Qualcomm har svårt att möta efterfrågan – telefonbrist att vänta

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm har svårt att möta efterfrågan – telefonbrist att vänta

Pandemins effekter slår brett över elektronikbranschen. Nu dras tumskruvarna åt för telefoner, där brist står för dörren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Brist på allt! Brister det i tillverkning eller materialtillgång?

Permalänk

Jag vill se brist på brister.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Alla vill vara med på Brist-Höja-Priset tåget

Själv börjar jag mest få brist på tålamod!

// LZ

Permalänk

Om priserna chockhöjs inom så många industrier, betyder egentligen inte det att vi har en hög inflation?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Jag vill se brist på brister.

Mitt hårdvaruhjärta brister. >.<

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Dags att bunkra telefoner! Scalping ftw! 🥳🥳🥳

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Så skönt att man är nöjd med det man sitter med idag, så har inga behov av att uppgradera inom de närmsta 2-3 åren.

Permalänk
Medlem

Många bristningar på hårdvarukroppen.

Jag brister i tålamod.

Får se hur länge detta sträcker sig.

Färre cellulitphones att vänta.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Om priserna chockhöjs inom så många industrier, betyder egentligen inte det att vi har en hög inflation?

Efterfrågeinflation, när efterfrågan är större än utbudet pressas priserna upp.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Avstängd

Själv har jag brist på pengar, äger bara 50 kr allt jag har kvar.

Så kan ändå inte köpa något nytt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Är låst till min nuvarande fram till våren 2022 så hoppas det är löst då.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Det finns väl många som spår en framtida högre inflation.

Yes tech city snackar om det i sin senaste video.

https://www.youtube.com/watch?v=TNd_4Ls4Auw

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Efterfrågeinflation, när efterfrågan är större än utbudet pressas priserna upp.

Det är dock inte endast efterfrågan som gör det. Det är även problem i att tillverka och skeppa runt sakerna. Den finns det också mer pengar i omlopp. 40% av alla existerande US dollar skapades senaste 18 månaderna.

Sen mäter inte konsumentpris index allt. T.ex. kan priser på hus eller grafikkort gå upp massor utan att det påverkar den officiella inflationen då de varorna inte mäts.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hmm har inte köpt en ny telefon sen 2016 och behöver inte köpa på år.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Min foliehatt skramlar igen av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Saken är den att Huawei använde också Tsmc på tillverkningen av sina Kirin modeller innan Usa pressa Tsmc att inte tillverka halvledare till Huawei pga Usa patent i maskinparken.

Komiska är att övriga Kinesiska mobil aktörer som Xiaomi, Vivo, Oppo, Oneplus, Realme, Honor kan använda Tsmc trots Usa patent i maskinparken hos Tsmc.

Men ingen av ovanstående har egen utveckling på halvledare & varit i konflikter med Qaulcomm från Usa.

Hoppas själv att Mediatek kan lyckas lösa tillverkningen åt Huawei detta skulle kunna göra att dom återtar endel av marknaden & tillgången ökar för övriga.

Vet att Mediatek tidigare sagt att dom hoppas kunna få till 7nm denna månad av sina egna modeller dock vet jag inte om dom klarar av 5nm Kirin 9000 Huawei chip via kontrakts jobb.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Vilken tur då att Qualcomm inte under en längre tid hade skaffat sig monopol på marknaden genom exklusiva avtal och patent då.

Oh wait.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Saken är den att Huawei använde också Tsmc på tillverkningen av sina Kirin modeller innan Usa pressa Tsmc att inte tillverka halvledare till Huawei pga Usa patent i maskinparken.

Hoppas själv att Mediatek kan lyckas lösa tillverkningen åt Huawei detta skulle kunna göra att dom återtar endel av marknaden & tillgången ökar för övriga.

Vet att Mediatek tidigare sagt att dom hoppas kunna få till 7nm denna månad av sina egna modeller dock vet jag inte om dom klarar av 5nm Kirin 9000 Huawei chip via kontrakts jobb.

Mediatek var verkligen en frisk fläkt med sina soc i mobilmarknaden för sådär 6-7 år sedan. Prestanda som bara fanns i värstinglurar gick att få i budgetmobiler för någon tusenlapp.

Permalänk
Medlem

Egentligen. Med alla pengar som tryckts sedan 2008 utan inflation så får vi nu ta del av alla dessa års uppgång.
Det borde finnas pengar i systemet för att klara en dubblering.

Inflationen har ju mest bara setts i bostäder som inte räknas in i KPI. Ska bli intressant och se om denna brist och prisökning påverkar riksbankens kommande beslut.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Komiska är att övriga Kinesiska mobil aktörer som Xiaomi, Vivo, Oppo, Oneplus, Realme, Honor kan använda Tsmc trots Usa patent i maskinparken hos Tsmc.

Men ingen av ovanstående har egen utveckling på halvledare & varit i konflikter med Qaulcomm från Usa.

Så kortsiktigt och egoistiskt tänkande, skulle bli kul att se din min när CCP knackar på dörren och berättar för dig hur du ska anpassa dig till deras synsätt, för det är vad som är deras långsiktiga mål, för ser du inte det så är du blind..

Permalänk
Medlem

Blir intressant och se hur detta blir. "Det mesta pekar därför mot att den stundande bristen på telefon främst börja gäller modeller i lägre prissegment" Detta är ju väldigt synd att prishöjningarna sker i den lägre prisklassen. Samtidigt så har ju denna prisgrupp de mest prismedvetna konsumenterna. Så kommer folk att skippa att köpa ny telefon, köpa mer begagnat eller hur det nu kommer att se ut?

De som redan har en okey telefon som fungerar skippar nog att byta medan de som saknar telefon beroende på om deras gamla har gått sönder eller om de är första telefonen de skaffar, så blir det intressant att se hur de löser detta. Kanske får vi se ett uppsving av att personer är mer benägna att laga telefoner. Den andra effekten vi bör se är att andrahandspriset stiger. Gamla flaggskeppstelefoner fungerar ett bra tag framöver också ifall ett batteribyte sker. Så högre andrahandspriser och ett högre incitament till att underhålla och laga befintliga telefoner är några effekter som jag tror kommer att ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Vilken tur då att Qualcomm inte under en längre tid hade skaffat sig monopol på marknaden genom exklusiva avtal och patent då.

Oh wait.

Håller med dig.

Komiska är att Qualcomm sagt att Huawei får köpa halvledare från dom men endast 4G modeller ej 5G eller topserien som 888 som alla övriga flaggskepp telefoner använder idag.

Tror inte Huawei vill gynna sin största konkurrent som sett till att dessa restriktioner kommit emot dom.

Därför Mediatek känns som deras ända väg framåt & sett att avknoppade Honor har Mediatek i deras nya telefoner i Asien.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Håller med dig.

Komiska är att Qualcomm sagt att Huawei får köpa halvledare från dom men endast 4G modeller ej 5G eller topserien som 888 som alla övriga flaggskepp telefoner använder idag.

Tror inte Huawei vill gynna sin största konkurrent som sett till att dessa restriktioner kommit emot dom.

Därför Mediatek känns som deras ända väg framåt & sett att avknoppade Honor har Mediatek i deras nya telefoner i Asien.

Fast just Huawei kanske inte riktigt är rätt motpol i sammanhanget givet det säkerhetshot de utgör gentemot omvärlden.

Ser hellre att modem från till exempel Ericsson och Nokia kommer tillbaka i stor utsträckning på telefonmarknaden.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Fast just Huawei kanske inte riktigt är rätt motpol i sammanhanget givet det säkerhetshot de utgör gentemot omvärlden.

Ser hellre att modem från till exempel Ericsson och Nokia kommer tillbaka i stor utsträckning på telefonmarknaden.

Fast Ericsson eller Nokia har inte haft ett top chip från egen utveckling på väldigt lång tid.

Samsung är väll den som är närmast idag & gillar inte hur deras chip överhettar även i nya S21.

Huawei Kirin 9000 är både sval & snabb iallafall.

USA agerande mot Kina är av ekonomiska intressen & få hem jobb & samtidigt har Usa köpt in sig i Ericsson & samarbete mellan Sverige & Usa har fördjupats så att stänga ute Huawei gynnar båda nationerna ekonomiskt.

Men så är det väl alltid i samhället eller för oss människor att vi väljer samarbetspartners som gynnar oss mest ekonomiskt eller jobb för den delen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Fast Ericsson eller Nokia har inte haft ett top chip från egen utveckling på väldigt lång tid.

Samsung är väll den som är närmast idag & gillar inte hur deras chip överhettar även i nya S21.

USA agerande mot Kina är av ekonomiska intressen & få hem jobb & samtidigt har Usa köpt in sig i Ericsson & samarbete mellan Sverige & Usa har fördjupats så att stänga ute Huawei gynnar båda nationerna ekonomiskt.

Men så är det väll alltid i samhället eller för oss människor att vi väljer samarbetspartners som gynnar oss mest ekonomiskt eller jobb för den delen.

Jo tyvärr har ingen av dem satsat hårt på modem för telefonmarknaden på länge, men det är å andra sidan precis vad jag vill se ändras på.

Samsung har ju förutsättningarna men de kommer bara att tillverka kisel i sina egna fabriker så det riskerar bli svårt att få dem att köra den tillverkningen utanför Korea, dock inte omöjligt om det blir ekonomiskt lönsamt för dem att öppna nya fabriker. Vi kan ju alltid hoppas ett EUs nya initiativ på lokal kiseltillverkning leder till något där.

Samtidigt förstår jag inte varför du lägger så stort fokus på Huawei, de är en tillverkare i mängden som för mig knappt ens är relevant längre. Aldrig tyckt att deras telefoner har varit något speciellt. De var bara billigare än resten och nu har det ju visat sig att de inte är ett så trevligt företag heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Mitt hårdvaruhjärta brister. >.<

Behöver du läggas på en brits?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Men så är det väll alltid i samhället eller för oss människor att vi väljer samarbetspartners som gynnar oss mest ekonomiskt eller jobb för den delen.

Du idiot förklarar dig med resonemanget och väll stavas väl. Vi är så jävla bortskämda och curlade både som individer och som samhälle att vi inte tänker längre än näsan och i ditt resonemangs fall plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultman:

Du idiot förklarar dig med resonemanget och väll stavas väl. Vi är så jävla bortskämda och curlade både som individer och som samhälle att vi inte tänker längre än näsan och i ditt resonemangs fall plånboken.

Wow snacka om att dömma individer direkt utan att känna dom.

Flytta hemifrån när jag var 16 år & klarat mig själv ekonomiskt sedan dess.

När jag bodde hemma så fick jag ta hand om syskonen, städa, laga mata, klippa gräset, skotta snö m.m

Jag är verkligen curlad från hemmet & när man står på egna ben hamnar verkligen ekonomin i fokus för annars klarar man sig inte.

Kan säga för egen del om ett företag erbjuder mig 26K lön & ett annat erbjuder mig 35K för samma jobb tar jag jobbet som betalar bäst.

Kollar jag hur politiker fattar beslut går dom också efter förslagen som skapar högst lönsamhet för samhället & följer pengarna.

Länderna tänker på sitt eget bästa i första hand & likadant med oss individer.

Du behöver inte hålla med om mitt resonemang men detta är min egen uppfattning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Wow snacka om att dömma individer direkt utan att känna dom.

Flytta hemifrån när jag var 16 år & klarat mig själv ekonomiskt sedan dess.

När jag bodde hemma så fick jag ta hand om syskonen, städa, laga mata, klippa gräset, skotta snö m.m

Jag är verkligen curlad från hemmet & när man står på egna ben hamnar verkligen ekonomin i fokus för annars klarar man sig inte.

Kan säga för egen del om ett företag erbjuder mig 26K lön & ett annat erbjuder mig 35K för samma jobb tar jag jobbet som betalar bäst.

Kollar jag hur politiker fattar beslut går dom också efter förslagen som skapar högst lönsamhet för samhället & följer pengarna.

Länderna tänker på sitt eget bästa i första hand & likadant med oss individer.

Du behöver inte hålla med om mitt resonemang men detta är min egen uppfattning.

När jag skrev vi, menar jag oss som kollektivt samhälle. Din person har inte med resonemanget att göra. Paradoxen som du inte verkar förstå är att ett ekonomiskt beslut kanske är bra för stunden och i många fall bygger på de beslutandes intressen men är direkt skadligt i långa loppet. Att outsourca tillverkning till Kina är ett prima sådant exempel. Man göder en regim som aldrig kommer att bli demokratiskt, stå för fri handel eller individens bästa eller tillåta fria åsikter. Tvärt om, de får mer och mer ekonomiska och militära förutsättningar att påtvinga närliggande länder att underkasta sig deras regim och detta för att VI ska kunna köpa det där grafikkortet billigare. Och tro inte att deras agenda stannar där..