Permalänk
Skrivet av urbanist:

700 kr verkar svårt att nå, det verkar som att alla begagnade modeller med 4 kärnor eller fler går för cirka 1000kr och uppåt på ebay. Då kan du lika gärna köpa en sån här som verkar kosta lika mycket som 9100f: https://www.ebay.com/itm/154436012749?hash=item23f51a8acd:g:Q...

Köp nu-annonser är alltid tokdyra men tack ändå, sen en månads leveranstid aktar jag mig för. Då kan jag lika gärna shoppa på Aliexpress.

Permalänk
Skrivet av urbanist:

Z370 är ett 1151-2! Då skulle ett i3 9100 alltså fungera bra, men i5 7400 kommer inte att fungera.

EDIT:
OBS: det kan behövas en bios-uppdatering för att starta 9:e generationens CPU:er i ett z370, då detta chipset släpptes för Intels 8:e generation av CPU:er från början.

Varför skulle inte i5 7400 fungera?

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/97147/in...

z370 är inte 1151-2

Permalänk
Medlem

Tycker uttrycket "flaskar" är något som det gått inflation i och som många missförstår..

Oavsett hur du konfigurerar din dator kommer alltid någon del av hårdvaran under någon typ av belastning vara en flaskhals,
även om du köper allt av det värsta som finns på jordens yta.

Själv kör jag ett Radeon 5600XT Pulse med en Ryzen 5600X och i X-Plane 11.5 så kan CPU definitivt vara en flaskhals i många situationer. Man kan nog säga att X-Plane är ganska CPU krävande. Men det är ju bara ett exempel för att visa hur svårt det är att bestämma exakt vilken kombo som är bäst.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Tycker uttrycket "flaskar" är något som det gått inflation i och som många missförstår..

Oavsett hur du konfigurerar din dator kommer alltid någon del av hårdvaran under någon typ av belastning vara en flaskhals,
även om du köper allt av det värsta som finns på jordens yta.

Själv kör jag ett Radeon 5600XT Pulse med en Ryzen 5600X och i X-Plane 11.5 så kan CPU definitivt vara en flaskhals i många situationer. Man kan nog säga att X-Plane är ganska CPU krävande. Men det är ju bara ett exempel för att visa hur svårt det är att bestämma exakt vilken kombo som är bäst.

Håller med, oftast är CPUn overkill i spel men i mitt fall är GPUn (om än lastgammal) overkill för en Q9500 och nu fick jag en überdeal på 1151-mobo/16GB DDR4/256GB SSD så kände mig tvungen

Samt att många spel behöver stöd för SSE4.1 & 4.2 och det har inte Q9500.

Nu gäller det "bara" att hitta rätt CPU inom "student-budget".

Permalänk
Medlem
Skrivet av deliciousdelux:

Varför skulle inte i5 7400 fungera?

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/97147/in...

z370 är inte 1151-2

När intel lanserade 8th gen återanvände de den fysiska sockeln 1151 för 300-seriens chipset. 300-seriens chipset är inkompatibla med 6:e och 7:e gen (i det här fallet i5 7400), trots att dessa använde samma sockel. För att separera de två kallar man i folkmun moderkort med 300-seriens chip för sockel 1151-2. Det är alltså inte en namngivning som Intel använder, de kallar allt för sockel 1151

Summa summarum:

6-7th gen: 1151, chipset ur 100- och 200-serien.

8-9th gen: 1151-2, chipset ur 300-serien.

Permalänk
Skrivet av urbanist:

När intel lanserade 8th gen återanvände de den fysiska sockeln 1151 för 300-seriens chipset. 300-seriens chipset är inkompatibla med 6:e och 7:e gen (i det här fallet i5 7400), trots att dessa använde samma sockel. För att separera de två kallar man i folkmun moderkort med 300-seriens chip för sockel 1151-2. Det är alltså inte en namngivning som Intel använder, de kallar allt för sockel 1151

Summa summarum:

6-7th gen: 1151, chipset ur 100- och 200-serien.

8-9th gen: 1151-2, chipset ur 300-serien.

Ursäkta sent svar men tack, nu lev jag mycket klokare - då känns det ännu svårare att hitta en billig CPU.

Kanske säljer av mobo/RAM och satsar på typ AMD FX-8350 istället, verkar "passa" ganska bra med 280X.

Det är ingen panik, min 800kr-PC presterar helt ok som den är nu men Q9550 begränsar inte bara fps ordentligt utan även att överhuvudtaget kunna spela spel som Control, CoD Warzone m.fl. m.fl.

Permalänk
Medlem

Vad som helst som är 4 kärnigt med höga klockfrekvenser som stödjer DDR3 ram funkar fint med den GPU'n, typ i5 2500k eller bättre, tror inte i3orna blev 4-kärniga förrän mycket senare? men en i3-7100 borde ha hög IPC även om den är 2 cores 4 threads.

Skulle dock satsat på något modernt kanske en Ryzen 3 eller begagnad Ryzen 5? finns många Ryzen 5 1600 för en billig peng begagnade t.ex.

köpa nytt kanske:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/15276701/namnlos

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ursäkta sent svar men tack, nu lev jag mycket klokare - då känns det ännu svårare att hitta en billig CPU.

Kanske säljer av mobo/RAM och satsar på typ AMD FX-8350 istället, verkar "passa" ganska bra med 280X.

Det är ingen panik, min 800kr-PC presterar helt ok som den är nu men Q9550 begränsar inte bara fps ordentligt utan även att överhuvudtaget kunna spela spel som Control, CoD Warzone m.fl. m.fl.

Din gräns på 700 kr känns lite godtycklig, du får ju en lämplig CPU till det moderkortet för bara någon hundralapp till. Här har du t.ex. en passande för 800kr + frakt: https://www.ebay.com/itm/274797455236?hash=item3ffb346784:g:Q...

Permalänk
Skrivet av urbanist:

Din gräns på 700 kr känns lite godtycklig, du får ju en lämplig CPU till det moderkortet för bara någon hundralapp till. Här har du t.ex. en passande för 800kr + frakt: https://www.ebay.com/itm/274797455236?hash=item3ffb346784:g:Q...

Jo, jag vet. Fattig student ett litet tag till och har andra intressen.

i3 8100 presterar dock inte mycket bättre än ex i5 2500K (~7%) och den vet jag att man kan klocka rätt rejält. Får suga vidare på detta. Viktigt att den nya CPUn har SSE4.1 & SSE4.2 som Q9550 saknar. Tack för tipset dock!

Permalänk
Medlem

Annars går det köpa helt nya i3-9100F i butik för 790 kr idag, som är mycket snabbare för spel än någon gammal trött AMD FX. Verkar inte särskilt effektivt att hålla på och köpa och sälja gamla datordelar heller.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Annars går det köpa helt nya i3-9100F i butik för 790 kr idag, som är mycket snabbare för spel än någon gammal trött AMD FX. Verkar inte särskilt effektivt att hålla på och köpa och sälja gamla datordelar heller.

Hittade nyss en billig 2500K på tradera och tänkte gå med och bjuda men då såg jag ett PM från en god samarit som hade en 2500K som bara legat och erbjöd mig den gratis.

Verkar passa som hand i handske enligt:
https://pc-builds.com/calculator/Core_i5-2500K/Radeon_R9_280X...

Och både 2500K och 280X är OC-vänliga.

(Att sälja och köpa tycker jag är ganska kul.)

Permalänk
Medlem

Hittade nyss en billig 2500K på tradera och tänkte gå med och bjuda men då såg jag ett PM från en god samarit som hade en 2500K som bara legat och erbjöd mig den gratis.

Verkar passa som hand i handske enligt:
https://pc-builds.com/calculator/Core_i5-2500K/Radeon_R9_280X...

Och både 2500K och 280X är OC-vänliga.

(Att sälja och köpa tycker jag är ganska kul.)

Antingen är detta en trolltråd eller så förstår du inte skillnaden mellan en skitgammal moderkortsplattform för Sandy Bridge och ett Z370 som har stöd för diverse ny teknik som inte ens var påtänkt för 10 år sedan. Sen ska man ju lyckas hitta ett fungerande moderkort som inte pajjar direkt, och med tanke på hur gammal skit det är i dagsläget så är nog chansen kraftigt minskande.

Förstår inte överhuvudtaget idén om att "matcha" CPU & grafikkort genom att köra ett museiföremål till vardags, men du gör ju som du vill...

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Antingen är detta en trolltråd eller så förstår du inte skillnaden mellan en skitgammal moderkortsplattform för Sandy Bridge och ett Z370 som har stöd för diverse ny teknik som inte ens var påtänkt för 10 år sedan. Sen ska man ju lyckas hitta ett fungerande moderkort som inte pajjar direkt, och med tanke på hur gammal skit det är i dagsläget så är nog chansen kraftigt minskande.

Förstår inte överhuvudtaget idén om att "matcha" CPU & grafikkort genom att köra ett museiföremål till vardags, men du gör ju som du vill...

Jag saknade CPU till moderkortet, jag var klar med att det inte var något problem att köpa något helt annat (var även inne på AMD).

2500K är från 2011
280X är från 2013 (re-brandat 7970 från 2011)

De matchar varandra i prestanda ganska väl och överklockas bra båda två, nu FÅR jag en 2500K och om ett mobo för ~200kr ryker, bu fucking hu.

Gnällpelle.

Har även nämnt att det är kul att få max prestanda per krona (samt köpa/sälja) - det är en utmaning.