Quiz: Udda instickskort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

8/10

Det där jäkla i-RAM kom jag ihåg för sent, och NV1 hade jag ingen koll på.

i-RAM är en tuff produkt.
Men DDR(1) minne, max 4GB (4x1GB) och att det kommunicerar via SATA gör att det inte är så roligt att använda för datorer nyare än Core 2.

En nyare version med PCI-E och antingen DDR4 eller DDR5 minne hade varit kul.
Hade troligtvis fortfarande varit en tveksam produkt sett till prisvärdhet och nytta.
Men med något med möjlighet att ha långt över 4GB lagring och hastigheter betydligt snabbare än SATA så hade det ändå kunnat vara kul.
Om själva kortet är hyfsat prisvärt så behöver det inte bli så dyrt om man har minne liggandes.
Eller trycka i en mindre mängd minne till en början och senare uppgradera till mer när man får minne över eller köpa billigt begagnat minne senare.

En sån produkt hade jag kunnat köpa mestadels för att den är rolig/nördig om kortet inte kostat mer än runt tusenlappen.

Skrivet av µiCro:

Jag vill veta mer om produkten på fråga nr 6! Någon som vet mer om den och om den fungerar? Skicka PM så spoilar vi inte vad den gör. Redigerar min kommentar när jag fått PM

Is this $40 card a SCAM?

Permalänk
Entusiast

På första frågan sökte jag efter "tomt troféskåp" som svarsalternativ...

Permalänk
Medlem

9/10, men det var mycket chansade och en hel del gnuggande av geniknölarna, mindre så ren kunskap.

Permalänk
Medlem

7/10 genom att gissa på alla frågor va ju bättre än vad jag trodde iaf

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

9/10, missade 3DO.

Visa signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| RME ADI-2 DAC FS | Fostex TH-X00 | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

En fotbollsreferens men ni visar fel lag på bilden. Ni visar Manchester City och Arsenal. "Spurs" är smeknamnet för laget Tottenham Hotspurs (vilket alla vet är skit).

Stay in your lane @Sweclockers Red

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

På första frågan sökte jag efter "tomt troféskåp" som svarsalternativ...

Ahahaha!

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men DDR(1) minne, max 4GB (4x1GB) och att det kommunicerar via SATA gör att det inte är så roligt att använda för datorer nyare än Core 2.

Hade troligtvis fortfarande varit en tveksam produkt sett till prisvärdhet och nytta.
Men med något med möjlighet att ha långt över 4GB lagring och hastigheter betydligt snabbare än SATA så hade det ändå kunnat vara kul.
Om själva kortet är hyfsat prisvärt så behöver det inte bli så dyrt om man har minne liggandes.
Eller trycka i en mindre mängd minne till en början och senare uppgradera till mer när man får minne över eller köpa billigt begagnat minne senare.

En sån produkt hade jag kunnat köpa mestadels för att den är rolig/nördig om kortet inte kostat mer än runt tusenlappen.

Har ett svagt kom-ihåg av att jag kommit i kontakt med en annan sån produkt från 386-tiden, som var typ ett expansionskort med RAM-platser och ett par fastlödda laddbara batterier som höll datan.

Här är väl den senaste moderna iterationen till PC:
https://www.youtube.com/watch?v=bYbCYgYZVT8

Sen faller väl tyvärr hela konceptet på att det fortfarande inte finns något interface som skulle kunna dra nytta av I/O-prestandan i RAM på något vettigt sätt.

En perfekt produkt för audiofiler d.v.s. människor som använder musik för att lyssna på sin anläggning. Som ett citat från en klassisk svensk dokumentär om audiofiler: "jag kan inte förklara vad den gör men jag tycker det låter bättre när den är inkopplad".

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av GuessWho:

Is this $40 card a SCAM?

Hade gärna sett ett nytt PCIe-16 kort med 8st DDR4 banker med stöd för 256GB och plats för M.2 backup (för persistence).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

3/10. Kul Quiz!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Hade gärna sett ett nytt PCIe-16 kort med 8st DDR4 banker med stöd för 256GB och plats för M.2 backup (för persistence).

I vilken situation kan du använda den I/O-prestandan? Kopiera en fil... jättesnabbt?

Permalänk
Medlem

8/10 - ok

Missade första frågan om den där Toshiba kretsen, samt iRAM

Helt ok kul quiz

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Alla rätt, nu känner jag mig som en stofil som inte ens behövde gissa på A2088XT

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

9/10 genom att logiskt resonera mig fram till svaren. Hade jag tänkt ett par sekunder till på i-ram hade jag haft 10/10. Den enda jag visste säkert var A2088.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Efter att ha upprepat ett svar på frågan om A2088 så tänkte jag spontant:
-"Blue whale!"

Förr eller senare blir det rätt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Här är väl den senaste moderna iterationen till PC:
https://www.youtube.com/watch?v=bYbCYgYZVT8

Sen faller väl tyvärr hela konceptet på att det fortfarande inte finns något interface som skulle kunna dra nytta av I/O-prestandan i RAM på något vettigt sätt.

Det var det kortet jag syftade på.
Största problemet med DDR1 är inte bandbredden, även om den så klart blivit bättre i nyare minnesstandarder.
Största problemet är att jag har inget intresse av att använda minnes moduler på 1GB eller mindre.

Tycker det är för lite för att ens bli något vettigt temp utrymme.
Har man en dator som använder DDR3 eller nyare så känns det som att 128MB - 4GB utrymme med låg latens tillför så lite till systemet i helhet.

Störst skillnad hade ett sånt DDR1 baserat kort gjort för system som är för gamla för att ha SATA. Vilket innebär att man behöver ytterligare ett SATA instickskort och ett system som är såpass gammalt att det endast är meningsfullt som ett retro bygge.

Permalänk
Rekordmedlem

Tror det var min fösta 10 av 10, åtminstone den fösta jag kommer ihåg, chansade dock om Nvidia NV1 men av de 2 det stod mellan så gick det vägen men vem hade så udda kort, inte jag i vart fall men de övriga var ju sånt man haft eller åtminstone velat ha eller velat undvika så pass att man läst om dem nån gång i forntiden.
Saknade dock en fråga om vad man gör med Shugart-kort men den kommer väl senare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

I vilken situation kan du använda den I/O-prestandan? Kopiera en fil... jättesnabbt?

I princip DRAM casha hela operativsystemet + valfria spel... För att man kan

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Permalänk
Medlem

9/10, är superglad Amiga nämndes ❤️ har haft flera PC-emulatorkort/bridgeboards för Amiga igenom åren
Principen är grym för två maskiner i ett och flera kort kan använda Amigan fast-ram, masslagring etc.

Drömmen var ett Golden Gate 486 kort med 32MB minne och fpu ❤️

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Var helt säker på att detta skulle vara det svåraste någonsin och tvekade på att ens göra det. Och så sätter jag 9/10. På något vis gick det att göra logiska kopplingar även om det var en del gissningar. Och en del saker mindes jag faktiskt. Märkligt att jag skulle komma ihåg såna här dumheter bättre än vad jag minns saker på CPU eller GPU-fronten.

Mycket bra quiz! Just för att det fanns lite logiska kopplingar.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

Typiskt man ska gissa fel på enda frågan man inte va säker på.korkade killer nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

I princip DRAM casha hela operativsystemet + valfria spel... För att man kan

Tillåt mig spekulera i att det blir exakt såhär med valfritt spel idag:
https://www.youtube.com/watch?v=JO4knF2RYxA

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Tillåt mig spekulera i att det blir exakt såhär med valfritt spel idag:
https://www.youtube.com/watch?v=JO4knF2RYxA

Man borde få något lägre prestanda än en RAMdisk, men den äter inte av primärminnet vilket gör det hållbart på en konsumentdator med sin begränsade minnesmängd, + möjlighet att köra OS på den

Hade nog inte gjort det, men hade velat vilja drömma om det ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

9/10, föll på en fråga vars svar verkade så galet att det omöjligen kunde vara sant, men det var det förstås ändå! Attan!

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Oj, vilken nostalgitripp! Fast mer seriöst, I-RAM skulle vara väldigt trevligt, inte för att långtidslagra saker på, men för att använda som lagring för diskintensiv last. SWAP, databaser, tempfiler. Just beständighet är ju en SSDs akilleshäl och det är inte roligt att behöva stänga ner en driftsintensiv server bara för att skifta in nya SSDer som slits ut igen inom några månader.

Permalänk
Inaktiv

Fan! Rök dit på slamkryparen med PPU. Tänkte inte till, utan fastnade i Nintendo NES-spåret och svarade fel... Där rök mitt perfekta resultat. Äsch!

Å andra sidan gissade jag mer eller mindre kvalificerat på ett par av frågorna också, så om jag hade prickat rätt på allt hade det kanske inte varit helt välförtjänt heller.

Permalänk
Medlem

Saknade härliga DSP kort t.ex. Scope Pulsar med flera.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

9/10. Kunde inte alla, men valde de svar som verkade mest rimliga på de övriga.
Missade på Killer NIC-frågan där jag tyckte att det rätta svaret var lite orimligt.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

9, missade 3DO, aldrig ägt en konsoll så går alltid bet på de där frågorna.

Angående iRam så hade jag en gång i tiden en A500 med ett 030kort med sram till. Den maskinen var en best, en virtuell disk på sramet och så länge man inte bröt strömmer så bootade maskinen verkligen på nolltid.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Wow, 10/10 måste få skryta lite.. inte mycket som var nyare än 2006 tumme upp för de.. känner mig gammal, den lyckan varade inte länge..

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com