Permalänk
Medlem

Tips på gaming dator?!

Hej! Jag ska köpa min första speldator och vill kunna spela spel som Warzone på högsta grafiken. Jag vill ha 3080 grafikkort med minst i7 processor. Jag har kikat mest på Lenovo legion t7 & Acer Orion predator 5000 men vet inte vad som är bäst val. Kan någon ge mig tips?

Permalänk
Medlem

Ska du framförallt spela Warzone i 1080p/1440p räcker ett 3070 gott, och det blir klart lättare att hitta en färdigbyggd dator med ett 3070 än ett 3080 (bygga själv är helt kört i ett antal månader framöver).

Exempelvis denna som kostar 14.400 med rabattkod SPRING15: https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2W6U8E...

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Ska du framförallt spela Warzone i 1080p/1440p räcker ett 3070 gott, och det blir klart lättare att hitta en färdigbyggd dator med ett 3070 än ett 3080 (bygga själv är helt kört i ett antal månader framöver).

Exempelvis denna som kostar 14.400 med rabattkod SPRING15: https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2W6U8E...

Tack, jag tänker att 3080 kan va bättre för att vara mer framtidssäker? Men kan ha fel! Tack för tipset. Är Hp omen bra datorer?

Permalänk
Medlem

Har en vän som köpte precis en sådan! Nackdelen med den är att processorkylningen som kommer till inte håller ner temperaturen särskilt bra. Processorfläkten var också väldigt högljudd, enligt honom, är värt att tillägga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDockan:

Tack, jag tänker att 3080 kan va bättre för att vara mer framtidssäker? Men kan ha fel! Tack för tipset. Är Hp omen bra datorer?

Hade inte tänkt så mycket på att den ska vara framtidssäker. Jag köpte min 3900X för att den skulle vara framtidssäker, men när 5000 serien kom kändes den direkt gammal.
Säkert många som köpte 2080 TI för att vara framtidssäker och ångrar det nu.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDockan:

Vad ska du spela i för upplösning? Så länge du inte går över 1440p skulle jag säga att ett 3070 kommer räcka länge.

CPU-kylare bör gå att byta, jag vet att den där datorn även sålts med 120 mm AIO vattenkylning så det kanske kan bli ett alternativ om kylningen inte räcker till.

Lite värre är det med nätaggregatet som bara är på 500W, det kommer att begränsa uppgradering av GPU:n i framtiden till kort som max drar lika mycket eller mindre effekt än GPU:n som sitter i från början.