Vilken väg trafiken tar
- Hur belastat ditt nät eller serverns nät är
- Vilken typ av uppkoppling du har fiber, koax etc

Du kan ju prova att köra en ping eller tracert till några adresser för att se vad du får för svarstider, till exempel
- 1.1.1.1
- 8.8.8.8
- ping.sunet.se

Permalänk
Medlem

Vilken router man har, vilket nätverkskort man har i datorn, typ av kabel osv påverkar svarstiden, MEN som ovan skriver finns det väldigt mycket annat som vanligen har mycket större påverkan som du själv inte kan göra något åt.
det betyder inte att router och nätverkskort inte kan göra en skillnad men jag tror du får svårt att märka skillnaden förutom när du mäter hastigheten och frågan är om det är lönt att lägga rätt mycket pengar på en router om du inte märker skillnad i verkligheten.
Å andra sidan om din anslutningen inte är stabil så är det klart värt att byta för en stabilare anslutning.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Det är som sagt comhem via koaxialkabel. Har inga problem med stabiliteten utan endast med svarstiden. Skippar köpet av en ny router om det inte ger någon större skillnad i upplevelsen

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ping och tracert mot din router, din isp och exempelvis 1.1.1.1 och du får "reda på var" problemet är.
mobe06 och aragon ger bra svar.