Kan man skapa en "mall" av en tabell i css/html?

Permalänk
Medlem

Kan man skapa en "mall" av en tabell i css/html?

Jag skall göra ett dokument där jag använder ganska mycket tabeller, men det är jobbigt att behöva hålla på och skapa alla dessa, även om det bara är kopiera/klistra in, det finns en risk för att det kan bli inkonsekvent och sedan är det jobbigt att ändra stilen efteråt.

Ni som vet hur mediawiki funkar förstår vad jag menar. Jag hade gärna sökt på detta på nätet, men jag vet inte vad jag skall söka på, så fort jag söker på t ex "template" så får jag upp 500 sidor med massa mallar på olika tabeller som skall se fina ut.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Nej, det finns inga ”mallar” i HTML. Vill man inte skriva HTML rätt upp och ned så behöver man något program som genererar HTML åt dig. Ett sådant program behöver också någon sorts maskinläsbar input. Så du behöver ändå beskriva dina tabellers data på något format. Då vill du ha något format som är enklare än HTML. Du kanske redan har datan som ska tabellifieras i något bra format? Då kan du låta programmet läsa in det och spotta ur sig HTML.

Permalänk
Medlem

Jag misstänkte så, aja, det blir bra, det blir bara till att kopiera upp sakerna då Tack.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Om de har typ samma format borde valfritt språk kunna spotta ut det, precis som @lydell säger.

Skriv ner formatet en gång och ha en funktion/metod som petar in värdena.

Något i stil med nedan?

datapunkter = importera_data() för varje datapunkt i datapunkter: htmlkod = skapa_tabell_enligt_mall() skriv_htmlkod_till_fil()

där var sak som slutar på () är en metod du skriver själv. Enda gången jag någonsin använt html var när jag behövde peta ur mig massor av dokument som skulle innehålla olika mängder data men i övrigt se likadana ut. Gjorde ungefär som ovan och det var inga problem. Troligen ska du få ur dig något bra mycket mer komplicerat än mina simpla h1, h2 grejer men principen är densamma.

Beror dock på hur standardiserade dina tabeller är hur enkelt projektet är.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Kör du Windows, så kan du göra det med Powershell
https://docs.microsoft.com/en-us/powershell/module/microsoft....

Permalänk
Medlem

Utöver tidigare nämnda svar så finns HTML templating engines. Tillåter dig mer eller mindre skriva i en templating syntax som sedan byggs till HTML. Har däremot inte koll på någon som faktiskt är enkel att använda. Var länge sedan jag kollade på det och då var det mer generella templating engines istället för HTML specifika.

Snabb googling verkar däremot Jade kanske vara intressant. Stödjer iterators. (Har personligen noll erfarenhet med Jade.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yarn:

Kör du Windows, så kan du göra det med Powershell
https://docs.microsoft.com/en-us/powershell/module/microsoft....

Just ja, behöver inte ens något annat än windows

Minns att jag tittat på denna för ett tag sedan för en eventuell rapport som någon ville ha. Såg rätt simpelt ut https://adamtheautomator.com/html-report/

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |