Permalänk
Medlem

MrKoll

Hej,

Finns det ingen som helst sätt att ta bort sig från Mrkoll? Är så jäkla trött på lagen som säger att jag inte har någon som helst kontroll över min adress, personnummer, åtal (inte för att jag är dömd till ngt), lön och annat skit.

Sajter som hitta.se erbjuder personer att ta bort sin information men mest kontroversiellt är MrKoll.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför ens personnummer och telefonnummer ska vara offentlig handling.

Permalänk
Medlem

Problemet är att offentlighetsprincipen inte skapades när tekniken såg ut som den gör idag, tanken är att alla ska kunna kontrollera staten men pga missbruk av intentionen och hur lätt databaser idag görs samt missbruk av utgivningstillstånd så tjänar aktörer på att hänga ut folk.
Politiker är rädda (med all rätt) för att göra någon ändring som gör att det blir fel, både offentlighetsprincipen och pressfrihet ligger djupt rotat i grundlagar men det är väldigt oanpassat för dagens samhälle ja.
Offentlighetsprincipen bör kräva att individer ej är identifierbara då de inte är nödvändigt och bara får identifieras med personens tillstånd, utgivningstillstånd bör inte täcka saker som inte är artiklar och verkligen inte databaser över personuppgifter, datainspektionen har ansett mycket av det länge men är tyvärr ganska tandlösa som myndighet.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jo. Avskyr också att de slår mynt på att blotta människors uppgifter. Samma sak med bilder på huset folk bor i. Inte hela världen för de som bor i lägenheter men de som bor i villor är det ju rakt av obehagligt, i det närmaste otryggt. Borde fan inte vara lagligt.