Problem med gammal HDD

Permalänk
Medlem

Problem med gammal HDD

Hallå

Har en halvny dator med SSD-diskar och Win 10

Hittade en gammal HDD hemma på 160 Gb så tänkte jag kan lika gärna trycka i den, allt är SATA så det borde funka. Förstår att den inte är lika snabb som SSD

Problemet är att antingen syns den inte i diskhanteraren (men den syns i BIOS) eller så försöker den boota från den (det ligger ett skadat Win XP på den)

Oavsett om jag ställer boot order i BIOS

Kör jag boot override på SSDn där Windows 10 kommer det upp "Scanning and repairing drive" som stod i 1,5 dygn innan jag avbröt

Finns det något sätt att få igång Win 10, ignorera att HDDn är dålig, och sen formatera om den? Det gör inget om det som finns på försvinner, är väl olika filsystem på Win 10 och XP ändå? Eller skall jag bara låta disk repairen köra flera dygn, hur lång tid är normalt?

Mvh

Permalänk
Medlem

Har du testat att välja rätt disk i boot-menyn (oftast F12 eller F8) istället för att ändra boot-order?

Ett alternativ om det går att boota via USB istället är att t.ex. köra en Windows installation, där kan du partitionera och formatera diskar utan att gå vidare med själva installationen.

Permalänk

som ovan skriver eller boota upp installmediat och formatera den via installations gui´t eller med Diskpart mha komandotolken i installer miljön (Shift+F10 för att starta komandotolken har jag för mig) om inte installern kan identifiera disken (diskpart brukar generellt kunna hitta diskarna även om installern inte kan det om de inte har hårdvarufel).

du kan även boota nått live linux från en usbsticka och formatera den från den med gparted eller whatev dist du väljer levereras med.

finns många sätt att flå katten på.

DOCK med tanke på att den helt förhindrar win 10 att boota om den är inkopplad så är det ganska troligt att disken lämnat in handduken har haft några diskar som rasat pga ålder och de har gett exakt samma problem och formatering/ompartitionering har inte hjälpt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Håller med ovan stående, ifall du inte har något viktigt på den och med tanken på storleken. Använd den som en dörrstopp och gå vidare.

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |